Cypryjska krajowa procedura przyznawania ograniczonych lotniczych praw przewozowych.

Cypryjska krajowa procedura przyznawania ograniczonych lotniczych praw przewozowych

(2009/C 56/08)

(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2009 r.)

Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, Komisja Europejska publikuje następującą procedurę krajową dotyczącą rozdziału między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych praw przewozowych, w przypadkach gdy ograniczają je umowy o usługach lotniczych z krajami trzecimi.

Ustawy o lotnictwie cywilnym z lat 2002-2008

Decyzja podjęta na mocy art. 260

W celu harmonizacji z aktem prawnym Wspólnoty Europejskiej zatytułowanym:

"Rozporządzenie (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi Dz.U. C 157 z 30.4.2004, s. 7"

Minister Komunikacji i Robót Publicznych, korzystając z uprawnień nadanych mu na mocy art. 260 ustaw o lotnictwie cywilnym z lat 2002-2008 (213(©)/2002, 114(©)/2004, 83(©)/2005, 70(©)/2006, 159(©)/2007, 6(©)/2008), przyjmuje niniejszym następującą decyzję:

1. Niniejsza decyzja zwana jest decyzją w sprawie lotnictwa cywilnego z 2008 r. (środki wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 847/2004).

Definicje

2. (1) W niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje, o ile treść decyzji nie nadaje poniższym terminom innego znaczenia:

"ustawa" oznacza ustawy o lotnictwie cywilnym z lat 2002-2008;

"minister" oznacza Ministra Komunikacji i Robót Publicznych;

"właściwy organ" oznacza Departament Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Komunikacji i Robót Publicznych, który jest odpowiedzialny za wdrożenie procedur przewidzianych w niniejszej decyzji, dotyczących przyznawania koncesji;

"komitet oceniający" oznacza komitet powołany na mocy ust. 8 pkt 1;

"koncesja dotycząca dostępu" oznacza przyznanie zainteresowanemu wspólnotowemu przewoźnikowi lotniczemu dostępu do wykonywania regularnych połączeń pomiędzy Cyprem a krajem trzecim na mocy stosownej dwustronnej umowy dotyczącej komunikacji lotniczej. O przyznaniu takiej koncesji należy informować zgodnie z postanowieniami dwustronnej umowy dotyczącej komunikacji lotniczej;

Do celów niniejszej decyzji określenie "wspólnotowy przewoźnik lotniczy" oznacza przewoźnika lotniczego posiadającego ważną koncesję przyznaną przez państwo członkowskie na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2407/1992 z dnia 13 lipca 1992 r. (Dz.U. L 240 z 24.8.1992, s. 1).

(2) Wszelkie określenia zawarte w niniejszej decyzji, które nie zostały szczegółowo zdefiniowane, mają znaczenie nadane, stosownie do przypadku, ustawą bądź rozporządzeniem (WE) nr 847/2004.

Cel

3. Celem niniejszej decyzji jest wprowadzenie procedury i kryteriów przyznawania wspólnotowym przewoźnikom lotniczym prowadzącym działalność na Cyprze koncesji na wykonywanie regularnych przewozów lotniczych pomiędzy cypryjskimi portami lotniczymi a portami lotniczymi krajów trzecich na podstawie dwustronnych umów o komunikacji lotniczej.

Udzielanie i uchylanie koncesji

4. Koncesje dotyczące dostępu są przyznawane i uchylane przez Ministra zgodnie z art. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004.

