Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia, że nowelizacja rozporządzenia z 11 sierpnia 2023 r. w sprawie katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów wynika z konieczności uzupełnienia katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów o dane niezbędne dla prawidłowego przebiegu komunikacji pomiędzy stacjami demontażu pojazdów, punktami zbierania pojazdów, marszałkami województw i organami rejestrującymi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów w ramach procesu demontażu pojazdów.
Nowe dane w CEP
Zgodnie z projektem w Centralnej Ewidencji Pojazdów ewidencji w ramach danych o demontażu pojazdu lub przyjęciu niekompletnego pojazdu mają pojawić się informacje w zakresie:
- obywatelstwa właściciela pojazdu zamieszczonego w zaświadczeniu, jeżeli dotyczy,
- masy pojazdu wycofanego z eksploatacji, o której mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
- informacji, czy dane o demontażu zostały przekazane do ewidencji na podstawie art. 80bc ustawy,
- imienia i nazwiska osoby, która wydała zaświadczenie o demontażu pojazdu,
- informacji o unieważnieniu dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych oraz znaków legalizacyjnych,
- serii i numeru dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego albo rodzaju i numeru dokumentu potwierdzającego dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym,
- informacji o utracie dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego.
Jakie dane o stacjach demontażu lub punktach zbierania pojazdów
Centralna Ewidencji Pojazdów zbierać będzie dane o stacjach demontażu lub punktach zbierania pojazdów, które będą przekazywać marszałkowie województw w celu zapewnienia w docelowych rozwiązaniach informatycznych dostępu do ewidencji tylko dla stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, które zostały wpisane do wykazów prowadzonych przez marszałków oraz do bazy danych o odpadach. Projekt doprecyzowuje i uzupełnia katalogu danych gromadzonych o stacjach demontażu i punktach zbierania pojazdów o:
- firmę przedsiębiorcy oraz jego adres i siedzibę albo miejsce zamieszkania,
- nazwę stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów, jeżeli dotyczy,
- adres stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów,
- numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów, jeżeli podmiot taki numer posiada,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- indywidualny numer rejestrowy przedsiębiorcy w systemie bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o którym mowa w art. 79 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach,
- numer stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów z wykazu marszałka,
- datę, od której stacja demontażu lub punkt zbierania pojazdów jest uprawniony do prowadzenia działalności,
- datę, do której stacja demontażu lub punkt zbierania pojazdów są uprawnione do prowadzenia działalności, albo informację, że stacja demontażu lub punkt zbierania pojazdów jest uprawniony do prowadzenia działalności bezterminowo,
- status stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów w wykazie i datę nadania statusu – wskazujące czy podmiot jest uprawniony do prowadzenia działalności w obszarze demontażu czy został zawieszony lub skreślony z wykazu marszałka,
- datę i godzinę wprowadzenia danych.
Przeczytaj także: Aby zapoznać się z historią pojazdu, potrzebna będzie dodatkowa informacja
Zmiany na potrzeby Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS
Dodatkowo, w rozporządzeniu uwzględniono potrzebę zgłoszoną przez resort finansów dotyczącą konieczności rozszerzenia zakresu danych technicznych pojazdów gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów na potrzeby dostosowania Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS do zmian w zakresie poboru opłaty elektronicznej, o której mowa w art. 13ha ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych wymagających uwzględnienia w sposobie naliczania opłaty elektronicznej dodatkowych parametrów pojazdu. W projekcie uwzględniono nowe dane:
- a)informację, że pojazd jest bezemisyjny, o której mowa w pkt 49.2 świadectwa zgodności, jeżeli dotyczy,
- b)podgrupę/grupę pojazdu, o której mowa w pkt 49.7 świadectwa zgodności, jeżeli dotyczy.
Dane te będzie przekazywał do Centralnej Ewidencji Pojazdów organ właściwy do rejestracji pojazdu przy rejestracji pojazdu nowego, w oparciu o przedstawiane przy rejestracji świadectwo zgodności. Dane te będą gromadzone od 30 czerwca 2025 r. z uwagi na konieczność zapewnienia odpowiedniego czasu na dostosowanie systemu teleinformatycznego obsługującego CEP oraz systemu teleinformatycznego wspierającego zadania realizowane przez organy rejestrujące, którego właścicielem jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych.
W następstwie dokonanych zmian w projekcie dostosowano też odpowiednio przepisy, określające zakres danych o demontażu, przekazywany przez stacje demontażu pojazdów oraz przez organ rejestrujący do dnia określonego w komunikacie ministra cyfryzacji.
Nowe obowiązki od 28 kwietnia
Rozporządzenie ma wejść w życie 28 kwietnia 2025 r., ponieważ w związku z wydanym komunikatem ministra cyfryzacji z 21 stycznia 2025 r. w sprawie określenia dnia rozpoczęcia przekazywania do centralnej ewidencji pojazdów danych o stacjach demontażu lub punktach zbierania pojazdów przez marszałków województw proponuje się ujednolicenie daty wejścia w życie rozporządzenia z dniem określonym w tym komunikacie.
Ministerstwo cyfryzacji wskazuje, że rozporządzenie nie generuje wydatków po stronie samorządów, nie będzie też miało wpływu na dochody i wydatki sektora finansów publicznych. Nie spowoduje również zwiększenia wydatków jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów. Koszt dostosowania systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów do komunikacji z Marszałkami Województw w zakresie przekazywania danych o stacjach demontażu/punktach zbierania pojazdów oraz do rozszerzenia zakresu danych gromadzonych w ewidencji o dodatkowe dane techniczne pojazdu szacowany jest na około 3 mln zł. W ramach rozwiązania dla Marszałków zostanie udostępniona nieodpłatna aplikacja www systemu CEPiK2.0, wobec czego podmioty te nie będą ponosiły kosztów rozwiązań teleinformatycznych.