(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 310/09)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)
1. WPROWADZENIE
(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1), Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszenia prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 przywołanego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.
2. STRESZCZENIE SPRAWY
(2) W dniu 15 października 2008 r. Komisja przyjęła ocenę wstępną na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanych naruszeń prawa przez spółkę RWE AG, Essen, i jej spółki zależne na niemieckich rynkach gazu ("RWE").
(3) Według oceny wstępnej spółka RWE zajmuje dominującą pozycję na rynku (rynkach) przesyłu gazu na obszarze objętym zasięgiem jej sieci. We wstępnej ocenie wyrażono zastrzeżenie, że spółka RWE prawdopodobnie nadużyła swojej pozycji dominującej w rozumieniu art. 82 Traktatu WE, w szczególności odmawiając świadczenia usług przesyłu gazu na rzecz osób trzecich oraz usiłując zmniejszyć marże swoich konkurentów w dostawach gazu na rynku niższego szczebla ("praktyka zaniżania marży").
3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ
(4) Spółka RWE nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, spółka zaproponowała zobowiązania, które może podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Główne elementy zobowiązań można podsumować w następujący sposób:
(5) Spółka RWE dokona zbycia swojej obecnej działalności w zakresie systemów przesyłu gazu w Niemczech na rzecz odpowiedniego nabywcy, który nie wzbudzi oczywistych obaw dotyczących naruszenia zasad konkurencji. W szczególności spółka RWE zobowiązała się zbyć:
– swoją niemiecką sieć przesyłu gazu pod wysokim ciśnieniem, o całkowitej długości około 4.000 km; odpowiada to całej obecnej niemieckiej sieci przesyłu gazu pod wysokim ciśnieniem tej spółki z wyjątkiem niektórych odcinków w okolicach Bergheim (długość: około 100 km)(2); spółka RWE zobowiązuje się zbyć całość swoich udziałów w przypadku tych części sieci, których nie jest wyłącznym właścicielem lecz współwłaścicielem,
– sprzęt pomocniczy niezbędny do eksploatacji sieci przesyłu gazu (systemy kondycjonowania gazu w Broichweiden i Hamborn, centrum dystrybucji [niem. Prozessleitsystem] itd.),
– aktywa niematerialne niezbędne do eksploatacji sieci przesyłu gazu (oprogramowanie dla centrum dystrybucji, umowy i licencje).
(6) Spółka RWE zobowiązuje się również świadczyć na rzecz nabywcy, przez ograniczony okres nie przekraczający pięciu lat gazowych od momentu zbycia, usługi pomocnicze niezbędne do eksploatacji sieci przesyłu gazu, takie jak usługi gwarantujące elastyczność dostaw gazu.
(7) Nabywcy zapewniony będzie personel i personel kluczowy, niezbędny do eksploatacji sieci przesyłu.
(8) Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku niemieckim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:
http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html
4. WEZWANIE DO ZGŁASZANIA UWAG
(9) Komisja zamierza, po zbadaniu rynku, przyjąć decyzję na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, ogłaszającą jako wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
(10) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. W związku z tym Komisja prosi zainteresowane strony o opinię w kwestii tego, czy aktywa i prawa, które spółka RWE proponuje przenieść na nabywcę (szczegóły w załączniku 1-6) są wystarczające do zapewnienia rentowności przedsiębiorstwa, a w przypadku stwierdzenia braku jakichkolwiek elementów Komisja prosi o ich szczegółowy opis. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne, oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną odpowiednio uwzględnione.
(11) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/B-1/39.402 - RWE foreclosure -można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (nr faksu: (32-2) 295 01 28) lub listownie na poniższy adres:
European Commission
Directorate-General for Competition
Antitrust Registry
B-1049 Bruxelles/Brussel
______
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1-25).
(2) Ten stukilometrowy odcinek sieci przesyłu nie może, według spółki RWE, zostać zbyty osobie trzeciej w sposób rentowny, ponieważ na tym obszarze nie istnieją odpowiednie stacje pomiaru przepływu strumienia gazu do dolnej części sieci (zobacz załącznik 4 do zobowiązania)
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.310.23 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/B-1/39.402 - RWE Gas Foreclosure. |
| Data aktu: | 05/12/2008 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2008 |