(2011/C 74/03)
(Dz.U.UE C z dnia 8 marca 2011 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
1. PRZYPOMINA, że w myśl art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej działanie Unii ma uzupełniać polityki krajowe i być nakierowane na poprawę zdrowia publicznego; Unia ma także zachęcać państwa członkowskie do współpracy w dziedzinie zdrowia publicznego oraz, jeśli to konieczne, wspierać ich działania, czyniąc to z pełnym poszanowaniem obowiązków państw członkowskich w zakresie organizacji i świadczenia usług zdrowotnych i opieki medycznej;
2. PRZYPOMINA, że zgodnie z art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej państwa członkowskie powinny, we współpracy z Komisją, koordynować swoje polityki i programy;
3. PODKREŚLA, ze zasady i nadrzędne wartości uniwersalności, sprawiedliwości i solidarności oraz dostępu do opieki odpowiedniej jakości zatwierdzone w konkluzjach Rady w sprawie wspólnych wartości i zasad systemów opieki zdrowotnej UE z dnia 2 lipca 2006 r. mają zasadnicze znaczenie dla pacjentów cierpiących na choroby przewlekłe;
4. PRZYPOMINA, że według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) choroby przewlekłe to choroby długotrwałe i zasadniczo postępujące powoli. Choroby przewlekłe są zdecydowanie główną światową przyczyną śmiertelności, odpowiadają za 60 % wszystkich zgonów na całym świecie i stanowią ogromne obciążenie w codziennym życiu pacjentów i ich krewnych, a także są ogromnym obciążeniem dla całego społeczeństwa. W następnej dekadzie występowanie chorób przewlekłych wzrośnie, również ze względu na starzenie się społeczeństwa europejskiego;
5. PRZYPOMINA, że Komisja w swojej białej księdze "Razem na rzecz zdrowia: Strategiczne podejście dla UE na lata 2008-2013" z dnia 23 października 2007 r.(1), w której rozwinięto europejską strategię zdrowia, wskazała, że głównymi celami na nadchodzące lata są działania na rzecz dobrego zdrowia w starzejącej się Europie oraz wspieranie dynamicznych systemów zdrowotnych i nowych technologii;
6. PRZYPOMINA o komunikacie Komisji "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" z dnia 3 marca 2010 r.(2), zwłaszcza inicjatywę przewodnią "Europejski program walki z ubóstwem" oraz komunikat Komisji "Projekt przewodni strategii Europa 2020 - Unia innowacji" z dnia 6 października 2010 r.(3), w którym ustanawia się pilotażowe Europejskie partnerstwo innowacji na rzecz aktywnej i zdrowej starości;
7. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE konferencję ministerialną "Innowacyjne podejścia systemu zdrowia publicznego i opieki zdrowotnej do chorób przewlekłych", która odbyła się w Brukseli w dniu 20 października 2010 r. i podczas której podkreślono: konieczność znalezienia innowacyjnych sposobów opłacalnej profilaktyki powszechnych czynników ryzyka, aby stworzyć otoczenie, które będzie ułatwiało obywatelom podejmowanie zdrowych wyborów; konieczność uwzględnienia nierówności społeczno-ekonomicznych zarówno w promocji zdrowia, jak i w opiece zdrowotnej; konieczność ulepszenia koordynacji między systemami opieki zdrowotnej, aby zagwarantować zintegrowaną, skupioną na potrzebach pacjenta opiekę; a także konieczność stymulowania zintegrowanych badań w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki pierwotnej i wtórnej (w tym szybkiej diagnozy), leczenia i opieki w przypadku chorób przewlekłych;
8. ZWRACA SIĘ do państw członkowskich, by:
– we współpracy z odpowiednimi zainteresowanymi podmiotami, zwłaszcza organizacjami pacjentów, dalej rozwijały skupione na potrzebach pacjentów polityki promocji zdrowia, profilaktyki pierwotnej i wtórnej, leczenia i opieki w przypadku chorób przewlekłych,
– zagwarantowały, że polityki te będą przyczyniały się do ograniczenia nierówności w dziedzinie zdrowia, z uwzględnieniem podejścia "Zdrowie we wszystkich obszarach polityki",
