Przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania.

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 marca 2004 r.

ustanawiająca przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania

(2008/C 252/01)

(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2008 r.)

PREZYDIUM,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 191,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania(1), w szczególności jego art. 9 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie zasad wykonania"),

uwzględniając art. 22 ust. 10 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy określić zasady przyznawania i obsługi dotacji przeznaczonych na dofinansowanie partii politycznych na poziomie europejskim i fundacji politycznych na poziomie europejskim.

(2) Pomoc finansowa udzielana partiom politycznym na poziomie europejskim i fundacjom politycznym na poziomie europejskim jest dotacją operacyjną w rozumieniu art. 108 i kolejnych rozporządzenia finansowego.

(3) Pomoc finansowa dla fundacji politycznych na poziomie europejskim ma charakter dodatkowy w stosunku do pomocy finansowej dla partii politycznych na poziomie europejskim, ponieważ jest uwarunkowana przynależnością danej fundacji do partii politycznej na poziomie europejskim oraz jej pomocniczej roli w zakresie realizacji długoterminowych celów partii. W trosce o właściwe zarządzanie finansami i przejrzystość, przyznanie pomocy finansowej jest każdorazowo przedmiotem osobnej umowy o dotację,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Cel

Niniejsze przepisy ustalają zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania.

O ile nie zaznaczono inaczej, poniższe przepisy stosuje się zarówno do partii politycznych na poziomie europejskim, zwanych dalej "partiami", jak i do fundacji politycznych na poziomie europejskim, zwanych dalej "fundacjami".

Artykuł  1a

Z początkiem każdej kadencji Prezydium przyjmuje w odniesieniu do finansowania partii i fundacji szacunkowe wieloletnie ramy finansowe oparte na wartościach referencyjnych związanych z kwotami podstawowymi przyznanymi partiom oraz kwotą dodatkową określoną na podstawie liczby posłów PE będących członkami danej partii. Ramy te będą stanowić główny punkt odniesienia dla władz budżetowych Parlamentu Europejskiego w ramach corocznej procedury budżetowej, przy czym nie będą one miały wpływu na uprawnienia władz budżetowych określone w Traktacie.

Artykuł  2

Zaproszenie do składania wniosków

Parlament Europejski ogłasza co roku, przed końcem pierwszego semestru, zaproszenie do składania wniosków o przyznanie dotacji na finansowanie działalności partii i fundacji. W ogłoszeniu określone są kryteria uprawniające do otrzymania dofinansowania, wspólnotowe zasady finansowania oraz daty przewidywane na przeprowadzenie procedury przyznania dotacji.

Artykuł  3

Wniosek o dofinansowanie

1.
Dla celów art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 uznaje się, że każda organizacja, która chciałaby skorzystać z dotacji z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, przedstawia w tym celu pisemny wniosek adresowany do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego przed dniem 1 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, na który dotacja miałaby zostać przyznana. Warunki określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 muszą być w dniu złożenia wniosku spełnione i utrzymane przez cały okres finansowania.
2.
Formularz wniosku o przyznanie dotacji jest załączony do niniejszych przepisów (zob. załącznik 1). Jest on także dostępny na stronach internetowych Parlamentu.
3.
Wszelkie notyfikacje w rozumieniu art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 przesyłane są na ręce Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.
Artykuł  4

Decyzje w sprawie wniosków o dofinansowanie

1.
Na wniosek Sekretarza Generalnego Prezydium rozpatruje wnioski o dofinansowanie, zgodnie z kryteriami ustalonymi w art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003, w celu wyłonienia tych, na podstawie których może być przyznane dofinansowanie. Prezydium oraz, w trakcie procedury przygotowywania decyzji, Sekretarz Generalny mogą zwrócić się do wnioskodawcy o uzupełnienie lub objaśnienie w ustalonym terminie dokumentów załączonych do wniosku.
2.
Przed dniem 1 lutego roku budżetowego, na który ma być przyznana dotacja, Prezydium ustala listę beneficjentów, którzy ją otrzymują, oraz wysokość dotacji. W przypadku nieprzyznania wnioskowanej dotacji Prezydium wymienia w tej samej decyzji powody odrzucenia wniosku, szczególnie w odniesieniu do kryteriów ustalonych w art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003.

