Opinia "Umiejętność korzystania z mediów" oraz "Kreatywne treści online".

Opinia Komitetu Regionów "Umiejętność korzystania z mediów" oraz "Kreatywne treści online"

(2008/C 325/12)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2008 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Zwraca się do Rady i Parlamentu Europejskiego o dalsze rozwijanie polityki UE w zakresie umiejętności korzystania z mediów (w tym celów strategicznych i nadzoru nad postępami w realizacji) oraz o przyjęcie zalecenia w sprawie umiejętności korzystania z mediów, przy uwzględnieniu niniejszej opinii i zasady pomocniczości. Należy uzupełnić następny program MEDIA o część poświęconą umiejętności korzystania z mediów. Równocześnie - lub zamiennie - należy uruchomić finansowane przez UE projekty pilotażowe.
- Podkreśla, że w sprawozdaniach - zgodnie z art. 26 dyrektywy dotyczącej audiowizualnych usług medialnych - i w działaniach Komisji i państw członkowskich w tej dziedzinie konieczne będzie oszacowanie istniejących różnic oraz postępów osiągniętych w zakresie umiejętności korzystania z mediów w Europie na szczeblu regionalnym, a także upowszechnienie wzorcowych rozwiązań stosowanych przez władze lokalne i regionalne oraz przez zainteresowane podmioty.
- Zachęca władze krajowe, regionalne i lokalne do wspierania umiejętności korzystania z mediów, a zwłaszcza do ułatwiania zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w tym zakresie. Zaleca, by samorządy lokalne i regionalne współpracowały przy opracowywaniu projektów, które w ramach oficjalnej i nieformalnej edukacji i kształcenia uczyłyby korzystania z mediów, i które byłyby skierowane do obywateli, a w szczególności do dzieci i młodzieży, do osób niepełnosprawnych i do grup zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Zachęca samorządy lokalne i regionalne do tego, by odgrywały decydującą rolę w zarządzaniu swoim dziedzictwem kulturalnym i językowym przy pomocy kreatywnych treści online, wspierając nowe modele biznesowe w dziedzinie twórczości i w mediach, dzieła kreatywne (współ)finansowane przez organizacje medialne, a nawet wdrażając metody sprawowania rządów drogą elektroniczną (e-Government).
- Odnosi się krytycznie do zaniedbania Komisji, która nie uwzględniła kulturowych i społecznych skutków pojawienia się sektora kreatywnych treści online: należy rozszerzyć zakres proponowanego zalecenia oraz platformy ds. treści online tak, aby obejmował on różnorodność kulturową.
Sprawozdawca: Evangelia SCHOINARAKI-ILIAKI (EL/PSE), prefekt Iraklionu
Dokumenty źródłowe
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów "Europejskie podejście do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym"
COM(2007) 833 wersja ostateczna
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie kreatywnych treści online na jednolitym rynku
COM(2007) 836 wersja ostateczna

ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

A. Umiejętność korzystania z mediów(1)

1. Ze względu na to, że zadaniem Komitetu Regionów jest działanie na rzecz spójności społecznej na szczeblu regionalnym, co w znacznym stopniu zależy od konwergencji cyfrowej, Komitet wyraża zadowolenie z opublikowania komunikatu Komisji poświęconego umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym, a w szczególności z całościowego zdefiniowania tej umiejętności. W istocie, definicja ta obejmuje dostęp do tych mediów i korzystanie z nich, a także zrozumienie ich funkcjonowania i krytyczną ocenę przekazywanych przez nie treści.

