Pomoc państwa C 25/07 (ex NN 26/07) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Ryanair w porcie lotniczym Tampere-Pirkkala
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 244/06)
(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2007 r.)
Pismem z dnia 10 lipca 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Finlandię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:
Commission européenne
Direction générale de l'Energie et des Transports
Direction A Affaires générales
B-1049 Bruxelles
Faks: (32-2) 296 41 04
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom fińskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
W lutym 2005 r. przewoźnik lotniczy SAS Group, występujący w imieniu należącej do niego w całości fińskiej spółki zależnej Blue1 Oy, złożył w Komisji skargę dotyczącą faktu, iż fiński urząd lotnictwa cywilnego (którego nazwę zmieniono później na Finavia) prawdopodobnie bezprawnie udzielił Ryanair pomocy w porcie lotniczym Tampere-Pirkkala w postaci zwolnienia tego przewoźnika z opłat za obsługę pasażerów, tym samym dyskryminując pozostałych przewoźników działających w tym porcie lotniczym.
W dniu 2 marca 2005 r. i 23 maja 2006 r. Komisja zażądała od władz fińskich wyjaśnień, które otrzymała w dniu 25 kwietnia 2005 r. i 27 lipca 2006 r.
OPIS ŚRODKÓW
– Określany dziś jako Terminal 2 budynek w porcie lotniczym Tampere-Pirkkala (zwanym dalej "portem lotniczym Tampere") został zbudowany w roku 1979. Terminal ten zamierzano wykorzystywać jedynie przejściowo, w związku z czym w roku 1994 powstał nowy terminal pasażerski (obecnie określany jako Terminal 1). Jednocześnie Terminal 2 został przebudowany do celów odprawy frachtu i był wykorzystywany przez DHL do wygaśnięcia odpowiedniej umowy najmu w roku 2002.
– Władze fińskie wyjaśniły, że w związku z potrzebą uruchomienia w Finlandii tanich usług pasażerskich oraz oferowania ich na jednym z portów lotniczych podlegających Finavia, podjęto decyzję o przebudowie w roku 2003 Terminala 2 - wykorzystywanego uprzednio jako terminal towarowy - na terminal mogący służyć do odprawy pasażerów tanich linii lotniczych.
– Zarządzanie Terminalem 2 zostało przekazane spółce Suomen Lentoasemapalvelut Oy (zwanej również Airpro), która w całości należy do Finavia (były fiński urząd lotnictwa cywilnego).
– Pismem z dnia 24 marca 2003 r. Airpro zaproponowała niektórym liniom lotniczym rozważenie rozpoczęcia działalności na nowo powstałym terminalu dla tanich linii lotniczych (Terminal 2) w porcie lotniczym Tampere. Pismo to nie zostało skierowane do irlandzkiego przewoźnika lotniczego Ryanair, jednak to z tym przewoźnikiem Suomen Lentoasemapalvelut Oy (Airpro) zawarła umowę w dniu 3 kwietnia 2003 r.
– Uregulowania w zakresie opłat lotniskowych wprowadzone w przypadku Terminala 2 różnią się od uregulowań dotyczących opłat pobieranych przez Finavia na pozostałych podległych jej fińskich portach lotniczych. Według władz fińskich różnice w opłatach pobieranych na Terminalu 2 są obiektywnie uzasadnione innym poziomem usług oferowanych w Terminalu 1 oraz w Terminalu 2 portu lotniczego Tampere.
– Pismo wysłane do przewoźników lotniczych przez Airpro dnia 24 marca 2003 r. zawierało "niewyczerpujący wykaz" opłat z tytułu wykorzystywania terminalu dla tanich linii lotniczych w porcie lotniczym Tampere. Obejmował on opłatę za obsługę naziemną i korzystanie z terminala, której wysokość była uzależniona od rodzaju statków powietrznych stosowanych do obsługi regularnych połączeń pasażerskich. Inne uiszczane zazwyczaj na rzecz Finavia opłaty miały być naliczane odrębnie. Umowa między Ryanair a Airpro przewiduje inną strukturę opłat niż określona we wspomnianym wcześniej piśmie.
