dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Fundacji
(2008/C 311/23)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)
WSTĘP
1. Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwana dalej "Fundacją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r.(1). Fundacja ma przyczyniać się do określenia i zapewnienia lepszych warunków życia i pracy w Unii Europejskiej poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat.
2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Fundacji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Fundację sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Fundacji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4. Sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:
| Wiarygodność rozliczeń |
| Sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach. |
| Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
| Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji są, jako całość, legalne i prawidłowe. |
| Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału. |
UWAGI
7. Budżet Fundacji na 2007 r. wyniósł 20,2 mln euro w porównaniu z 19,8 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Zawierał on środki z Komisji przeznaczone na przygotowanie przyszłego członkostwa Chorwacji i Turcji. Środki te powinny zostać potraktowane w budżecie jako dochody przeznaczone na określony cel, jednak tak się nie stało. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie przepisów rozporządzenia finansowego.
8. Przed końcem roku nie wystąpiono o zwrot środków w wysokości 376.611 euro z tytułu zwrotu podatku VAT za rok budżetowy 2007. O zwrot podatku VAT należy występować co pewien czas w ciągu roku. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie zasady należytego zarządzania finansami.
9. Jeśli chodzi o procedury rekrutacyjne, komisje rekrutacyjnie nie ustalały na początku ani wag kryteriów wyboru, ani wymaganego minimum punktów do zdobycia. Ponadto w jednym przypadku kryteria wyboru albo nie zostały określone zgodnie z ogłoszeniem o naborze, albo były niejasne. Nie zagwarantowano zatem przejrzystych i niedyskryminacyjnych procedur.
10. W zakresie procedur przetargowych stwierdzono następujące anomalie: w dokumentacji przetargowej nie określono jasno procedury oceny finansowej umów, a kryteria wyboru nie pozwalały na przeprowadzenie właściwej oceny zdolności finansowej kandydatów(5). Te uchybienia podważyły jakość procedury i mogły mieć wpływ na ostateczny wybór.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
| Prezes |
______
(1) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 30 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 18 lipca 2008 r.
(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(5) Trzy przypadki.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 1
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)
Tabela 2
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007
Tabela 3
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006
Tabela 4
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.
ODPOWIEDZI FUNDACJI NA UWAGI TRYBUNAŁU
7. Od roku 2008 ustanowiliśmy linie budżetowe R0 w systemie księgowości ABAC i będziemy postępować zgodnie z zaleceniem Trybunału.
8. Z powodu wprowadzenia nowego oprogramowania finansowego ABAC opóźnieniu uległ zwrot środków z tytułu podatku VAT za 2007 r. Sprawę tę uregulowano w kwietniu 2008 r. i uzyskano pełny zwrot podatku.
9. Eurofound dostosował już procedurę rekrutacyjną w celu uwzględnienia kwestii wyszczególnionych przez Trybunał.
10. Eurofound stosował krytykowaną procedurę ze względu na niepewności budżetowe. Eurofound jest jednak przekonany, że uzyskano najkorzystniejszy stosunek jakości do posiadanych środków. W przyszłości metody oceny cen zostaną określone w taki sposób, by od początku uniknąć możliwości uznaniowości.
Co się tyczy zdolności finansowej, art. 135 ust. 2 przepisów wykonawczych stanowi, że Eurofound może określić minimalny poziom zdolności. W przyszłości Eurofound określi kryteria zastosowania minimalnego poziomu zdolności finansowej.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.311.156 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Fundacji. |
| Data aktu: | 18/09/2008 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2008 |