Prezydium przyjmuje decyzję na podstawie procedury oceny przewidzianej w ust. 1. W ocenie tej bierze się pod uwagę - na podstawie informacji otrzymanych w myśl art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 oraz powszechnie znanych zmian - ewentualne zmiany, jakie mogły nastąpić od czasu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 wysokość dotacji przyznawanej każdej partii ustalana jest na podstawie liczby posłów do PE będących członkami partii wnioskującej o dotację w ostatnim dniu składania wniosków, z wyjątkiem przypadków zwiększenia się liczby posłów do PE w wyniku wstąpienia nowych państw członkowskich.

W przypadku gdyby w wyniku zmiany liczby organizacji wnioskujących o dofinansowanie lub liczby posłów należących do wnioskującej o dotację partii kwoty referencyjne dla wnioskodawców różniły się znacznie od kwot, jakich można się spodziewać na mocy art. 1a, Sekretarz Generalny bezzwłocznie informuje o tym fakcie Prezydium. Prezydium może zwrócić się do Przewodniczącego o złożenie wniosku do właściwej komisji w celu dostosowania kwoty dostępnych środków.

3.
Przewodniczący powiadamia na piśmie wnioskodawców o decyzji podjętej w sprawie. W razie przyznania dotacji do zawiadomienia załączony jest projekt umowy dotacji do podpisania przez beneficjenta. W razie nieprzyznania wnioskowanej dotacji Przewodniczący informuje o powodach odrzucenia wniosku przez Prezydium. Zawiadomienie wnioskodawców, których wniosek został odrzucony przez Prezydium, następuje w ciągu piętnastu dni kalendarzowych od chwili przekazania beneficjentom decyzji o przyznaniu dotacji.
Artykuł  5

Umowy o dotację

Przyznanie dotacji beneficjentowi jest przedmiotem pisemnej umowy pomiędzy Parlamentem Europejskim, reprezentowanym przez Przewodniczącego lub jego pełnomocnika, i beneficjentem. Tekst projektu umowy dotacji załączony jest do niniejszych przepisów (zob. załącznik 2). Umowa ta musi zostać właściwie wypełniona i podpisana przez obie strony umowy w ciągu trzydziestu dni od daty wydania przez Prezydium decyzji, o której mowa w art. 4. Brzmienie tekstu umowy dotacji nie podlega zmianom.

Artykuł  6

Wypłata

1.
Z zastrzeżeniem innej decyzji Prezydium, dotacje wypłaca się beneficjentom w ciągu 15 dni od momentu podpisania umowy przez ostatnią z dwóch stron umowy jako zaliczkę w jednej racie stanowiącej 80 % maksymalnej kwoty dotacji.
2.
Rozliczenie salda następuje po upływie okresu, w którym beneficjent upoważniony jest do otrzymywania dofinansowania wspólnotowego na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów realizacji programu prac. W przypadku gdy łączna kwota poprzednich wypłat jest wyższa niż ustalona końcowa kwota dotacji, Parlament Europejski występuje o zwrot nienależnej sumy.
3.
Do dnia 15 maja, a najpóźniej w dniu 30 czerwca po zakończeniu roku budżetowego, beneficjent składa następujące dokumenty w celu umożliwienia Parlamentowi wypłaty pozostałej sumy dotacji:

– końcowe sprawozdanie z realizacji programu prac,

– końcowe rozliczenie finansowe rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowalnych zgodne ze strukturą planowanego budżetu,

– pełne zestawienie dochodów i wydatków odpowiadających zapisom księgowym beneficjenta w okresie, w którym miał on prawo do otrzymywania dotacji na mocy umowy dotacji, w którym w przypadku partii określa się nadwyżkę przeniesioną na następny rok budżetowy i kwotę przeznaczoną do rezerwy finansowej,

– raport z zewnętrznego audytu księgowości beneficjenta przeprowadzonego przez instytucję lub niezależnego eksperta posiadającego na mocy ustawodawstwa krajowego stosowne uprawnienia upoważniające go do przeprowadzania kontroli księgowej.