2. Popiera priorytety i cele wyznaczone przez Komisję w komunikacie i podkreśla, że według niego upowszechnianie umiejętności korzystania z mediów zakłada:

a) wspieranie obywateli w aktywnym i kreatywnym korzystaniu z mediów, a szczególnie młodego pokolenia jako konsumentów i producentów kreatywnych treści oraz rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności korzystania z mediów wśród osób starszych i osób w wieku produkcyjnym;

b) wspieranie krytycznego podejścia obywateli do wszystkich mediów;

c) działanie na rzecz pluralizmu opinii w mediach;

d) udział w dyskusji dotyczącej przekazów komercyjnych i zagadnień związanych z poszanowaniem i ochroną prywatności;

e) działania na rzecz aktywnego udziału obywateli z uwagi na to, iż media mają decydujące znaczenie dla upowszechniania europejskiego dziedzictwa audiowizualnego, tożsamości lokalnej i regionalnej, dialogu międzykulturowego i demokracji;

f) działania na rzecz integracji społecznej;

g) zapewnienie równego dostępu do nowych mediów i do nowych technologii, mając na uwadze, iż telekomunikacja i media odgrywają coraz znaczniejszą rolę w niemal wszystkich dziedzinach życia.

3. Chciałby zwrócić uwagę na konkluzje Rady z 21 maja 2008 r.(2) i w tym kontekście:

– przypomnieć, że KR od 2004 r. uznaje promowanie umiejętności korzystania z mediów za jeden z priorytetów;

– docenić wysiłki Rady na rzecz promowania tych umiejętności, choć między państwami członkowskimi istnieją różnice w zakresie sposobów postępowania i osiąganych postępów;

– zgodzić się z Radą, że wzajemne udostępnianie informacji i wzorcowych rozwiązań jest ważne dla rozwijania umiejętności korzystania z mediów, a także podkreślić, że wspomniane udostępnianie można połączyć z działaniami władz lokalnych i regionalnych, które mogą odgrywać szczególną rolę w tej dziedzinie;

– zauważyć, że umiejętności te można wspierać poprzez zwiększenie środków finansowych przeznaczanych na nie w ramach istniejących oraz nowych inicjatyw.

Działania na rzecz umiejętności korzystania z mediów na szczeblu UE

4. Przypomina, że już w 2004 r.(3) zwrócił się do Komisji o poświęcenie szczególnej uwagi działaniom na rzecz umiejętności korzystania z mediów we wszystkich państwach członkowskich UE i o zapewnienie minimalnego poziomu informowania o każdym z nich. W związku z tym Komitet wyraża zadowolenie, że Komisja zainicjowała omawianym komunikatem wspólnotową politykę na rzecz umiejętności korzystania z mediów.

5. Zachęca Komisję do dalszego rozwijania polityki w zakresie umiejętności korzystania z mediów (programy zawierające cele strategiczne i nadzór nad postępami w realizacji) we współpracy z wszystkimi organami UE oraz z samorządami lokalnymi i regionalnymi, a także do zacieśnienia współpracy w tej dziedzinie z UNESCO oraz z Radą Europy.

6. Zwraca się do Rady i do Parlamentu Europejskiego o przyjęcie zalecenia w sprawie umiejętności korzystania z mediów, jak wspomina się o tym w komunikacie, oraz o uwzględnienie niniejszej opinii i zasady pomocniczości, a także kompetencji szczebla lokalnego i regionalnego w UE w zakresie umiejętności korzystania z mediów.

7. Z zadowoleniem przyjmuje obowiązek przedstawiania przez Komisję sprawozdań, zgodnie z art. 26 nowej dyrektywy dotyczącej audiowizualnych usług medialnych. Zauważa jednak, że w sprawozdaniach tych i w działaniach Komisji i państw członkowskich w tej dziedzinie konieczne będzie oszacowanie istniejących jeszcze różnic oraz postępów osiągniętych w zakresie umiejętności korzystania z mediów w Europie na szczeblu regionalnym, a także upowszechnienie wzorcowych rozwiązań stosowanych przez władze lokalne i regionalne oraz przez zainteresowane podmioty.

8. Wyraża zadowolenie z faktu, iż Komisja prowadzi więcej działań celem wykorzystania doświadczeń nabytych w ramach programów lokalnych i regionalnych związanych z umiejętnością korzystania z mediów w Europie, a także w ramach upowszechniania platform dialogu i przekazywania doświadczeń oraz sieci wymiany wzorcowych rozwiązań.

9. Zwraca się do organów UE o uzupełnienie następnego programu MEDIA o część poświęconą umiejętności korzystania z mediów, gdyż w obecnej edycji program ten uwzględnia tę kwestię w nikłym stopniu. Wzywa też Komisję, by równocześnie - lub zamiennie - opracowała finansowane przez UE projekty pilotażowe na rzecz umiejętności korzystania z mediów.

10. Podkreśla, że istniejące już programy i inicjatywy UE - np. na rzecz bezpieczniejszego internetu - mają bardzo ograniczony potencjał, jeśli chodzi o upowszechnianie i wymianę wzorcowych rozwiązań w zakresie umiejętności korzystania z mediów. Wzywa w związku z tym Komisję do zharmonizowania tych programów przy okazji ich przeglądu oraz do włączenia do nich zagadnień związanych z umiejętnością korzystania z mediów.

Działania na rzecz umiejętności korzystania z mediów na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym

11. Zachęca władze krajowe, regionalne i lokalne do wspierania inicjatyw, projektów i programów dotyczących umiejętności korzystania z mediów, których celem jest:

a) współpraca wszystkich zainteresowanych podmiotów, tzn. sektora audiowizualnego (kina, telewizji, radia, dostawców i producentów treści online), organizacji medialnych, instytucji edukacyjnych, organów regulujących, instytutów badawczych, instytutów kulturalnych i organizacji społecznych;

b) funkcjonowanie usług upowszechniających umiejętność korzystania z mediów;

c) ocena postępów osiągniętych w zakresie umiejętności korzystania z mediów na szczeblu lokalnym i regionalnym;

d) prowadzenie kampanii informacyjnych w zakresie umiejętności korzystania z mediów, upowszechnianie tzw. "media desks" (punktów informacyjnych związanych z programami Media) oraz tworzenie punktów informacyjnych na szczeblu regionalnym zajmujących się zagadnieniami związanymi z umiejętnością korzystania z mediów;

e) wspieranie i zachęcanie do działań na rzecz produkcji i rozpowszechniania treści europejskich, a także tworzenie mediów przez społeczeństwo obywatelskie;

f) udział w krajowych i wspólnotowych sieciach współpracy.

12. Wzywa władze publiczne do większego zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego, gdyż organizacje społeczeństwa obywatelskiego uczestniczące w debacie nad umiejętnością korzystania z mediów są obecnie nieliczne. Popiera jednocześnie szerszy udział władz prawodawczych państw członkowskich i regionów.

13. Z zadowoleniem przyjmuje wyraźne przywołanie przez Komisję podstawowej roli odgrywanej przez samorządy lokalne i regionalne we wspieraniu inicjatyw w dziedzinie kształcenia nieformalnego, zwraca jednak uwagę, że w wielu wypadkach samorządy lokalne i regionalne są również odpowiedzialne za włączenie umiejętności korzystania z mediów do oficjalnych systemów kształcenia na wszystkich poziomach.

14. Zachęca samorządy lokalne i regionalne do włączenia zagadnień związanych z umiejętnością korzystania z mediów do kształcenia nauczycieli i wychowawców, do programów szkolnych i do kształcenia ustawicznego, a także rozwijania mediów edukacyjnych i umiejętności uczniów i studentów w zakresie korzystania z treści multimedialnych i ich tworzenia.

15. Wzywa samorządy lokalne i regionalne do rozwijania długoterminowej współpracy na rzecz umiejętności korzystania z mediów między zainteresowanymi podmiotami sektora publicznego i sektora prywatnego w ramach oficjalnej i nieformalnej edukacji i kształcenia (np. wydawcy gazet lokalnych lub regionalnych upowszechniający wiedzę o prasie oraz dziennikarstwie elektronicznym w szkołach, festiwale filmowe z programem uwzględniającym umiejętność korzystania z mediów, kampanie na rzecz umiejętności korzystania z mediów organizowane przez publiczne kanały audiowizualne i przez producentów sprzętu i oprogramowania).

16. Wzywa państwa członkowskie do dalszego upowszechniania umiejętności korzystania z mediów zgodnie z zaleceniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dziedzictwa filmowego i konkurencyjności związanych z nim działań przemysłowych(4) oraz z zaleceniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony małoletnich, godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego oraz internetowych usług informacyjnych(5).

Umiejętność korzystania z mediów a komunikacja handlowa (reklamy)

17. Podtrzymuje stanowisko wyrażone w swej opinii w sprawie nowej dyrektywy dotyczącej audiowizualnych usług medialnych(6), w której wzywał do przeanalizowania możliwości zakazania przerywania programów dla dzieci i dzienników telewizyjnych reklamami - stanowisko to niestety nie zostało uwzględnione. Nie zgadza się ponadto z podejściem Komisji, zgodnie z którym działania na rzecz umiejętności korzystania z mediów mają większą wartość niż zakazy dotyczące reklam(7). Niewątpliwie należy podnieść poziom wiedzy obywateli, szczególnie dzieci i młodzieży, i rozwijać racjonalne i krytyczne podejście do mediów; jednak Komitet wyraził swoje zaniepokojenie co do zdolności dzieci do rozróżnienia między programem a reklamą lub do poprawnej oceny reklam. Popiera on zatem stworzenie możliwości ustanowienia odpowiednich przepisów i wzmocnienia uregulowań prawnych w państwach członkowskich.

18. Podziela stanowisko Komisji stwierdzającej konieczność upowszechniania i wymiany wzorcowych rozwiązań w tej dziedzinie. Dotyczy to opracowania i wdrożenia kodeksów postępowania i, w razie potrzeby, systemów samoregulacji i współregulacji. Ponadto niezbędna jest ochrona praw konsumentów w odniesieniu do usług w zakresie treści, by ich jakość odpowiadała kryteriom niezawodności i ważności.

19. Zachęca do tworzenia na wszystkich szczeblach administracyjnych programów na rzecz umiejętności korzystania z mediów, finansowanych ze źródeł publicznych lub prywatnych, oczywiście pod warunkiem, że będą na tyle przejrzyste, aby jasne były korzyści płynące z nich dla uczestników (w tym szczególnie dla sektora prywatnego).

Umiejętność korzystania z mediów w odniesieniu do utworów audiowizualnych i do treści online

20. Wzywa samorządy lokalne i regionalne do upowszechniania - przy wsparciu ze strony państw członkowskich i UE - działań opartych na priorytetach określonych w komunikacie Komisji. Działania te, skierowane do obywateli, a w szczególności do dzieci i młodzieży, do osób niepełnosprawnych i do grup zagrożonych wykluczeniem społecznym obejmują:

a) zapoznanie się z dziedzictwem kulturowym Europy i pobudzanie zainteresowania europejskimi dziełami audiowizualnymi;

b) umożliwienie obywatelom zdobycia większej wiedzy o produkcji dzieł i usług audiowizualnych oraz umiejętności w zakresie kreatywności, operowania środkami wyrazu i refleksji nad własną tożsamością kulturową;

c) zrozumienie znaczenia praw własności intelektualnej;

d) krytyczną ocenę treści online i skuteczniejsze korzystanie z wyszukiwarek przez użytkowników;

e) działania na rzecz e-integracji obywateli, jak podkreślał to Komitet w opinii poświęconej tej sprawie(8).

21. Podkreśla konieczność włączenia europejskiego dziedzictwa audiowizualnego do polityki edukacyjnej i kulturalnej państw członkowskich, regionów i miast oraz wspierania i promowania młodych twórców będących przyszłością europejskiego sektora audiowizualnego. W formułowanych już w przeszłości zaleceniach(9) Komitet opowiadał się za zwiększeniem pomocy finansowej i wsparcia przyznawanego regionalnym i lokalnym festiwalom audiowizualnym, tak aby skuteczniej promować dzieła młodych twórców europejskich, poprawić kształcenie w sektorze audiowizualnym w krajach i regionach o ograniczonej produkcji, o niewielkim obszarze lub używających języków o ograniczonym zasięgu.

