(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2008 r.)
| KOMITET REGIONÓW |
| - Sądzi, że przeprowadzone dotychczas działania trzeba przystosować do nowych potrzeb z uwagi na pojawienie się nowych technologii i usług, które prowadzą do powstania nowych zagrożeń lub nasilają te już istniejące. |
| - Zaleca, by przynajmniej w odniesieniu do treści niezgodnych z prawem osiągnąć zasadnicze porozumienie poprzez porównanie norm prawa karnego i ustalenie wspólnych elementów. Działania powinny wspierać tworzenie europejskiej czarnej listy treści niezgodnych z prawem oraz promować jej wykorzystanie przez dostawców usług internetowych. |
| - Opowiada się za tym, żeby w działania podejmowane w celu podnoszenia świadomości użytkowników końcowych wyraźnie włączyć samorządy lokalne i regionalne, które mają najbliżej do grup docelowych oraz posiadają największe możliwości przekazywania informacji, a także realizowania konkretnych projektów i programów. |
| - Zaleca, aby ośrodki informacyjne realizowały wytyczone strategie zwracania się do dzieci, rodziców i nauczycieli oraz zadbały o zapewnienie jakości tych działań. Program ma także wspierać aktywniejszy udział środków masowego przekazu w kampaniach informacyjnych. |
| - Uważa, iż szczególnie ważna jest z jednej strony jak najściślejsza współpraca między telefonami zaufania, organami ścigania i dostawcami usług internetowych, z drugiej zaś zaangażowanie innych podmiotów, na przykład właściwych organizacji społecznych i pozarządowych. |
| - Opowiada się za tym, aby przy opracowywaniu programów nauczania informatyki i edukacji medialnej zwracać należytą uwagę na bezpieczeństwo w środowisku online. Działania powinny ponadto być ukierunkowane nie tylko na ochronę dzieci, lecz także na ich aktywne zaznajomienie z bezpiecznym korzystaniem z internetu (wzmocnienie pozycji). |
| Sprawozdawca: Jan ORAVEC (SK/PPE), burmistrz Štúrova |
| Dokument źródłowy |
| Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia wieloletniego wspólnotowego programu ochrony dzieci korzystających z internetu oraz innych technologii komunikacyjnych |
| COM(2008) 106 wersja ostateczna - 2008/0047 COD |
I. ZALECENIA POLITYCZNE KOMITET REGIONÓW
UWAGI OGÓLNE
Ogólny komentarz dotyczący programu
1. Podziela pogląd, że w czasie, jaki minął od ustanowienia planu działania "Bezpieczniejszy Internet", istotnym zmianom uległy zarówno technologie, jak i sposoby korzystania z nich. Dzieci są w coraz większym stopniu aktywnymi użytkownikami nowych technologii i ich ochrona przed szkodliwymi treściami, ograniczenie dystrybucji niezgodnych z prawem treści oraz działania wychowawcze uczące świadomego i krytycznego korzystania z internetu to ogromne wyzwania dla polityków, prawodawców, dla branży i użytkowników, a w szczególności dla rodziców, opiekunów i wychowawców. Wszyscy oni muszą czynnie stawiać czoła tym wyzwaniom.
2. Zgadza się, że do najpoważniejszych zagrożeń dla dzieci związanych z technologiami sieciowymi należą sytuacje: kiedy dzieci ponoszą bezpośrednią szkodę, jako ofiary wykorzystywania seksualnego, co jest dokumentowane poprzez fotografie, filmy lub pliki audio, które są następnie udostępniane za pośrednictwem internetu; kiedy kontaktują się z nimi osoby chcące się z nimi zaprzyjaźnić w celu wykorzystania ich seksualnie (uwodzenie przez internet); oraz kiedy padają ofiarami nękania w środowisku online (cybernękanie).
3. Przyjmuje do wiadomości ustalenia z końcowej oceny planu działań "Bezpieczniejszy Internet".
4. Docenia programy UE na rzecz bezpieczniejszego internetu jako jedyne ogólnoeuropejskie inicjatywy dotyczące ochrony dzieci w środowisku online.
