ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW"Wsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej"
Realizacja działań informacyjnych w ramach pozycji budżetowej 05 08 06 w 2009 r.
(2008/C 248/06)
(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2008 r.)
1. WPROWADZENIE
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków jest oparte na rozporządzeniu Rady (WE) nr 814/2000 z dnia 17 kwietnia 2000 r. w sprawie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej(1), które określa rodzaj i treść działań informacyjnych, jakie Wspólnota może współfinansować. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2208/2002(2), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1820/2004(3), ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 814/2000.
Jest to zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania działań informacyjnych określonych w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 814/2000, ze środków przydzielonych w budżecie na 2009 r. Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy działań informacyjnych, które zostaną zrealizowane (łącznie z przygotowaniem, wdrożeniem, działaniami uzupełniającymi i oceną) w terminie od dnia 1 czerwca 2009 r. do dnia 31 maja 2010 r.
Działanie informacyjne jest niezależnym i spójnym wydarzeniem informacyjnym, zorganizowanym w ramach oddzielnego budżetu. Działania składające się na takie wydarzenie mogą przybierać różne formy, począwszy od prostej konferencji, a skończywszy na wyczerpującej kampanii informacyjnej obejmującej kilka typów działań informacyjnych (takich jakich konferencje, produkcje audio-wizualne czy warsztaty objazdowe) przeprowadzonych w jednym regionie lub w różnych regionach państw członkowskich. W przypadku kampanii tego typu poszczególne przewidziane działania powinny być ze sobą powiązane, posiadać jasno określoną koncepcję, a wyznaczone do osiągnięcia wyniki i harmonogram prac powinny odpowiadać celom projektu i być realistyczne. Działania zostaną przeprowadzone w UE-27 z zachowaniem terminów, o których mowa poniżej w pkt 3 (czas trwania i budżet).
Jak określa art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2208/2002 wnioskodawcami wymienionych działań są podmioty prawne działające w państwie członkowskim od co najmniej 2 lat, w szczególności:
– organizacje rolnicze lub organizacje na rzecz rozwoju obszarów wiejskich,
– stowarzyszenia konsumentów,
– stowarzyszenia ochrony środowiska,
– organy publiczne państw członkowskich,
– media,
– uniwersytety.
2. PRIORYTETY I CELE NA ROK 2009
2.1. Priorytety
W ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków Komisja pragnie przyznać pierwszeństwo następującym kwestiom:
– zwiększaniu wiedzy społeczeństwa na temat WPR (w tym rozwoju obszarów wiejskich) w państwach członkowskich; informowaniu społeczeństwa o wielofunkcyjnej roli, jaką odgrywają rolnicy w UE, wykraczającej poza produkcję żywności. Rolnicy są również gospodarzami terenów wiejskich, odgrywającymi znaczącą rolę w zachowaniu naszego wspólnego dziedzictwa przyrodniczego, a na wielu terenach ich działalność nadal stanowi główną siłę gospodarki,
– przedyskutowaniu z podmiotami sektora rolnego możliwości i korzyści, jakie obydwa filary WPR zapewniają sektorowi rolnemu i zrównoważonemu rozwojowi obszarów wiejskich,
– informowaniu o kwestiach dotyczących zreformowanej wspólnej polityki rolnej (WPR), takich jak w szczególności:
– konieczność lepszego wykorzystywania możliwości rynkowych,
– podkreślenie, że reforma WPR zwiększyła zdolność rolników w UE do reagowania na sygnały rynkowe, tym samym umożliwiając UE zwiększenie podaży żywności w okresach, gdy jej ceny rosną oraz pomagając w złagodzeniu obaw związanych z bezpieczeństwem żywnościowym w niektórych częściach świata,
– uproszczenie i lepsze ukierunkowanie wsparcia bezpośredniego dla rolników,
– wzmocnienie unijnej polityki w zakresie rozwoju obszarów wiejskich w celu sprostania nowym wyzwaniom, w szczególności związanym ze zmianami klimatu, gospodarką wodną, energią odnawialną i różnorodnością biologiczną,
– przedyskutowaniu unijnych programów istniejących w ramach WPR mających na celu promowanie zdrowszego odżywiania się i zdrowych nawyków żywieniowych, w szczególności promowaniu spożycia owoców i warzyw wśród dzieci szkolnych,
– informowaniu społeczeństwa o tym, że zreformowana WPR zasadniczo przyczynia się do realizacji celów UE w międzynarodowych negocjacjach handlowych,
– przedyskutowaniu polityki UE dotyczącej jakości produktów rolnych.
