Polityka ochrony środowiska Polityka Unii w dziedzinie środowiska przyczynia się do (...): zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska, ochrony zdrowia ludzkiego, ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów w dziedzinie środowiska, w szczególności zwalczania zmian klimatu.
Polityka Unii w dziedzinie środowiska stawia sobie za cel wysoki poziom ochrony, z uwzględnieniem różnorodności sytuacji w różnych regionach Unii. Opiera się na zasadzie ostrożności oraz na zasadach działania zapobiegawczego, naprawiania szkody w pierwszym rzędzie u źródła i na zasadzie "zanieczyszczający płaci". (...)
Przy opracowywaniu polityki (...) Unia uwzględnia: dostępne dane naukowo-techniczne, warunki środowiska w różnych regionach Unii, potencjalne korzyści i koszty, które mogą wynikać z działania lub z zaniechania działania, gospodarczy i społeczny rozwój Unii jako całości i zrównoważony rozwój jej regionów. (...)
(art. 191 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)
|
Cele - Utworzenie Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska w celu dostarczania Unii i państwom członkowskim:
1) obiektywnych, wiarygodnych
i porównywalnych w skali Europy informacji umożliwiających:
a) podjęcie niezbędnych działań na rzecz ochrony środowiska;
b) ocenę wyników tych działań;
c) odpowiednie informowanie opinii publicznej o stanie środowiska;
2) niezbędne wsparcie techniczne i naukowe.
|
Zadania - Ustanowienie
i koordynowanie Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska, we współpracy z państwami członkowskimi,
- zapewnianie Unii i państwom członkowskim obiektywnych informacji niezbędnych do opracowywania i realizacji trafnej i skutecznej polityki ochrony środowiska,
- pomaganie w zakresie monitorowania środków środowiskowych poprzez właściwe wspieranie wymagań w zakresie sprawozdawczości,
- doradzanie poszczególnym państwom członkowskim w sprawie rozwijania, tworzenia i rozbudowywania ich systemów monitorowania działań w dziedzinie środowiska,
- rejestrowanie, zestawianie i ocena danych o stanie środowiska, sporządzanie sprawozdań na temat jakości i presji na środowisko na terytorium Unii, zapewnienie jednolitych kryteriów oceny danych o środowisku, które mają być stosowane przez wszystkie państwa członkowskie, dalsze rozwijanie i utrzymanie referencyjnego ośrodka informacji o środowisku,
- dążenie do zapewnienia, że dane uzyskiwane w skali Europy są porównywalne, a w razie konieczności zachęcanie za pomocą odpowiednich działań do lepszego zharmonizowania metod pomiarowych,
- propagowanie włączania europejskich informacji o środowisku do programów międzynarodowych,
- publikowanie co pięć lat sprawozdania o stanie środowiska, jego tendencjach i perspektywach,
- stymulowanie rozwoju technik prognozowania środowiska, wymiany informacji o technologiach zapobiegania szkodom w środowisku lub zmniejszania tych szkód, metod oceny kosztów szkód w środowisku i kosztów prowadzenia polityki zapobiegania zniszczeniom środowiska, jego ochrony i odnawiania,
- zapewnienie szerokiego upowszechniania w społeczeństwie wiarygodnych i porównywalnych informacji o środowisku, w szczególności o stanie środowiska, by zrealizować to założenie, promowanie wykorzystania nowoczesnych technologii teleinformatycznych do tego celu.
|
1. Zarząd Skład:
- po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego,
- dwóch przedstawicieli Komisji,
- dwóch naukowców wyznaczonych przez Parlament Europejski.
Zadania:
przyjmowanie rocznych programów prac oraz nadzór nad ich wykonaniem.
2. Dyrektor zarządzający
Mianowany przez Zarząd na wniosek Komisji.
3. Komitet naukowy
Złożony z osób o wysokich kwalifikacjach w dziedzinie ochrony środowiska, wyznaczonych przez Zarząd.
4. Kontrola zewnętrzna
Trybunał Obrachunkowy.
5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu
Parlament działający na zalecenie Rady.
|
Budżet 39,9 mln euro (37,1 mln euro) Dotacje Unii 87 % (85 %)
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r.
Liczba stanowisk w planie zatrudnienia:
133 (123)
Stanowiska obsadzone: 121 (116)
oraz 56 (51) innych
stanowisk (pracownicy
kontraktowi
i oddelegowani
eksperci narodowi)
Pracownicy ogółem: 133 (123), z czego wykonujący zadania:
- operacyjne 89 (80)
- administracyjne 43 (42)
- mieszane 1 (1)
|
- "Sygnały 2009 EEA, kluczowe kwestie środowiskowe, z którymi musi zmierzyć się Europa", - wsparcie delegacji Unii Europejskiej, posłów do Parlamentu Europejskiego i innych podczas konferencji na temat zmian klimatu, która odbyła się w grudniu w Kopenhadze,
- uruchomienie w grudniu portalu "Eye-on Earth",
- "A global setting for European environ-mental monitoring - measuring what we must manage" (Globalny kontekst monitorowania środowiska w Europie - ocena istotnych kwestii) międzynarodowa konferencja w maju 2009 r.,
- "Greenhouse gas emission trends and projections in Europe 2009" (Tendencje i prognozy emisji gazów cieplarnianych w Europie w 2009 r.),
- "Regional climate change and adaptation - The Alps facing the challenge of changing water resources" (Regionalne zmiany klimatu i dostosowywanie się do nich - wyzwanie dotyczące zmieniających się zasobów wodnych w Alpach),
- Roczny wykaz gazów cieplarnianych w UE 1990-2007 oraz sprawozdanie za 2009 r.,
- "Air pollution by ozone across Europe during summer 2008" (Zanieczyszczenie powietrza ozonem w Europie w lecie 2008 r.),
- uruchomienie europejskiego systemu obserwacji i informacji o hałasie (NOISE),
- Jakość wody w kąpieliskach - sezon 2008,
- Dbałość o jakość życia w dużych i małych miastach w Europie,
- Postępy na drodze do europejskiego celu różnorodności biologicznej 2010,
- Spojrzenie wstecz na prognozowanie - przegląd literatury dotyczącej scenariuszy ewaluacyjnych,
- Transport na rozdrożu: wskaźnikowe śledzenie transportu i środowiska w Unii Europejskiej (TERM 2008),
- Zasoby wodne w Europie - konfrontacja niedoboru wody i suszy,
- Odprowadzanie ścieków ze składowisk - skuteczność polityki zarządzania odpadami w Unii Europejskiej.
- Odpady bez granic w UE? Transgraniczny transport odpadów,
- Spójność terytorialna - analiza środowiskowych aspektów polityki spójności UE w wybranych krajach,
- Zmiany w obliczaniu produktu krajowego brutto i nowych wskaźników (w tym seminarium w listopadzie 2009 r.),
- Agencja współpracowała również ściśle z DG ds. Środowiska, Eurostatem oraz Wspólnym Centrum Badawczym w ramach "grupy czterech" w celu ulepszenia sprawozdawczości w zakresie ochrony środowiska. Agencja odgrywa wiodącą rolę w pięciu następujących obszarach: zmiany klimatu, jakość powietrza, środowisko wodne i morskie, różnorodność biologiczna oraz użytkowanie gruntów.
|