Aresztowanie więźniów politycznych na Białorusi.

Aresztowanie więźniów politycznych na Białorusi

P6_TA(2008)0239

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie aresztowania więźniów politycznych na Białorusi

(2009/C 279 E/24)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2009 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie sytuacji na Białorusi, szczególnie rezolucję z dnia 21 lutego 2008 r.(1),

– uwzględniając oświadczenie Komisji z dnia 21 listopada 2006 r. o gotowości Unii Europejskiej do odnowienia stosunków z Białorusią i ludnością białoruską w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa (EPS),

– uwzględniając deklarację prezydencji UE z dnia 28 marca 2008 r. w sprawie Białorusi,

– uwzględniając oświadczenie prezydencji UE z dnia 29 kwietnia 2008 r. o ponownych aresztowaniach i prześladowaniach oponentów politycznych na Białorusi,

– uwzględniając oświadczenie prezydencji UE z dnia 6 maja 2008 r. o ostatnich wydarzeniach w stosunkach między Białorusią a Stanami Zjednoczonymi,

– uwzględniając art. 115 ust. 5 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że dwóch białoruskich prodemokratycznych działaczy, Andrej Kim i Siergiej Parsiukiewicz, otrzymało surowe wyroki za udział w pokojowych manifestacjach przedsiębiorców, które odbyły się w dniach 10 i 21 stycznia 2008 r.,

B. mając na uwadze, że Aleksandr Kazulin jest nadal więziony, co stanowi kolejny przykład lekceważenia przez Białoruś spoczywającego na niej obowiązku przestrzegania zasad i zobowiązań wynikających z członkostwa tego kraju w Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE),

C. mając na uwadze, że Parlament Europejski wezwał Komisję i Radę do przedstawienia propozycji w celu wywarcia dalszego nacisku na reżim Łukaszenki w organizacjach międzynarodowych oraz wnosił o przedłożenie pełnego zestawu konkretnych, ukierunkowanych sankcji w celu surowego ukarania osób odpowiedzialnych za ucisk, które nie przyczynią się jednak do dodatkowego cierpienia obywateli Białorusi,

D. mając na uwadze, że potępił on użycie siły i liczne aresztowania uczestników obchodów Dnia Wolności w Mińsku i innych miastach białoruskich, które wydarzyły się w dniu 25 marca 2008 r.,

E. mając na uwadze, że decyzja rządu Białorusi o uznaniu dziesięciu dyplomatów amerykańskich za personae non gratae oraz zmuszenie ambasadora Stanów Zjednoczonych w Mińsku do opuszczenia Białorusi nie znajdują uzasadnienia i szkodzą interesom obywateli białoruskich,

1. głęboko ubolewa nad brakiem poprawy sytuacji w zakresie demokracji, praw człowieka i praworządności na Białorusi; podkreśla, że nieustanne arbitralne aresztowania przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego i działaczy opozycji, w szczególności tymczasowe zatrzymanie Aleksandra Milinkiewicza, oraz ścisła kontrola niezależnych mediów są sprzeczne z niedawnymi wypowiedziami rządu białoruskiego o pragnieniu poprawy stosunków z Unią Europejską;

2. potępia surowe wyroki, na które w dniach 22 i 23 kwietnia 2008 r. w Mińsku zostali skazani Andrej Kim i Siergiej Parsiukiewicz za udział w manifestacjach przedsiębiorców w dniu 10 stycznia 2008 r.; jednocześnie wyraża ubolewanie, że wedle doniesień, w dniu 25 marca 2008 r. doszło w Mińsku do nadmiernego użycia siły przez służby bezpieczeństwa i aresztowań obywateli pokojowo zebranych dla uczczenia dziewięćdziesiątej rocznicy powstania niepodległej Białoruskiej Republiki Ludowej; wzywa władze białoruskie do bezwarunkowego powstrzymania się od stosowania wszelkich form przemocy wobec przedstawicieli demokratycznej opozycji;

3. wzywa władze białoruskie do niezwłocznego i bezwarunkowego uwolnienia pozostającego więźniem politycznym Aleksandra Kazulina oraz do zaprzestania stosowania metod obejmujących zastraszanie, nękanie, celowe aresztowania i prześladowania o podłożu politycznym wobec działaczy opozycji demokratycznej i społeczeństwa obywatelskiego na Białorusi;

4. przypomina, że przestrzeganie zasad demokratycznych jest kluczem do normalizacji stosunków z Białorusią;

5. potępia zatrzymanie dziennikarzy niezależnych mediów, przeszukania prowadzone w ich domach oraz konfiskatę lub zniszczenie należącego do nich sprzętu przez białoruskie tajne służby (KGB), a także próby ograniczenia wolności mediów przez białoruskie władze;

6. zwraca się do Rady i Komisji o udzielnie znacznego wsparcia ofiarom łamania praw człowieka na Białorusi; uważa, że w celu szerzenia poszanowania praw człowieka w tym kraju niezbędne jest udzielenie większej pomocy finansowej organizacjom społeczeństwa obywatelskiego, a w szczególności niezależnym mediom;