2.2. Przekazywane informacje
Komisja oczekuje wniosków dotyczących działań informacyjnych kładących nacisk na następujące informacje:
– WPR jest polityką żywo reagującą na zmieniające się priorytety społeczeństwa. Została ona stworzona jako zasadnicza część konstrukcji europejskiej, skupiająca się na europejskiej społeczności rolniczej. Rolnictwo europejskie odgrywa znaczącą rolę w naszym społeczeństwie. Wpływa ono bezpośrednio na jakość środowiska i żywności oraz na sposób, w jaki traktujemy zwierzęta hodowlane - czyli kwestie, które dotyczą nas wszystkich. Celem WPR jest propagowanie zrównoważonego rolnictwa, które spełnia oczekiwania obywateli nie tylko w ramach społeczności rolników, ale w całym społeczeństwie,
– WPR wspiera rolników, pomagając im w spełnieniu ich roli jako siły napędowej obszarów wiejskich. Umożliwia im dostarczenie wysokiej jakości, bezpiecznej żywności i dóbr publicznych, które nie mogą zostać dostarczone wyłącznie przez rynek, takich jak zachowanie żywej tkanki społeczno-ekonomicznej na obszarach wiejskich, ochrona środowiska naturalnego i zachowanie krajobrazu,
– bariery w handlu międzynarodowym stopniowo znikają. Przyjmujemy tę tendencję z zadowoleniem - sprzyja to między innymi dalszemu rozwojowi krajów ubogich. Rolnictwo europejskie coraz częściej musi zmagać się z konkurencją ze strony producentów z krajów trzecich. WPR obejmuje handel międzynarodowy. Pozwala to rolnictwu europejskiemu na wykorzystanie swoich mocnych stron poprzez promowanie sektora konkurencyjnego, innowacyjnego, reagującego na zapotrzebowanie rynku i koncentrującego się na wytwarzaniu produktów wysokiej jakości oraz na szukaniu alternatywnych zastosowań produktów, takich jak biopaliwa,
– dotacje na rolnictwo pochodzą z pieniędzy podatników. Musimy zagwarantować ich właściwe wydawanie i zarządzanie w przejrzysty sposób. Musimy również dopilnować, aby WPR zarządzano według prostych, jasnych, przejrzystych i opłacalnych zasad. Obciążenie osób przestrzegających tych zasad oraz kontrolujących je powinno być rozsądne,
– ogromna większość terytorium UE to obszary wiejskie. Są one ważnym źródłem zatrudnienia i stanowią rozpoznawalny symbol dziedzictwa kulturowego Europy. WPR popiera politykę rozwoju obszarów wiejskich wspierającą rozwój gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich - zarówno w obrębie sektora rolnego jak i poza nim, co prowadzi do wzmocnienia tkanki społecznej naszej wsi oraz pozytywnie wpływa na stan środowiska naturalnego na tych terenach.
2.3. Rodzaje działań informacyjnych
W ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków Komisja oczekuje wniosków dotyczących następujących rodzajów działań informacyjnych:
– programy telewizyjne i radiowe (takie jak filmy dokumentalne, programy typu talk show itp.),
– produkcje wizualne, audio i audiowizualne oraz ich dystrybucja,
– działania skierowane do szkół i uniwersytetów,
– konferencje, seminaria i warsztaty (w tym objazdowe), w szczególności na obszarach wiejskich,
– spotkania w celu wymiany informacji, w szczególności pomiędzy starymi i nowymi państwami członkowskimi,
– stoiska informacyjne na targach rolnych,
– kampanie informacyjne obejmujące szereg powyższych rodzajów działań informacyjnych,
– inne rodzaje działań, takie jak publikacje i portale internetowe, będą brane pod uwagę jedynie, jeśli zostaną one opracowane w języku jednego z 12 nowych państw członkowskich.