B. Kreatywne treści online na jednolitym rynku(10)

22. Wyraża zadowolenie z komunikatu Komisji w sprawie kreatywnych treści online na jednolitym rynku i podziela stanowisko Komisji, zgodnie z którym przeniesienie usług o treści kreatywnej do środowiska online jest radykalną zmianą, gdyż technologia cyfrowa ułatwia tworzenie dzieł audiowizualnych i umożliwia rozpowszechnianie kreatywnych treści na audiowizualnym rynku bez granic, ułatwiając jednocześnie dostęp do nich poprzez urządzenia, sieci i usługi. Treści te obejmują twórczość audiowizualną online taką jak: filmy, telewizja, muzyka, radio, gry sieciowe, wydawnictwa online, treści edukacyjne oraz treści tworzone przez użytkowników.

23. Podkreśla, że należy wykorzystywać w pełni potencjał europejskich treści kreatywnych celem zwiększenia produkcji, dostępności i obiegu innowacyjnych i wartościowych dzieł europejskich, promowania europejskiej różnorodności kulturowej i zwiększenia europejskiej konkurencyjności.

24. Podkreśla, że pojawiające się wyzwania muszą być podejmowane nie tylko przez UE, państwa członkowskie, firmy produkujące i rozpowszechniające treści online, operatorów sieci, posiadaczy praw, konsumentów i niezależne organa regulacyjne, lecz również przez samorządy lokalne i regionalne.

25. Wzywa samorządy lokalne i regionalne do odgrywania decydującej roli w zarządzaniu swoim dziedzictwem kulturalnym i językowym, do wspierania nowych modeli biznesowych w dziedzinie twórczości i w mediach lokalnych, do wspierania dzieł kreatywnych, (współ)finansowanych przez instytuty i organizacje medialne oraz do wdrażania metod sprawowania rządów drogą elektroniczną (e-Government), dostarczając usług różnymi kanałami.

26. Popiera dwie główne inicjatywy zapowiedziane w komunikacie Komisji, czyli wniosek w sprawie zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kreatywnych treści online oraz utworzenie platformy dyskusji i współpracy między zainteresowanymi stronami, zwanej "platformą ds. treści online", celem ułatwienia dialogu w tej sprawie. Domaga się ponadto, by zapewniono reprezentowanie szczebla lokalnego i regionalnego.

Kreatywne treści online a różnorodność kulturowa

27. Odnosi się krytycznie do zaniedbania Komisji, która nie uwzględniła kulturowych i społecznych skutków pojawienia się nowego sektora kreatywnych treści online i nie zaproponowała koniecznych środków na rzecz promowania różnorodności kulturowej i zapewnienia powszechnego dostępu do korzyści płynących z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Zgodnie z tym, co wyrażone już zostało w opinii w sprawie "i-2010"(11) Komitet uważa, że działania związane z nowymi usługami i mediami cyfrowymi oraz z kreatywnymi treściami nie powinny być opracowywane wyłącznie na podstawie kryteriów ekonomicznych, ale także z uwzględnieniem kryteriów kulturowych i społecznych. Tak więc kreatywne treści online muszą wspierać spójność i integrację społeczną, szczególnie w wypadku niektórych grup narażonych na wykluczenie (kobiet, młodzieży, osób niepełnosprawnych).

28. Stwierdza, że jeśli chodzi o politykę i prawodawstwo dotyczące kreatywnych treści online należy osiągnąć równowagę między rozumieniem treści jako dobra kultury i jako dobra w sensie ekonomicznym. Rosnąca współzależność między sektorami kultury, środków audiowizualnych i TIK sprawia, że niezbędne staje się opracowanie spójnej polityki w odniesieniu do przemysłu, kreatywnych przedsiębiorstw i treści online.

