(2010/C 309/07)
(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2010 r.)
Niniejsza publikacja uprawnia do zgłoszenia sprzeciwu wobec wniosku zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006(1). Oświadczenia o sprzeciwie muszą wpłynąć do Komisji w terminie sześciu miesięcy od daty niniejszej publikacji.
JEDNOLITY DOKUMENT
ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 510/2006
"GÖTTINGER STRACKE"
NR WE: DE-PGI-0005-0703-17.06.2008
ChOG (X) ChNP ()
1. Nazwa:
"Göttinger Stracke"
2. Państwo członkowskie lub kraj trzeci:
Niemcy
3. Opis produktu rolnego lub środka spożywczego:
3.1. Rodzaj produktu:
Klasa 1.2 - Produkty wytworzone na bazie mięsa (gotowane, solone, wędzone itp.)
3.2. Opis produktu noszącego nazwę podaną w pkt 1:
"Göttinger Stracke" jest naturalnie suszoną kiełbasą z surowej wieprzowiny o konsystencji i kolorze metki. Wytwarzana jest z wieprzowiny ze świeżego uboju. Aby uzyskać optymalną jakość, najlepiej użyć mięso z dojrzałych świń hodowanych przez długi czas. Należą do nich ciężkie wieprze oraz lochy, które się oprosiły. Proporcja mięsa z loch, które się oprosiły, i wieprzy musi wynosić co najmniej 65 %, przy czym mięso z loch, które się oprosiły, musi stanowić nie mniej niż 40 %. Oznacza to, że mięso z wieprzy powinno stanowić 25 %. Wieprze to wykastrowane samce. W przypadku produkcji "Göttinger Stracke" wieprze i lochy, które się oprosiły, muszą osiągnąć wagę przy uboju równą 150 kg. Wieprze i lochy, które się oprosiły, muszą w momencie uboju być w wieku przynajmniej jednego roku. Ogólnie ujmując, wieprzowina taka, pochodząca z dojrzałych świń karmionych przez długi czas, jest po przetworzeniu jędrniejsza i twardsza. Dlatego nadaje się szczególnie do produkcji "Göttinger Stracke". Jednakże do wytwarzania "Göttinger Stracke" można wykorzystać również mięso z młodych świń. Proporcja mięsa z młodych świń nie może przekroczyć 30-35 %. Do produkcji "Göttinger Stracke" wykorzystuje się najlepsze części tuszy, tj. łopatki, szynki (nogi) i brzuch. Mają one bardzo dobrą strukturę do przetwarzania i dlatego przyczyniają się do wyjątkowego wyglądu plastrów "Göttinger Stracke". Po zmieleniu mięsa w maszynie do mielenia, dodaje się przyprawy (pieprz, kolendrę, gałkę muszkatołową, czosnek), ewentualnie rum i małe ilości cukru (dekstrozy, sacharozy), elementy przyprawowe z dodatkiem drożdży i soli azotowej. Po zakończeniu procesu dojrzewania kiełbasa ma na wpół miękką konsystencję, ale pozostaje wystarczająco twarda, żeby ją kroić. Kiełbasa jest nieco gruboziarnista i ma intensywny czerwony kolor. Smak "Göttinger Stracke" jest niekwasowy, ale mięsisty i aromatyczny z nutą pieprzu. "Göttinger Stracke" ma cylindryczny kształt; w produkcji zazwyczaj stosuje się jelita o średnicy 40-60 mm i o różnej długości.
"Göttinger Stracke" jest szczególnie suchą kiełbasą. Suszy się ją co najmniej do 35 %, a zawartość wilgoci wynosi 0,88 aw lub mniej. Zawartość tłuszczu równa jest 28 g na 100 g, z czego 11,5 g stanowią nasycone kwasy tłuszczowe. Wartość energetyczna wynosi 356 kcal lub 1 478 kJ, zawartość białka (g) 25, zawartość węglowodanów (g) < 1, w tym cukru (g) < 0,5, zawartość tkanki < 1, a zawartość sodu 1,6 g na 100 g.
"Göttinger Stracke" różni się od kiełbasy "Göttinger Feldkieker" kształtem, średnicą i wagą. "Göttinger Stracke" jest prosta i ma jednolitą średnicę, natomiast średnica "Göttinger Feldkieker" zmienia się na całej długości kiełbasy. Oznacza to, że kiełbasa dojrzewa w inny sposób i nabiera innego smaku.
3.3. Surowce (wyłącznie w odniesieniu do produktów przetworzonych):
"Göttinger Stracke" jest wytwarzana przede wszystkim z suchej, zbitej wieprzowiny ze starszych zwierząt. Proporcja wieprzowiny ze starszych zwierząt musi wynosić co najmniej 65 %. Mięso to charakteryzuje się szczególnym rodzajem tłuszczu, co wynika ze specjalnego sposobu karmienia świń. Zaletą jest to, że wraz z dojrzewaniem "Göttinger Stracke" można wyeliminować procesy utleniania. Dlatego też kiełbasa nie jełczeje.