– identyfikowały i wymieniały dobre praktyki w odniesieniu do tych polityk oraz do istniejących porównywalnych danych na temat chorób przewlekłych: dotyczących ich wskaźników zachorowalności i chorobowości, a także klinicznych i społecznych skutków tych chorób;
9. ZWRACA SIĘ do państw członkowskich i Komisji, by:
– zainicjowały proces refleksji, który będzie miał na celu określenie możliwości zoptymalizowania reakcji na wyzwania, jakimi są choroby przewlekłe, współpracy między państwami członkowskimi oraz przygotowanie do roku 2012 dokumentu zawierającego podsumowanie wyników tego procesu,
– prowadziły ten proces refleksji w ścisłym porozumieniu z odpowiednimi zainteresowanymi podmiotami, w tym pacjentami, osobami związanymi zawodowo ze służbą zdrowia, podmiotami finansującymi i świadczącymi opiekę zdrowotną, a także uwzględniły e-zdrowie i potencjalny wkład innych istotnych obszarów polityki, w szczególności w zakresie: zatrudnienia, niepełnosprawności, edukacji i mieszkalnictwa,
– uwzględniły w tym procesie refleksji między innymi zakres działań w następujących obszarach:
– promocja zdrowia i profilaktyka chorób przewlekłych: ułatwić wszystkim obywatelom dokonywanie w życiu zdrowych wyborów, stworzyć przekazy i interwencje w zakresie promocji zdrowia dotyczące wszystkich chorób przewlekłych oraz włączyć zdrowie do programów edukacyjnych; dalej rozwijać ilościową analizę opłacalności i korzyści zdrowotnych płynących z promocji zdrowia i profilaktyki; zbadać - w oparciu o dowody naukowe - zakres wczesnego wykrywania czynników ryzyka w przypadku chorób przewlekłych; wzmocnić profilaktykę poprzez stosowanie zasad "zdrowie we wszystkich obszarach polityki",
– opieka zdrowotna: określić i wymieniać dobre praktyki dotyczące sposobów, dzięki którym pacjenci cierpiący na choroby przewlekłe mogą zwiększyć swoją samodzielność i jakość życia; dotyczące skutecznych i proaktywnych wczesnych interwencji; wtórnej profilaktyki; przystępności cenowej i dostępu do opieki w przypadku chorób przewlekłych; wdrożenia innowacyjnych modeli opieki w przypadku chorób przewlekłych, zwłaszcza w podstawowej i wspólnotowej opiece zdrowotnej, a także sposobów ograniczania nierówności w dziedzinie zdrowia w tym obszarze,
– badania nad chorobami przewlekłymi: w jaki sposób opierać praktyczne wdrażanie profilaktyki, wczesnych interwencji oraz opieki na istniejącej wiedzy naukowej na temat chorób przewlekłych, mając na celu poprawę strategii, technologii i wsparcia pozwalającego na aktywne i zdrowe starzenie się,
– porównywalne na szczeblu europejskim informacje na temat zachorowalności i chorobowości, czyn-ników ryzyka i skutków chorób przewlekłych, uwzględnienie różnych istniejących mechanizmów, takich jak EHES, kształtowanie się w ramach ESTAT, istniejących rejestrów i innych źródeł statystyk dotyczących chorób, aby umożliwić stosowanie benczmarków i polityki opartej na dowodach;
10. ZWRACA SIĘ do Komisji, by:
– w tym procesie refleksji wspierała państwa członkowskie i zainteresowane podmioty i do roku 2012 podsumowała wyniki tego procesu w specjalnym dokumencie,
– ujmowała - o ile to możliwe - choroby przewlekłe jako kwestię priorytetową w obecnych i przyszłych europejskich programach badań i działaniach oraz uwzględniła wyniki procesu refleksji we wdrażaniu inicjatywy UE 2020,
– w dalszym ciągu wzmacniała współpracę z WHO i OECD w dziedzinie chorób przewlekłych.
______
(1) 14689/07.
(2) 7110/10.
(3) 14035/10.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.74.4 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Konkluzje "Innowacyjne podejścia do chorób przewlekłych w systemach zdrowia publicznego i opieki zdrowotnej". |
| Data aktu: | 08/03/2011 |
| Data ogłoszenia: | 08/03/2011 |