5. Podziela pogląd, że przeprowadzone dotychczas działania były skuteczne, ale że trzeba je przystosować do nowych potrzeb z uwagi na pojawienie się nowych technologii i usług, które prowadzą do powstania nowych zagrożeń lub nasilają te już istniejące.
6. Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nowy program ułatwi współpracę i wymianę doświadczeń oraz najlepszych praktyk na wszystkich poziomach w odniesieniu do kwestii związanych z bezpieczeństwem dzieci w środowisku online, a co za tym idzie zwiększy wartość dodaną w wymiarze europejskim.
7. Jest świadomy trudności wiążących się z osiągnięciem porozumienia co do definicji pojęć "treści niezgodne z prawem" oraz "treści szkodliwe", które są różnie rozumiane w poszczególnych krajach i kulturach.
8. Zaleca jednak, by przynajmniej w odniesieniu do "treści niezgodnych z prawem" osiągnąć zasadnicze porozumienie poprzez porównanie norm prawa karnego i ustalenie wspólnych elementów.
9. Jest zdania, że proponowane rozwiązania przyczynią się do ochrony dzieci korzystających z internetu i innych technologii komunikacyjnych oraz, reagując na nowe trendy rozwojowe, ograniczą dystrybucję treści niezgodnych z prawem rozpowszechnianych online, ze szczególnym naciskiem na dystrybucję online materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci, uwodzenie i nękanie.
10. Ma nadzieję, że dalsze działania będą mieć na celu stymulowanie i wspieranie rozwoju i zastosowania rozwiązań technicznych do zwalczania niezgodnych z prawem treści i szkodliwych zachowań w środowisku online oraz promowanie współpracy i wymiany najlepszych praktyk między wieloma różnymi zainteresowanymi stronami na szczeblu lokalnym, regionalnym, europejskim i międzynarodowym.
11. Proponuje, by co roku organizować konferencje wytyczające ogólny kierunek działań z udziałem zainteresowanych stron na szczeblu krajowym, europejskim i międzynarodowym dające możliwość dyskutowania na temat wyzwań i problemów pojawiających się w danym momencie oraz wymiany dobrych rozwiązań, a także stwarzające warunki sprzyjające współpracy.
12. Jest rozczarowany tym, że w staraniach o podnoszenie świadomości społeczeństwa, a zwłaszcza dzieci, rodziców, opiekunów i wychowawców, w zakresie możliwości i zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii sieciowych oraz sposobów zachowania bezpieczeństwa online nie uwzględnia się wyraźnie roli samorządów lokalnych i regionalnych, które mają najbliżej do grup docelowych oraz posiadają największe możliwości przekazywania ważnych informacji, a także realizowania konkretnych projektów i programów.
13. Popiera utworzenie i dalszy rozwój bazy wiedzy, która będzie wykorzystywana przy zajmowaniu się istniejącymi i pojawiającymi się zagrożeniami i konsekwencjami korzystania z internetu.
14. Zaleca koordynację badań w odnośnych dziedzinach w UE i poza nią oraz rozwój wiedzy dotyczącej ewoluujących sposobów korzystania z technologii sieciowych przez dzieci, powiązanych zagrożeń oraz możliwego szkodliwego wpływu, jaki korzystanie z technologii sieciowych może mieć na dzieci, z uwzględnieniem aspektów technicznych, psychologicznych i społecznych. Zachęca także do wskazywania pozytywnych przykładów działań wychowawczych uczących krytycznego korzystania z mediów.
15. W pełni popiera nawiązanie do projektu "Bezpieczny Internet +" i jego usprawnienie.
16. Wzywa instytucje wspólnotowe i rządy państw członkowskich, by w ramach swych kompetencji poświęciły tej problematyce należytą uwagę.
17. Ma nadzieję, że realizacja działań w znacznym stopniu przyczyni się do zmniejszenia zagrożeń dla dzieci korzystających z internetu i innych technologii komunikacyjnych.
