Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia, że nowelizacja rozporządzenia z 11 sierpnia 2023 r. w sprawie katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów wynika z konieczności uzupełnienia katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów o dane niezbędne dla prawidłowego przebiegu komunikacji pomiędzy stacjami demontażu pojazdów, punktami zbierania pojazdów, marszałkami województw i organami rejestrującymi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów w ramach procesu demontażu pojazdów.

Nowe dane w CEP

Zgodnie z projektem w Centralnej Ewidencji Pojazdów ewidencji w ramach danych o demontażu pojazdu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu mają pojawić się informacje w zakresie:

  1. obywatelstwa właściciela pojazdu zamieszczonego w zaświadczeniu, jeżeli dotyczy,
  2. masy pojazdu wycofanego z eksploatacji, o której mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
  3. informacji, czy dane o demontażu zostały przekazane do ewidencji na podstawie art. 80bc ustawy,
  4. imienia i nazwiska osoby, która wydała zaświadczenie o demontażu pojazdu,
  5. informacji o unieważnieniu dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych oraz znaków legalizacyjnych,
  6. serii i numeru dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego albo rodzaju i numeru dokumentu potwierdzającego dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym,
  7. informacji o utracie dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego.

 

Jakie dane o stacjach demontażu lub punktach zbierania pojazdów

Centralna Ewidencji Pojazdów zbierać będzie dane o stacjach demontażu lub punktach zbierania pojazdów, które będą przekazywać marszałkowie województw w celu zapewnienia w docelowych rozwiązaniach informatycznych dostępu do ewidencji tylko dla stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, które zostały wpisane do wykazów prowadzonych przez marszałków oraz do bazy danych o odpadach. Projekt doprecyzowuje i uzupełnia katalogu danych gromadzonych o stacjach demontażu i punktach zbierania pojazdów o:

  1. firmę przedsiębiorcy oraz jego adres i siedzibę albo miejsce zamieszkania,
  2. nazwę stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów, jeżeli dotyczy,
  3. adres stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów,
  4. numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów, jeżeli podmiot taki numer posiada,
  5. numer identyfikacji podatkowej (NIP),
  6. indywidualny numer rejestrowy przedsiębiorcy w systemie bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o którym mowa w art. 79 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach,
  7. numer stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów z wykazu marszałka,
  8. datę, od której stacja demontażu lub punkt zbierania pojazdów jest uprawniony do prowadzenia działalności,
  9. datę, do której stacja demontażu lub punkt zbierania pojazdów są uprawnione do prowadzenia działalności, albo informację, że stacja demontażu lub punkt zbierania pojazdów jest uprawniony do prowadzenia działalności  bezterminowo,
  10. status stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów w wykazie i datę nadania statusu – wskazujące czy podmiot jest uprawniony do prowadzenia działalności w obszarze demontażu czy został zawieszony lub skreślony z wykazu marszałka,
  11. datę i godzinę wprowadzenia danych.

Przeczytaj także: Aby zapoznać się z historią pojazdu, potrzebna będzie dodatkowa informacja

Zmiany na potrzeby Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS

Dodatkowo, w rozporządzeniu uwzględniono potrzebę zgłoszoną przez resort finansów dotyczącą konieczności rozszerzenia zakresu danych technicznych pojazdów gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów na potrzeby dostosowania Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS do zmian w zakresie poboru opłaty elektronicznej, o której mowa w art. 13ha ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych wymagających uwzględnienia w sposobie naliczania opłaty elektronicznej dodatkowych parametrów pojazdu. W projekcie uwzględniono nowe dane:

  • a)informację, że pojazd jest bezemisyjny, o której mowa w pkt 49.2 świadectwa zgodności, jeżeli dotyczy,
  • b)podgrupę/grupę pojazdu, o której mowa w pkt 49.7 świadectwa zgodności, jeżeli dotyczy.

Dane te będzie przekazywał do Centralnej Ewidencji Pojazdów organ właściwy do rejestracji pojazdu przy rejestracji pojazdu nowego, w oparciu o przedstawiane przy rejestracji świadectwo zgodności. Dane te będą gromadzone od 30 czerwca 2025 r. z uwagi na konieczność zapewnienia odpowiedniego czasu na dostosowanie systemu teleinformatycznego obsługującego CEP oraz systemu teleinformatycznego wspierającego zadania realizowane przez organy rejestrujące, którego właścicielem jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych.

W następstwie dokonanych zmian w projekcie dostosowano też odpowiednio przepisy, określające zakres danych o demontażu, przekazywany przez stacje demontażu pojazdów oraz przez organ rejestrujący do dnia określonego w komunikacie ministra cyfryzacji.

Nowe obowiązki od 28 kwietnia

Rozporządzenie ma wejść w życie 28 kwietnia 2025 r., ponieważ w związku z wydanym komunikatem ministra cyfryzacji z 21 stycznia 2025  r. w sprawie określenia dnia rozpoczęcia przekazywania do centralnej ewidencji pojazdów danych o stacjach demontażu lub punktach zbierania pojazdów przez marszałków województw proponuje się ujednolicenie daty wejścia w życie rozporządzenia z dniem określonym w tym komunikacie.

Ministerstwo cyfryzacji wskazuje, że rozporządzenie nie generuje wydatków po stronie samorządów, nie będzie też miało wpływu na dochody i wydatki sektora finansów publicznych. Nie spowoduje również zwiększenia wydatków jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów. Koszt dostosowania systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów do komunikacji z Marszałkami Województw w zakresie przekazywania danych o stacjach demontażu/punktach zbierania pojazdów oraz do rozszerzenia zakresu danych gromadzonych w ewidencji o dodatkowe dane techniczne pojazdu szacowany jest na około 3 mln zł. W ramach rozwiązania dla Marszałków zostanie udostępniona nieodpłatna aplikacja www systemu CEPiK2.0, wobec czego podmioty te nie będą ponosiły kosztów rozwiązań teleinformatycznych.