ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW EACEA/10/10 W RAMACH PROGRAMU "UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE"Wsparcie na rzecz europejskiej współpracy w zakresie kształcenia i szkolenia
(2010/C 73/09)
(Dz.U.UE C z dnia 23 marca 2010 r.)
Część A - podnoszenie krajowej świadomości w zakresie strategii uczenia się przez całe życie i europejskiej współpracy w zakresie kształcenia i szkolenia
Część B - wsparcie na rzecz współpracy ponadnarodowej w zakresie opracowywania i wdrażania krajowych i regionalnych strategii uczenia się przez całe życie
1. Cele i opis
Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest wspieranie ustanawiania i wdrażania spójnych i kompleksowych strategii i programów uczenia się przez całe życie na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, obejmujących i łączących wszystkie rodzaje (formalne, "pozaformalne", nieformalne) i poziomy uczenia się (wychowanie przedszkolne, wykształcenie podstawowe, średnie, wyższe, wstępne i ustawiczne kształcenie i szkolenie zawodowe), łączących się z innymi właściwymi sektorami polityki (np. zatrudnienia i włączenie społeczne), poprzez:
– działania w zakresie podnoszenia świadomości i ustanowienie krajowych i transnarodowych forów i sieci,
– wsparcie na rzecz rozpoznania głównych czynników krytycznych wpływających na udane wdrożenie strategii i programów uczenia się przez całe życie,
– wymianę doświadczeń i dobrych praktyk oraz wspólne badanie, testowanie i przenoszenie innowacji w odniesieniu do opracowywania i wdrażania strategii i programów uczenia się przez całe życie,
– zapewnienie silnego zaangażowania instytucjonalnego, koordynacyjnego, doradczego oraz partnerstwa ze wszystkimi właściwymi zainteresowanymi stronami i praktykami,
– wdrażanie skutecznych i sprawiedliwych strategii i programów uczenia się przez całe życie w celu zapewnienia włączenia społecznego.
2. Kwalifikujący się wnioskodawcy
Niniejsze zaproszenie jest dostępne dla organizacji z siedzibą w państwa uczestniczących w programie "Uczenie się przez całe życie".
Wnioski muszą zostać złożone przez osobę prawną posiadającą zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Osoby fizyczne nie mogą ubiegać się o dotację.
Beneficjentami mogą być ministerstwa krajowe lub regionalne ds. kształcenia i szkolenia, inne organy publiczne i organizacje zainteresowanych stron, aktywne w dziedzinie uczenia się przez całe życie (kształcenie przedszkolne, szkolne, zawodowe, wyższe i dorosłych). Organizacje zainteresowanych stron obejmują europejskie, krajowe i regionalne stowarzyszenia lub organizacje, których główna działalność lub podstawowe obowiązki są bezpośrednio powiązane z sektorem kształcenia i szkolenia.
Część A - podnoszenie krajowej świadomości w zakresie strategii uczenia się przez całe życie i europejskiej współpracy w zakresie kształcenia i szkolenia
Wnioski o dofinansowanie mogą być składane przez organizację lub przez partnerstwo składające się z kilku organizacji z jednego lub kilku kwalifikujących się krajów.
Część B - wsparcie na rzecz współpracy ponadnarodowej w zakresie opracowywania i wdrażania krajowych i regionalnych strategii uczenia się przez całe życie
Wnioski o dofinansowanie mogą być składane wyłącznie przez partnerstwo składające się z co najmniej 5 organizacji z co najmniej 3 kwalifikujących się krajów.
Wnioski mogą być składane przez organizacje (w tym organizacje partnerskie) z siedzibą w jednym z następujących krajów:
– 27 państw członkowskich UE,
– trzy kraje EFTA-EOG (Islandia, Liechtenstein i Norwegia),
– Turcja.
Co najmniej jedno państwo z partnerstwa musi być państwem członkowskim UE (odnosi się to tylko do części B niniejszego zaproszenia).
Trwają negocjacje z Chorwacją, Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii i Szwajcarią w sprawie ich przyszłego uczestnictwa w programie "Uczenie się przez całe życie", które zależy od wyników tych negocjacji. Na stronie internetowej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego będzie można znaleźć zaktualizowaną listę krajów uczestniczących.