4.
Audyt zewnętrzny ma na celu potwierdzenie:

– zgodności przygotowanych rozliczeń finansowych z mającym zastosowanie w przypadku beneficjenta prawodawstwem krajowym, braku poważnych nieprawidłowości w tych rozliczeniach oraz faktu, że rozliczenia te przedstawiają w sposób prawdziwy i obiektywny sytuację finansową i wyniki działań,

– zgodności przedstawionych Parlamentowi przez beneficjenta dokumentów finansowych z zapisami finansowymi umowy dotacji,

– prawdziwości zadeklarowanych kosztów,

– kompletności zadeklarowanych przychodów,

– przestrzegania zobowiązań określonych w art. 6, 7, 8 oraz 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003,

– w przypadku dotacji dla partii, wykorzystania, na mocy art. 6a, wszelkiej nadwyżki przeniesionej na następny rok budżetowy w pierwszym kwartale tego roku,

– w przypadku dotacji dla partii wypełnienia zobowiązań wynikających z art. 109 ust. 4 rozporządzenia finansowego.

Jeśli beneficjent przez pięć kolejnych lat rozliczenia budżetowego przedstawia sprawozdania z audytu zewnętrznego sporządzone przez tę samą niezależną instytucję lub niezależnego eksperta, w kolejnym roku przedstawi sprawozdanie przygotowane przez inną niezależną instytucję lub innego niezależnego eksperta.

5.
Po otrzymaniu dokumentów wymienionych w ust. 3, w terminie dwóch miesięcy od tej daty, Prezydium zatwierdza - na wniosek Sekretarza Generalnego - końcowe sprawozdanie z realizacji programu prac oraz końcowe rozliczenie finansowe.

Prezydium i, w trakcie procedury przygotowywania decyzji, Sekretarz Generalny, może zwrócić się do beneficjenta o przedstawienie dokumentów lub wszelkich informacji uzupełniających uznanych za niezbędne w procedurze zatwierdzenia sprawozdania oraz końcowego rozliczenia finansowego. Beneficjent przedstawia wspomniane dokumenty w ciągu dwóch tygodni.

Po wysłuchaniu przedstawicieli danego beneficjenta Prezydium może odrzucić sprawozdanie końcowe oraz końcowe rozliczenie finansowe i zwrócić się o sporządzenie nowego sprawozdania oraz nowego rozliczenia. Beneficjent przedstawia nowe sprawozdanie i nowe rozliczenie w ciągu dwóch tygodni.

Jeżeli w terminie dwóch miesięcy Parlament nie zwróci się do beneficjenta na piśmie o uzupełnienie dokumentacji, sprawozdanie i końcowe rozliczenie finansowe uważane są za zatwierdzone.

6.
Beneficjent informuje Parlament o wysokości ewentualnych odsetek lub równoważnych im zysków uzyskanych dzięki kwotom prefinansowania otrzymanego od Parlamentu. Informacja ta musi wpłynąć wraz z wnioskiem o wypłatę salda zamykającego całą sumę przyznanego dofinansowania. Odsetki te zwracane są na mocy polecenia inkasa wystawianego przez Sekretarza Generalnego lub jego pełnomocnika.
Artykuł  6a

Przeniesienie salda na następny rok budżetowy i na rachunek rezerw (obowiązujące wyłącznie w odniesieniu do partii)

1.
Nadwyżka dochodu

Na nadwyżkę dochodu odnotowaną w roku budżetowym N, która może zgodnie z art. 109 ust. 4 rozporządzenia finansowego zostać przeniesiona na następny rok budżetowy i włączona do specjalnej rezerwy, składa się różnica między całkowitymi kwalifikowalnymi wydatkami a:

a) kwotą początkowej dotacji przyznanej przez Parlament Europejski na rok budżetowy N zgodnie z art. 4 ust. 2; oraz

b) zasobami własnymi partii przeznaczonymi na pokrycie kwalifikowanych wydatków - w sytuacji gdy partia uprzednio pokryła wydatki niekwalifikowane wyłącznie z własnych środków; oraz

c) wszelką nadwyżką przeniesioną z roku budżetowego N-1.