29. Wzywa Komisję, by włączyła ochronę różnorodności kulturowej do zagadnienia treści online oraz by w tym celu rozważyła następujące kwestie:

a) rozszerzenie zakresu stosowania wniosku w sprawie zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kreatywnych treści online i "platformy ds. treści online" tak, aby obejmowało ono różnorodność kulturową;

b) sposób, w jaki UE zamierza w obecnym kontekście stosować konwencję UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego; w swej opinii w sprawie europejskiej agendy kultury(12) Komitet wzywał Komisję Europejską do podjęcia środków na rzecz stosowania tej światowej konwencji w oparciu o zasadę pomocniczości;

c) sposób, w jaki UE stosuje klauzulę o kompatybilności kulturalnej (art. 151 ust 4 TWE) w tej dziedzinie polityki;

d) wymiana informacji i wymiana wzorcowych rozwiązań między państwami członkowskimi.

30. Stawia sobie za cel zapewnienie różnorodności i tożsamości kulturowej pluralistycznego społeczeństwa europejskiego w przyszłym środowisku cyfrowym i przypomina w związku z tym o postulatach, jakie wcześniej wysuwał(13):

a) zagwarantowanie, by treści i usługi były dostępne we wszystkich językach, w związku z rosnącym użyciem jednego tylko języka w kreatywnych treściach online;

b) wspieranie digitalizacji, dubbingu, opracowywania napisów i wersji wielojęzycznych europejskich dzieł audiowizualnych;

c) zagwarantowanie, by dostawcy medialnych usług pozasieciowych wspierali produkcję dzieł producentów europejskich i niezależnych europejskich struktur produkcji oraz dostęp do tych dzieł;

d) "pozytywna dyskryminacja" jeśli chodzi o środki wsparcia wspólnotowego dla krajów o niskim potencjale produkcyjnym w zakresie kreatywnych treści online, krajów o niewielkim obszarze lub używających języków o ograniczonym zasięgu;

e) uwzględnienie potrzeb użytkowników w różnych regionach językowych przy tworzeniu bibliotek cyfrowych, których dane powinny być dostępne ponad granicami państwowymi niezależnie od praw do ich użytkowania.

Działania szczegółowe

31. Podziela zaniepokojenie Komisji w odniesieniu do dzieł osieroconych oraz wobec wahań wyrażanych nadal przez wielu artystów co do przyzwolenia na rozpowszechnianie ich dzieł przez internet ze względu na obawę utraty kontroli nad nimi z powodu nielegalnego kopiowania. Stoi to na przeszkodzie tworzenia nowych rynków dla kreatywnych dzieł europejskich oraz różnorodności kulturowej w środowisku cyfrowym. Komitet zwraca się w związku z tym z apelem do państw członkowskich i samorządów lokalnych i regionalnych o ułatwienie dialogu między zainteresowanymi stronami celem znalezienia porozumienia między posiadaczami praw a dystrybutorami w internecie, a także poszerzenia ich zobowiązań w zakresie wdrażania europejskiej karty kina online z 2006 r. (European Film Online Charter).

32. Stwierdza sprzeczność między posiadanymi przez dostawców usług w zakresie treści online możliwościami docierania do odbiorców w skali światowej i tradycyjnym przywiązaniem praw własności intelektualnej do określonego obszaru geograficznego. Stwierdza ponadto nieprzystawalność celu polityczno-kulturalnego, jakim jest wzrost wymiany i rozpowszechniania europejskich kreatywnych treści online do faktu, iż liczni posiadacze praw dążą do uzyskania zezwoleń w ograniczonej liczbie państw, w których zezwolenia takie oznaczają dla nich korzyści ekonomiczne.

33. Wyraża zadowolenie, iż Komisja ma zamiar zająć jasne stanowisko odnośnie do udoskonalenia istniejących mechanizmów, w tym zezwoleń wieloterytorialnych, przed podjęciem prac nad tym złożonym zagadnieniem, o którym będzie mowa w zapowiadanym wniosku w sprawie zalecenia.

34. Zauważa, jak już to czynił w jednej ze swych wcześniejszych opinii(14), wkład Komisji w tworzenie ram zarządzania cyfrowymi prawami autorskimi (DRM - Digital Rights Management) i wezwanie zainteresowanych stron do wspólnych dyskusji, w trakcie których posiadacze cyfrowych praw autorskich staraliby się osiągnąć porozumienie co do stopnia interoperacyjności.

35. Uważa, że o ile znaczna część europejskiego dziedzictwa kulturalnego nie podlega prawom własności intelektualnej i jest w związku z tym dostępna w internecie, to reforma prawodawstwa dotyczącego tych praw w odniesieniu do niedawno wytworzonego dziedzictwa kulturalnego jest szczególnie istotna(15).

36. Popiera zamiar Komisji uruchomienia procedur współpracy (kodeksy postępowania) pomiędzy dostawcami dostępu i usług, producentami treści, posiadaczami praw, a szczególnie konsumentami, tak aby zapewnić środki korzystne dla konsumentów, których celem jest odpowiednia ochrona dzieł, poszanowanie praw twórców oraz zwalczanie piractwa i nielegalnego kopiowania.

37. Wzywa samorządy lokalne i regionalne do wspierania oficjalnych i nieformalnych działań w dziedzinie informowania i uświadamiania znaczenia praw własności intelektualnej dla dostępności treści online.

38. Proponuje organom UE zaplanowanie w ramach Europejskiego Roku Twórczości i Innowacji (2009) działań na szczeblu lokalnym i regionalnym mających na celu poprawę znajomości i zrozumienia zagadnień związanych z dostępem do kreatywnych treści online, do poszanowania praw własności intelektualnej i do zwalczania piractwa.

39. Uważa, że inicjatywy instytucji europejskich mające na celu zwiększenie i rozwój produkcji oraz rozpowszechnianie kreatywnych treści online powinny mieć związek z inicjatywami na rzecz umiejętności korzystania z mediów.

Bruksela, 9 października 2008 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Luc VAN DEN BRANDE

______

(1) Po szeroko zakrojonej dyskusji z obywatelami i niektórymi zainteresowanymi podmiotami sprawozdawca uważa, że grecki termin γραμματισμός tłumaczony na angielski jako literacy jest nieodpowiedni, gdyż nie wyraża jasno tego pojęcia ani jego zakresu. W związku z tym sprawozdawca proponuje użycie w wersji greckiej terminu αγωγή (lub παιδεία). Przyp tłum.: zmiana terminologiczna w wersji greckiej niema wpływu na terminologię zastosowaną w wersji polskiej.

(2) Konkluzje Rady z 22 maja 2008 r. dotyczące europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym - 2868. posiedzenie Rady ds. Edukacji, Młodzieży i Kultury, Bruksela, 21 maja 2008 r.

(3) CdR 67/2004 fin.

(4) Zalecenie 2005/865/WE.

(5) Zalecenie 2006/952/WE.

(6) CdR 106/2006 fin.

(7) Zob. oświadczenie komisarz Reding oraz komunikat prasowy Komisji IP/07/1970.

(8) CdR 5/2008.

(9) CdR 303/2004 fin.

(10) Po szeroko zakrojonej dyskusji z obywatelami i niektórymi zainteresowanymi podmiotami sprawozdawca uważa, że grecki termin επιγραμμικό dla angielskiego online jest nieodpowiedni gdyż nie wyraża jasno tego pojęcia ani jego zakresu. W związku z tym sprawozdawca proponuje użycie w wersji greckiej terminu διαδικτυακό. Przyp. tłum.: zmiana terminologiczna w wersji greckiej nie ma wpływu na terminologię zastosowaną w wersji polskiej.

(11) CdR 252/2005 fin.

(12) CdR 172/2007 fin.

(13) CdR 106/2006 fin, CdR 33/2006 fin, CdR 252/2005 fin, CdR 303/2004 fin, CdR 67/2004 fin.

(14) CdR 252/2005 fin.

(15) CdR 32/2006 fin.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.325.70

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia "Umiejętność korzystania z mediów" oraz "Kreatywne treści online".
Data aktu: 09/10/2008
Data ogłoszenia: 19/12/2008