3. Kwalifikujące się działania
Część A - podnoszenie krajowej świadomości w zakresie strategii uczenia się przez całe życie i europejskiej współpracy w zakresie kształcenia i szkolenia
Działania finansowane w ramach tej części obejmują:
– działania w zakresie podnoszenia świadomości, wspierające debaty krajowe i dialog związany z ustanawianiem i wdrażaniem strategii i programów uczenia się przez całe życie (np. krajowe lub regionalne konferencje, seminaria lub warsztaty),
– tworzenie forów i opracowywanie innych działań na rzecz polepszenia spójności i koordynacji procesu ustanawiania i wdrażania spójnych i kompleksowych krajowych strategii uczenia się przez całe życie,
– rozpowszechnianie istniejących narzędzi lub materiałów referencyjnych oraz działania w zakresie podnoszenia świadomości na ich temat w kontekście ram odniesienia w dziedzinie kształcenia i szkolenia 2020 (np. działania informacyjne, w tym kampanie medialne, imprezy informacyjne, itp.),
– działania uzupełniające związane z istniejącymi programami krajowymi mającymi na celu ustanawianie i wdrażanie na poziomie krajowym otwartej metody koordynacji w zakresie kształcenia i szkolenia w kontekście ram odniesienia w dziedzinie kształcenia i szkolenia 2020.
Część B - wsparcie na rzecz współpracy ponadnarodowej w zakresie opracowywania i wdrażania krajowych i regionalnych strategii uczenia się przez całe życie
Działania finansowane w ramach tej części obejmują:
– opracowywanie, testowanie i przekazywanie innowacyjnych praktyk, które mogą obejmować badania, analizy, konferencje i seminaria, ukierunkowane na transnarodowe partnerskie uczenie się,
– działania mające na celu tworzenie i opracowanie sieci na poziomie regionalnym, krajowym i europejskim.
Działania należy rozpocząć pomiędzy dniem 1 stycznia 2011 r. a dniem 31 marca 2011 r. Maksymalny czas trwania projektu wynosi 12 miesięcy w przypadku części A i 24 miesiące w przypadku części B. Nie będą przyjmowane wnioski w sprawie projektów zaplanowanych na dłuższy okres niż okres określony w niniejszym zaproszeniu do składania wniosków.
4. Kryteria przyznawania dotacji
Kwalifikujące się wnioski/projekty zostaną ocenione w oparciu o następujące kryteria:
Część A - podnoszenie krajowej świadomości w zakresie strategii uczenia się przez całe życie i europejskiej współpracy w zakresie kształcenia i szkolenia
1) Istotność: wniosek o dotację i prognozowane wyniki wyraźnie mieszczą się w szczegółowych, operacyjnych i szerszych celach zaproszenia do składania wniosków. Cele są wyraźne, realistyczne i odnoszą się do istotnych kwestii i grup docelowych, w tym do różnego rodzaju kluczowych stron na wszystkich poziomach, zainteresowanych ustanawianiem i wdrażaniem strategii uczenia się przez całe życie, w tym polityków i decydentów, praktyków, świadczących usługi edukacyjne, partnerów społecznych, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego oraz osób uczących się (40 %).
2) Jakość planu działań: organizacja pracy jest przejrzysta i odpowiednia z punktu widzenia realizacji celów; zadania/działania są określone w taki sposób, że wyniki zostaną osiągnięte w terminie i w ramach budżetu (10 %).
3) Jakość metodologii: zaproponowane narzędzia i praktyczna metoda są spójne i właściwe z punktu widzenia spełnienia określonych potrzeb jasno określonych grup docelowych (10 %).
4) Jakość zespołu odpowiedzialnego za projekt: zespół odpowiedzialny za projekt posiada umiejętności, potwierdzoną wiedzę specjalistyczną i kompetencje niezbędne do zrealizowania wszystkich aspektów planu działań; zadania zostały właściwie podzielone pomiędzy członków zespołu (10 %).
5) Stosunek korzyści i kosztów: wniosek o dotację jest wart swojej ceny, jeśli spojrzeć na zaplanowane działania w stosunku do przewidzianego budżetu (10 %).
6) Wpływ: przewidywalny wpływ na odnośne metody, grupy docelowe i systemy jest jasno określony oraz zapewniono środki gwarantujące wywarcie takiego wpływu. Wyniki działań zapowiadają się na znaczące (10 %).
7) Jakość planu waloryzacji (rozpowszechnianie i zastosowania wyników): planowane działania w zakresie rozpowszechniania i zastosowania wyników zapewnią optymalne ich wykorzystanie poza uczestnikami projektu, w trakcie i po zakończeniu projektu (10 %).
