POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWOPomoc państwa C 16/08 (ex NN 35/07 i NN 105/05) - Dotacje przyznane CalMac i NorthLink na usługi transportu morskiego w Szkocji
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 126/07)
(Dz.U.UE C z dnia 23 maja 2008 r.)
Pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do:
European Commission
Directorate-General for Energy and Transport
Directorate A - Unit 2
B-1049 Bruksela
Faks: (32-2) 296 41 04
Uwagi te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
1. Ministerstwo ds. Szkocji, a po przekazaniu władzy przez rząd centralny władzom lokalnym w 1999 r., rząd szkocki (Scottish Executive) przez kilka lat przyznawał swoim przedsiębiorstwom transportu morskiego CalMac i NorthLink wysokie dotacje oraz zapewniał korzystne warunki finansowe na obsługę połączeń promowych między lądem stałym Szkocji a odpowiednio Hebrydami, Orkadami i Szetlandami, liczącymi łącznie 85.000 mieszkańców. Do 2006 r. NorthLink 1 była spółką zależną CalMac, natomiast NorthLink 2, która przejęła aktywa NorthLink 1, stanowi bezpośrednią własność rządu Szkocji (Scottish Executive).
2. Komisja otrzymała wiele skarg oraz interwencji ze strony zainteresowanych podmiotów dotyczących przypadków niezgodnego z prawem i nieuczciwego przyznania pomocy państwa tym dwóm przedsiębiorstwom państwowym, co spowodowało pogorszenie pozycji rynkowej przedsiębiorstw prywatnych obsługujących wszystkie wymienione trasy lub ich część.
3. Kwota dotacji publicznych jakie otrzymują oba przedsiębiorstwa od rządu szkockiego w związku z obsługą połączeń promowych na wyżej wymienionych trasach wzrasta. Według dostępnych danych kwota środków publicznych przyznawanych rocznie obu przedsiębiorstwom wynosi obecnie ponad 75 mln GBP.
4. W odniesieniu do dotacji przyznanych przedsiębiorstwom CalMac, NorthLink 1 i NorthLink 2 Komisja wyraża wątpliwość, czy odpowiadają one właściwie zdefiniowanym zobowiązaniom z tytułu świadczenia usług publicznych w rozumieniu przepisów prawa UE oraz kwestionuje zgodność odnośnych rekompensat z zasadami wspólnego rynku.
5. Podsumowując, Komisja wyraża wątpliwości co do zgodności z zasadami wspólnego rynku płatności przyznanych przez szkocki rząd przedsiębiorstwom morskim, przedstawione w tabelach 1 i 3 Decyzji.
TEKST PISMA
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika