Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta na temat sprawozdania finansowego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2007.

SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO BIEGŁEGO REWIDENTA NA TEMAT SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO ZA ROK BUDŻETOWY 2007

(2008/C 318/01)

(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2008 r.)

INFORMACJA

Z zastrzeżeniem postanowień art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, na mocy którego Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za kontrolę całości dochodów i wydatków Wspólnoty, oraz z zastrzeżeniem postanowień art. 276 tegoż traktatu, dotyczących udzielania absolutorium, od 1987 r. niezależny biegły rewident corocznie bada sprawozdania finansowe Trybunału Obrachunkowego.

Sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta na temat sprawozdań finansowych Trybunału sporządzone za lata 1987-1991 były przedstawiane jedynie Przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.

Zgodnie z decyzją podjętą przez Kolegium Trybunału Obrachunkowego na posiedzeniu w dniu 8 lipca 1993 r. sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta, począwszy od sprawozdania za rok budżetowy 1992, są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Michel HERVÉ
Sekretarz generalny

SPRAWOZDANIE FINANSOWE ZA ROK BUDŻETOWY ZAKOŃCZONY 31 GRUDNIA 2007 R., ZBADANE PRZEZ BIEGŁEGO REWIDENTA

Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta

Do kierownictwa

Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Zbadaliśmy załączone poniżej sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego obejmujące bilans na dzień 31 grudnia 2007 r., rachunek dochodów i wydatków, zestawienie zmian w aktywach netto oraz rachunek przepływów pieniężnych za rok budżetowy zakończony tego dnia, a także podsumowanie głównych zasad rachunkowości i informacje dodatkowe.

Odpowiedzialność kierownictwa ETO za sprawozdanie finansowe

Kierownictwo Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest odpowiedzialne za sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., rozporządzeniem Komisji (WE, EURATOM) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia Rady oraz zasadami rachunkowości Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Zadania te obejmują: zaplanowanie, wprowadzenie i monitorowanie kontroli wewnętrznej związanej ze sporządzaniem i rzetelną prezentacją sprawozdania finansowego wolnego od istotnych nieprawidłowości, wynikających czy to z nadużyć, czy z błędów; wybór i stosowanie właściwych metod rachunkowości, a także opracowanie odpowiednich szacunków księgowych stosownie do okoliczności.

Zadania biegłego rewidenta

Naszym zadaniem jest wydanie opinii na temat sprawozdania finansowego na podstawie przeprowadzonego przez nas badania. Badanie to przeprowadziliśmy zgodnie z międzynarodowymi standardami rewizji finansowej przyjętymi przez Instytut Biegłych Rewidentów (Institut des Réviseurs d'Entreprises). Standardy te wymagają, abyśmy działali zgodnie z zasadami etyki oraz zaplanowali i przeprowadzili badanie tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wolne od istotnych nieprawidłowości.

Badanie polega na przeprowadzeniu procedur w celu zgromadzenia dowodów potwierdzających kwoty oraz informacje przedstawione w sprawozdaniu finansowym. Wybór tych procedur zależy od osądu biegłego rewidenta, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia w sprawozdaniu finansowym istotnych nieprawidłowości, wynikających czy to z nadużyć, czy z błędów. Dokonując oceny ryzyka, biegły rewident bierze pod uwagę kontrolę wewnętrzną prowadzoną w badanej organizacji w związku ze sporządzaniem i rzetelną prezentacją sprawozdania finansowego. Celem tego działania jest wybór procedur badania stosownych do okoliczności, nie zaś wydanie opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej.

Badanie obejmuje również ocenę stosowności wybranych metod rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych dokonanych przez kierownictwo Trybunału Obrachunkowego, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

Uważamy, że zebrane przez nas dowody są wystarczające i odpowiednie, aby uzasadnić naszą opinię.