Część B - wsparcie na rzecz współpracy ponadnarodowej w zakresie opracowywania i wdrażania krajowych i regionalnych strategii uczenia się przez całe życie
1) Istotność: wniosek o dotację i prognozowane wyniki wyraźnie mieszczą się w szczegółowych, operacyjnych i szerszych celach zaproszenia do składania wniosków. Cele są wyraźne, realistyczne i odnoszą się do istotnych kwestii i grup docelowych, w tym do kluczowych stron zainteresowanych ustanawianiem i wprowadzaniem programów uczenia się przez całe życie, w tym polityków i decydentów, praktyków, świadczących usługi edukacyjne, partnerów, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego oraz osób uczących się (40 %).
2) Jakość planu działań: organizacja pracy jest przejrzysta i odpowiednia z punktu widzenia realizacji celów; zadania/działania są podzielone pomiędzy partnerów w taki sposób, że wyniki zostaną osiągnięte w terminie i w ramach budżetu (10 %).
3) Jakość metodologii: zaproponowane narzędzia i praktyczna metoda są spójne, innowacyjne i właściwe z punktu widzenia spełnienia określonych potrzeb jasno określonych grup docelowych (10 %).
4) Jakość konsorcjum: konsorcjum posiada umiejętności, potwierdzoną wiedzę specjalistyczną i kompetencje niezbędne do zrealizowania wszystkich aspektów planu działań; zadania zostały właściwie podzielone pomiędzy partnerów (10 %).
5) Stosunek korzyści i kosztów: wniosek o dotację jest wart swojej ceny, jeśli spojrzeć na zaplanowane działania w stosunku do przewidzianego budżetu (10 %).
6) Wpływ i europejska wartość dodana przewidywalny wpływ na odnośne metody, grupy docelowe i systemy jest jasno określony oraz zapewniono środki gwarantujące wywarcie takiego wpływu. Wyniki działań zapowiadają się na znaczące, a korzyści ze współpracy europejskiej i jej konieczność (ponad krajowym, regionalnym lub lokalnymi podejściami) zostały wyraźnie wykazane (10 %).
7) Jakość planu waloryzacji (rozpowszechnianie i wykorzystanie wyników): planowane działania w zakresie rozpowszechniania i zastosowania wyników zapewnią optymalne ich wykorzystanie poza uczestnikami projektu, w trakcie i po zakończeniu projektu (10 %).
5. Budżet
Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie projektów wynosi 2,8 mln EUR.
Finansowe wsparcie za strony Agencji nie może przekroczyć 75 % całkowitych kwalifikujących się kosztów.
Maksymalna wysokość dotacji na projekt wynosi 120.000 EUR - część A i 350.000 EUR - część B.
Agencja musi przekazać dostępną kwotę zgodnie z poniższym orientacyjnym podziałem: 1/2 na część A - 1/2 na część B. Ostateczny podział środków zależy jednak od liczby i jakość wniosków otrzymanych w części A i B.
Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.
6. Termin składania wniosków
Przyjmowane będą wyłącznie wnioski złożone na odpowiednim formularzu, należycie wypełnione (pakiet wniosku część 1, 2 i 3), opatrzone datą, zawierające zrównoważony budżet (przychody/wydatki), odpowiednie załączniki, złożone w jednym oryginalnym egzemplarzu podpisanym na honorowym oświadczeniu przez osobę uprawnioną do zaciągania prawnie wiążących zobowiązań w imieniu organizacji ubiegającej się o dotację oraz w trzech kopiach.
Wnioski niezłożone w terminie nie będą rozpatrywane.
Wnioski należy przesyłać do Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego do dnia 16 lipca 2010 r. (decyduje data stempla pocztowego) na adres:
Education, Audiovisual & Culture Executive Agency
Lifelong Learning Programme, Key Activity 1
Call for Proposals EACEA/10/10 Part A or Part B
Avenue du Bourget 1
BOU2 2/145
1140 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Obok wersji papierowej przed dniem 16 lipca 2010 r. należy przesłać elektroniczną wersję pakietu wniosku (formularz wniosku, tabele budżetu, oświadczenie honorowe) bez załączników na następujący adres:
EACEA-LLP-ECET@ec.europa.eu
Wnioski wysłane faksem lub tylko emailem zostaną odrzucone.
7. Dodatkowe informacje
Szczegółowe wytyczne dotyczące niniejszego zaproszenia do składania wniosków oraz pakiet wniosku znajdują się na następującej stronie internetowej:
http://eacea.ec.europa.eu/llp/funding/2010/call_ecet_en.php
Wnioski należy składać na przeznaczonych do tego formularzach i powinny one zawierać wszystkie załączniki i informacje zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi.