Konkluzje w sprawie walki z manipulowaniem wynikami sportowymi.

Konkluzje Rady w sprawie walki z manipulowaniem wynikami sportowymi

(2011/C 378/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2011 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ

1.
PRZYWOŁUJĄC
fakt, że Rada w dniu 20 maja 2011 r. sporządziła plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014(1), w którym jako temat priorytetowy wskazano manipulowanie wynikami sportowymi i promowanie dobrego zarządzania. W celu nadania europejskiego wymiaru uczciwości w sporcie powołano grupę ekspertów ds. dobrego zarządzania w sporcie, której głównym punktem zainteresowania będzie początkowo między innymi walka z manipulowaniem wynikami sportowymi,
różne inicjatywy dotyczące kwestii manipulowania wynikami sportowymi podejmowane przez Unię Europejską, w tym debatę orientacyjną dotyczącą związanych ze sportem aspektów gier hazardowych oferowanych w Internecie przeprowadzoną w Radzie w dniu 20 maja 2011 r., zieloną księgę Komisji w sprawie gier hazardowych oferowanych w Internecie w obrębie rynku wewnętrznego(2), komunikat Komisji na temat zwalczania korupcji w UE(3) oraz komunikat Komisji na temat rozwijania europejskiego wymiaru sportu(4),
zalecenie Rady Europy dotyczące propagowania uczciwości w sporcie w opozycji do manipulowania wynikami sportowymi, zwłaszcza wynikami meczów, stanowiące pierwszy krok w tej dziedzinie(5);
2.
ŚWIADOMA, ŻE
1.
Manipulowanie wynikami sportowymi stanowi, obok dopingu, jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla współczesnego sportu i niszczy wizerunek sportu poprzez narażanie na szwank uczciwości i nieprzewidywalności zawodów sportowych. Jest sprzeczne z podstawowymi

wartościami sportu, takimi jak uczciwość, zasada fair play i poszanowanie dla innych. Z uwagi na światową popularność sportu problem nie ogranicza się ani do pojedynczego państwa członkowskiego, ani do konkretnej dyscypliny sportowej. Manipulowanie wynikami sportowymi jest formą sportowego oszustwa i może zachodzić z udziałem nielegalnych karteli bukmacherskich, które potencjalnie mogą być powiązane z praniem pieniędzy.