2.
Przeniesienie salda na następny rok budżetowy

a) Nadwyżka dochodu, którą można przenieść na rok budżetowy N+1, nie może przekraczać 25 % całkowitego dochodu, o którym mowa w ust. 1 lit. a) i b).

b) Faktycznie przeniesiona kwota figuruje w bilansie zamknięcia roku budżetowego N jako "środki do przeniesienia na rok budżetowy N+1 w celu pokrycia kwalifikowalnych kosztów poniesionych w pierwszym kwartale roku N+1". Przeniesiona na ten cel kwota stanowi koszty kwalifikowalne w roku budżetowym N.

c) Przedmiotowe środki zapisane są w rachunku zysków i strat na rok budżetowy N+1. Na podstawie tymczasowego rozliczenia sporządzonego w dniu 31 marca roku N+1 określa się kwalifikowalne wydatki poniesione do tej daty. Jeśli wspomniane środki przekraczają te wydatki, różnicę pomiędzy tymi dwoma kwotami odejmuje się od dotacji, której ostateczna wysokość na rok N określona jest zgodnie z art. 7.

3.
Specjalny rachunek rezerw

a) Zobowiązania z bilansu zamknięcia mogą zawierać specjalny rachunek rezerw, do którego można wyłącznie dopisać nadwyżkę dochodu wspomnianą w ust. 1.

b) Nadwyżka dochodu, którą można włączyć do specjalnego rachunku rezerw, nie może przekraczać różnicy pomiędzy dochodem określonym w ust. 1 lit. b) a minimalną (15 %) częścią teoretycznie należącą do zasobów własnych na pokrycie kwalifikowanych wydatków rzeczywiście ponoszonych lub zawartych w środkach do przeniesienia na rok budżetowy N+1.

c) Do specjalnego rachunku rezerw nie można zapisać sumy, która sprawiłaby, że ogół środków na nim przekroczyłby kwotę referencyjną określoną w art. 109 ust. 4 akapicie trzecim rozporządzenia finansowego, zdefiniowaną jako średnią arytmetyczną całkowitego dochodu z trzech ostatnich lat budżetowych.

Artykuł  7

Wyliczenie końcowej kwoty dotacji

1.
Bez uszczerbku dla informacji otrzymanych w okresie późniejszym w ramach kontroli i audytu Prezydium zatwierdza wysokość końcowej kwoty dotacji przyznanej beneficjentowi na podstawie dokumentów, o których mowa w art. 6, przyjętych przez Prezydium, po wysłuchaniu przedstawicieli beneficjenta składającego wniosek.
2.
W żadnym wypadku całkowita kwota dotacji przekazana przez Parlament beneficjentowi nie może przekroczyć:

– maksymalnej kwoty dotacji określonej w art. I.3.2 umowy dotacji,

– 85 % rzeczywistych kosztów kwalifikowalnych do objęcia dofinansowaniem.

3.
Dotacja ogranicza się do kwoty niezbędnej do zrównoważenia wpływów i wydatków kwalifikowalnych w budżecie na działalność beneficjenta; kwota ta pozwala na realizację programu prac i w żadnym wypadku nie może dostarczać korzyści zgodnie z postanowieniami art. 109 ust. 4 rozporządzenia finansowego i art. 6a niniejszych przepisów. Wszelka nadwyżka jest podstawą do odpowiedniego odliczenia z kwoty dotacji.
4.
Na podstawie ustalonej w ten sposób końcowej kwoty dotacji oraz łącznej wysokości wypłat już wcześniej przekazanych na mocy umowy dotacji Prezydium zatwierdza kwotę wypłaty na poziomie pozostających kwot należnych beneficjentowi. Jeżeli łączna wysokość wypłat dokonanych uprzednio przekracza wysokość końcowej kwoty dotacji, Sekretarz Generalny lub jego pełnomocnik wydaje polecenie inkasa na kwotę nadwyżki.
Artykuł  8