2.4. Docelowi odbiorcy
Docelowi odbiorcy projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków to:
– ogół społeczeństwa w UE-27,
– ogół społeczeństwa na obszarach wiejskich,
– społeczność wiejska, rolnicy i inni potencjalni beneficjenci działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
3. CZAS TRWANIA I BUDŻET
Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy działań informacyjnych, które zostaną zrealizowane (łącznie z przygotowaniem, wdrożeniem, działaniami uzupełniającymi i oceną) w terminie od dnia 1 czerwca 2009 r. do dnia 31 maja 2010 r.
Ogólny budżet dostępny na przeprowadzenie działań informacyjnych w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 2.900.000 EUR. Kwota ta zostanie podzielona pomiędzy działania uznane za działania posiadające wysoką jakość zgodnie z kryteriami, o których mowa w pkt 2 załącznika III. Komisja zastrzega sobie prawo zmniejszenia wymienionej dostępnej kwoty oraz przyznania jedynie jej części.
Wysokość dotacji, której dotyczy wniosek skierowany do Komisji, wynosi od 12.500 do 200.000 EUR na jedno działanie informacyjne (w tym zryczałtowana kwota obejmująca koszty personelu).
Koszty kwalifikowalne określone zostały w załączniku IV (sporządzanie budżetu). Wkład Komisji w wybrane działania ograniczony jest do 50 % łącznych kosztów kwalifikowanych po wyłączeniu kosztów personelu. Do wymienionej kwoty wypłacona zostanie dodatkowo zryczałtowana kwota przeznaczona na pokrycie kosztów personelu. Zryczałtowana kwota nie może przekroczyć 10.000 EUR jeżeli całkowite bezpośrednie koszty kwalifikowalne działania (wyłączając koszty personelu) wynoszą powyżej 15.000 EUR, lub 5.000 EUR jeżeli całkowite bezpośrednie koszty kwalifikowalne działania (wyłączając koszty personelu) są mniejsze lub równe 15.000 EUR. W przypadku działań informacyjnych o szczególnym znaczeniu, jeżeli wniosek zawiera taką prośbę, odsetek wkładu Komisji może wynieść do 75 %.
Działanie informacyjne uznaje się za działanie o szczególnym znaczeniu zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2208/2002, jeżeli spełnione zostały następujące cztery warunki:
1) działanie przeprowadzane jest w jednym z 12 nowych państw członkowskich;
2) odznacza się ono wysoką jakością techniczną i jest opłacalne;
3) związany z nim plan rozpowszechniania zapewnia dotarcie informacji do możliwie najszerszego grona odbiorców;
4) komitet oceniający ("komitet") przyznał mu przynajmniej 75 na 100 punktów na podstawie kryteriów określonych w pkt 2 załącznika III (kryteria przyznawania).
Nie zezwala się na wstępne finansowanie działań informacyjnych, które otrzymały dotację na podstawie niniejszego zaproszenia do składania wniosków. Wybór wniosku nie zobowiązuje Komisji do przyznania pełnej kwoty, o jaką zwraca się wnioskodawca. Dotacja nie może w żadnym razie przekroczyć kwoty określonej we wniosku.
4. OGÓLNE INSTRUKCJE DOTYCZĄCE SKŁADANIA WNIOSKÓW
4.1. Jak sporządzić wniosek
W danym roku budżetowym każdy wnioskodawca może się ubiegać o wsparcie wyłącznie na jedno działanie informacyjne.
Wniosek należy sporządzić na odpowiednich formularzach dostępnych w internecie pod następującym adresem:
http://ec.europa.eu/comm/agriculture/grants/capinfo/ index_en.htm
Wnioskodawcy mogą wypełnić składany przez siebie wniosek w dowolnym języku urzędowym Wspólnoty. Aby umożliwić rozpatrzenie wniosku w terminie, wnioskodawców zachęca się jednak do składania wniosków w języku angielskim bądź francuskim. Jeżeli to nie jest możliwe, wnioskodawcy powinni załączyć co najmniej tłumaczenie treści formularza nr 3 na język angielski lub francuski.