– Biorąc pod uwagę, że zawierając umowę z Ryanair Airpro praktycznie zwalnia tego przewoźnika z obowiązku uiszczania ogólnie obowiązujących opłat lotniskowych, podmiot składający skargę przypuszcza, że Airpro oraz jej spółka dominująca Finavia muszą ponosić straty w przypadku usług świadczonych na rzecz Ryanair. Ponadto podejrzewa się, że Finavia i/lub Airpro pokrywają koszty przypadające w Terminalu 2 portu lotniczego Tampere z dochodów uzyskiwanych w innych fińskich portach lotniczych lub z tytułu innych usług oferowanych w porcie lotniczym Tampere.
– Zgodnie z poufną umową zawartą przez Ryanair i Airpro, Ryanair uiszcza jedynie "ryczałtową" opłatę za usługi świadczone przez Airpro w porcie lotniczym Tampere. Ryanair jest zwolniony z opłat za ochronę i za obsługę pasażerów. Mimo iż na mocy umowy z Airpro Ryanair jest zwolniony z "opłat pasażerskich", to informacje dostępne w Internecie (strona główna Ryanair) pozwalają przypuszczać, że Ryanair pobiera te opłaty od pasażerów swoich lotów z portu lotniczego Tampere, ale nie przekazuje ich organom państwowym bądź Finavii.
OCENA ŚRODKÓW POMOCY
Komisja ma wątpliwości dotyczące następujących kwestii:
– Przebudowa Terminala 2 w porcie lotniczym Tampere do celów regularnych połączeń pasażerskich:
– czy przy przebudowie Terminala 2 z towarowego na pasażerski udzielono pomocy państwa;
– czy poziom usług w Terminalu 2 na tyle różni się od oferowanego w Terminalu 1, że uzasadnia to różne traktowanie przewoźników lotniczych; oraz
– czy terminal jest wynajmowany Airpro za cenę rynkową, czy też udzielana jest pomoc państwa - w obliczu faktu, że Airpro w całości należy do Finavii.
– Działalność grupy Finavia oraz Airpro:
– czy opłaty, które Ryanair zobowiązany jest wnosić za usługi świadczone przez Airpro, pokrywają rzeczywiste koszty, czy też Airpro pokrywa te koszty z dochodów uzyskiwanych w ramach pozostałej działalności;
– czy Finavia pokrywa koszty ponoszone w Terminalu 2 portu lotniczego Tampere z opłat pasażerskich lub innych dochodów uzyskiwanych w innych fińskich portach lotniczych lub z tytułu innych usług świadczonych w porcie lotniczym Tampere;
– czy - w odniesieniu do usług świadczonych w porcie lotniczym Tampere i w pozostałych portach lotniczych podlegających Finavii - Airpro jest niezależne operacyjnie i przy podejmowaniu decyzji od swojej spółki dominującej, oraz czy organy kierownicze Finavii i Airpro są od siebie niezależne;
– czy pod względem operacyjnym Finavia jest w pełni niezależna od organów państwowych.
– Preferencyjne traktowanie Ryanair w porcie lotniczym Tampere:
– czy pobierana od Ryanair opłata "ryczałtowa" pokrywa wszystkie koszty usług świadczonych przez Airpro w porcie lotniczym Tampere na rzecz Ryanair; oraz
– czy pobierana przez Ryanair opłata pasażerska w wysokości 9,18 EUR od pasażera jest przekazywana Finavii, czy też należy ją uznać za pomoc państwa.
W odniesieniu do pomocy w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu, która została udzielona na przebudowę i eksploatację Terminala 2 w porcie lotniczym Tampere, na działalność grupy Finavia oraz Airpro w porcie lotniczym Tampere oraz na działalność Ryanair w porcie lotniczym Tampere, Komisja ma wątpliwości, czy tego rodzaju pomoc może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem na podstawie wyjątków, o których mowa w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.244.13 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Finlandia - Pomoc państwa C 25/07 (ex NN 26/07) - Domniemana pomoc państwa na rzecz Ryanair w porcie lotniczym Tampere-Pirkkala - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 18/10/2007 |
| Data ogłoszenia: | 18/10/2007 |