Poczta Polska wprowadziła od 5 października 2024 r. nowy cennik publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) oraz publicznej usługi hybrydowej (PUH).

  • przesyłka PURDE kosztuje 5,30 zł netto (6,52 zł brutto)
  • przesyłka PUH – 8,35 zł netto (10,27 zł brutto)
  • zwrot przesyłki w ramach PUH – 5,20 zł netto (6,40 zł brutto)

Zgodnie art. 52 ust. 2 i 3 ustawy o doręczeniach elektronicznych opłacie nie podlega przekazywanie korespondencji przy użyciu PURDE pomiędzy podmiotami publicznymi oraz  przez podmiot niepubliczny do podmiotu publicznego.

Samorządowcy: Cena jak z kosmosu

Zdaniem przedstawicieli Związku Powiatów Polskich nie ma żadnego logicznego uzasadnienia dla tak wysokich cen usług świadczonych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych. Mówią oni wprost: opłata za jedną przesyłkę jest nie bardzo wysoka, ale horrendalnie wysoka.

- Przecież cała usługa świadczona jest w ramach jednego systemu teleinformatycznego, czyli w praktyce polega na przesłaniu korespondencji ze skrzynki do skrzynki.  Koszt, jaki ponosi operator za jedną przesyłkę, nie przekracza kilku groszy, niezrozumiała jest cena za tę usługę na poziomie 6,52 zł brutto. O ile jeszcze można przyjąć wysokość opłaty w ramach publicznej usługi hybrydowej, bo to wymaga wydrukowania korespondencji, zakopertowania, dostarczenia pod drzwi, to wycena usługi PURDE jest kompletnym nieporozumieniem – mówi radca prawny Patrycja Grebla-Tarasek, ekspert Związku Powiatów Polskich. Wskazuje, że usługa powinna być płatna, ponieważ ponoszone są koszty techniczne przez operatora (serwery, system, obsługa informatyczna), ale powinna być opłacana w rzetelnie skalkulowanym abonamencie.

Dlatego ZPP proponuje, aby cena za usługi PURDE i PUH ustalana była nie w ramach cennika zatwierdzanego w porozumieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, ale w trybie rozporządzenia do ustawy o doręczeniach elektronicznych. W ten sposób publicznie znane będą powody, dla których operator wyznaczony podnosi opłaty (tak jak to miało miejsce w bieżącym roku, gdzie opłaty wzrosły o 20 proc.). Strona samorządowa uczestniczyłaby też w opiniowaniu projektu zmian w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Przeczytaj więcej: E-doręczenia z problemami - potrzebna kolejna nowelizacja

 

Jak uzasadnia podwyżkę Poczta Polska?

Poczta Polska, która do końca 2025 rok pełni funkcję operatora wyznaczonego, na pytanie Prawo.pl, z czego wynika 20-proc. podwyżka ceny usługi wyjaśnia, że "spółka nie ma dobrowolności w ustalaniu opłat dla usług publicznych, a konieczność zmiany cennika od 5 października każdego roku wynika z rozporządzenia wykonawczego do ustawy o doręczeniach elektronicznych".

- Przy wycenie jakichkolwiek usług każdorazowo spółka bierze pod uwagę przede wszystkim istotne zmiany czynników zewnętrznych, niezależnych od Poczty Polskiej, ale mających wysoki wpływ na ponoszone przez spółkę koszty - m.in. wzrost minimalnego i przeciętnego wynagrodzenia, zmianę wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych, wzrost kosztów utrzymania sieci placówek, wynikających np. z rosnących kosztów dostarczanych tam mediów itp. – odpisało nam biuro prasowe Poczty Polskiej.

Spółka podkreśla, że jako operator wyznaczony, ma obowiązek utrzymania wymaganego wskaźnika dostępności do usług powszechnych, w tym odpowiedniej liczby czynnych placówek pocztowych i doręczania korespondencji wszystkim mieszkańcom na terenie całego kraju.

W ramach PUH wydrukowanych 11 mln stron

Od 1 stycznia 2025 r. do wdrożenia e-doręczeń będą zobowiązane podmioty publiczne - na przykład samorządy czy urzędy skarbowe oraz zawody zaufania np. adwokaci, radcowie prawni. Obywatele natomiast sami podejmują decyzję, czy założą cyfrową skrzynkę odbiorczą. Dla tych, którzy z różnych przyczyn nie chcą lub nie mogą korzystać z doręczeń elektronicznych, dostępna będzie Publiczna Usługa Hybrydowa.

- Przesyłka elektroniczna np. od urzędu do adresata nieposiadającego skrzynki do e-doręczeń, jest przekazywana do systemu Poczty Polskiej, gdzie w wyspecjalizowanych ośrodkach, w zabezpieczonej strefie z kontrolą dostępu jest automatycznie drukowana i kopertowana, a następnie doręczana w tradycyjny sposób odbiorcy. W ostatnich miesiącach Poczta Polska odnotowuje dynamiczny rozwój usługi hybrydowej – a liczba wytworzonych przesyłek stale rośnie. W październiku było ponad 11 milionów wydrukowanych stron – informuje Poczta Polska.

 

Nowość
Doręczenia elektroniczne w praktyce ebook
-10%

Cena promocyjna: 116.1 zł

|

Cena regularna: 129 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 90.3 zł