2.
Działania na szczeblu UE służące walce z manipulowaniem wynikami sportowymi powinny uzupełniać działania prowadzone przez ruchy sportowe, organy publiczne i zakłady bukmacherskie.
3.
Dla walki z manipulowaniem wynikami sportowymi niezbędne są odpowiednie, skuteczne i odstraszające sankcje, w tym sankcje karne lub dyscyplinarne. W związku z tym Rada z zadowoleniem przyjmuje zlecone przez Komisję opracowanie na temat ram prawnych mających zastosowanie do oszustw w sporcie, a w szczególności do manipulowania wynikami sportowymi, w państwach członkowskich UE.
4.
Dobre zarządzanie w sporcie jest niezbędnym elementem walki z manipulowaniem wynikami sportowymi. Takie problemy jak manipulowanie wynikami sportowymi wydają się pojawiać dużo rzadziej tam, gdzie spełniane są standardy dobrego zarządzania, między innymi zakaz robienia zakładów dotyczących własnej dyscypliny sportu, regularne wypłacanie wynagrodzeń zawodnikom, stabilność finansowa i przejrzystość;
3.
W ZWIĄZKU Z TYM WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I ZAINTERESOWANE PODMIOTY, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z UWZGLĘDNIENIEM NIEZALEŻNOŚCI ORGANIZACJI SPORTOWYCH:
1.
zachęcały do opracowywania programów edukacyjnych, na przykład na podstawie doświadczeń byłych sportowców, skierowanych do sportowców i działaczy sportowych w celu poprawy świadomości na temat zagrożeń związanych z manipulowaniem wynikami i w celu zapobiegania ich udziałowi w takich działaniach;
2.
zachęcały do bliskiej współpracy i wymiany informacji pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, po to by walczyć z manipulowaniem wynikami sportowymi w skuteczny sposób, między innymi w formie jakiegokolwiek stosownego porozumienia międzynarodowego na jakimkolwiek szczeblu, w szczególności dotyczących wymiany informacji na temat wzorcowych rozwiązań w zakresie zapobiegania podejrzanym zakładom w zawodach sportowych, ścigania i monitorowania takich zakładów;
3.
zbadały możliwość zlecenia opracowań na temat manipulowania wynikami sportowymi, określenia skali tego zjawiska, istniejących problemów oraz ewentualnych rozwiązań;
4.
APELUJE DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UE, PREZYDENCJI I KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI, Z POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI I Z UWZGLĘDNIENIEM SWOJEJ STRUKTURY INSTYTUCJONALNEJ:
1.
śledziły toczące się prace dotyczące kwestii manipulowania wynikami sportowymi prowadzone na różnych forach międzynarodowych, w tym na forum Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego i Rady Europy, i wnosiły swój wkład w te prace; aby w tym kontekście dostrzegły, że istnieje potrzeba dzielenia się przez państwa członkowskie informacjami i zoptymalizowania wkładu państw członkowskich UE w ten proces;
2.
wspierały przyszłe prace na forum grupy ekspertów ds. dobrego zarządzania w sporcie z myślą o nadaniu uczciwości w sporcie europejskiego wymiaru, ze szczególnym uwzględnieniem walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, w tym środków prewencyjnych, zwiększania świadomości, dzielenia się wzorcami postępowania, wymiany informacji między państwami członkowskimi, np. w drodze opracowania kompendium wzorców postępowania, wsparcia dla monitorowania i środków wykonawczych w ramach istniejących przepisów prawa oraz rozwijania współpracy między władzami publicznymi, ruchem sportowym i zakładami bukmacherskimi;
3.
umieściły w stosownych porozumieniach międzynarodowych, na szczeblu krajowym i unijnym, postanowienia na temat potrzeby współpracy w radzeniu sobie z problemem manipulowania wynikami sportowymi, w szczególności w powiązaniu z nieuregulowanym hazardem;
4.
na podstawie wyników toczących się badań rozważyły bezzwłoczne wystosowanie politycznego oświadczenia przez organy publiczne, ruch sportowy i zakłady bukmacherskie;
5.
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:
1.
nie dublując innych inicjatyw i w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami zastanowiła się nad zleceniem opracowania na temat sytuacji w zakresie manipulowania wynikami sportowymi w UE i poza nią, diagnozującego występujące problemy i identyfikującego istniejące inicjatywy służące walce z tym zjawiskiem, a także zalecającego ewentualne rozwiązania do przyjęcia na szczeblu unijnym i międzynarodowym;
2.
promowała walkę z manipulowaniem wynikami sportowymi w ramach dialogu z podmiotami ze świata sportu, w szczególności w ramach Forum Sportowego UE;
3.
rozważyła przetestowanie projektów ponadnarodowych w ramach wsparcia dla zapobiegania manipulowaniu wynikami sportowymi, służących w szczególności zwiększaniu świadomości wśród sportowców i działaczy sportowych;
4.
rozważyła - na podstawie wyników wyżej wspomnianych opracowań i prac grupy ekspertów ds. dobrego zarządzania w sporcie oraz działań prowadzonych na różnych forach międzynarodowych - przedstawienie wniosku w sprawie zalecenia Rady na temat walki z manipulowaniem wynikami sportowymi;
5.
uwzględniła kwestie dotyczące walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, w szczególności w powiązaniu z nieuregulowanym hazardem, w swoich dwustronnych kontaktach i stosunkach z odpowiednimi państwami trzecimi.
______

(1) Dz.U. C 162 z 1.6.2011, s. 1.

(2) COM (2011) 128 wersja ostateczna.

(3) COM (2011) 308 wersja ostateczna.

(4) COM (2011) 12 wersja ostateczna.

(5) Zalecenie CM/Rec (2011) 10.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024