(2009/C 31/08)
(Dz.U.UE C z dnia 7 lutego 2009 r.)
Numer XA: XA 350/08
Państwo członkowskie: Finlandia
Region: Finlandia
Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną:
Maataloustuotteiden markkinoinnin ja tuotannon avustaminen
Podstawa prawna:
Valtionavustuslaki (2001/688) 6-8 §
Valtioneuvoston asetus maataloustuotteiden markkinoinnin ja tuotannon kehittämisen avustamisesta (606/2008)
Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:
Łączny budżet roczny wynosi 3 mln EUR. Pomoc przyznawana będzie w latach 2009-2013
Maksymalna intensywność pomocy: 100 %
Data realizacji: 1.1.2009
Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: 31.12.2013
Cel pomocy: Pomoc przyznawana jest zarejestrowanym stowarzyszeniom pożytku publicznego i podmiotom publicznym. Końcowym beneficjentem jest rolnik uznany za małego przedsiębiorcę zajmującego się produkcją podstawową.
Pomoc jest realizowana na podstawie art. 15
Sektor(y) gospodarki:
Kod NACE
A1 - Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową
Produkty wyszczególnione w załączniku 1 do Traktatu
Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:
Maa- ja metsätalousministeriö
PL 30
FI-00023 Valtioneuvosto
Adres internetowy:
http://www.mmm.fi/fi/index/etusivu/maatalous/tuet/markkinoin-nin_kehittaminen.html
Inne informacje: Pomoc jest przyznawana i zarządzana przez Ministerstwo Rolnictwa i Leśnictwa Finlandii. Wielkość pomocy wynosi 3 mln EUR rocznie, czyli łącznie 15 mln EUR w latach 2009-2013. Pomoc może zostać przyznana z przeznaczeniem na realizację dużych, ogólnokrajowych projektów na rzecz rozwoju produkcji i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, których celem jest podnoszenie świadomości w zakresie wysokiej jakości produktów rolnych, gastronomii lub zdrowego odżywiania się oraz upowszechnianie wiedzy na te tematy.
Projekt może obejmować takie działania na rzecz rozwoju produkcji i wprowadzania produktów do obrotu jak: informowanie, badania, szkolenia i doradztwo dla rolników, organizowanie wymiany informacji pomiędzy podmiotami branży spożywczej, targi i wystawy. Projekt może być skierowany do rolników, konsumentów i podmiotów działających w branży spożywczej, takich jak profesjonalne kuchnie, placówki edukacyjne, media i eksperci w dziedzinie żywienia.
W praktyce funkcjonowanie programu pomocy polega na tym, że stowarzyszenia pożytku publicznego przeznaczają uzyskane w ramach pomocy środki na realizację przedsięwzięć skierowanych do innych grup, np. do konsumentów lub rolników. Na przykład projekt informowania o wartości odżywczej produktów może być skierowany do konsumentów, ale pośrednio przynosi korzyści również rolnikom wytwarzającym dane produkty, ponieważ wiedza taka może doprowadzić do wzrostu wartości tych produktów, a pośrednio również do wzrostu ich spożycia.
W ramach projektów nie wolno odnosić się do pochodzenia produktów ani do konkretnych produktów czy marek, a same projekty muszą być zgodne ze wspólnotowymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa. Ma to na celu zapobieganie zakłóceniom konkurencji.
Intensywność pomocy: przewidziana w przepisach wspólnotowych maksymalna intensywność pomocy w wysokości 100 % ograniczona jest przez § 6 ustawy o pomocy państwa, zgodnie z którym wypłata świadczenia całkowitego możliwa jest wyłącznie w przypadku, gdy jest to uzasadnione i niezbędne dla osiągnięcia celów
Informowanie
Informowanie może dotyczyć na przykład sezonów na poszczególne rodzaje żywności oraz tematów mających na celu pobudzenie zainteresowania konsumentów odżywianiem się w sposób korzystny dla samopoczucia i zdrowia. Może to również obejmować publikowanie przepisów w elektronicznej książce kucharskiej lub za pośrednictwem środków masowego przekazu.
Inne działania mogą obejmować konferencje prasowe, seminaria, wizyty i wystawy tematyczne dla dziennikarzy zajmujących się tematyką gastronomiczną, konsumencką i gospodarczą oraz dla szkół.
Zalicza się tu również opracowywanie stron internetowych i zamieszczanie w sieci materiałów edukacyjnych, które mogą być również wydawane drukiem, a dotyczyć na przykład pozyskiwania, przetwarzania, właściwości i zastosowań miodu.
Celem kampanii skierowanej do pracowników opieki zdrowotnej może być upowszechnianie wśród pracowników opieki zdrowotnej i rodziców wiedzy na temat zdrowego odżywiania się oraz wpływanie na nawyki żywieniowe rodzin posiadających dzieci poprzez dostarczanie im informacji i narzędzi pomagających dokonywać wyborów żywieniowych korzystnych dla samopoczucia i zdrowia.
Stołówki w szkołach i inne stołówki można informować na tematy związane z wykorzystaniem produktów ekologicznych. Informowanie może wiązać się także z różnymi pracami przygotowawczymi, np. z opracowywaniem strategii, badaniami rynku i podróżami studyjnymi
Szkolenia
Szkolenie dla rolników może obejmować między innymi kursy zbieractwa, w ramach których uczestnicy zapoznają się z np. 2- 4 roślinami lub grzybami i zdają egzamin ze zdobytej wiedzy. Pozytywny wynik egzaminu odnotowywany jest w karcie zbieracza. Kursy zbieractwa mogą być organizowane jedynie w okresach, w których płody będące przedmiotem kursu występują w przyrodzie.
Aby móc rozwijać produkcję, rolnicy potrzebują informacji na przykład o właściwościach produktów uprawianych w sposób ekologiczny. W tym celu organizowane będą szkolenia we współpracy z organizacjami branżowymi
Wymiana informacji
Wymiana informacji może obejmować organizację targów, wystaw, konkursów i innych imprez wspierających wymianę informacji w branży spożywczej oraz uczestnictwo w takich imprezach
Doradztwo
Pomoc może zostać przyznana z przeznaczeniem na doradztwo dla rolników
Numer XA:XA 353/08
Państwo członkowskie: Finlandia
Region: Cała Finlandia
Nazwa programu pomocy:
Elintarviketalouden laatujärjestelmien kehittäminen
Podstawa prawna:
Valtionavustuslaki (688/2001), Valtioneuvoston asetus elintarvi-ketalouden laatujärjestelmien kehittämisen avustamisesta (638/ 2008)
Planowane w ramach programu roczne wydatki:
1,2 mln EUR rocznie. Pomoc przyznawana będzie w latach 2009-2013
Maksymalna intensywność pomocy: Przewidziana w przepisach wspólnotowych maksymalna intensywność pomocy w wysokości 100 % ograniczona jest przez § 6 ustawy o pomocy państwa, zgodnie z którym wypłata świadczenia całkowitego możliwa jest wyłącznie w przypadku, gdy jest to uzasadnione i niezbędne dla osiągnięcia celów
Data realizacji: 1.1.2009
Czas trwania programu pomocy: 31.12.2013
Cel pomocy: Pomoc przyznawana jest zarejestrowanym stowarzyszeniom i organizacjom pożytku publicznego, organom administracji państwowej oraz innym podmiotom publicznym. Końcowym beneficjentem jest rolnik uznany za małego przedsiębiorcę zajmującego się produkcją pierwotną.