Zawieszenie i zmniejszenie dotacji

Na wniosek Sekretarza Generalnego Prezydium zawiesza wypłaty i zmniejsza dotację oraz - w odnośnym przypadku - rozwiązuje umowę dotacji, zwracając się do beneficjenta o ewentualny zwrot odpowiedniej kwoty w przypadku:

a) wykorzystania dotacji na wydatki, na które nie zezwala rozporządzenie (WE) nr 2004/2003;

b) braku notyfikacji w myśl art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003;

c) niestosowania się do warunków i obowiązków określonych, odpowiednio, w art. 3 i 6 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003;

d) zaistnienia jednej z okoliczności, o których mowa w art. 93 bądź 94 rozporządzenia finansowego.

Przed podjęciem decyzji Prezydium umożliwia beneficjentowi zajęcie stanowiska w sprawie stwierdzonych nieprawidłowości.

Artykuł  9

Procedura ściągania należności

1.
W przypadku gdy beneficjentowi przekazane zostały kwoty nienależne lub jeżeli procedura ściągania należności jest uzasadniona zgodnie z warunkami umowy dotacji, beneficjent przekazuje Parlamentowi kwoty, o których mowa, na warunkach i w terminie ustalonym przez Parlament.
2.
W przypadku niedokonania przez beneficjenta zwrotu w terminie ustalonym przez Parlament ten ostatni powiększa należną sumę o odsetki za zwłokę w wysokości określonej w art. II.14.3 umowy dotacji. Odsetki za zwłokę naliczane są za okres od następnego dnia po wyznaczonym terminie zwrotu do dnia otrzymania przez Parlament całej nienależnej beneficjentowi sumy włącznie.
Artykuł  10

Kontrole i audyt

1.
Regularna kontrola w myśl art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 przeprowadzana jest przez Sekretarza Generalnego.
2.
Beneficjent dostarcza wszelkich szczegółowych danych, o jakie zwraca się do niego Parlament, jak również każdy inny organ zewnętrzny upoważniony do tego przez Parlament, tak aby ten ostatni mógł upewnić się co do właściwego wykonywania programu prac i postanowień umowy dotacji.
3.
Beneficjent zachowuje do dyspozycji Parlamentu, przez okres pięciu lat od dnia wypłacenia należnego salda, o którym mowa w art. I.4 umowy dotacji, wszystkie dokumenty oryginalne, szczególnie księgowe, bankowe i podatkowe, lub - w przypadkach szczególnych właściwie uzasadnionych - kopie poświadczone za zgodność z dokumentami oryginalnymi dotyczącymi umowy dotacji.
4.
Beneficjent ułatwia Parlamentowi przeprowadzenie - bądź bezpośrednio przez pracowników Parlamentu, bądź przez inny, upoważniony do tego organ zewnętrzny - audytu wykorzystania dotacji. Procedura audytowa może mieć miejsce w okresie obowiązywania umowy dotacji do momentu wypłaty salda, jak również w okresie pięciu lat, począwszy od daty wypłaty salda. W odnośnym przypadku wyniki audytu mogą pociągnąć za sobą wydanie przez Prezydium decyzji o ściągnięciu należności.
5.
W tym celu każda umowa dotacji przewiduje dla Parlamentu Europejskiego i Trybunału Obrachunkowego uprawnienia do przeprowadzenia - na podstawie dowodów i na miejscu - kontroli beneficjenta, któremu przyznana została dotacja z budżetu Unii Europejskiej.
6.
Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącego dochodzeń przeprowadzanych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(4) urząd ten może również przeprowadzać kontrole i weryfikacje na miejscu, zgodnie z procedurami przewidzianymi przez prawodawstwo wspólnotowe w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami i innymi nieprawidłowościami. W odnośnym przypadku wyniki kontroli mogą pociągnąć za sobą wydanie przez Prezydium decyzji o ściągnięciu należności.
Artykuł  11

