Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014(2011/C 162/01)
(Dz.U.UE C z dnia 1 czerwca 2011 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,
1. WPROWADZENIE
PRZYPOMINAJĄ o kompetencjach przyznanych Unii Europejskiej, zwłaszcza w art. 6 i 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; artykuły te stwierdzają, że sport jest dziedziną, w której działania na szczeblu UE powinny służyć wspieraniu, koordynowaniu i uzupełnianiu działań państw członkowskich.
UZNAJĄ, że po wejściu w życie Traktatu z Lizbony należy pogłębić na szczeblu UE współpracę w dziedzinie sportu.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ komunikat Komisji pt. "Rozwijanie europejskiego wymiaru sportu"(1) oraz wskazane w jego rozdziałach tematycznych główne obszary działań oparte na obszarach z białej księgi na temat sportu(2). Komunikat ten jest ważnym krokiem ku wskazaniu dziedzin, w których można by podjąć współpracę na szczeblu UE, respektując przy tym autonomię struktur zarządzania sportem i zasadę pomocniczości.
UZNAJĄ, że sport może się przyczynić do realizacji celów strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.
PRZYPOMINAJĄ o rezolucji Rady z dnia 18 listopada 2010 r., w której Rada postanowiła regularnie organizować - zwykle przy okazji swoich posiedzeń - nieformalne spotkania głównych przedstawicieli organów publicznych UE i ruchu sportowego, by umożliwić im wymianę poglądów na zagadnienia dotyczące sportu w UE(3).
ZGADZAJĄ SIĘ rozwijać ramy europejskiej współpracy w dziedzinie sportu, ustanawiając trzyletni plan prac UE w tej dziedzinie, wskazujący państwom członkowskim i Komisji stosowne działania oraz uznający i uwzględniający rezultaty prac nieformalnych struktur powstałych przed Traktatem z Lizbony.
2. ROZWIJANIE EUROPEJSKIEGO WYMIARU SPORTU POPRZEZ USTANOWIENIE PLANU PRAC UE
UWAŻAJĄ, że trzyletni plan prac UE w dziedzinie sportu powinien się opierać na następujących naczelnych zasadach:
– sprzyjać temu, by państwa członkowskie i Komisja stosowały wspólne, zdecydowane podejście zakładające wytworzenie w dłuższym okresie na szczeblu UE wartości dodanej w dziedzinie sportu,
– dostosować istniejące nieformalne struktury do priorytetów określonych w niniejszym planie prac,
– w stosownym przypadku nadać impuls działaniom Komisji w tej dziedzinie i działania te wyeksponować,
– odpowiedzieć na wyzwania transnarodowe, stosując skoordynowane podejście UE,
– promować szczególny charakter sportu i jego szczególny wkład w inne dziedziny polityki UE,
– wypracować politykę sportową opartą na dowodach.
PODKREŚLAJĄ, że plan prac UE powinien stanowić elastyczne ramy, które w stosownych przypadkach pozwalałyby reagować na rozwój wydarzeń w dziedzinie sportu.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ tematy wskazane w komunikacie i w białej księdze, które służą za ogólną podstawę przyszłej współpracy; tematy te są następujące:
a) społeczna rola sportu:
– walka z dopingiem,
– kształcenie, szkolenie i kwalifikacje w sporcie,
– zapobieganie przemocy i nietolerancji oraz walka z nimi,
– aktywność fizyczna sprzyjająca zdrowiu,
– włączenie społeczne w sporcie i poprzez sport,
– wolontariat w sporcie,
– współpraca z państwami trzecimi i z różnymi organizacjami,
– zrównoważony rozwój w sporcie i poprzez sport;
b) gospodarczy wymiar sportu:
– prowadzenie w obszarze sportu polityki opartej na dowodach,
– stabilne finansowanie sportu,
– stosowanie do sportu zasad UE dotyczących pomocy państwa,
– rozwój regionalny i szanse na rynku pracy;
c) organizacja sportu:
– dobre zarządzanie w sporcie,
– szczególny charakter sportu,
– swobodny przepływ sportowców a ich obywatelstwo,
– zasady transferów i działalność agentów sportowych,
– uczciwość zawodów sportowych (w tym walka z manipulacją wynikami sportowymi, korupcją, praniem pieniędzy i innymi formami przestępstw finansowych),
– europejski dialog społeczny w sektorze sportu,
– ochrona małoletnich,
– systemy licencji dla klubów sportowych,
– prawa medialne i prawa własności intelektualnej.
POSTANAWIAJĄ - na podstawie powyższego ogólnego wykazu - że w okresie objętym niniejszym planem prac (do połowy 2014 roku) państwa członkowskie i Komisja powinny nadać priorytet tematom przedstawionym poniżej. Każde z państw sprawujących prezydencję może tematy priorytetowe uzupełniać w świetle ewentualnych nowych wydarzeń:
– uczciwość w sporcie, zwłaszcza walka z dopingiem i z manipulowaniem wynikami sportowymi oraz promowanie dobrego zarządzania,
– społeczne walory sportu, zwłaszcza zdrowie, włączenie społeczne, edukacja i wolontariat,
– gospodarcze aspekty sportu, zwłaszcza stabilne finansowanie sportów masowych oraz polityka oparta na dowodach.
ZATWIERDZAJĄ znajdujący się w załączniku I wykaz konkretnych działań związanych z tematami priorytetowymi oraz harmonogram ich realizacji.
3. METODY PRACY I STRUKTURY
UZNAJĄ, że:
W związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony państwa członkowskie i Komisja powinny zacieśnić współpracę, opierając się na naczelnych zasadach wymienionych w części 2 niniejszego planu prac.