Pomoc jest realizowana na podstawie art. 15 ust. 2 lit. a), c), d) oraz e) rozporządzenia (WE) nr 1857/2006
Sektor(y) gospodarki:
Kod NACE
A1 - Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową
Produkty wyszczególnione w załączniku 1 do Traktatu
Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:
Maa- ja metsätalousministeriö
PL 30
FI-00023 Valtioneuvosto
Adres internetowy:
http://www.laatuketju.fi/laatuketju/www/fi/hankkeet/index.php
Inne informacje: Pomoc jest przyznawana i zarządzana przez Ministerstwo Rolnictwa i Leśnictwa Finlandii. Wielkość pomocy wynosi 1,2 mln EUR rocznie, czyli łącznie 6 mln EUR w latach 2009-2013. Pomoc może zostać przyznana na ogólnokrajowe projekty w ramach realizacji strategii jakości w branży spożywczej, której koordynacją zajmuje się Ministerstwo Rolnictwa i Leśnictwa Finlandii. Projekty muszą przyczyniać się do poprawy konkurencyjności branży spożywczej, wzmocnienia jego odpowiedzialności społecznej (między innymi do rozwoju systemów identyfikowalności i przestrzegania zasad etyki) oraz zwiększenia wiedzy konsumentów o funkcjonowaniu tej branży.
Projekt może obejmować działania na rzecz wzmocnienia łańcucha wartości w branży spożywczej lub na rzecz poprawy jakości produktów lub procesów, takie jak informowanie, badania, szkolenia i doradztwo dla producentów produktów rolnych oraz organizowanie wymiany informacji pomiędzy podmiotami branży spożywczej. Projekt może być skierowany do producentów rolnych, konsumentów i podmiotów działających w branży spożywczej, takich jak profesjonalne kuchnie, placówki edukacyjne, media i eksperci w dziedzinie żywienia. Końcowym beneficjentem jest rolnik uznany za małego przedsiębiorcę zajmującego się produkcją podstawową.
W praktyce funkcjonowanie programu pomocy polega na tym, że beneficjenci pomocy (zarejestrowane stowarzyszenia i organizacje, zakłady badawcze, organy administracji państwowej i inne podmioty publiczne) przeznaczają uzyskane w ramach pomocy środki na realizację ogólnokrajowych przedsięwzięć, często przynoszących korzyści całemu łańcuchowi żywieniowemu. Na przykład projekt obejmujący informowanie o pracach podjętych na rzecz poprawy jakości produktów w jakimś sektorze produkcji może być skierowany do konsumentów. Pośrednio jednak przynosi on korzyści również producentom rolnym wytwarzającym dane produkty, ponieważ wiedza taka może doprowadzić do wzrostu zaufania do takiej produkcji i tych produktów, a tym samym ich wartości, a pośrednio również do wzrostu ich spożycia.
W ramach projektów nie wolno odnosić się do pochodzenia produktów ani do konkretnych produktów czy marek, a same projekty muszą być zgodne ze wspólnotowymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa. Ma to na celu zapobieganie zakłóceniom konkurencji.
Przewidziana w przepisach wspólnotowych maksymalna intensywność pomocy w wysokości 100 % ograniczona jest przez § 6 ustawy o pomocy państwa, zgodnie z którym wypłata świadczenia całkowitego możliwa jest wyłącznie w przypadku, gdy jest to uzasadnione i niezbędne dla osiągnięcia celów
Informowanie
Informowanie nie może zawierać elementów reklamy
Za kwalifikowalne uznaje się następujące działania informacyjne:
– artykuły i informacje prasowe (np. na temat nowych sposobów zapewnienia dobrostanu zwierzętom gospodarskim lub na temat elektronicznych systemów wymiany informacji w ramach nadzoru produkcji rolnej),
– konferencje prasowe, seminaria, wizyty i wystawy poświęcone aktualnej tematyce z dziedziny produkcji rolnej, przeznaczone dla dziennikarzy zajmujących się tematyką gastronomiczną, konsumencką i gospodarczą oraz dla szkół,
– opracowywanie stron internetowych i zamieszczanie w sieci materiałów edukacyjnych, które mogą być również wydawane drukiem (np. na temat wymagań w zakresie higieny przy zbiorze jagód, ochrony zbóż przed chorobami, przepisów w zakresie dobrostanu zwierząt, praktyk gospodarskich zgodnych z zasadą zrównoważonego rozwoju czy oczekiwań i praw konsumentów),
– informowanie profesjonalnych kuchni (w szkołach i tym podobnych placówkach), na przykład o kwestiach związanych z zaopatrywaniem się w produkty na rynku lokalnym.
