POMOC PAŃSTWA - PORTUGALIAPomoc państwa SA.26909 (11/C) (ex NN 62/08) - Nacjonalizacja i restrukturyzacja BPN
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/C 371/07)
(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2011 r.)
Pismem z dnia 24 października 2011 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Portugalię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Rue Joseph II/Jozef II-straat 70
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom portugalskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W dniu 5 listopada 2008 r. władze portugalskie poinformowały Komisję o zatwierdzeniu projektu ustawy w sprawie nacjonalizacji Banco Português de Negócios, SA ("BPN"). W dniu 20 listopada 2009 r. rząd portugalski zatwierdził dekret z mocą ustawy określający ramy prawne prywatyzacji BPN.
W ramach nacjonalizacji i następującej po niej reprywatyzacji przyznano BPN szereg środków pomocowych. Portugalia nie zgłosiła wcześniej żadnego z tych środków.
OPIS ŚRODKÓW
BPN jest instytucją finansową z siedzibą w Portugalii, świadczącą usługi bankowe. W 2008 r. posiadała ona sieć obejmującą 213 oddziałów, zaś łączna wartość jej aktywów wynosiła 6,6 mld EUR, co stanowiło około 2 % wartości wszystkich aktywów portugalskiego sektora bankowego.
W listopadzie 2008 r. Portugalia znacjonalizowała bank BPN, który był w bardzo trudnej sytuacji, z mocy prawa po cenie zerowej. Zadanie zarządzania BPN powierzono należącemu do państwa bankowi Caixa Geral de Depósitos ("CGD").
W ramach nacjonalizacji bank BPN otrzymał szereg środków krajowych, w tym (i) awaryjne wsparcie płynnościowe przyznane w październiku 2008 r. przez Bank Portugalii w wysokości 186,6 mln EUR; (ii) pożyczkę udzieloną w październiku 2008 r. przez CGD na kwotę 235 mln EUR oraz (iii) gwarancje rządowe na zabezpieczenie papierów komercyjnych subskrybowanych przez CDG od marca 2009 r. na łączną kwotę 4 mld EUR.
Wstępny plan restrukturyzacji przedstawiono we wrześniu 2010 r. Plan przewidywał reprywatyzację banku. Aby umożliwić sprzedaż, w planie uwzględniono zastrzyk kapitału w wysokości do [450-700](*) mln EUR oraz środki pomocy związanej z aktywami, na kwotę, której wysokość miano określić w późniejszym terminie.
W następstwie niepowodzenia pierwszych dwóch wezwań do prywatyzacji w okresie między wrześniem a listopadem 2010 r. oraz podpisania w maju 2011 r. protokołu ustaleń między Portugalią a Międzynarodowym Funduszem Monetarnym, Komisją Europejską i Europejskim Bankiem Centralnym proces sprzedaży kontynuowano zgodnie z protokołem ustaleń. W dniu 31 lipca 2011 r. władze portugalskie wybrały kupca: Banco BIC Portugal ("BIC"), z którym obecnie prowadzą wyłączne negocjacje na temat sprzedaży.
OCENA
Od chwili nacjonalizacji BPN skorzystał z kilku środków krajowych, w tym: gwarancji rządowych do wysokości 4 mld EUR oraz środków pomocy związanej z aktywami, polegającej na przekazaniu niektórych aktywów do spółek specjalnego przeznaczenia powyżej ich wartości rynkowej na całkowitą kwotę pomocy do wysokości [...] EUR.
Wstępny plan restrukturyzacji przedstawiony we wrześniu 2010 r. stracił ważność w wyniku niedawnych wydarzeń prowadzących do sprzedaży BPN na rzecz BIC. Sprzedaż na rzecz BIC mogłaby wiązać się z koniecznością udzielenia dodatkowej pomocy, zależnie od ostatecznych warunków sprzedaży. W szczególności pomoc mogłaby mieć postać środków polegających na dokapitalizowaniu do wysokości [450-700] mln EUR, dodatkowym transferze aktywów do spółek specjalnego przeznaczenia oraz zapewnieniu płynności do wysokości [...]. Dokładna kwota tych potencjalnych środków pomocy nie została jeszcze podana.
Na podstawie dostępnych informacji i w oczekiwaniu na przedstawienie skorygowanego planu Komisja wątpi, czy plan restrukturyzacji spełnia wszystkie warunki określone w komunikacie w sprawie restrukturyzacji, w szczególności, czy: a) BPN, jako jednostka zintegrowana z nabywcą, będzie rentowny; b) pomoc przyznana BPN jest ograniczona do minimum a sprzedaż stanowiła najmniej kosztowny wariant w porównaniu z ewentualną likwidacją; c) środki ograniczające zakłócenie konkurencji są wystarczające oraz czy d) proces sprzedaży nie wiąże się z pomocą na rzecz kupującego.
WNIOSEK
Z uwagi na te wątpliwości Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE. Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
grafika
______(*) Informacje poufne.