(Sprawa T-116/07)
(2007/C 140/48)
Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 23 czerwca 2007 r.)
Strony
Strona skarżąca: Republika Francuska (przedstawiciele: G. de Bergues oraz S. Ramet, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Komisja Wspólnot Europejskich
Żądania strony skarżącej
– stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji w całości;
– obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Decyzją z dnia 30 czerwca 1997 r., przyjętą na wniosek Komisji oraz zgodnie z procedurą przewidzianą w dyrektywie 92/81/EWG(1), Rada upoważniła państwa członkowskie do zastosowania lub do dalszego stosowania istniejących obniżonych stawek podatku akcyzowego lub zwolnień od tego podatku w odniesieniu do niektórych olejów mineralnych używanych do celów szczególnych. Czterema następującymi po sobie decyzjami Rada przedłużała to upoważnienie, przy czym ostatni okres upoważnienia upływał w dniu 31 grudnia 2006 r. Francja upoważniona została do stosowania obniżonych stawek lub zwolnień w odniesieniu do ciężkiego oleju napędowego wykorzystywanego jako paliwo do produkcji tlenku glinu w regionie Gardanne.
Pismem z dnia 30 grudnia 2001 r. Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 88 ust. 2 WE, dotyczącego zwolnienia od podatku akcyzowego olejów mineralnych wykorzystywanych jako paliwo do produkcji tlenku glinu w regionie Gardanne(2). Po przeprowadzeniu tego postępowania Komisja wydała w dniu 7 grudnia 2005 r. decyzję 2006/323/WE, w której uznała zwolnienia od podatku akcyzowego olejów mineralnych wykorzystywanych jako paliwo do produkcji tlenku glinu w regionie Gardanne, w regionie Shannon i na Sardynii, stosowane odpowiednio przez Francję, Irlandię i Włochy, za pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 WE, częściowo niezgodną ze wspólnym rynkiem i w związku z tym nakazała zainteresowanym państwom członkowskim przystąpienie do odzyskania tej pomocy(3). W skardze wniesionej w dniu 17 lutego 2006 r. Francja zażądała częściowego stwierdzenia nieważności tej decyzji, w zakresie, w jakim dotyczy ona zwolnienia przyznanego przez Francję w regionie Gardanne(4).
Komisja postanowiła rozszerzyć formalne postępowanie wyjaśniające dotyczące zwolnienia od podatku akcyzowego olejów mineralnych wykorzystywanych do produkcji tlenku glinu na okres od dnia stycznia 2004 r. Po umożliwieniu państwom członkowskim i zainteresowanym podmiotom trzecim przedstawienia uwag w tej kwestii, Komisja przyjęła decyzję C (2007) 286 wersja ostateczna z dnia 7 lutego 2007 r. dotyczącą zwolnienia od podatku akcyzowego olejów mineralnych wykorzystywanych jako paliwo do produkcji tlenku glinu w regionie Gardanne, w regionie Shannon i na Sardynii, stosowanego odpowiednio przez Francję, Irlandię i Włochy (pomoc państwa nr C 78-79-80/2001). Ta decyzja została zakwestionowana w ramach niniejszej skargi.
Na poparcie swojej skargi skarżąca powołuje się na dwa zarzuty, spośród których pierwszy opiera się na naruszeniu pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 WE. Skarżąca podnosi, że Komisja naruszyła prawo stwierdzając istnienie pomocy państwa, podczas gdy nie zostały spełnione wszystkie przesłanki uznania danego środka za pomoc, określone w wyroku w sprawie Altmark(5). Twierdzi ona ponadto, że decyzje upoważniające do zwolnień do dnia 31 grudnia 2006 r. zostały przyjęte przez Radę na wniosek Komisji, która zdaniem skarżącej powinna była przed wystąpieniem z takim wnioskiem upewnić się, że upoważnienie nie prowadzi do zakłóceń konkurencji. Skarżąca uznaje zatem, że Komisja nie mogła, z jednej strony, proponować Radzie przyjęcia decyzji upoważniającej do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego, niesprzeciwiając się przedłużeniu tego upoważnienia do dnia 31 grudnia 2006 r., a z drugiej strony - twierdzić, że zwolnienie to stanowi pomoc państwa niezgodą ze wspólnym rynkiem od dnia 1 stycznia 2004 r.
Drugi zarzut podniesiony przez skarżącą opiera się na braku uzasadnienia, z uwagi na fakt, że zaskarżona decyzja nie zawiera wyjaśnień dotyczących odpowiedniego rynku lub pozycji różnych przedsiębiorstw na tym rynku czy też charakteru naruszenia konkurencji lub wpływu na rozważaną wymianę handlową.
______
(1) Dyrektywa Rady z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych
(2) Opublikowana w Dz.U. C 30 z 2.2.2002
(3) Decyzja C (2005) 4436 wersja ostateczna, pomoc państwa nr C 78- 79-80/2001, Dz.U. 2006 L 119, str.12
(4) Sprawa T-56/06, Francja przeciwko Komisji, komunikat opublikowany w Dzienniku Urzędowym z 22.4.2006, C 96, str. 21
(5) Wyrok Trybunału z dnia 24 lipca 2004 r. w sprawie C-280/00 Altmark Trans, Rec. str. I-7747
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.140.27 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-116/07: Skarga wniesiona w dniu 17 kwietnia 2007 r. - Francja przeciwko Komisji. |
| Data aktu: | 23/06/2007 |
| Data ogłoszenia: | 23/06/2007 |