Informowanie może wiązać się także z różnymi pracami przygotowawczymi, np. z opracowywaniem strategii, badaniami rynku i podróżami studyjnymi
Szkolenia
Szkolenie dla producentów rolnych może obejmować np. szkolenia w zakresie higieny przy zbiorze jagód, w ramach których zbieracze zapoznają się z zasadami higieny przy zbiorze i transporcie jagód, a także szkolenia w zakresie kontroli stanu zdrowia zwierząt oraz prowadzenie ksiąg elektronicznych
Wymiana informacji
Wymiana informacji może obejmować organizację wystaw, konkursów i innych imprez wspierających wymianę informacji w branży spożywczej oraz uczestnictwo w takich imprezach
Doradztwo
Pomoc może zostać przyznana z przeznaczeniem na doradztwo dla producentów rolnych
Numer XA: XA 398/08
Państwo członkowskie: Zjednoczone Królestwo
Region: North-East England
Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną:
Living North Pennines
Podstawa prawna:
National Heritage Act (1980)
Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:
76.508 GBP
Maksymalna intensywność pomocy: Intensywność pomocy wynosi maksymalnie 100 %; zostanie one wykorzystana na pokrycie kosztów rzeczywistych poniesionych w związku z inwestycjami lub kapitalnymi remontami, mającymi na celu zachowanie nieprodukcyjnych obiektów dziedzictwa kulturalnego umiejscowionych na terenie gospodarstw rolnych. Pomoc wypłacana będzie zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006
Data realizacji: Program rozpocznie się 28 listopada 2008 r. lub w dniu, w którym zostanie opublikowany przez Komisję Europejską, w zależności od tego, który z tych terminów będzie późniejszy
Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Program rozpocznie się w dniu 28 listopada 2008 r. lub w dniu, w którym zostanie opublikowany przez Komisję Europejską, w zależności od tego, który z tych terminów będzie późniejszy. Program zakończy się dnia 31 grudnia 2010 r. Ostatnia płatność zostanie zrealizowana dnia 31 grudnia 2010 r.
Cel pomocy: Pomoc dotyczy remontów kapitalnych mających na celu zachowanie nieprodukcyjnych obiektów dziedzictwa kulturalnego umiejscowionych na terenie gospodarstw rolnych. Planowane prace obejmują remont ścian obiektu polegający na naprawie i rekonstrukcji spoin oraz podpór obiektu, co ma zapobiec jego zawaleniu się. Działanie to jest zgodne z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006
Sektor(y) gospodarki: Rolnictwo - firma rolnicza musi zaliczać się do MŚP zgodnie z art. 2 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006
Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:
Heritage Lottery Fund
St Nicholas Building
St Nicholas Street
NE1 1RF Newcastle Upon Tyne
United Kingdom
Organ ustawowy odpowiedzialny za program:
Durham County Council
County Hall
DH1 5UL Durham
United Kingdom
Program pomocy realizowany przez:
The North Pennines AONB Partnership
Weardale Business Centre
The Old Co-op Building
1 Martin Street
Stanhope
DL13 2UY County Durham
United Kingdom
Adres internetowy:
http://www.northpennines.org.uk/getmedia.cfm?mediaid=11391
Inne informacje: Więcej szczegółowych informacji na temat kwalifikowalności oraz zasad programu można znaleźć na wyżej wymienionych stronach internetowych
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.31.10 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001. |
| Data aktu: | 07/02/2009 |
| Data ogłoszenia: | 07/02/2009 |