Opinia

Wyrażamy opinię, że sprawozdanie finansowe przedstawia rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2007 r., a także jego wyniku ekonomicznego i przepływów pieniężnych za rok budżetowy zamknięty tego dnia, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia Rady oraz zasadami rachunkowości Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

Luksemburg dnia 1 lipca 2008 r.

PricewaterhouseCoopers S.à r.l.
Biegli rewidenci
Reprezentowani przez
Marianne WEYDERT

Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r.

(EUR)
Aktywa Informacja dodatkowa na dzień

31 grudnia 2007 r.

na dzień

31 grudnia 2006 r.

Wartości niematerialne i prawne Rzeczowe aktywa trwałe Należności długoterminowe 209.449 591.516
3.1. 33.283.667 35.620.496
550 74
Aktywa trwałe ogółem 33.493.666 36.212.086
Należności krótkoterminowe 3.2 1.679.772 1.992.778
Środki pieniężne i ekwiwalenty 3.3. 2.012.791 1.807.092
Aktywa obrotowe ogółem 3.692.563 3.799.870
Aktywa ogółem 37.186.229 40.011.956
(EUR)
Zobowiązania Informacja dodatkowa na dzień

31 grudnia 2007 r.

na dzień

31 grudnia 2006 r.

Kapitał - 13.098.711 - 11.418.315
Skumulowany deficyt - 11.418.315 - 11.450.318
Wynik ekonomiczny za rok - zysk+/strata- - 1.680.396 32.003
Świadczenia pracownicze 3.4. 41.867.460 44.146.971
Inne zobowiązania długoterminowe 3.5. 175.000 201.995
Zobowiązania długoterminowe ogółem 42.042.460 44.348.966
Rezerwy na ryzyko i obciążenia 3.6. 1.927.531 2.008.320
Zobowiązania 3.7. 6.314.949 5.072.985
Zobowiązania krótkoterminowe ogółem 8.242.480 7.081.305
Zobowiązania ogółem 37.186.229 40.011.956
Załączone informacje dodatkowe stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.

(EUR)
Informacja dodatkowa 2007 2006
Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji 4.1. 90.474.401 82.296.774
Dochody z działalności administracyjnej 4.2. 16.339.509 15.907.326
Pozostałe dochody operacyjne 4.3. 210.887 355.529
Dochody operacyjne ogółem 107.024.797 98.559.628
Wydatki administracyjne - 109.022.598 - 99.847.625
Wydatki na personel 4.4. - 84.209.144 - 78.717.811
Wydatki związane ze środkami trwałymi 3.1. i 4.5. - 3.426.683 - 3.637.514
Pozostałe wydatki administracyjne 4.6. - 21.386.771 - 17.492.300
Wydatki operacyjne 4.7. - 32.486 - 19.493
Wydatki operacyjne ogółem - 109.055.084 - 99.867.118
Nadwyżka/(deficyt) z działalności operacyjnej - 2.030.287 - 1.307.490
Dochody finansowe 105.517 80.199
Wydatki finansowe 4.8. - 15.096 - 15.025
Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych (-wydatki, +dochody) 3.4. i 4.9. 259.470 1.274.319
Nadwyżka/(deficyt) z działalności innej niż operacyjna 349.891 1.339.493
Wynik ekonomiczny za rok - 1.680.396 32.003
Załączone informacje dodatkowe stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

Rachunek przepływów pieniężnych za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.

(EUR)
2007 2006
Przepływy pieniężne ze zwykłej działalności
Nadwyżka/(deficyt) ze zwykłej działalności - 1.680.396 32.003
Działalność operacyjna - korekty
Odpisy amortyzacyjne (wartości niematerialne i prawne) (+) 55.323 268.240
Odpisy amortyzacyjne (rzeczowe aktywa trwałe) (+) 3.321.950 2.440.049
Zmiana stanu rezerw na ryzyko i zobowiązania - 80.789 - 23.290
Zmiana stanu należności długoterminowych - 475 -
Zmiana stanu należności krótkoterminowych 309.862 769.309
Zmiana stanu należności od organów wspólnotowych 3.144 15.444
Zmiana stanu innych zobowiązań długoterminowych - 26.995 26.995
Zmiana stanu zobowiązań 1.192.756 378.360
Zmiana stanu skonsolidowanych zobowiązań wobec organów wspólnotowych 49.208 - 1.010.845
(Zyski)/ straty ze sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych 666.205 -
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej netto 3.809.793 2.896.265
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej
Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (-) - 1.362.613 - 1.314.108
Zbycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (+) 38.030 925.007
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej netto - 1.324.583 - 389.101
Zmiana stanu świadczeń pracowniczych - 2.279.511 - 3.546.954
Zmiana stanu środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych netto 205.699 - 1.039.790
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na otwarcie roku budżetowego 1.807.092 2.846.882
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na zamknięcie roku budżetowego 2.012.791 1.807.092
Załączone informacje dodatkowe stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

Zestawienie zmian w aktywach netto za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.

(EUR)
Kapitał Skumulowany deficyt Wynik

ekonomiczny

za rok

Kapitał (ogółem)
Saldo na dzień 31 grudnia 2006 r. - 11.450.318 32.003 - 11.418.315
Alokacja wyniku ekonomicznego za poprzedni rok 32.003 - 32.003 -
Wynik ekonomiczny za rok - - 1.680.396 - 1.680.396
Saldo na dzień 31 grudnia 2007 r. - 11.418.315 - 1.680.396 - 13.098.711
Załączone informacje dodatkowe stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.

ZASADY RACHUNKOWOŚCI I INFORMACJE DODATKOWE DO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO

1. Przepisy i prezentacja sprawozdania finansowego

Europejski Trybunał Obrachunkowy (dalej zwany Trybunałem) został ustanowiony 22 lipca 1975 r. na mocy traktatu brukselskiego i rozpoczął działalność jako organ kontroli zewnętrznej Wspólnoty w październiku 1977 r. Trybunał ma swoją siedzibę w Luksemburgu.

Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE, ustanowioną na mocy Traktatu w celu prowadzenia kontroli finansów UE. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się do poprawy zarządzania finansami UE i pełni rolę niezależnego strażnika interesów finansowych obywateli Unii Europejskiej.

Trybunał przeprowadza kontrole, na podstawie których ocenia pozyskiwanie i wykorzystywanie funduszy UE. Trybunał bada, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i przedstawione, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki swoich kontroli w drodze jasnych, stosownych i obiektywnych sprawozdań. Wydaje on również opinie dotyczące kwestii zarządzania finansami.

Trybunał promuje rozliczalność i przejrzystość oraz pomaga Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, w szczególności w ramach procedury udzielania absolutorium.

Rok budżetowy Trybunału rozpoczyna się 1 stycznia i kończy 31 grudnia.

2. Główne metody rachunkowości i prezentacja sprawozdania finansowego

2.1. Podstawa prezentacji

Sprawozdanie finansowe Trybunału jest sporządzane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz z rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia finansowego.

Sprawozdanie finansowe przygotowywane jest zgodnie z zasadami rachunkowości Wspólnot Europejskich, które opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS). Zasady rachunkowości przyjmowane są przez księgowego Komisji po konsultacjach z pozostałymi instytucjami.

2.2. Wycena sald i transakcji w walutach obcych

Pozycje pieniężne denominowane w walutach innych niż euro są zamieniane na euro według kursu obowiązującego w dniu sprawozdania.

Pozycje niepieniężne wycenione według kosztu historycznego denominowane w walucie innej niż euro ujęte są w sprawozdaniu przy wykorzystaniu kursu wymiany obowiązującego w dniu nabycia.

Pozycje niepieniężne wycenione według wartości godziwej, denominowane w walucie innej niż euro, ujęte są w sprawozdaniu przy wykorzystaniu kursu wymiany obowiązującego w dniu wyceny.

2.3. Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe

Wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe aktywa trwałe wycenia się według kosztu historycznego pomniejszonego o odpisy amortyzacyjne i utratę wartości. Pozycje o niskiej wartości (poniżej 420 euro) ujmowane są jako wydatki w roku nabycia. Aktywa pozyskane w trakcie okresu sprawozdawczego, ale niezapłacone na końcu okresu, ujmowane są jako "w budowie".

Odpisy amortyzacyjne naliczane są według metody liniowej, począwszy od miesiąca nabycia przez prognozowany okres użytkowania, który kształtuje się następująco:

Wartości niematerialne i prawne (licencje na oprogramowanie komputerowe) 4 lata
Budynki 25 lat
Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia 4, 8 lat
Meble i środki transportu 4, 8, 10 lat
Sprzęt komputerowy 4 lata
Wyposażenie wynajmowanych budynków okres trwania najmu
Inne wyposażenie i instalacje 6 lat

2.4. Świadczenia pracownicze

Świadczenia pracownicze odpowiadają przyszłym uprawnieniom emerytalno-rentowym członków Trybunału. Zgodnie z art. 19 rozporządzenia Rady (WE) nr 2290/77 z dnia 18 października 1977 r. określającego uposażenia członków Trybunału Obrachunkowego (Dz.U. L 268 z 20.10.1977, str. 1), świadczenia emerytalno-rentowe pokrywane są z budżetu Wspólnot, a państwa członkowskie wspólnie gwarantują wypłacanie wymienionych świadczeń.

Kwoty zagwarantowane przez państwa członkowskie ustalane są na podstawie zasady rachunkowości nr 12 "Świadczenia pracownicze", przyjętej decyzją księgowego Komisji na podstawie art. 133 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz studium aktuarialnego sporządzonego przez ekspertów z wyspecjalizowanej jednostki Komisji - Urzędu Administrowania i Wypłacania Należności Indywidualnych.

2.5. Rezerwy na zobowiązania i obciążenia

Rezerwy na zobowiązania i obciążenia mają za zadanie pokryć straty lub zobowiązania, których charakter jest jasno określony i co do których w dniu przygotowania bilansu istnieje duże prawdopodobieństwo lub pewność, że wystąpią, jednak nie ma pewności co do ich wysokości lub daty powstania.

3. Informacja dodatkowa do bilansu

3.1. Rzeczowe aktywa trwałe

Zmiany stanu rzeczowych aktywów trwałych w 2007 r. przedstawiają się następująco:

(EUR)
Wartość księgowa brutto na 1 stycznia 2007 r. Nabycie Zbycie i likwidacja Wartość księgowa brutto na dzień 31 grudnia 2007 r. Skumulowana amortyzacja na dzień 31 grudnia 2007 r. Wartość księgowa netto na dzień 31 grudnia 2007 r.
Grunty 776.630 - - 776.630 - 776.630
Budynki 52.074.987 - - 52.074.987 - 21.887.128 30.187.859
Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia 1.198.673 126.083 - 68.534 1.256.222 - 917.760 338.462
Sprzęt komputerowy 3.867.333 921.863 - 426.784 4.362.412 - 3.268.464 1.093.948
Meble i środki transportu 1.845.083 95.793 - 225.307 1.715.569 - 1.179.800 535.769
Inne wyposażenie I instalacje 1.043.800 - - 1.043.800 - 782.848 260.952
Środki trwałe w budowie 199.254 90.047 - 199.254 90.047 - 90.047
Razem 61.005.760 1.233.786 - 919.879 61.319.667 - 28.036.000 33.283.667

3.2. Należności krótkoterminowe

(EUR)
na dzień 31 grudnia 2007 r. na dzień 31 grudnia 2006 r.
Bieżące należności związane z przeniesieniem przez pracowników krajowych uprawnień emerytalno-rentowych 628.778 846.304
Rozliczenia międzyokresowe czynne związane z wynajmem budynków i umowami w zakresie IT 560.782 296.449
Należności różne, głównie związane z płacami i zaliczkami na delegacje 485.079 841.749
Należności od innych organów WE (Urząd Publikacji) 5.133 8.276
Razem 1.679.772 1.992.778

3.3. Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych

(EUR)

na 31 grudnia

2007 r.

na 31 grudnia

2006 r.

