Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 grudnia 2009 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana)).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 16 grudnia 2009 r.

dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG

(Sprawa COMP/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana))

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 10033)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny) (Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 36/06)

(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2010 r.)

W dniu 16 grudnia 2009 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)Komisja niniejszym podaje do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji. Tekst omawianej decyzji dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:

http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/

(1) Sprawa dotyczy przedsiębiorstwa Microsoft Corporation (dalej "Microsoft") oraz domniemanej niezgodnej z prawem sprzedaży wiązanej dotyczącej przeglądarki internetowej Internet Explorer oraz systemu operacyjnego Windows, który jest dominującym systemem tego rodzaju przeznaczonym do komputerów osobistych.

1. Wstępne wątpliwości dotyczące konkurencji

(2) W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń z dnia 14 stycznia 2009 r. Komisja wstępnie stwierdziła, że w omawianej sprawie(2) spełnione zostały kryteria wskazujące na sprzedaż wiązaną:

(i) Microsoft nie zaprzeczył, że jego system Windows zajmuje pozycję dominującą na rynku systemów operacyjnych przeznaczonych do komputerów osobistych.

(ii) Komisja wstępnie uznała przeglądarkę Internet Explorer i system Windows za odrębne produkty.

(iii) Komisja wstępnie stwierdziła, że zanim wprowadzono na rynek system operacyjny Windows 7, producenci komputerów i ich użytkownicy ostateczni nie mieli technicznej ani prawnej możliwości nabycia systemu Windows bez przeglądarki Internet Explorer. Ani producenci oryginalnego sprzętu ("producenci OEM"), ani użytkownicy ostateczni z powodów technicznych nie mieli możliwości usunięcia przeglądarki Internet Explorer z systemu Windows, zaś umowy licencyjne uniemożliwiały producentom OEM sprzedaż systemu Windows bez tej przeglądarki.

(iv) Komisja wstępnie stwierdziła również, że sprzedaż wiązana mogła wykluczać konkurencję w oparciu o zalety różnych przeglądarek internetowych.

(3) Komisja wstępnie stwierdziła istnienie znacznej przewagi przeglądarki Internet Explorer nad innymi przeglądarkami w zakresie dystrybucji oraz utrudnienia w zakresie pobierania przeglądarek z Internetu. Komisja wstępnie uznała również, że oprócz wzmocnienia pozycji Microsoftu na rynku systemów operacyjnych przeznaczonych do komputerów osobistych wiązana sprzedaż przeglądarki Internet Explorer i systemu Windows tworzyła sztuczne zachęty dla programistów internetowych i projektantów oprogramowania, aby dostosowywali swoje produkty przede wszystkim do wymogów przeglądarki Internet Explorer.

2. Decyzja w sprawie zobowiązań

(4) Microsoft przedstawił zobowiązania w związku ze wstępnymi wątpliwościami Komisji dotyczącymi konkurencji.

(5) Decyzją z dnia 16 grudnia 2009 r. zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja nadała poniższym zobowiązaniom Microsoftu charakter wiążący. Najważniejsze zobowiązania można podsumować w następujący sposób:

(6) Po pierwsze, Microsoft zgodził się na udostępnienie w systemie Windows w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) mechanizmu umożliwiającego producentom OEM i użytkownikom wyłączanie i włączanie przeglądarki Internet Explorer.

(7) Po drugie, zgodnie z zobowiązaniami zaproponowanymi przez Microsoft producenci OEM będą mogli sami zdecydować, którą przeglądarkę fabrycznie zainstalują na komputerze osobistym i ustawią jako przeglądarkę domyślną. Microsoft nie będzie próbował w jakikolwiek sposób obejść przyjętych zobowiązań i nie będzie podejmował działań odwetowych przeciwko producentom OEM za instalowanie konkurencyjnych przeglądarek internetowych.

(8) Microsoft zaproponował udostępnienie aktualizacji oprogramowania zawierającej ekran wyboru przeglądarki za pomocą usługi Windows Update dla użytkowników komputerów osobistych z systemem Windows w ramach EOG. Użytkownicy systemów Windows XP, Vista i Windows 7, którzy mają - jako domyślną - ustawioną przeglądarkę Internet Explorer (bez względu na to, skąd pochodzi takie ustawienie) i którzy wykupili usługę Windows Update, otrzymają możliwość wyboru przeglądarki internetowej wraz z linkami do stron, na których mogą znaleźć więcej informacji o przeglądarkach przedstawionych w polu wyboru.

(9) Niniejszą decyzją stwierdza się, że w świetle omówionych wyżej zobowiązań uznanych za wiążące dla Microsoftu Komisja nie ma podstaw do dalszych działań. Decyzja jest wiążąca dla Microsoftu w okresie pięciu lat od daty przyjęcia.

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

(2) Zob. sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji z dnia 17 września 2007 r., Zb. Orz. str. II-3601, pkt 842, 869 i 1058. Zob. również komunikat Komisji - wytyczne w sprawie priorytetów, którymi Komisja będzie się kierować przy stosowaniu art. 82 Traktatu WE w odniesieniu do szkodliwych działań o charakterze praktyki wyłączającej, podejmowanych przez przedsiębiorstwa dominujące, Dz.U. C 45 z 24.2.2009, pkt 50.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.36.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 grudnia 2009 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana)).
Data aktu: 13/02/2010
Data ogłoszenia: 13/02/2010