Konkluzje Rady w sprawie kompetencji kulturowych i kreatywnych i ich roli w budowaniu kapitału intelektualnego Europy(2011/C 372/05)
(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2011 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
PRZYWOŁUJĄC:
UWAŻA, ŻE:
kompetencje kulturowe i kreatywne obejmują kluczową kompetencję "świadomość i ekspresja kulturowa"(9) oraz kompetencje międzykulturowe(10);
PODKREŚLA, ŻE:
ZGADZA SIĘ, że kompetencje kulturowe i kreatywne są podstawą kreatywności i innowacji, która z kolei przyczynia się do inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu. Wynika to z tego, że kompetencje te mogą przyczynić się do:
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:
podczas realizacji obecnych i przyszłych działań i programów - bez uszczerbku dla dyskusji w sprawie przyszłych wieloletnich ram finansowych:
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI i bez uszczerbku dla dyskusji w sprawie przyszłych wieloletnich ram finansowych:
______(1) Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10.
(2) Dz.U. C 141 z 7.6.2008, s. 14.
(3) Dz.U. C 301 z 11.12.2009, s. 9.
(4) Dz.U. L 308 z 24.11.2010, s. 46.
(5) Dok. 17165/10.
(6) Dz.U. C 191 z 1.7.2011, s. 1.
(7) Dz.U. C 175 z 15.6.2011, s. 1.
(8)http://competencesinculture.pl/pl
(9) "Docenianie znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć za pośrednictwem szeregu środków wyrazu, w tym muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych". W zaleceniu 2006/962/EC z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie wskazano niezbędną wiedzę, umiejętności i postawy powiązane z tą kompetencją.
(10) "Wiedza, umiejętności i postawy szczególnie istotne z punktu widzenia kompetencji międzykulturowych wiążą się z następującymi kompetencjami kluczowymi: porozumiewaniem się w językach obcych, kompetencjami społecznymi i obywatelskimi oraz świadomością i ekspresją kulturalną." (konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie kompetencji międzykulturowych).
(11) "Partnerstwa kreatywne przemysłu kultury i innych sektorów, takich jak edukacja i szkolenia, biznes, badania czy sektor publiczny pozwalają na przekazywanie umiejętności twórczych z przemysłu kultury do innych sektorów." (źródło: konkluzje w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014).
(12) Kapitał intelektualny można zdefiniować jako ogół wartości niematerialnych będących w posiadaniu ludzi, przedsiębiorstw, społeczności, regionów i instytucji, które to wartości, gdy są odpowiednio wykorzystywane, mogą stać się źródłem aktualnego i przyszłego dobrobytu danego państwa. Na kapitał intelektualny składają się: kapitał społeczny, ludzki, relacyjny i strukturalny.
(13) "Innowacja społeczna to [...] wykorzystanie pomysłowości organizacji humanitarnych, stowarzyszeń i przedsiębiorców społecznych dla znalezienia nowych sposobów zaspokojenia potrzeb społecznych, których nie zaspokajają w wystarczający sposób rynek lub sektor publiczny." (źródło: komunikat Komisji w sprawie inicjatywy przewodniej "Unia innowacji").
(14) Cel strategiczny 4: Zwiększanie kreatywności i innowacyjności, w tym przedsiębiorczości, na wszystkich poziomach kształcenia i szkolenia.
(15) Zob. s. 6 pkt 4 konkluzji Rady z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia.
(16) Infrastruktura kulturalna, w jej wymiarze fizycznym i cyfrowym, stanowi bazę materialną uczestnictwa w kulturze oraz działalności kulturalnej. Przykładem takiej infrastruktury są galerie, muzea, teatry, ośrodki kultury, biblioteki, przestrzenie wielofunkcyjne, a także ich wirtualne odpowiedniki w środowisku cyfrowym.