7. przypomina, że w dniu 21 listopada 2006 r. Unia Europejska wydała oświadczenie o gotowości do odnowienia stosunków z Białorusią i ludnością białoruską w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa (EPS), jak tylko rząd białoruski wykaże poszanowanie dla wartości demokratycznych i podstawowych praw ludności białoruskiej;

8. podkreśla, że w celu nawiązania znaczącego dialogu z UE Białoruś musi spełnić pozostałe warunki określone w nieoficjalnym dokumencie Komisji "Co Unia Europejska może dać Białorusi", które obejmują uwolnienie wszystkich więźniów politycznych, zniesienie kary śmierci, zagwarantowanie wolności mediów oraz swobody wypowiedzi, niezawisłość sądów i poszanowanie wartości demokratycznych oraz praw podstawowych ludności białoruskiej;

9. potępia fakt, że Białoruś jako ostatnie państwo w Europie wykonuje karę śmierci, co jest sprzeczne z wartościami europejskimi i uniwersalnymi;

10. wyraża głęboki żal, że ustawa o wolności wyznania i organizacjach religijnych z 2002 r. jest sprzeczna z międzynarodowymi zasadami wolności wyznania i praw człowieka, łącznie z tymi, które zostały ustanowione w międzynarodowym pakcie o prawach obywatelskich i politycznych oraz przyznaje, że w wyniku obowiązywania tej ustawy ograniczono działalność wielu wspólnot wyznaniowych, a ich przywódcy są przedmiotem ciągłych prześladowań, oskarżeń i kar oraz są więzieni;

11. nawołuje władze białoruskie do pełnego stosowania norm OBWE podczas organizowania nadchodzących wyborów parlamentarnych przewidzianych na jesień 2008 r. oraz do stworzenia warunków umożliwiających przeprowadzenie wolnego i uczciwego głosowania; wzywa rząd do umożliwienia przedstawicielom opozycji demokratycznej swobodnego dostępu do okręgowych komisji wyborczych, zezwolenia na rejestrację wszystkich kandydatów na parlamentarzystów oraz ich obserwatorów i nieutrudniania wszechstronnej i wyczerpującej międzynarodowej misji obserwacji wyborów;

12. wzywa rząd Białorusi do stania na staży i do ochrony wszystkich podstawowych praw człowieka oraz do zapewnienia dochowywania przez Białoruś międzynarodowych standardów, a w szczególności art. 18 międzynarodowego paktu o prawach obywatelskich i politycznych;

13. wzywa rząd Białorusi do dokonania zmian w ustawie o wolności wyznania i organizacjach religijnych z 2002 r. oraz do przywrócenia procedur gwarantujących poszanowanie wolności wyznania;

14. wyraża solidarność ze zjednoczoną opozycją demokratyczną na Białorusi i wszystkimi obywatelami Białorusi walczącymi o niepodległą, otwartą i demokratyczną Białoruś, której podstawę stanowi praworządność; zachęca przywódców opozycji do wykazania jedności i determinacji w zbliżających się wyborach parlamentarnych;

15. wzywa Radę i Komisję do podjęcia dalszych kroków w celu ułatwienia i liberalizacji procedur wizowych dla obywateli Białorusi, gdyż jedynie takie działania mogą pomóc w osiągnięciu głównego celu polityki UE wobec Białorusi, jakim jest ułatwienie i zwiększenie kontaktów między społeczeństwami oraz demokratyzacja państwa; nalega, aby w związku z powyższym rozważyły one możliwość zmniejszenia opłat za wizy dla obywateli Białorusi wjeżdżających do obszaru Schengen, co jest jedynym sposobem uniknięcia coraz większej izolacji Białorusi i jej obywateli;

16. wyraża ubolewanie z powodu udzielanej wielokrotnie w ciągu ostatnich lat przez władze białoruskie odmowy przyznania wiz wjazdowych posłom do Parlamentu Europejskiego i do parlamentów krajowych; apeluje do władz białoruskich, aby nie czyniły dalszych trudności mających na celu uniemożliwienie Delegacji Parlamentu Europejskiego do spraw stosunków z Białorusią wizyty w tym kraju w celu obserwacji zbliżających się wyborów powszechnych i zdobycia bezpośrednich doświadczeń na Białorusi;

17. wyraża solidarność ze Stanami Zjednoczonymi i ich korpusem dyplomatycznym oraz apeluje do rządu Białorusi o ponowne rozpatrzenie swej decyzji i podjęcie natychmiastowych działań umożliwiających normalizację stosunków między Białorusią i Stanami Zjednoczonymi w oparciu o współpracę przynoszącą wzajemne korzyści;

18. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, parlamentom i rządom państw członkowskich, Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, zgromadzeniom parlamentarnym OBWE i Rady Europy oraz rządowi Białorusi.

______

(1) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0071.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024