Pomoc techniczna

1.
Na wniosek Sekretarza Generalnego Prezydium może przyznać partiom pomoc techniczną zgodnie z decyzją Prezydium z dnia 14 marca 2000 r. regulującą użytkowanie pomieszczeń Parlamentu Europejskiego przez użytkowników z zewnątrz, oraz wszelką inną pomoc techniczną przewidzianą w późniejszych przepisach. Prezydium może przekazać do kompetencji Sekretarza Generalnego podjęcie niektórych decyzji związanych z przyznaniem pomocy technicznej.
2.
Co roku, w terminie trzech miesięcy po zakończeniu roku budżetowego, Sekretarz Generalny przedkłada Prezydium sprawozdanie szczegółowo przedstawiające zakres pomocy technicznej udzielonej przez Parlament Europejski każdej partii. Sprawozdanie jest następnie publikowane na stronach internetowych Parlamentu.
Artykuł  11a

Przepisy dotyczące kampanii wyborczych

Odpowiednio wcześnie przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. Prezydium może przyjąć przepisy dotyczące kwalifikowalności wydatków partii związanych z kampaniami prowadzonymi przez nie w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Artykuł  12

Publikacja

1.
Parlament Europejski publikuje w pierwszym semestrze roku następnego na swoich stronach internetowych przynajmniej te informacje, które wymienia się w art. 9a rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 i w art. 169 rozporządzenia (WE) nr 2342/2002.
2.
Na stronie internetowej lub, w przypadku jej braku, w odpowiednich środkach przekazu beneficjent publikuje do dnia 30 września roku budżetowego następującego po tym, na który przyznano dotację, przynajmniej te informacje, które wymienia się w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003.
Artykuł  13

Prawo do odwołania

Decyzje podjęte na mocy niniejszych przepisów mogą być przedmiotem odwołania do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich i Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich na warunkach przewidzianych przez Traktat.

Artykuł  14

Normy przejściowe na rok budżetowy 2008

1.
Niezwłocznie po przyjęciu w dniu 18 lutego 2008 r. zmian do niniejszych przepisów Parlament Europejski przekazuje zainteresowanym stronom informacje dotyczące związanych z partiami fundacji, wspomnianych w art. 2.
2.
W przypadku przedłożenia przez partię - na podstawie zmian wprowadzonych do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 lub niniejszych przepisów - dodatkowego wniosku, w rozumieniu art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1524/2007,

a) w sprawie finansowania własnego: obowiązek podpisania wprowadzającej zmiany właściwej umowy dotacji przypada upoważnionemu urzędnikowi zatwierdzającemu bez konieczności podejmowania dalszych decyzji przez Prezydium;

b) w sprawie finansowania fundacji: terminy 1 listopada i 1 lutego określone w art. 3 ust. 1 i art. 4 ust. 2 zastępuje się terminami 28 marca i 28 czerwca.

Artykuł  15

Aktualizacja przepisów

Przed dniem 30 września 2010 r. Sekretarz Generalny Parlamentu Europejskiego przedstawia Prezydium sprawozdanie z wprowadzenia w życie niniejszych przepisów. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, w sprawozdaniu zawarte są ewentualne poprawki do wniesienia do przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 2004/2003 przepisów i systemu finansowania europejskich partii politycznych.

Artykuł  16

Wejście w życie

Niniejsze przepisy wchodzą w życie z datą ich przyjęcia przez Prezydium. Zostaną one opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i na stronach internetowych Parlamentu Europejskiego.

______

(1) Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

ZAŁĄCZNIK  2a

ZAŁĄCZNIK  2b

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.252.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania.
Data aktu: 18/02/2008
Data ogłoszenia: 03/10/2008
Data wejścia w życie: 28/06/2008