Streszczenie decyzji Komisji z dnia 26 listopada 2008 r. dotyczącej procedury na podstawie art. 82 traktatu we oraz art. 54 porozumienia EOG (Sprawy COMP/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 26 listopada 2008 r.

dotyczącej procedury na podstawie art. 82 traktatu we oraz art. 54 porozumienia EOG

(Sprawy COMP/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej)

(notyfikowanej jako dokument nr C(2008) 7367 wersja ostateczna)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 36/08)

(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2009 r.)

Dnia 26 listopada 2008 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą procedury na podstawie art. 82 Traktatu WE. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)Komisja niniejszym publikuje tę decyzję mając na uwadze prawnie uzasadniony interes przedsiębiorstw związany z ochroną ich tajemnic handlowych. Pełen tekst omawianej decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:

http://ec.europa.eu/comm/competition/antitrust/cases/index/

(1) Decyzja skierowana jest do spółki E.ON AG, Düsseldorf (zwanej dalej "E.ON") i dotyczy dwóch spraw: sprawy związanej z niemieckim rynkiem hurtowym energii elektrycznej oraz sprawy związanej z niemieckim rynkiem bilansującym. Zgodnie z tą decyzją zobowiązania, które gotowa jest zaciągnąć spółka E.ON aby zakończyć obie sprawy stały się wiążące. Komisja uznała, że w obliczu zaciągniętych zobowiązań nie ma podstaw do podejmowania przez nią dalszych działań.

(2) Jeśli chodzi o sprawę dotyczącą niemieckiego rynku hurtowego energii elektrycznej, Komisja obawiała się, że spółka E.ON mogła opracować strategię służącą zmniejszeniu dostępnych zdolności wytwórczych (ograniczając dostawę energii z niektórych zakładów na rynku krótkoterminowym - giełda energii EEX) w celu podniesienia cen energii elektrycznej ze szkodą dla konsumentów, nadużywając tym samym swojej dominującej pozycji na niemieckim rynku hurtowym energii elektrycznej. Komisja obawiała się również, że strategia ta mogła zostać uzupełniona średnio- i długoterminową strategią spółki E.ON mającą na celu zniechęcenie rzeczywistych lub potencjalnych konkurentów do wejścia na rynek wytwarzania energii i ograniczenie tym samym wielkości tego rynku.

(3) Jeśli chodzi o sprawę dotyczącą niemieckiego rynku bilansującego energii elektrycznej, zachodziła obawa, że spółka E.ON mogła nadużyć swojej dominującej pozycji na rynku popytu rezerw wtórnej energii bilansującej na obszarze objętym siecią E.ON w rozumieniu art. 82 Traktatu WE, po pierwsze podnosząc koszty własne w celu wsparcia swoich spółek zależnych zajmujących się wytwarzaniem energii, jednocześnie przerzucając wyższe koszty na konsumentów, a po drugie uniemożliwiając producentom energii z innych państw członkowskich wywóz energii bilansującej na rynek bilansujący E.ON.

(4) Komisja uważa, że zobowiązania zaciągnięte po wstępnej ocenie oraz uwagi przedstawione przez zainteresowane strony trzecie są wystarczające aby uznać, że nie zachodzi ryzyko zakłócenia konkurencji. Po pierwsze, wyzbycie około 5.000 MW zdolności wytwórczych spółki E.ON rozwiało wątpliwości dotyczące rynku hurtowego. Wyzbycie to eliminuje bodźce do ograniczenia zdolności wytwórczych oraz możliwość uczynienia tego w sposób przynoszący zyski, jaka istniała zwłaszcza ze względu na strukturę portfela elektrowni E.ON. Sprzedaż elektrowni pomoże również rzeczywistym i potencjalnym konkurentom uzyskać dostęp do nowych elektrowni lub elektrowni korzystających z technologii, których konkurenci ci nie posiadają. Konkurenci uzyskają ponadto dostęp do nowych terenów, co umożliwi im uzyskanie (lub odzyskanie) jeszcze większych zdolności wytwórczych dzięki nowym elektrowniom. Po drugie, wyzbycie się przez spółkę E.ON działalności związanej z systemem przesyłowym obejmującym sieć przesyłową 380/220 kV, a także działalności związanej z eksploatacją systemu przesyłowego na obszarze kontroli E.ON oraz powiązanej z tym działalności rozwiało wątpliwości związane z rynkiem bilansującym wynikające z wertykalnie zintegrowanej struktury E.ON, spółki zajmującej się wytwarzaniem/ dostarczaniem energii oraz jej przesyłaniem.

(5) W decyzji stwierdzono, że w obliczu złożonych zobowiązań, nie ma podstaw do podejmowania dalszych działań przez Komisję.

(6) Na posiedzeniu w dniu 3 listopada 2008 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał przychylną opinię w tej sprawie.

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.36.8

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 26 listopada 2008 r. dotyczącej procedury na podstawie art. 82 traktatu we oraz art. 54 porozumienia EOG (Sprawy COMP/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej).
Data aktu: 13/02/2009
Data ogłoszenia: 13/02/2009