Węgierska krajowa procedura przyznawania ograniczonych praw przewozowych(2007/C 296/10)
(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2007 r.)
Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, Komisja Europejska publikuje następującą krajową procedurę dotyczącą rozdziału praw przewozowych między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych w przypadkach, gdy prawa te są ograniczone umowami o komunikacji lotniczej z państwami trzecimi.
"ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW NR 198/2007
z dnia 30 lipca 2007 r.
w sprawie zatwierdzenia zasad postępowania zawartych w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 października 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi
Na mocy uprawnień nadanych w §73 ustęp(3) punkt g) ustawy XCVII z 1995 roku w sprawie komunikacji lotniczej Rada Ministrów wydaje następujące rozporządzenie:
Zakres stosowania
Artykuł 1
Do celów niniejszego rozporządzenia za ograniczone prawo przewozowe w komunikacji lotniczej uznaje się prawo przewozowe oparte na umowie dwustronnej zawartej pomiędzy Republiką Węgierską a krajem trzecim spoza obszaru Unii Europejskiej, która stanowi, że z prawa takiego korzystać może tylko ograniczona liczba lub jeden przewoźnik lotniczy lub że podlega ono innym ograniczeniom (np. częstotliwość, liczba oferowanych miejsc dla pasażerów, punkty lądowania).
Obowiązywanie zezwolenia
Artykuł 2
1) Zezwolenie na obsługę trasy lotniczej, na której obowiązują ograniczone prawa przewozowe, jest ważne przez dwanaście kolejnych sezonów rozkładowych Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (zwanego dalej IATA), licząc od dnia określonego przez władze lotnicze jako termin rozpoczęcia świadczenia usług lotniczych.
2) Zezwolenie, a także zawarte w nim prawa, nie podlegają cesji.
Negocjacje dotyczące lotniczych praw przewozowych
Artykuł 3
1) Informacje dotyczące ograniczonych praw przewozowych pozostających do dyspozycji pomiędzy Republiką Węgierską a krajami trzecimi spoza obszaru Unii Europejskiej i związanych z nimi negocjacji władze lotnicze publikują na swojej stronie internetowej na 45 dni przed terminem negocjacji.
2) Informacja zamieszczona na stronie internetowej winna zawierać planowany przedmiot i termin negocjacji.
3) Wspólnotowi przewoźnicy lotniczy posiadający siedzibę na terytorium Republiki Węgierskiej (zwani dalej wspólnotowymi przewoźnikami lotniczymi) mogą składać wnioski o wydanie zezwolenia w ciągu 30 dni od daty opublikowania informacji.
4) Wspólnotowy przewoźnik lotniczy przed planowanym rozpoczęciem negocjacji z krajem trzecim, w określonym w ogłoszeniu terminie powiadamia pisemnie władze lotnicze o zamiarze współpracy z danym krajem trzecim, o ile zamierza wykonywać połączenia na trasie lotniczej, na które obowiązują ograniczone prawa przewozowe.
Niewykorzystane ograniczone prawa przewozowe w komunikacji lotniczej
Artykuł 4
1) Informacja o niewykorzystanych ograniczonych prawach przewozowych pomiędzy Republiką Węgierską a krajami trzecimi spoza obszaru Unii Europejskiej publikowana jest na stronie internetowej władz lotniczych.
2) Informacja o wpłynięciu pierwszego wniosku w sprawie przyznania niewykorzystanych ograniczonych praw przewozowych jest publikowana na stronie internetowej władz lotniczych w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania. Inny wspólnotowy przewoźnik lotniczy może złożyć wniosek w sprawie przyznania tego samego prawa przewozowego w terminie 30 dni od daty opublikowania informacji o wpływie pierwszego wniosku. Władze lotnicze na swojej stronie internetowej zamieszczają informacje o wszystkich złożonych w terminie wnioskach.
Postępowanie
Artykuł 5
1) Wniosek w sprawie przyznania ograniczonych praw przewozowych winien zawierać następujące informacje:
a) nazwa i siedziba wspólnotowego przewoźnika lotniczego, miejsce prowadzenia działalności oraz trzyliterowy kod identyfikacyjny przewoźnika;
b) szczegółowe informacje dotyczące planowanego połączenia lotniczego (zawierające tygodniową liczbę lotów, typ statku powietrznego, maksymalną liczbę oferowanych miejsc dla pasażerów, ewentualne międzylądowania, czas trwania połączenia);
c) biznesplan dotyczący planowanego połączenia lotniczego;
d) planowany termin rozpoczęcia uruchomienia połączenia;
e) charakter połączenia: przewóz osób, towarów, przesyłek pocztowych; cechy charakterystyczne usługi;
f) połączenia z istniejącą siecią tras lotniczych obsługiwanych przez przewoźnika;
g) taryfy mające zastosowanie na trasie.
2) Wspólnotowy przewoźnik lotniczy winien załączyć do wniosku poświadczenie uiszczenia opłaty administracyjnej przewidzianej w odrębnych przepisach prawnych.
Artykuł 6
1) Podczas rozpatrywania wniosku władze lotnicze przeprowadzają analizę ekonomiczną na podstawie danych dostarczonych zgodnie z postanowieniami §5 ustęp (1), obejmującą korzyści dla konsumentów, oddziaływanie na konkurencję wewnątrz Wspólnoty, a także wpływ na ruch pasażerski i towarowy na danej trasie. Władze lotnicze opracowują i zamieszczają na swojej stronie internetowej system kryteriów stanowiących podstawę analizy.
2) Władze lotnicze mogą w trakcie postępowania zastosować przesłuchanie publiczne, jeżeli uznają to za konieczne. Protokół z przesłuchania jest publikowany na stronie internetowej władz lotniczych. Linie lotnicze, które złożyły wnioski, mają prawo do zgłoszenia uwag do protokołu w ciągu 3 dni od daty jego publikacji.
3) Władze lotnicze wydają decyzję w sprawie przyznania nie wykorzystanych ograniczonych praw przewozowych na danej trasie w ciągu 60 dni od daty przesłuchania, o którym mowa w ustępie (2) lub od upływu terminu określonego w §4 ustęp (2). Ogłoszenie decyzji winno zawierać sentencję decyzji.
4) Po dokonaniu wnikliwej oceny władze lotnicze udzielają zezwolenia temu wnioskodawcy, którego oferta była najkorzystniejsza, szczególnie w aspekcie rozwoju przewozów pasażerskich i towarowych, ożywienia konkurencji rynkowej oraz zrównoważonego rozwoju wspólnotowego rynku komunikacji lotniczej.
Odwołanie
Artykuł 7
1) Od decyzji władz lotniczych nie przysługuje odwołanie.
2) Władze lotnicze zamieszczają na swojej stronie internetowej sentencję orzeczenia sądu wydanego w wyniku weryfikacji decyzji, w ciągu trzech dni od daty jej otrzymania.
Weryfikacja zezwolenia
Artykuł 8
1) Władze lotnicze na bieżąco monitorują usługi wykonywane na podstawie wydanego zezwolenia.
2) Władze lotnicze mogą na wniosek dowolnego wspólnotowego przewoźnika lotniczego dokonać weryfikacji zezwolenia, najwcześniej po upływie dziesięciu kolejnych sezonów rozkładowych, przy uwzględnieniu kryteriów zawartych w §6 ust. (4).
3) W ciągu 7 dni od daty otrzymania wniosku w sprawie weryfikacji zezwolenia władze lotnicze powiadamiają posiadacza zezwolenia o planowanej weryfikacji i zamieszczają na swojej stronie internetowej informację o weryfikacji. W terminie 30 dni od daty publikacji inny wspólnotowy przewoźnik lotniczy może wystąpić z wnioskiem o przyznanie mu tego samego ograniczonego prawa przewozowego. Następnie dla weryfikacji mają zastosowanie odpowiednie przepisy §4-6.
4) Władze lotnicze zawieszają zezwolenie ze skutkiem natychmiastowym do czasu uzupełnienia braków, jeżeli posiadacz zezwolenia:
a) wykonuje połączenie lotnicze niezgodnie z treścią zezwolenia;
b) dopuścił się naruszenia postanowień stosownej umowy o komunikacji lotniczej lub innych zobowiązań międzynarodowych, na podstawie których wydano zezwolenie;
c) nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawnych dla świadczenia usług komunikacji lotniczej.
5) Władze lotnicze cofają zezwolenie, jeżeli:
a) jego posiadacz pisemnie powiadomił władze lotniczej, że rezygnuje z zawartych w zezwoleniu ograniczonych praw przewozowych,
b) określone w zezwoleniu połączenie lotnicze nie zostało uruchomione w sezonie rozkładowym następującym po dniu określonym jako termin rozpoczęcia świadczenia usługi,
c) wykonywanie połączenia lotniczego określonego w zezwoleniu zostało przerwane i nie zostało wznowione w ciągu dwóch kolejnych sezonów rozkładowych,
d) w przypadku zawieszenia, jeżeli beneficjent zezwolenia nie naprawił stwierdzonych niedociągnięć przed końcem sezonu rozkładowego następującego po dniu zawieszenia, lub
e) kraj trzeci nie akceptuje wyznaczonego wspólnotowego przewoźnika lotniczego lub właściwy i kompetentny organ kraju trzeciego nie wydał zezwolenia niezbędnego do uruchomienia trasy lub je cofnął.
6) W przypadku odmowy wydania lub cofnięcia niezbędnego pozwolenia, o których mowa w ustępie (5) punkt e) wspólnotowy przewoźnik lotniczy w ciągu 8 dni zawiadamia na piśmie władze lotnicze.
7) Władze lotnicze zamieszczają na swojej stronie internetowej informacje o terminie cofnięcia zezwolenia i o niewykorzystanych prawach przewozowych.
Przepisy przejściowe
Artykuł 9
Jeżeli przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia wykonywano na podstawie obowiązujących przepisów prawnych połączenie na trasie lotniczej między Węgrami a krajem trzecim, na której obowiązują ograniczone prawa przewozowe, wówczas po upływie dziesięciu sezonów rozkładowych IATA licząc od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia można złożyć wniosek w sprawie weryfikacji danego ograniczonego prawa przewozowego.
Przepisy końcowe
Artykuł 10
1) Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dnia 1 września 2007 r.
2) Niniejsze rozporządzenie zawiera postanowienia niezbędne do wykonania postanowień art. 5 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 października 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a krajami trzecimi.
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika
Krajowy Urząd Transportu
Departament Lotnictwa
SYSTEM KRYTERIÓW STOSOWANYCH PRZY ROZPATRYWANIU WNIOSKÓW W SPRAWIE PRZYZNANIA NIEWYKORZYSTANYCH OGRANICZONYCH PRAW PRZEWOZOWYCH NA PODSTAWIE §5 ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW NR 198/2007 Z DNIA 30 LIPCA 2007 R.
Władze lotnicze rozpatrują złożone wnioski na podstawie następujących kryteriów:
- spełnienie zapotrzebowania na przewozy lotnicze (przewozy mieszane, przewozy pasażerskie lub towarowe, bezpośredni lub pośredni charakter połączenia, częstotliwość lotów, dni lotów, porozumienia o wspólnej obsłudze połączenia);
- jakość usług (między innymi typ statku powietrznego, jego wyposażenie, klasy lotu, możliwość dokonywania zmian biletów, istnienie ogólnodostępnej sieci biur sprzedaży biletów, możliwość zakupów online, możliwość samoobsługowej odprawy);
- polityka cenowa (cena biletu, rabaty, inne możliwości);
- istniejąca sieć tras;
- gwarancja zapewnienia stałego działania (na podstawie biznesplanu);
- ewentualne zobowiązania publiczno-prawne przewoźnika;
- wkład planowanego połączenia w podniesienie poziomu usług na danej trasie;
- zapewnienie usługi sprzedaży w języku węgierskim;
- wkład w rozwój turystyki na Węgrzech;
- zwiększenie udziału Wspólnoty w rynku w odniesieniu do danej trasy;
- wkład w rozwój konkurencji po stronie podaży."