Przedłużenie oraz zmiana obowiązków użyteczności publicznej, nałożonych na trzy regularne linie lotnicze na terytorium Grecji zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2408/92(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 311/12)
(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2007 r.)
1. Rząd Grecji zadecydował o przedłużeniu i zmianie z dniem 1 maja 2008 r. obowiązków użyteczności publicznej nałożonych na trzy regularne linie lotnicze na terytorium Grecji na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych, opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich C 312 z dnia 17 grudnia 2004 r. oraz C 164 z dnia 10 lipca 2002 r.
2. Zmiany dotyczące obowiązków użyteczności publicznej obejmują następujące trasy:
– Rodos - Kastelorizo,
– Ateny - Skiros,
– Saloniki - Skiros,
A. Taryfy
Taryfa za pojedynczy bilet w klasie ekonomiczniej nie może przekroczyć następujących stawek:
– Rodos - Kastelorizo, 26 EUR,
– Ateny - Skiros, 38 EUR,
– Saloniki - Skiros, 54 EUR.
Powyższe kwoty mogą zostać podniesione w przypadku nieprzewidzianej podwyżki kosztów utrzymania trasy, za które nie jest odpowiedzialny przewoźnik lotniczy. Powyższa podwyżka zostaje zakomunikowana przewoźnikowi lotniczemu, który eksploatuje trasę, i wchodzi w życie po opublikowaniu jej przez Komisję Europejską w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
B. Ciągłość świadczenia usług
Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 2408/92, przewoźnik lotniczy, który planuje realizację regularnych przelotów na wyżej wymienionych trasach, zobowiązuje się wypełniać wynikające z tego faktu obowiązki w nieprzerwanym okresie minimum dwunastu miesięcy.
Liczba anulowanych rejsów z winy przewoźnika lotniczego nie może przekraczać 2 % liczby wszystkich lotów zaplanowanych na dany rok, z wyjątkiem przypadków siły wyższej.
Ewentualny zamiar przerwania wykonywania usług lotniczych na jakiejkolwiek z wyżej wymienionych tras musi zostać zakomunikowany przez przewoźnika lotniczego w Wydziale Drugim Departamentu Eksploatacji Lotniczej Urzędu Lotnictwa Cywilnego, co najmniej na sześć miesięcy przed przerwaniem wykonywania lotów.
3. Użyteczne informacje
Wykonywanie rejsów na wyżej wymienionych trasach przez przewoźnika wspólnotowego, który nie spełnia obowiązków użyteczności publicznej, może skutkować nałożeniem sankcji administracyjnych lub sankcji innego rodzaju.
Jeśli chodzi o typy wykorzystywanych statków powietrznych, przewoźnicy proszeni są o skonsultowanie się z "Aeronautical Information Publications" w Grecji (AIP GREECE) w kwestii technicznych i operacyjnych uwarunkowań oraz procedur obowiązujących na lotniskach.
W odniesieniu do rozkładów lotów, przyloty i wyloty statków powietrznych powinny być wykonywane w ramach godzin pracy portów lotniczych, zgodnie z właściwą decyzją Ministra Transportu i Łączności.
Należy zaznaczyć, że jeśli żaden przewoźnik lotniczy nie wyraził w Departamencie Eksploatacji Lotniczej Urzędu Lotnictwa Cywilnego zamiaru wykonywania od dnia 1 maja 2008 r. regularnych przelotów na jednej lub większej ilości z wymienionych wyżej tras lotniczych, bez oczekiwania finansowej rekompensaty, Grecja podjęła decyzję, w ramach procedury, która jest przewidziana w art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (EWG) nr 2408/92, o ograniczeniu dostępu do każdej lub kilku wymienionych powyżej tras do jednego przewoźnika na okres trzech lat i o udzieleniu, po zaproszeniu do złożenia ofert, prawa do eksploatacji tychże tras od dnia 1 maja 2008 r.
Niniejsze obowiązki nałożone z tytułu wykonywania usług publicznych w zakresie taryf zastępują obowiązki dla powyższych tras opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich C 312 z dnia 17 grudnia 2004 r. i C 164 z dnia 10 lipca 2002 r.
W pozostałych kwestiach, obowiązki użyteczności publicznej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich C 312 z dnia 17 grudnia 2004 r. i C 164 z dnia 10 lipca 2002 r. obowiązują nadal dla wyżej wymienionych tras.