Wniosek obejmuje następujące dokumenty, które można znaleźć pod powyższym adresem internetowym:
– pismo-wniosek określające nazwę danego działania informacyjnego i kwotę oczekiwanej dotacji, podpisane przez prawnie upoważnionego przedstawiciela organizacji, z której pochodzi wnioskodawca,
– formularz nr 1 (informacje dotyczące wnioskodawcy), nr 2 (informacje dotyczące partnerów - w stosownych przypadkach), nr 3 (szczegółowy opis działania informacyjnego) wniosku. Jeśli pytanie nie dotyczy proponowanego działania informacyjnego, należy wpisać "nie dotyczy" lub "nie dot.". Uwzględniane będą jedynie wnioski przedłożone na wspomnianych formularzach,
– jeden budżet dla proponowanego działania informacyjnego (składający się z jednej zbilansowanej szczegółowej tabeli wydatków i jednej zbilansowanej tabeli przychodów), właściwie wypełniony, podpisany i opatrzony datą przez prawnie upoważnionego przedstawiciela organizacji, z której pochodzi wnioskodawca,
– jeżeli wniosek wypełniony jest w innym języku niż angielski lub francuski - treść formularza 3 w języku angielskim lub francuskim,
– wszelkie dodatkowe dokumenty, o których mowa w załączniku I (dodatkowe dokumenty wymagane do ubiegania się o dotację).
4.2. Adresat wniosków i termin ich składania
W terminie do dnia 14 listopada 2008 r. wnioskodawcy muszą przesłać jeden egzemplarz papierowy pełnego wniosku listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (dowodem daty nadania będzie pieczęć na kopercie) na następujący adres:
European Commission
Unit AGRI. K.1.
Call for proposals 2008/C 248/06
FAO: Mr H.-E. Barth
L130 4/148A
B-1049 Brussels
Wnioski muszą być składane w zapieczętowanej kopercie lub kartonie, umieszczonych w drugiej zapieczętowanej kopercie lub kartonie. Na kopercie wewnętrznej lub kartonie należy umieścić, poza nazwą departamentu wskazanego w zaproszeniu do składania wniosków, do którego są adresowane, słowa: "Call for Proposals - Not to be opened by the mail service". (Zaproszenie do składania wniosków - nie otwierać przy rozdzielaniu poczty). W przypadku zastosowania kopert z zamknięciem samoprzylepnym, muszą one być zaklejone taśmą klejącą, a nadawca musi złożyć swój podpis w poprzek taśmy.
Jednocześnie, i nie później niż do godziny 24.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) dnia 14 listopada 2008 r., wnioskodawcy prześlą również elektroniczną kopię wniosku zawierającą jedynie elektroniczną wersję pismawniosku, formularzy 1-3 oraz budżetu, przy czym dokumenty te muszą być takie same jak dokumenty wysłane pocztą. Należy je przesłać na następujący adres poczty elektronicznej:
AGRI-GRANTS-APPLICATIONS-ONLY@ec.europa.euOdpowiedzialność za przesłanie kompletnego wniosku w wyznaczonym terminie spoczywa na wnioskodawcy. Wnioski przesłane po terminie będą traktowane jako niedopuszczalne i zostaną odrzucone.
5. PROCEDURA I HARMONOGRAM
5.1. Przyjmowanie i rejestracja wniosków
W ciągu 15 dni roboczych od terminu składania wniosków Komisja dokona rejestracji wniosku i prześle wnioskodawcy potwierdzenie odbioru pocztą elektroniczną wraz z numerem przypisanym do wniosku.
5.2. Ocena wniosków pod kątem kryteriów kwalifikowalności i wykluczenia
Doraźny komitet oceniający zbada kwalifikowalność wniosków. Wnioski nie spełniające jednego lub większej liczby kryteriów ustanowionych w załączniku II (kryteria kwalifikowalności i wykluczenia) zostaną odrzucone.
Wszystkie kwalifikowalne wnioski zostaną dopuszczone do kolejnego etapu (ocena pod kątem kryteriów wyboru - technicznych i finansowych możliwości wnioskodawców).
5.3. Ocena wniosków pod kątem kryteriów wyboru - technicznych i finansowych możliwości wnioskodawców
W trakcie tego etapu, na podstawie informacji podanych we wniosku oraz zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku III sekcja 1 (kryteria wyboru), komitet oceni techniczne i finansowe możliwości kwalifikujących się wnioskodawców.
