(2008/C 140/08)
(Dz.U.UE C z dnia 6 czerwca 2008 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
mając na uwadze fakt, że:
– nowa dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych wzywa do "upowszechniania umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych" oraz do uważnego obserwowania rozwoju tych umiejętności. Nakłada na Komisję obowiązek przedstawiania sprawozdań, które pozwolą wymiernie ocenić stopień umiejętności korzystania z mediów we wszystkich państwach członkowskich(1). Należy zatem określić, za pomocą jakich kryteriów oceniać stopień umiejętności korzystania z mediów,
– Parlament Europejski zwrócił się do Rady i Komisji o "stworzenie i wprowadzenie programów w zakresie umiejętności korzystania z mediów, by promować aktywne i świadome obywatelstwo w Europie"(2),
– na zasadnicze znaczenie umiejętności korzystania z mediów zwróciły uwagę także Unesco, np. w Deklaracji z Grünwaldu o edukacji medialnej (1982 r.) i w agendzie paryskiej obejmującej dwanaście zaleceń w zakresie edukacji medialnej (2007 r.), oraz Rada Europy, w zaleceniu Komitetu Ministrów do państw członkowskich w sprawie zwiększenia umiejętności dzieci w zakresie korzystania z nowego środowiska informacyjnego i komunikacyjnego (2006 r.),
– Komisja przeprowadziła konsultacje publiczne w zakresie umiejętności korzystania z mediów(3) oraz badanie zatytułowane: "Obecne tendencje i postawy w zakresie umiejętności korzystania z mediów w Europie"(4),
– w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006 r.) zdefiniowano wiedzę, umiejętności i postawy związane z kompetencjami informatycznymi,
– w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony małoletnich, godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego oraz internetowych usług informacyjnych (2006 r.) już zaproponowano szereg środków, które można zastosować do propagowania umiejętności korzystania z mediów.
1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE
– komunikat Komisji pt. "Europejskie podejście do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym" jako kolejny element składający się na europejską politykę audiowizualną.
2. POPIERA
– zaproponowane przez Komisję Europejską strategiczne podejście zakładające, że umiejętność korzystania z mediów stanowi istotny element służący aktywności obywatelskiej w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym i może przyczynić się do realizacji celów agendy lizbońskiej.
3. ZDAJE SOBIE SPRAWĘ
– ze znaczenia i roli, jakie przypadają umiejętności korzystania w rozwoju aktywnego uczestnictwa obywateli w gospodarczym, kulturalnym i demokratycznym życiu społeczeństwa,
– z faktu, że od umiejętności korzystania z mediów, a zwłaszcza od zdolności krytycznej oceny przekazywanych przez nie treści w dużym stopniu zależy zaufanie użytkowników do technologii cyfrowych i mediów, a zatem rozpowszechnianie technologii informacyjno-komunikacyjnych i mediów, co jest jednym z priorytetów określonych w strategicznych ramach politycznych "i2010",
– ze znaczenia, które umiejętność korzystania z mediów przez ich użytkowników ma dla pluralizmu mediów i jakości treści,
– z różnorodnych działań podejmowanych przez państwa członkowskie w celu zwiększania i propagowania umiejętności korzystania z mediów, nawet jeśli praktyka i poziom w poszczególnych państwach członkowskich się różnią,
– z braku wspólnych kryteriów i wskaźników, które umożliwiłyby wymierną ocenę umiejętności korzystania z mediów,
– ze znaczenia, które dla rozwoju umiejętności korzystania z mediów mają wskazanie i promowanie dobrych wzorców,
– ze znaczenia, które dla większej umiejętności korzystania z mediów mają kształcenie i szkolenie, oraz z wynikającej z tego potrzeby lepszego szkolenia nauczycieli oraz poszerzania wiedzy dydaktyków na wszystkich szczeblach kształcenia i szkolenia.
4. PODKREŚLA
– wagę programów i inicjatyw europejskich, takich jak program MEDIA 2007, program "Uczenie się przez całe życie" na lata 2007-2013 oraz program Bezpieczniejszy Internet plus,
– że te i inne pokrewne inicjatywy powinny służyć za podstawę przyszłych działań mających wyraźniej uświadomić obywatelom, jakie znaczenie ma umiejętność korzystania z mediów,
– potrzebę regularnego dzielenia się przez państwa członkowskie informacjami, najlepszymi wzorcami, a w dziedzinie edukacji - metodami pedagogicznymi.
5. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI
– wyrażony przez Komisję zamiar, by prowadzić dalsze badania w celu opracowania kryteriów i wskaźników, które umożliwią wymierną ocenę umiejętności korzystania z mediów, i by należycie uwzględnić przy tym wszystkie stosowne działania podejmowane przez inne organizacje międzynarodowe,
– wyrażony przez Komisję zamiar, by dalej wspierać wypracowywanie i wymianę dobrych wzorców w zakresie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.
6. ZWRACA SIĘ DO KOMISJI
– by uważnie obserwowała zmiany zachodzące w przedmiotowej dziedzinie i stale weryfikowała, czy konieczne jest podjęcie kolejnych działań politycznych na szczeblu europejskim,
– by traktowała komitet kontaktowy, utworzony na mocy dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych - w odpowiednim składzie - jako forum wymiany informacji i najlepszych wzorców w dziedzinie umiejętności korzystania z mediów oraz jako organ, który może się przyczynić do rozwoju programu politycznego w tej dziedzinie. Do udziału w pracach należy zachęcać ekspertów z sektora prywatnego oraz inne zainteresowane strony.
7. ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH
– by zachęcały stosowne organy, na przykład organy odpowiedzialne za regulowanie kwestii audiowizualnych i komunikacji elektronicznej, do współpracy służącej zwiększaniu umiejętności korzystania z mediów,
– by we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi krajowymi stronami wspierały i ułatwiały opracowywanie i wdrażanie kodeksów postępowania oraz innych inicjatyw współi samoregulacyjnych,
– by zachęcały wszystkie zainteresowane strony, a zwłaszcza sektor mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych, do systematycznego prowadzenia własnych badań i obserwacji, których przedmiotem byłyby różne aspekty i czynniki umiejętności korzystania z mediów,
– by popierały inicjatywy służące rozwijaniu świadomości społecznej, w tym inicjatywy koncentrujące się przede wszystkim na korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych, skierowane do młodzieży i rodziców i przewidujące udział organizacji młodzieżowych oraz mediów,
– by propagowały umiejętność korzystania z mediów w ramach krajowych strategii uczenia się przez całe życie i zachęcały dydaktyków do partnerskiego uczenia się i wymiany dobrych wzorców w tej dziedzinie edukacji.
______
(1) Artykuł 26: Komisja przedkłada "sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszej dyrektywy, a w razie potrzeby przedkłada wnioski służące jej dostosowaniu do postępu w dziedzinie audiowizualnych usług medialnych; bierze przy tym pod uwagę przede wszystkim najnowsze osiągnięcia techniczne, konkurencyjność sektora oraz stopień umiejętności korzystania z mediów w każdym z państw członkowskich".
(2) Rezolucja z 6 września 2005 r. w sprawie dyrektywy o telewizji bez granic (89/552/EWG).
(3) Zob. "Sprawozdanie z wyników konsultacji publicznej w zakresie umiejętności korzystania z mediów": http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/docs/report_on_ml_2007.
(4) Zob: http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/index_en.htm
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.140.8 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Konkluzje w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym. |
| Data aktu: | 22/05/2008 |
| Data ogłoszenia: | 06/06/2008 |