3.4. Pasza (wyłącznie w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego): -
3.5. Poszczególne etapy produkcji, które muszą odbywać się na wyznaczonym obszarze geograficznym: Cały proces produkcji.
3.6. Szczegółowe zasady dotyczące krojenia, tarcia, pakowania itd.: -
3.7. Szczegółowe zasady dotyczące etykietowania: -
4. Zwięzłe określenie obszaru geograficznego: Obszar miasta Göttingen (Getynga)
5. Związek z obszarem geograficznym:
5.1. Specyfika obszaru geograficznego:
Göttingen i okoliczne obszary są tradycyjnie znane z bardzo zaawansowanej wiedzy fachowej i zaawansowanych metod w zakresie wytwarzania produktów mięsnych. Istnieją dokumenty świadczące, że kiełbasa metkowa z Göttingen cieszyła się popularnością już w XVIII wieku (por. w szczególności dokument Dr Günthera Meinhardta "Die,chute Ghöttinger Wurst' - eine geschichtliche Dokumentation über die,Echte Göttinger Wurst'" (Dokumentacja historyczna dotycząca "Prawdziwej getyńskiej kiełbasy") oraz inne dokumenty, na przykład zapytanie dotyczące kiełbasy metkowej z Göttingen złożone przez Ministra von Münchhausena dnia 25 marca 1760 r. - oryginał tego dokumentu znajduje się obecnie w archiwach miasta).
Co najmniej od 1980 r. kiełbasa "Göttinger Stracke" jest produkowana w przeważającym stopniu w mieście Göttingen i wprowadzana pod tą nazwą na rynek w regionie Göttingen.
5.2. Specyfika produktu:
W Göttingen i na okolicznych obszarach kiełbasa "Göttinger Stracke" jest bardzo dobrze znana wśród konsumentów oraz jest bardzo popularna jako kiełbasa regionalna.
W 2005 r. wśród reprezentatywnej próby konsumentów kiełbas zamieszkujących w powiecie Göttingen przez co najmniej pięć lat 83 % stwierdziło, że znają "Göttinger Stracke". Badanie pokazało, że dla konsumentów w regionie Göttingen "Göttinger Stracke" jest szczególną kiełbasą metkową, która wyróżnia się spośród innych produktów kiełbasianych w tym regionie ze względu na jej szczególny smak, wygląd i konsystencję. W odpowiedzi na pytanie "Czym różni się »Göttinger Stracke« od innych kiełbas metkowych?" uczestniczący w badaniu konsumenci wskazali na cienki i podłużny kształt oraz twardą konsystencję "Göttinger Stracke" jako na cechy wyróżniające te kiełbasę od innych kiełbas metkowych. Ponadto respondentów poproszono o wskazanie, w jakim stopniu do "Göttinger Stracke" zastosowanie mają konkretne stwierdzenia. Zgodnie z oczekiwaniami większość (88,1 %) konsumentów uczestniczących w badaniu zgodziła się, że pojęcie "Göttinger Stracke" jest najczęściej kojarzone z pojęciem "metka/kiełbasa metkowa". Jednakże jej wygląd i konsystencję również uznano za cechy szczególne. Na przykład 10,7 % respondentów powiedziało, że "Göttinger Stracke" jest "długa". Cechę "twarda"/"jędrna" wymieniło 10,3 % badanych konsumentów. Cechę "cienka" wymieniło 8,7 % respondentów. Cechę "suszona naturalnie" wskazało 7,5 % badanych. Wreszcie 5,1 % stwierdziło, że "Göttinger Stracke" "dobrze smakuje". Jedynie 1,6 % respondentów uważało, że "Göttinger Stracke" jest podobna do "Göttinger Feldkieker".
To, że "Göttinger Stracke" cieszy się szczególną renomą jest również oczywiste, biorąc pod uwagę stopień, w jakim respondenci zgadzali lub nie zgadzali się z 14 przygotowanymi stwierdzeniami dotyczącymi wizerunku produktu. W szczególności panowała stosunkowo powszechna zgodność co do stwierdzenia, że "Göttinger Stracke" jest "charakterystyczną kiełbasą metkową z regionu Göttingen", natomiast niewiele osób zgadzało się ze stwierdzeniem, że "Göttinger Stracke" "nie jest kiełbasą metkową o szczególnie długiej tradycji".
Podsumowując, badanie zatem wykazało, że uczestniczący w nim konsumenci uważali "Göttinger Stracke" za produkt, który jest bardzo powszechnie kojarzony z regionem Göttingen.
Ogólny wniosek z tego empirycznego badania jest taki, że "Göttinger Stracke" jest charakterystyczną metką z Göttingen, która jest bardzo popularna i cieszy się wyjątkową renomą w regionie Göttingen (por. raport naukowy sporządzony przez prof. Andreasa Scharfa: ",Göttinger Stracke' - Bekanntheit und regionales Ansehen, Ergebnisse einer empirischen Untersuchung" (Göttinger Stracke - Popularność i regionalna renoma, wyniki badania empirycznego) z dnia 18 marca 2005 r.).
5.3. Związek przyczynowy zachodzący pomiędzy obszarem geograficznym a jakością lub cechami charakterystycznymi produktu (w przypadku ChNP) lub określoną jakością, renomą lub inną cechą charakterystyczną produktu (w przypadku ChOG):
"Göttinger Stracke" zawdzięcza swoją dużą renomę faktowi, że kiełbasa ta jest tradycyjnym produktem regionalnym. Renoma produktu opiera się w szczególności na jego regionalnym pochodzeniu, które zostało potwierdzone w wyżej wymienionym badaniu. Zgodnie z tym badaniem "Göttinger Stracke" jest, z perspektywy konsumenta, charakterystyczną, typową dla regionu kiełbasą metkową i wyjątkowym produktem z regionu Göttingen.
Odesłanie do publikacji specyfikacji:
(Artykuł 5 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 510/2006)
Markenblatt Vol. 32 z 10.8.2007, część 7a-aa, s. 14628
(http://publikationen.dpma.de/DPMApublikationen/dld_gd_file.do?id=83)
______
(1) Dz.U. L 93 z 31.3.2006, s. 12.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.309.13 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja wniosku zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych`. |
| Data aktu: | 13/11/2010 |
| Data ogłoszenia: | 13/11/2010 |