UE powinna również ściśle współpracować z ruchem sportowym i ze stosownymi właściwymi organizacjami szczebla krajowego, europejskiego i międzynarodowego, np. z Radą Europy, posługując się zwłaszcza usystematyzowanym dialogiem.
ZGADZAJĄ SIĘ, że:
Aktywność w dziedzinie sportu podejmowana na szczeblu UE powinna się koncentrować na tematach priorytetowych, działaniach i metodach pracy wymienionych w niniejszym programie prac.
W realizacji niniejszego programu prac pomagać będzie kilka nieformalnych grup eksperckich, które będą się opierać na pracach sześciu już istniejących - powstałych od 2005 roku -grup eksperckich(4).
Grupy eksperckie zostaną poproszone o skupienie się na tematach priorytetowych nakreślonych w części 2 oraz na działaniach i terminach wymienionych w załączniku I. Działania z załącznika I mogą zostać zweryfikowane przez Radę oraz przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w świetle uzyskanych rezultatów i rozwoju polityki na szczeblu UE.
Zasady członkostwa w grupach i funkcjonowania grup przedstawiono w załączniku II.
Innymi metodami pracy, poza pracą w ramach grup eksperckich, mogą być np. konferencje prezydencji, nieformalne posiedzenia dyrektorów i ministrów ds. sportu, badania i konferencje Komisji.
W pierwszej połowie 2014 roku Rada oceni realizację niniejszego programu prac, opierając się na sprawozdaniu, które do końca 2013 roku opracuje Komisja.
W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM
Rada oraz przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie zwracają się do państw członkowskich i Komisji, by na czas obowiązywania niniejszego programu prac ustanowiły grupy eksperckie, które zajmą się następującymi tematami:
– walka z dopingiem,
– dobre zarządzanie w sporcie,
– kształcenie i szkolenie w sporcie,
– sport, zdrowie i zaangażowanie,
– statystyka sportowa,
– stabilne finansowanie sportu.
4. DZIAŁANIA
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
– współpracowały ze sobą przy wsparciu Komisji, stosując metody pracy określone w niniejszej rezolucji,
– respektując zasadę pomocniczości oraz autonomię struktur zarządzania sportem, należycie uwzględniały niniejszy plan prac podczas opracowywania polityki krajowej,
– regularnie informowały zainteresowane podmioty z sektora sportu o postępach w realizacji niniejszego programu prac, by w ten sposób nadać odpowiednią wagę prowadzonym działaniom i je wyeksponować.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:
– w ramach zespołu trzech prezydencji uwzględniały priorytetowe tematy niniejszego planu prac podczas opracowywania programu prezydencji, sporządzały sprawozdania z realizacji tego planu oraz opierały się na uzyskanych już wcześniej rezultatach,
– pod koniec trzyletniego okresu, którego dotyczy niniejsza rezolucja, zaproponowały - na podstawie sprawozdania opracowanego przez Komisję - nowy plan prac na kolejny okres.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
– informowała państwa członkowskie o trwających lub planowanych inicjatywach w innych dziedzinach polityki UE mających wpływ na sport oraz o odnośnych wydarzeniach w Komisji i na forum pozostałych Rad,
– współpracowała z państwami członkowskimi i wspierała ich współpracę w ramach niniejszej rezolucji,
– zbadała, w jaki sposób można by zadbać o jak najszerszy udział państw członkowskich w posiedzeniach grup eksperckich,
– co roku organizowała Forum Sportowe UE, które zgromadzi wszystkie najważniejsze podmioty reprezentujące ruch sportowy różnego szczebla, i zwróciła szczególną uwagę na organizacje zajmujące się sportami masowymi i ich przedstawicieli,
– przeprowadziła ocenę skutków, opierając się m.in. na ocenie dotychczasowych działań przygotowawczych w dziedzinie sportu, by określić wartość dodaną, jaką miałby konkretny program finansowania działań w obszarze sportu,
– do końca 2013 roku przyjęła - na podstawie dobrowolnego wkładu państw członkowskich - sprawozdanie z realizacji i oddziaływania niniejszego planu prac. Sprawozdanie to posłuży w pierwszej połowie 2014 roku za podstawę do przygotowania kolejnego planu prac Rady.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:
1) kontynuowały ścisłą współpracę na szczeblu eksperckim zgodnie z załącznikiem I i II do niniejszej rezolucji;
2) uwzględniały sport podczas formułowana, realizacji i oceny polityk i działań w innych obszarach, szczególnie dbając o wczesne i skuteczne branie go pod uwagę w procesie opracowywania polityki;
3) działały na rzecz tego, by bardziej doceniony został potencjalny wkład sportu w realizację ogólnych celów strategii "Europa 2020" - gdyż sport może znacznie przyczynić się do inteligentnego i trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz do tworzenia nowych miejsc pracy, a także może pozytywnie wpłynąć na włączenie społeczne, kształcenie i szkolenie, zdrowie publiczne oraz aktywność osób starszych;
4) sprzyjały współpracy w dziedzinie sportu z państwami trzecimi, zwłaszcza z krajami kandydującymi i potencjalnymi krajami kandydującymi, oraz z właściwymi organizacjami międzynarodowymi, w tym z Radą Europy.
______
(1) COM(2011) 12.
(2) COM(2007) 391.
(3) Dz.U. C 322 z 27.11.2010, s. 1.
(4) Wcześniej zwane grupami roboczymi UE do spraw: walki z dopingiem; kształcenia i szkolenia w sporcie; sportu i zdrowia; włączenia społecznego i równych szans w sporcie; sportu i gospodarki, a także niekomercyjnych organizacji sportowych.