(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 994/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylenia dyrektywy Rady 2004/67/WE(1), w szczególności jego art. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 12 rozporządzenia (UE) nr 994/2010 ustanowiono Grupę Koordynacyjną ds. Gazu w celu ułatwienia koordynacji środków dotyczących bezpieczeństwa dostaw gazu. Grupa powinna składać się z przedstawicieli państw członkowskich, w szczególności ich właściwych organów, a także Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki, europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych gazu oraz organizacji reprezentujących interesy przedmiotowej branży i zainteresowanych odbiorców.
(2) Współodpowiedzialność za bezpieczeństwo dostaw gazu spoczywa na przedsiębiorstwach gazowych, państwach członkowskich oraz Komisji w granicach zakresu działalności i kompetencji każdego z tych podmiotów. Ponadto odbiorcy stosujący gaz do wytwarzania energii elektrycznej lub w celach przemysłowych również mogą odegrać istotną rolę w kwestiach bezpieczeństwa dostaw gazu ze względu na posiadane możliwości reagowania na sytuacje kryzysowe poprzez środki po stronie popytu. W związku z powyższym, aby zapewnić optymalną koordynację środków podejmowanych na mocy rozporządzenia (UE) nr 994/2010, organizacje reprezentujące interesy przedmiotowej branży i zainteresowanych odbiorców powinny aktywnie uczestniczyć w pracach Grupy Koordynacyjnej ds. Gazu.
(3) W porozumieniu z państwami członkowskimi Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie składu Grupy, zapewniając jej pełną reprezentatywność i przestrzeganie podejścia trójpoziomowego, które wiąże się z zaangażowaniem najpierw odnośnych przedsiębiorstw gazowych i sektorów gospodarki, następnie państw członkowskich na szczeblu krajowym lub regionalnym, a na końcu Unii Europejskiej.
(4) Następujące organizacje przedmiotowej branży mogą zostać uznane za reprezentatywne:
- europejskie zrzeszenie operatorów systemu magazynowania w rozumieniu art. 2 pkt 10 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającej dyrektywę 2003/55/WE(2) oraz operatorów systemu LNG w rozumieniu art. 2 pkt 12 dyrektywy 2009/73/WE,
- europejskie zrzeszenie dostawców gazu,
- międzynarodowe zrzeszenie producentów gazu na terenie Europy,
- europejskie zrzeszenie podmiotów prowadzących sprzedaż gazu.
(5) W odniesieniu do zainteresowanych odbiorców należy rozróżnić cztery główne typy odbiorców gazu ziemnego:
- sektor przemysłu,
- sektor energetyczny wykorzystujący gaz jako paliwo,
- sektor gospodarstw domowych,
- sektor sieci ciepłowniczych.
(6) Grupa Koordynacyjna ds. Gazu powinna doradzać Komisji celem ułatwienia koordynacji środków na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa dostaw w przypadku stanu nadzwyczajnego na szczeblu unijnym lub regionalnym. Grupa to także podstawowy organ, z którym Komisja konsultuje się w zakresie opracowywania planów działań zapobiegawczych i planów na wypadek sytuacji nadzwyczajnych. Grupa Koordynacyjna ds. Gazu powinna monitorować adekwatność i celowość środków podejmowanych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 994/2010, a także prowadzić wymianę informacji dotyczących bezpieczeństwa dostaw gazu na szczeblu krajowym, regionalnym i unijnym.
(7) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(8) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(3).
(9) Należy uchylić decyzję 2006/791/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 sierpnia 2011 r.
| W imieniu Komisji | |
| Günther OETTINGER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 1.
(2) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36.
(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(4) Członkowie, którzy nie życzą sobie, aby ujawniono ich nazwisko, mogą złożyć wniosek o wyłączenie ich z powyższej zasady. Wniosek o nieujawnianie nazwiska członka grupy ekspertów uznaje się za uzasadniony w przypadku, gdy opublikowanie nazwiska mogłoby zagrozić jego bezpieczeństwu lub nietykalności osobistej bądź stanowić nieuzasadnione naruszenie prywatności.
(5) SEC(2007) 639 z 25.6.2007.
(6) Dz.U. L 319 z 18.11.2006, s. 49.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2011.236.10 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja określająca skład i zasady działania Grupy Koordynacyjnej ds. Gazu i uchylająca decyzję Komisji 2006/791/WE |
| Data aktu: | 11/08/2011 |
| Data ogłoszenia: | 12/08/2011 |
| Data wejścia w życie: | 11/08/2011 |