II. ZALECANE POPRAWKI
Poprawka 1
Załącznik 1 - obszar działania 1
| Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| 1. Udostępnienie społeczeństwu punktów kontaktowych, w których można zgłaszać niezgodne z prawem treści online oraz szkodliwe zachowania. Działania powinny zapewnić, aby punkty kontaktowe były skuteczne, widoczne dla społeczeństwa, pełniły funkcje łączników z innymi działaniami na poziomie krajowym oraz współpracowały na poziomie europejskim nad rozwiązywaniem problemów o charakterze transgranicznym, a także wymieniały się najlepszymi praktykami. | 1. Udostępnienie społeczeństwu punktów kontaktowych, w których można zgłaszać niezgodne z prawem treści online oraz szkodliwe zachowania. Działania powinny zapewnić, aby punkty kontaktowe były skuteczne, widoczne dla społeczeństwa, pełniły funkcje łączników z innymi działaniami na poziomie krajowym oraz współpracowały na poziomie europejskim nad rozwiązywaniem problemów o charakterze transgranicznym, a także wymieniały się najlepszymi praktykami. Należy wspierać rozpowszechnianie wśród użytkowników informacji o telefonach zaufania i wykorzystać możliwości samorządów w zakresie rozpowszechniania ważnych informacji. |
Uzasadnienie
Punkty kontaktowe i telefony zaufania mogą spełniać swoją funkcję tylko wtedy, gdy jak największa ilość użytkowników wie o ich istnieniu, dlatego też trzeba jak najszerzej o nich informować, a samorządy mają bardzo duże możliwości w tym zakresie.
Poprawka 2
Załącznik 1 - obszar działania 1
| Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| 2. Zwalczanie szkodliwych zachowań w środowisku online, w szczególności uwodzenia i nękania. Działania będą mieć na celu zwalczanie zjawiska uwodzenia online, polegającego na tym, że osoba dorosła zaprzyjaźnia się z dzieckiem z zamiarem dopuszczenia się wykorzystania seksualnego, oraz nękania. Będą one obejmować kwestie techniczne, psychologiczne i socjologiczne związane z tymi zagadnieniami oraz promować współpracę i koordynację między zainteresowanymi stronami. | 2. Zwalczanie szkodliwych zachowań w środowisku online, w szczególności uwodzenia i nękania. Działania będą mieć na celu zwalczanie zjawiska uwodzenia online, polegającego na tym, że osoba dorosła zaprzyjaźnia się z dzieckiem z zamiarem dopuszczenia się wykorzystania seksualnego, oraz nękania. Będą one obejmować kwestie techniczne, psychologiczne i socjologiczne związane z tymi zagadnieniami oraz promować współpracę i koordynację między zainteresowanymi stronami. Szczególnie ważna jest z jednej strony jak najściślejszą współpraca między telefonami zaufania, organami ścigania i dostawcami usług internetowych, z drugiej zaś zaangażowanie innych podmiotów, na przykład właściwych organizacji społecznych i pozarządowych. |
Uzasadnienie
Jednym z podstawowych warunków skuteczności działań zaradczych jest szybkie i płynne przekazywanie informacji z telefonów zaufania innym podmiotom biorącym udział w walce z treściami niezgodnymi z prawem i ze szkodliwymi zachowaniami.
Poprawka 3
Załącznik I - obszar działania 1
| Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| 3. Stymulowanie zastosowania rozwiązań technicznych do skutecznego zwalczania niezgodnych z prawem treści i szkodliwych zachowań w środowisku online. Działania powinny zachęcać do opracowywania i dostosowywania skutecznych narzędzi technicznych w celu skutecznego zwalczania niezgodnych z prawem treści i szkodliwych zachowań w środowisku online, przeznaczonych do użytku przez ogół zainteresowanych stron. | 3. Wspieranie i stymulowanie Stymulowanie zastosowania rozwiązań technicznych do skutecznego zwalczania niezgodnych z prawem treści i szkodliwych zachowań w środowisku online. Działania powinny zachęcać do opracowywania i dostosowywania skutecznych narzędzi technicznych w celu skutecznego zwalczania niezgodnych z prawem treści i szkodliwych zachowań w środowisku online, przeznaczonych do użytku przez ogół zainteresowanych stron. Powinny zapewniać koordynację w tworzeniu europejskiej czarnej listy treści niezgodnych z prawem oraz promować jej wykorzystanie przez dostawców usług internetowych. |
Uzasadnienie
Nowe rozwiązania techniczne trzeba nie tylko stymulować, ale także wspierać. Europejska czarna lista może pomóc w zapobieganiu treściom niezgodnym z prawem, oraz ewentualnie także w reagowaniu na nie.
Poprawka 4
Załącznik I - obszar działania 2
| Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| 3. Stymulowanie zaangażowania dzieci i młodzieży w tworzenie bezpieczniejszego środowiska online. Działania będą miały na celu zaangażowanie dzieci i młodzieży, tak aby lepiej zrozumieć ich poglądy i doświadczenia dotyczące korzystania z technologii sieciowych oraz sposobów promowania środowiska online bezpieczniejszego dla dzieci. | 3. Stymulowanie zaangażowania dzieci i młodzieży w tworzenie bezpieczniejszego środowiska online. Działania będą miały na celu zaangażowanie dzieci i młodzieży, tak aby lepiej zrozumieć ich poglądy i doświadczenia dotyczące korzystania z technologii sieciowych oraz sposobów promowania środowiska online bezpieczniejszego dla dzieci. Powinno się zalecać, aby w programach nauczania informatyki i edukacji medialnej zwracać należytą uwagę na bezpieczeństwo w środowisku online oraz na zagrożenia związane z treściami niezgodnymi z prawem i szkodliwymi zachowaniami. Działania powinny ponadto być ukierunkowane nie tylko na ochronę dzieci, lecz także na ich aktywne zaznajomienie (nauka) z bezpiecznym korzystaniem z internetu (wzmocnienie pozycji). |
Uzasadnienie
W ramach interaktywnego nauczania wykwalifikowany pedagog jest w stanie zwrócić uwagę dzieci na niebezpieczeństwa wiążące się z korzystaniem z internetu, a z drugiej strony ich reakcje pozwalają mu na zrozumienie ich poglądów i doświadczeń związanych z technologiami sieciowymi.
Poprawka 5
Załącznik I - obszar działania 2
| Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| 4. Szersze udostępnienie informacji o skutecznych narzędziach zwalczania szkodliwych treści online. Działania będą miały na celu szersze udostępnienie informacji dotyczących działania i skuteczności narzędzi zwalczania potencjalnie szkodliwych treści online oraz zapewnienie użytkownikom informacji, instrumentów i aplikacji odpowiednio wspomagających ich w zwalczaniu szkodliwych treści na różnych platformach. | 4. Szersze udostępnienie informacji o skutecznych narzędziach zwalczania szkodliwych treści online. Informowanie także użytkowników o dostępnych możliwościach filtrowania szkodliwych treści. Działania będą miały na celu szersze udostępnienie informacji dotyczących działania i skuteczności narzędzi zwalczania potencjalnie szkodliwych treści online oraz zapewnienie użytkownikom informacji, instrumentów i aplikacji odpowiednio wspomagających ich w zwalczaniu szkodliwych treści na różnych platformach. |
Uzasadnienie
Informacje o odpowiednich czy nowych narzędziach radzenia sobie ze szkodliwymi treściami w internecie są ważne nie tylko dla specjalistów, ale dla praktycznie każdego użytkownika, tak by mógł w ramach swoich możliwości odpowiednio i jak najskuteczniej reagować na nowe zagrożenia.
Poprawka 6
Załącznik I - obszar działania 3
| Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| 1. Podniesienie świadomości publicznej i rozpowszechnianie informacji o bezpieczniejszym korzystaniu z technologii sieciowych. Działania będą promować świadomość publiczną poprzez udostępnianie w sposób skoordynowany na obszarze całej Europy odpowiednich informacji o możliwościach oraz o zagrożeniach i sposobach ich zwalczania. Będą też one promować efektywne pod względem kosztów sposoby dystrybucji informacji podnoszących świadomość wśród dużej liczby użytkowników. | 1. Podniesienie świadomości publicznej i rozpowszechnianie informacji o bezpieczniejszym korzystaniu z technologii sieciowych. Wspieranie aktywniejszego udziału środków masowego przekazu w kampaniach informacyjnych. Działania będą promować świadomość publiczną poprzez udostępnianie w sposób skoordynowany na obszarze całej Europy odpowiednich informacji o możliwościach oraz o zagrożeniach i sposobach ich zwalczania. Będą też one promować efektywne pod względem kosztów sposoby dystrybucji informacji podnoszących świadomość wśród dużej liczby użytkowników. |
Uzasadnienie
Krajowe i lokalne media także odgrywają niezastąpioną rolę w szerzeniu informacji o bezpieczniejszym korzystaniu z technologii sieciowych, dlatego też trzeba wspierać ich udział w procesie podnoszenia świadomości i kampaniach informacyjnych.
Poprawka 7
Załącznik I - obszar działania 3
| Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| 2. Utworzenie punktów kontaktowych, w których rodzice i dzieci mogą uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące bezpieczeństwa online. Działania będą miały na celu umożliwienie użytkownikom podejmowania przemyślanych i odpowiedzialnych wyborów poprzez zapewnienie im porad dotyczących odnośnych zagadnień oraz środków zapobiegawczych, jakie należy podejmować w celu zachowania bezpieczeństwa online. | 2. Utworzenie punktów kontaktowych, w których rodzice i dzieci mogą uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące bezpieczeństwa online. Informacje o punktach kontaktowych muszą być w jak największym stopniu rozpowszechnione w społeczeństwie. Działania będą miały powinny mieć na celu umożliwienie użytkownikom podejmowania przemyślanych i odpowiedzialnych wyborów poprzez zapewnienie im porad dotyczących odnośnych zagadnień oraz środków zapobiegawczych, jakie należy podejmować w celu zachowania bezpieczeństwa online. |
Uzasadnienie
Punkty kontaktowe mogą spełniać swoją funkcję tylko wtedy, gdy społeczeństwo czy użytkownicy są świadomi ich istnienia i wiedzą dzięki temu, skąd mogą uzyskać informacje i odpowiedzi na swoje pytania.
Poprawka 8
Załącznik I - obszar działania 3
| Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
| 3. Zachęcanie do usprawniania skutecznych i efektywnych pod względem kosztów metod i narzędzi podnoszenia świadomości. Działania będą miały na celu usprawnienie odnośnych metod i narzędzi podnoszenia świadomości w celu zapewnienia ich większej skuteczności i efektywności pod względem kosztów w dłuższym horyzoncie czasowym. | 3. Wymaganie, by ośrodki informacyjne realizowały wytyczone strategie zwracania się do dzieci, rodziców i nauczycieli. Zachęcanie do usprawniania skutecznych i efektywnych pod względem kosztów metod i narzędzi podnoszenia świadomości. Działania będą miały powinny mieć na celu usprawnienie odnośnych metod i narzędzi podnoszenia świadomości w celu zapewnienia ich większej skuteczności i efektywności pod względem kosztów w dłuższym horyzoncie czasowym. Należy przy tym zadbać o zapewnienie jakości tych działań. |
Uzasadnienie
Ośrodki informacyjne odgrywają jedną z najważniejszych ról przy podnoszeniu świadomości społeczeństwa, ponieważ przekazywane przez nie informacje są bezpośrednio lub za pośrednictwem różnych kanałów informacyjnych przekazywane społeczeństwu. Ośrodki te muszą zatem być w stanie zwracać uwagę na niebezpieczeństwa i proponować rozwiązania. Niezbędna jest tu zatem koordynacja i ścisła współpraca ze specjalistami w dziedzinie edukacji medialnej i umiejętności korzystania z mediów.
Bruksela, 9 października 2008 r.
| Przewodniczący | |
| Komitetu Regionów | |
| Luc VAN DEN BRANDE |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.325.81 |
| Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
| Tytuł: | Opinia "Program 'Bezpieczniejszy internet' (2009–2013)". |
| Data aktu: | 09/10/2008 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2008 |