Konto zaliczkowe 1.000 1.000
Środki pieniężne na rachunkach bankowych 2.011.791 1.806.092
Razem 2.012.791 1.807.092

3.4. Świadczenia pracownicze

Od 2006 r. wysokość zobowiązań związanych z przyszłymi świadczeniami emerytalno-rentowymi obliczana jest netto, tj. bez podatków od przyszłych świadczeń emerytalno-rentowych. W sprawozdaniu finansowym na dzień 31 grudnia 2006 r. wszystkie instytucje Wspólnot wykorzystały do obliczeń stawkę podatkową w wysokości 12,4 %. W odniesieniu do sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2007 r. wszystkie instytucje zostały pouczone, aby doprecyzować obliczenia na podstawie własnych danych historycznych z ostatnich 3 lat. Ponowne wyliczenie stawki podatkowej dla Trybunału daje średnią stawkę w wysokości 17,7 %. Chociaż ogólna metoda wyliczenia zobowiązań związanych ze świadczeniami emerytalno-rentowymi nie zmieniła się, to jednak zmieniona stawka podatkowa ma wpływ na zmianę w 2007 r. stanu tych zobowiązań. Jak widać w poniższej tabeli, rezerwa na świadczenia emerytalno-rentowe zmniejszyła się o 2.279.511 euro, zamiast zwiększyć o 416.693 euro, co nastąpiłoby w przypadku, gdyby stawka podatkowa pozostała bez zmian.

(EUR)
Zobowiązania z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych (w euro) i wpływ zmienionej stawki podatkowej
Sprawozdanie

finansowe na

31 grudnia 2006 r.

(12,4 %)

p.m.

31 grudnia 2007 r.

(12,4 %)

Sprawozdanie

finansowe na

31 grudnia 2007 r.

(17,7 %)

Kwota brutto 50.396.086 50.871.762 50.871.762
Stawka podatkowa (%) 12,40 % 12,40 % 17,70 %
Podatki 6.249.115 6.308.098 9.004.302
Kwota netto 44.146.971 44.563.664 41.867.460
Zmiana w 2007 r. zobowiązań związanych ze świadczeniami

emerytalno-rentowymi netto

- 416.693 2.279.511

3.5. Zobowiązania długoterminowe

Zgodnie z umową z zakończeniem wynajmu budynku K9 wiąże się zobowiązanie w kwocie 175.000 euro.

3.6. Rezerwy na ryzyko i obciążenia

Kwota odpowiada wartości netto (bez podatków) niewykorzystanych dni wolnych od pracy należnych pracownikom na dzień 31 grudnia 2007 r.

3.7. Zobowiązania

(EUR)
na dzień 31 grudnia 2007 r. na dzień 31 grudnia

2006 r.

Rozliczenia międzyokresowe bierne obejmują wydatki poniesione, lecz jeszcze nie zafakturowane, z czego 1.100.000 euro zaksięgowano w 2007 r. w celu pokrycia wydatków poniesionych w związku z przygotowaniem budynku K3 5.250.342 3.706.745
Różne zobowiązania wobec pracowników (prawa statutowe, ubezpieczenie zdrowotne pracowników) 522.592 557.087
Zobowiązania krótkoterminowe wobec dostawców 484.724 801.070
Skonsolidowane zobowiązania wobec organów wspólnotowych, głównie Parlamentu Europejskiego oraz Centrum Tłumaczeń 57.291 8.083
Razem 6.314.949 5.072.985

4. Informacja dodatkowa do rachunku dochodów i wydatków

4.1. Pozycja ta odpowiada miesięcznym wnioskom Trybunału do Komisji o przekazanie funduszy w celu uzupełnienia środków na jego rachunku bankowym.

4.2. W głównej mierze pozycja ta składa się z kwot odliczonych od wynagrodzeń członków Trybunału oraz jego pracowników na poczet podatków i składek społecznych.

4.3. Pozycja "pozostałe dochody operacyjne" obejmuje m.in. sprzedaż publikacji przez Urząd Publikacji.

4.4. Wynagrodzenia członków i pracowników Trybunału stanowią 96 % tej kwoty. Pozostała część obejmuje wynagrodzenia pracowników kontraktowych i pracowników zatrudnionych na czas określony.

4.5. Wydatki związane ze środkami trwałymi obejmują amortyzację wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych.

4.6. Najważniejszymi elementami tej pozycji są:

– wynajem budynków i koszty z tym związane, łącznie z kosztami związanymi z K3,

– informatyka i telekomunikacja,

– wydatki związane z wyjazdami służbowymi,

– usługi związane ze sprzątaniem i ochroną.

4.7. Odsetki bankowe narosłe na rachunku bieżącym Trybunału.

4.8. Opłaty bankowe pobrane w związku z prowadzeniem rachunku bieżącego Trybunału.

4.9. Kwota ta obejmuje:

(EUR)
Świadczenia emerytalno-rentowe wypłacone w danym roku - 2.020.041
Zmianę stanu zobowiązań związanych ze świadczeniami emerytalno-rentowymi członków Trybunału netto 2.279.511
Ogółem 259.470

5. Pozycje pozabilansowe

5.1. Aktywa warunkowe

Następujące gwarancje bankowe otrzymano od dostawców na podstawie umów:

(EUR)
2007
- Agencja podróży 50.000
- Leasing samochodów 75.000
- Przedsiębiorstwo ubezpieczeniowe 1.361
Razem 126.361

5.2. Zobowiązania do przyszłego finansowania

Zgodnie z obecnymi umowami w zakresie wynajmu biur, zobowiązania pozostające do spłaty wynoszą 6.347.948 euro, w tym:

(EUR)
2007
- Budynek K8 3.243.684
- Budynek K9 2.894.873
- Biuro w Brukseli 61.833
- Inne (Cetrel, parking, Maison de l'Europe) 147.558
Razem 6.347.948
Leasing operacyjny samochodów i kopiarek 1.174.806
Zobowiązania pozostające do spłaty po odliczeniu rozliczeń międzyokresowych biernych za 2007 r. 2.859.584
Razem 10.382.338

5.3. Plany Trybunału związane z budynkami

W zakresie głównych planów dotyczących budynków, Trybunał podpisał 15 grudnia 1999 r. umowę ramową z państwem luksemburskim, która obejmuje realizację jednego lub kilku etapów rozbudowy budynku Trybunału, przy czym pierwszy etap rozbudowy został zrealizowany (budynek K2).

Państwo luksemburskie zobowiązało się do scedowania na rzecz Trybunału prawa użytkowania gruntu przeznaczonego pod pierwszy etap rozbudowy za cenę 1 euro, na okres 49 lat.

Wszelkie późniejsze prawa własności budynków dotyczące innych gruntów niezbędnych do kolejnych etapów rozbudowy nie mogą przekroczyć okresu trwania prawa własności budynków dotyczącego pierwszego etapu rozbudowy.

Państwo luksemburskie zobowiązało się również do sprzedaży działki w dowolnym czasie po cenie rynkowej określonej na podstawie opinii wspólnie wskazanego rzeczoznawcy.

Ze swojej strony Trybunał zobowiązał się do dołożenia wszelkich starań w celu nabycia działki od państwa luksemburskiego. Ma on zwrócić się do władzy budżetowej o niezbędne środki.

Trybunał zdecydował o przystąpieniu do drugiego etapu rozbudowy (budynek K3) i, ze względu na inne warunki realizacji projektu, dnia 22 lutego 2008 r. państwo luksemburskie i Trybunał zawarły nową umowę ramową. Na podstawie zapisów tej umowy Trybunał zobowiązany jest do spłaty na rzecz państwa luksemburskiego kwoty 1.058.560 euro związanej z wydatkami poniesionymi w imieniu Trybunału w zakresie prac architektonicznych i inżynierskich. Zwrot dokonany zostanie w odniesieniu do kwot zapłaconych przez państwo luksemburskie i popartych odpowiednimi dokumentami. W sprawozdaniu finansowym ujęto rozliczenie międzyokresowe bierne w wysokości 1.100.000 euro w celu pokrycia tego zobowiązania.

Dwie działki związane z powyższymi rozbudowami zostaną sprzedane przez państwo luksemburskie Trybunałowi za

symboliczną kwotę 1 euro. Ze swej strony, jeżeli Trybunał kiedykolwiek zamierzałby przekazać któryś z tych budynków stronie trzeciej innej niż organ lub instytucja wspólnotowa, zwróci on własność ziemi państwu luksemburskiemu w zamian za symboliczną kwotę 1 euro, przy czym państwo luksemburskie będzie posiadało możliwość zakupu tego budynku za cenę określoną przez niezależnego rzeczoznawcę. Jeżeli państwo luksemburskie postanowi nie skorzystać z tej możliwości, przekaże ono nabywcy budynku prawo do użytkowania terenu.

5.4. Potencjalne zobowiązania związane ze sporami

Brak.

Niezależne sprawozdanie poświadczające

Do członków

Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Zbadaliśmy, czy zasoby finansowe przyznane Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu (zwanemu dalej Trybunałem) zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem i czy procedury kontroli stosowane przez urzędników zatwierdzających dają niezbędne gwarancje zapewniające zgodność operacji finansowych z mającymi zastosowanie zasadami i przepisami w odniesieniu do zasobów finansowych udostępnionych i wykorzystanych w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r.

Za prowadzenie księgowości oraz utrzymywanie odpowiednich mechanizmów kontroli odpowiedzialne jest kierownictwo Trybunału. Naszym zadaniem jest wyrażenie opinii na podstawie przeprowadzonego przez nas badania.

Prowadziliśmy badanie zgodnie z Międzynarodowym Standardem Usług Atestacyjnych "Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych" (ISAE 3.000) przyjętym przez Instytut Biegłych Rewidentów (Institut des Réviseurs d'Entreprises). Standard ten wymaga, abyśmy zaplanowali i przeprowadzili nasze badanie tak, aby niewłaściwe wykorzystanie zasobów w istotny sposób wpływające na księgi rachunkowe Trybunału mogło zostać wykryte z wystarczającą pewnością. Nasza praca polegała przede wszystkim na wyrywkowym badaniu dowodów na potwierdzenie faktu, że:

– zasoby przyznane Trybunałowi zostały użyte zgodnie z ich przeznaczeniem;

– stosowane procedury kontrolne dają niezbędne gwarancje zapewniające zgodność operacji finansowych z mającymi zastosowanie zasadami i przepisami.

Wykorzystane przez nas przy badaniu zasady i przepisy to:

– Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego (zwanego dalej budżetem) Wspólnot Europejskich (zwane dalej rozporządzeniem finansowym);

– Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwane dalej zasadami wykonania);

– Decyzja nr 36/2007 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego w sprawie przepisów wewnętrznych dotyczących zasad wykonania budżetu z dnia 12 lipca i 19 lipca 2007 r. Przepisy te stanowią część procedur ustanowionych w traktatach lub podpisanych na ich podstawie umowach dotyczących procesów operacyjnych związanych z wykonaniem budżetu.

Jako kryteria wykorzystano w szczególności następujące przepisy wewnętrzne:

– Artykuł 7 - Podpisy - "Każda strona zaangażowana w przygotowanie, kontrolę oraz rejestrację operacji ustalania i pobierania dochodów lub zaciągania zobowiązań i dokonywania płatności podpisuje i datuje swoje zaangażowanie";

– Artykuł 9 - Przedsięwzięcia budowlane - "Zanim Trybunał wyda zgodę na jakiekolwiek zobowiązanie umowne dotyczące tego typu przedsięwzięcia, właściwe służby przedstawiają dokument wyjaśniający, zawierający uzasadnienie kompatybilności takiego przedsięwzięcia z ramami finansowymi";

– Artykuł 16 - Dokonywanie płatności - "Księgowy wykonuje zlecenie płatnicze określone w art. 80 rozporządzenia finansowego po skontrolowaniu obowiązkowych szczegółów wymienionych w art. 103 ust. 1 oraz w art. 104 zasad wykonania";

– Artykuł 23.1 - Przesunięcia środków - "Na mocy art. 21 rozporządzenia finansowego środki przeznaczane są na określone cele w ramach tytułów i rozdziałów; rozdziały następnie dzielone są na artykuły i pozycje";

– Artykuł 23.2 - Przesunięcia środków - "Każdy wniosek o przesunięcie środków zawiera przedstawienie powodów, dlaczego środki są niewystarczające. Wniosek o przesunięcie podpisywany jest przez właściwego dyrektora";

– Artykuł 24 - Przeniesienia środków - "Właściwy urzędnik zatwierdzający przygotowuje zestawienia ukazujące dostępne saldo zobowiązań; saldo to dostosowuje się na kontach budżetowych, biorąc pod uwagę środki, która mają być anulowane, a także wykazując środki, które mają być przeniesione";

– Artykuł 26 - Spisy inwentarza - "Spisy rzeczowych aktywów trwałych prowadzone są w bazie danych";

– Artykuł 27 - Minimalne procedury zarządzania i kontroli wewnętrznej - "Procedury zarządzania i kontroli wewnętrznej określane są przez urzędników zatwierdzających zgodnie z minimalnymi standardami kontroli wewnętrznej przyjętymi przez Trybunał. Każda operacja budżetowa prowadzona jest [...] przez osobę odpowiedzialną za weryfikację ex ante. [...] Jeżeli osoba odpowiedzialna za weryfikację ex ante stwierdzi, że dana operacja spełnia wymogi art. 47 ust. 3 zasad wykonania, dokonuje jej walidacji i dokumentuje ten fakt".

Uważamy, że przeprowadzone przez nas badanie daje uzasadnioną podstawę do wydania naszej opinii.

Na podstawie przeprowadzonych przez nas prac, opisanych w niniejszym sprawozdaniu, stwierdzamy, że nie zwróciło naszej uwagi nic, co dawałoby nam podstawy, by sądzić, że we wszystkich istotnych aspektach i na podstawie opisanych powyżej kryteriów:

a) zasoby przyznane Trybunałowi nie zostały użyte zgodnie z ich przeznaczeniem;

b) stosowane procedury kontroli nie dają niezbędnych gwarancji zapewniających zgodność operacji finansowych z obowiązującymi zasadami i przepisami.

Nasze sprawozdanie przeznaczone jest wyłącznie do celów określonych w pierwszym akapicie oraz do Państwa wiadomości i nie można go wykorzystywać w żadnym innym celu ani też przekazywać stronom trzecim.

Luksemburg dnia 1 lipca 2008 r.

PricewaterhouseCoopers S.à r.l.
Biegli rewidenci
Reprezentowani przez
Marianne WEYDERT

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.318.1

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta na temat sprawozdania finansowego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2007.
Data aktu: 01/07/2008
Data ogłoszenia: 12/12/2008