Procedura

składania wniosku

5. (1) Każdy wspólnotowy przewoźnik lotniczy ustanowiony na Cyprze, posiadający certyfikat przewoźnika lotniczego oraz ważną koncesję przyznaną przez państwo członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2407/1992, może zwrócić się do właściwego organu z wnioskiem o przyznanie koncesji dotyczącej istniejących praw komercyjnych oraz wszelkich nowych praw komercyjnych, nadanych na mocy odpowiedniej dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej. Wnioski sporządza się w języku greckim lub angielskim. Muszą one zawierać co najmniej następujące dokumenty i informacje:

a) kopię certyfikatu przewoźnika lotniczego;

b) kopię ważnej koncesji oraz dowód ustanowienia na Cyprze;

c) opis połączenia będącego przedmiotem wniosku (np. trasa, typ statku powietrznego, który będzie ją obsługiwał, czas przelotu, częstotliwość i terminy, przynależność państwową i kraj rejestracji statku powietrznego, informacja o statkach powietrznych dzierżawionych z załogą lub bez);

d) termin rozpoczęcia świadczenia przewozów;

e) rodzaj lotu;

f) dane dowodzące, że wspólnotowy przewoźnik lotniczy posiada możliwości operacyjne i finansowe pozwalające na obsługę trasy, zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2407/92;

g) opis polityki cenowej, jaką zamierza prowadzić wnioskodawca;

h) szczegółową trzyletnią prognozę wyników finansowych dla obsługiwanej trasy, w tym dane umożliwiające ocenę opłacalności trasy.

(2) Właściwy organ może, jeżeli uzna to za stosowne, zwrócić się do wnioskodawcy o udzielenie dalszych informacji i/lub wyjaśnień. Wspólnotowy przewoźnik lotniczy udziela tych informacji w terminie wyznaczonym przez właściwy organ.

(3) Komitet oceniający przyjmuje wyłącznie wnioski zawierające całą wymaganą dokumentację oraz informacje i wyjaśnienia, o zażądanie których zwrócił się do właściwego organu.

Kryteria wyznaczenia

6. Rozpatrując wnioski przewoźników lotniczych Wspólnoty o przyznanie koncesji dotyczących istniejących i/lub nowych praw komercyjnych na mocy odpowiedniej umowy dwustronnej o komunikacji lotniczej, komitet oceniający uwzględnia następujące kryteria:

a) stosowanie postanowień dwustronnych umów o komunikacji lotniczej zawartych pomiędzy Cyprem a krajami trzecimi;

b) ruch lotniczy na danej trasie;

c) rodzaj ruchu lotniczego;

d) istniejące połączenia lotnicze, loty transferowe/częstotliwość lotów;

e) politykę cenową;

f) termin rozpoczęcia lotów na trasie będącej przedmiotem wniosku;

g) czas przelotu;

h) oddziaływanie na środowisko;

i) plan gospodarczy dowodzący, że przewoźnik jest w stanie wywiązywać się z obowiązków operacyjnych i finansowych;

j) jakość świadczonych usług;

k) ciągłość świadczenia usługi;

l) zaspokojenie popytu na przeloty;

m) maksymalizację korzyści dla podróżnych przy jak najniższych cenach;

n) ochronę zdrowej konkurencji pomiędzy przewoźnikami we Wspólnocie;

o) dalszy rozwój cypryjskiej turystyki.

Gromadzenie i publikowanie istniejących lub nowych praw komercyjnych

7. (1) Informacje o istniejących lub nowych prawach komercyjnych są gromadzone i publikowane na stronie internetowej właściwego organu (www.mcw.gov.cy/dca).

(2) Po opublikowaniu tej informacji, właściwy organ publikuje zaproszenie do wyrażenia zainteresowania koncesjami na wykonywanie określonych regularnych połączeń zgodnie z postanowieniami odpowiedniej dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej. Wnioski należy składać w terminie trzydziestu dni od opublikowania zaproszenia do wyrażenia zainteresowania.

Procedura oceny

8. (1) Wnioski składane przez wspólnotowych przewoźników lotniczych są rozpatrywane na podstawie art. 5 i 6 niniejszej decyzji przez komitet oceniający powoływany przez Ministra, składający się z trzech członków; członkami tego komitetu powinni być urzędnicy z Ministerstwa Komunikacji i Robót Publicznych oraz właściwego organu.