Wszystkie wnioski, które pomyślnie przejdą przez ten etap, zostaną dopuszczone do kolejnego etapu (ocena pod kątem kryteriów przyznawania dotacji).
5.4. Ocena wniosków pod kątem kryteriów przyznawania dotacji
W trakcie tego etapu komitet dokona oceny wniosków pod kątem kryteriów określonych w załączniku III sekcja 2 (kryteria przyznawania). Jedynie wnioski, które na tym etapie uzyskają co najmniej 60 na 100 możliwych punktów oraz co najmniej 50 % punktów możliwych do uzyskania za każde kryterium, zostaną wytypowane przez komitet do uzyskania dotacji. Uzyskanie 60 na 100 dostępnych punktów nie gwarantuje jednak uzyskania dotacji na dane działanie informacyjne. Komisja może podnieść minimalny próg punktacji w zależności od liczby wniosków, które uzyskały ocenę pozytywną oraz dostępnych środków budżetowych.
Wnioski, które uzyskały poniżej 60 punktów na 100 możliwych lub poniżej 50 % punktów możliwych za poszczególne kryteria, zostaną odrzucone, a wnioskodawca otrzyma pisemną informację zawierającą przyczyny odrzucenia wniosku.
Jeżeli dotacja zostanie przydzielona, beneficjent otrzyma umowę o udzielenie dotacji (wzór umowy dostępny na stronie internetowej podanej w pkt 4.1 niniejszego zaproszenia) wyrażoną w euro, określającą warunki i poziom finansowania, który może być niższy od kwoty zawartej we wniosku. W przypadku błędów arytmetycznych lub kosztów uznanych za niekwalifikowalne budżet zostanie skorygowany przez służby Komisji. Jeżeli taka korekta doprowadzi do wyższej kwoty łącznych kosztów, kwota określona we wniosku pozostanie niezmieniona, a wkład wnioskodawcy zostanie odpowiednio zwiększony.
Spodziewaną datą zakończenia procedury oceny jest 31 maja 2009 r. Przed podjęciem ostatecznej decyzji o przyznaniu finansowania służby Komisji nie są upoważnione do udzielania wnioskodawcom informacji na temat postępu prac związanych z oceną ich wniosku. Z tego powodu prosi się wnioskodawców o zaniechanie kontaktowania się z Komisją telefonicznie lub pisemnie w sprawie wyników oceny ich wniosku przed wyżej wymienionym spodziewanym terminem rozstrzygnięcia procedury.
6. PODANIE DO WIADOMOŚCI
Beneficjenci, zgodnie ze zobowiązaniem umownym, muszą zagwarantować, że przy użyciu wszelkich właściwych środków i zgodnie z warunkami wyszczególnionymi w umowie o udzielenie dotacji, podadzą informację o wsparciu finansowym przyznanym przez Komisję do wiadomości publicznej w trakcie realizacji działania i że zostanie ona zamieszczona we wszelkich publikacjach lub materiałach reklamowych rozpowszechnianych regularnie lub nieregularnie i będących następstwem realizacji działania, że wyłączną odpowiedzialność za treść działania ponosi autor komunikatu lub publikacji oraz że Komisja nie odpowiada za użytek, jaki można zrobić z informacji zawartych w takim komunikacie lub takiej publikacji. Dokumentację z tego typu reklamy należy zamieścić w końcowym sprawozdaniu merytorycznym.
Jeśli beneficjent nie zgadza się z wyżej określonym obowiązkiem, Komisja zastrzega sobie prawo zmniejszenia kwoty dotacji przeznaczonej na przedmiotowe działanie informacyjne lub całkowitej odmowy wypłaty dotacji beneficjentowi.
7. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Komisja Europejska zapewnia przetwarzanie danych osobowych zawartych we wniosku zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r.(4) o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. Odnosi się to w szczególności do zapewnienia poufnego i bezpiecznego traktowania wymienionych danych.
______
(1) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 7.
(2) Dz.U. L 337 z 13.12.2002, str. 21.
(3) Dz.U. L 320 z 21.10.2004, str. 14.
(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI