Planowane zamknięcie akt skargi 2007/2001(2008/C 314/06)
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2008 r.)
Komisja Europejska otrzymała wiele skarg dotyczących dyskryminacyjnego podatku nakładanego w Rumunii przy pierwszej rejestracji pojazdu silnikowego na jej terytorium. Sekretariat Generalny Komisji Europejskiej zarejestrował wiele skarg i pism w tej sprawie. Skargi zarejestrowane pod numerami referencyjnymi 2007/4078, 2007/4079, 2007/4151 oraz inną korespondencję od zainteresowanych obywateli UE rozpatrywano w ramach głównego zbioru akt o numerze referencyjnym 2007/2001.
Odpowiedni departament Komisji przeprowadził postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Aby zapewnić należytą informację skarżącym oraz wszystkim osobom zainteresowanym, Komisja postanowiła opublikować niniejsze zawiadomienie o zamiarze zamknięcia akt skargi.
Wprawdzie powszechnie wiadomo, że podatki związane z samochodami osobowymi nie podlegają harmonizacji na szczeblu wspólnotowym, co wiąże się z tym, że państwa członkowskie mogą nakładać tego rodzaju podatki oraz decydować o ich wysokości i metodach ich stosowania, jednak ich swobodę decyzyjną w tym zakresie ograniczają postanowienia Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 90, który wyklucza dyskryminacyjne opodatkowanie towarów pochodzących z innych państw członkowskich.
Przepisy rumuńskie dotyczące podatku rejestracyjnego nakładanego na samochody wydawały się niezgodne z postanowieniami art. 90 TWE. W związku z tym dnia 23 marca 2007 r. Komisja wszczęła postępowanie w sprawie naruszenia przepisów, wystosowując do Rumunii wezwanie do usunięcia uchybienia ((IP/07/372). Komisja odwołała się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który konsekwentnie orzekał, że jeżeli nakłada się podatek na nowe i używane pojazdy silnikowe tylko raz, kwota należnego podatku od używanych pojazdów silnikowych pochodzących z innego państwa członkowskiego nie może przekraczać podatku rezydualnego zawartego w wartości rynkowej podobnego używanego samochodu już zarejestrowanego w tym państwie członkowskim, kiedy był on nowy. W tym celu państwa członkowskie muszą uwzględniać spadek wartości importowanych używanych pojazdów silnikowych.
Rumunia potwierdziła otrzymanie wezwania do usunięcia uchybienia i opracowała ogólne wskazówki, zgodnie z którymi przygotowano tekst niezbędnych zmian, wraz ze wzorem na obliczenie kwoty podatku rejestracyjnego od samochodów oraz wartości do wykorzystania w tym celu, łącznie ze stałą tabelą odzwierciedlającą spadek wartości samochodów. Niezbędnych zmian nie przyjęto jednak w odpowiednim terminie.
W dniu 28 listopada 2007 r. Komisja wystosowała do Rumunii uzasadnioną opinię, w której domagała się od Rumunii przestrzegania prawa wspólnotowego w interpretacji Trybunału (IP/07/1799). Następnie odbyło wiele spotkań technicznych i dyskusji na temat kolejnych wersji projektu ustawy, które zaowocowały przyjęciem w dniu 21 kwietnia 2008 r. rozporządzenia nadzwyczajnego nr 50/2008 (opublikowanego w rumuńskim Dzienniku Urzędowym dnia 25 kwietnia 2008 r.) zmieniającego kwestionowane przepisy. Rząd Rumunii zatwierdził także normy w zakresie metod stosowania rozporządzenia nadzwyczajnego nr 50/2008 poprzez włączenie tytułu V Obliczenie rzeczywistego spadku wartości używanego pojazdu silnikowego do zasad zastosowania skorygowanej stałej tabeli odzwierciedlającej spadek wartości samochodów, zawartej w załączniku 4 rozporządzenia nadzwyczajnego. Dzięki temu przy obliczaniu należnego podatku rejestracyjnego od samochodów uwzględnia się rzeczywisty spadek wartości używanych pojazdów silnikowych.
Ponadto wyżej wymienionymi przepisami rumuńskimi usunięto dyskryminacyjny współczynnik korelacji, wprowadzono odpowiednią definicję "nowego pojazdu silnikowego" oraz zagwarantowano podatnikowi prawo do indywidualnej inspekcji pojazdu w celu ustalenia, ile rzeczywiście stracił on na wartości. Ponadto dzięki przyjęciu wspomnianych przepisów nastąpiło upublicznienie kryteriów, na podstawie których oblicza się spadek wartości używanych pojazdów silnikowych.
W świetle powyższych informacji odpowiedni departament Komisji uważa, że władze rumuńskie podjęły odpowiednie kroki w celu zapewnienia zgodności przepisów rumuńskich z przepisami prawa wspólnotowego i obecnie wydaje się, że rumuńskie przepisy ustawodawcze w sprawie podatku rejestracyjnego od samochodów dostosowano do art. 90 Traktatu WE.
W związku z tym odpowiedni departament Komisji wystąpi o zamknięcie akt omawianej sprawy.