(2) Do osiągnięcia kworum wymagana jest obecność wszystkich członków komitetu oceniającego. Decyzje o przyznaniu koncesji podejmuje się większością głosów. Należy sporządzać protokoły z posiedzeń komitetu oceniającego.

(3) Komitet oceniający odpowiada za rozpatrywanie wniosków otrzymywanych zgodnie z niniejszą decyzją oraz za doradzanie ministerstwu w sprawie przyznawania koncesji.

(4) Minister przyjmuje lub odrzuca decyzję podjętą przez komitet oceniający w drodze uzasadnionej decyzji i odpowiednio przyznaje koncesję lub odmawia jej przyznania.

(5) W terminie dwóch miesięcy od upływu terminu składania wniosków Minister wybiera wspólnotowego przewoźnika lotniczego (wspólnotowych przewoźników lotniczych), który otrzyma (którzy otrzymają) koncesje dotyczącą istniejących i/lub nowych praw komercyjnych przyznanych na mocy dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej.

(6) Koncesja określa warunki, na których przyznawane są istniejące i/lub nowe uprawnienia handlowe, zgodnie z postanowieniami odpowiedniej dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej.

Obowiązki wybranego przewoźnika

9. Wykonując prawa przewozowe wybrani wspólnotowi przewoźnicy lotniczy:

a) świadczą usługi lotnicze na rzecz podróżnych o dostatecznej częstotliwości i na zadawalającym poziomie, mając na względzie uzależnienie gospodarki cypryjskiej od turystyki;

b) dokładają wszelkich starań, by rozpocząć świadczenie usług objętych koncesją najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy od daty rozstrzygnięcia i bez zmian w stosunku do przedstawionego programu lotów.

Ponowna ocena i uchylenie koncesji

10. (1) Wspólnotowym przewoźnikom lotniczym przyznaje się koncesje na czas nieokreślony, bez uszczerbku dla możliwości uchylenia koncesji na mocy art. 11 lub dokonania ponownej oceny i uchylenia koncesji na mocy art. 2.

(2) Minister dokonuje ponownej oceny za pośrednictwem komitetu oceniającego i uchyla wszelkie koncesje udzielone wspólnotowym przewoźnikom lotniczym, w przypadkach, w których inni przewoźnicy lotniczy Wspólnoty mogą dowieść, że są w stanie wykonywać prawa przewozowe w ramach danej koncesji bardziej efektywnie i sprawnie.

(3) W przypadku uchylenia koncesji na mocy ust. 1 właściwy organ ponownie wzywa zainteresowanych wspólnotowych przewoźników lotniczych do składania wniosków, przestrzegając procedury opisanej w niniejszej decyzji.

Uchylenie koncesji dotyczącej dostępu

11. Minister uchyla koncesje w następujących przypadkach:

a) znacznej zmiany faktów, na podstawie których dokonano wyboru przewoźnika lotniczego Wspólnoty;

b) zawieszenia (i niewznowienia w ciągu sześciu miesięcy) świadczenia usług, na które przyznano koncesję, chyba że zawieszenie spowodowane jest okolicznościami, na które wspólnotowy przewoźnik lotniczy nie ma wpływu;

c) otrzymania przez Ministra pisemnego powiadomienia od przewoźnika lotniczego Wspólnoty o zamiarze zawieszenia wykonywania lotów na trasie objętej koncesją;

d) niewłaściwego i nieefektywnego korzystania z części lub całości praw przyznanych w ramach koncesji;

e) nieprzestrzegania przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego postanowień niniejszej decyzji i/lub warunków koncesji i/lub postanowień odpowiedniej dwustronnej umowy o komunikacji lotniczej.

Podział praw

12. Koncesje przyznawane wspólnotowym przewoźnikom lotniczym na podstawie niniejszej decyzji nie mogą być przyznawane ani przekazywane innym przewoźnikom, ani wykorzystywane do celów handlowych wspólnie przez kilku przewoźników.

29 września 2008 r.

Minister Komunikacji i Robót Publicznych

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024