SPRAWOZDANIEdotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Fundacji
(2008/C 311/23)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)
WSTĘP
1. Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwana dalej "Fundacją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r.(1). Fundacja ma przyczyniać się do określenia i zapewnienia lepszych warunków życia i pracy w Unii Europejskiej poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat.
2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Fundacji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Fundację sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Fundacji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4. Sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:
Wiarygodność rozliczeń |
Sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach. |
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji są, jako całość, legalne i prawidłowe. |
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału. |
UWAGI
7. Budżet Fundacji na 2007 r. wyniósł 20,2 mln euro w porównaniu z 19,8 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Zawierał on środki z Komisji przeznaczone na przygotowanie przyszłego członkostwa Chorwacji i Turcji. Środki te powinny zostać potraktowane w budżecie jako dochody przeznaczone na określony cel, jednak tak się nie stało. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie przepisów rozporządzenia finansowego.
8. Przed końcem roku nie wystąpiono o zwrot środków w wysokości 376.611 euro z tytułu zwrotu podatku VAT za rok budżetowy 2007. O zwrot podatku VAT należy występować co pewien czas w ciągu roku. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie zasady należytego zarządzania finansami.
9. Jeśli chodzi o procedury rekrutacyjne, komisje rekrutacyjnie nie ustalały na początku ani wag kryteriów wyboru, ani wymaganego minimum punktów do zdobycia. Ponadto w jednym przypadku kryteria wyboru albo nie zostały określone zgodnie z ogłoszeniem o naborze, albo były niejasne. Nie zagwarantowano zatem przejrzystych i niedyskryminacyjnych procedur.
10. W zakresie procedur przetargowych stwierdzono następujące anomalie: w dokumentacji przetargowej nie określono jasno procedury oceny finansowej umów, a kryteria wyboru nie pozwalały na przeprowadzenie właściwej oceny zdolności finansowej kandydatów(5). Te uchybienia podważyły jakość procedury i mogły mieć wpływ na ostateczny wybór.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 30 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 18 lipca 2008 r.
(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(5) Trzy przypadki.
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 1
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)
grafika
Tabela 2
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007
grafika
Tabela 3
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006
grafika
Tabela 4
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.
grafika
ODPOWIEDZI FUNDACJI NA UWAGI TRYBUNAŁU
7. Od roku 2008 ustanowiliśmy linie budżetowe R0 w systemie księgowości ABAC i będziemy postępować zgodnie z zaleceniem Trybunału.
8. Z powodu wprowadzenia nowego oprogramowania finansowego ABAC opóźnieniu uległ zwrot środków z tytułu podatku VAT za 2007 r. Sprawę tę uregulowano w kwietniu 2008 r. i uzyskano pełny zwrot podatku.
9. Eurofound dostosował już procedurę rekrutacyjną w celu uwzględnienia kwestii wyszczególnionych przez Trybunał.
10. Eurofound stosował krytykowaną procedurę ze względu na niepewności budżetowe. Eurofound jest jednak przekonany, że uzyskano najkorzystniejszy stosunek jakości do posiadanych środków. W przyszłości metody oceny cen zostaną określone w taki sposób, by od początku uniknąć możliwości uznaniowości.
Co się tyczy zdolności finansowej, art. 135 ust. 2 przepisów wykonawczych stanowi, że Eurofound może określić minimalny poziom zdolności. W przyszłości Eurofound określi kryteria zastosowania minimalnego poziomu zdolności finansowej.