Wykaz kombinacji kodów stosowanych w polu 36 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD).

Wykaz kombinacji kodów stosowanych w polu 36 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD)

(2006/C 303/28)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2006 r.)

Kombinacja kodów Stosowane uregulowania taryfowe

(art. 20 ust. 3 lit. c)-f) Wspólnotowego Kodeksu Celnego)

1XX Erga Omnes
100 Stawki celne dla krajów trzecich erga omnes

(zwykłe stawki celne zgodnie z art. 20 ust. 3 lit. c) WKC) W takim przypadku nie występuje się o preferencyjną stawkę celną lub stawka taka nie istnieje.

110 Zawieszenie ceł autonomicznych erga omnes

Czasowego zawieszenia ceł autonomicznych udziela się w przypadku niektórych towarów z sektorów rolnictwa, chemii, lotnictwa i mikroelektroniki. Większość z nich ujęta jest w corocznych rozporządzeniach. Inne są ujęte w przypisach do niektórych kodów CN i są stosowane przez czas nieokreślony. Zwykłe stawki celne można zawiesić całkowicie (np. rozdział 27) lub częściowo (np. 2905 44, 3201 20 00, 3824 60 itd.)

115 Zawieszenie ceł autonomicznych uwarunkowane przeznaczeniem końcowym erga omnes

Niektórych zawieszeń kodu 110 udziela się wyłącznie w przypadku uzyskania przez towar określonego przeznaczenia końcowego zgodnie z art. 82 WKC.

118 Zawieszenie ceł autonomicznych ze świadectwem poświadczającym szczególny charakter produktu erga omnes

W chwili obecnej sytuacja taka nie występuje w TARIC.

119 Zawieszenie ceł autonomicznych ze względu na "certyfikat zdatności do lotu" erga omnes

Zawieszeń tych udziela się wyłącznie w przypadku przedstawienia certyfikatu zdatności do lotu.

120 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe

Obejmuje kontyngenty taryfowe WTO i autonomiczne, erga omnes i związane z pochodzeniem.

123 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przedstawieniem autoryzacji przeznaczenia końcowego

Niektóre kontyngenty taryfowe w ramach kodu 120 przyznaje się wyłącznie w przypadku uzyskania przez towar określonego przeznaczenia końcowego zgodnie z art. 82 WKC.

125 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa Są to dokumenty inne niż świadectwa pochodzenia, np. świadectwa rodowodowe, świadectwa wyrobów rękodzielniczych lub tkanych ręcznie.
128 Kontyngenty taryfowe po uszlachetnianiu biernym
140 Szczególne przeznaczenie końcowe wynikające ze Wspólnej Taryfy Celnej

Zastosowanie stawek celnych dla krajów trzecich pod warunkiem przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

150 Dopuszczenie do kodów CN uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa

Większość przypadków i odpowiednich świadectw ujęta jest w Nomenklaturze Scalonej (patrz przepisy wstępne). Inne są ujęte w przypisach do odpowiednich kodów CN, np. 0202 30 50.

2XX System ogólnych preferencji taryfowych (GSP)
200 Stawka celna GSP bez warunków lub ograniczeń

Nie jest wymagane spełnienie żadnych warunków poza przedstawieniem formularza A świadectwa pochodzenia.

Na formularzu A można również poświadczyć spełnienie warunków klauzul socjalnej i środowiskowej w celu uzyskania dodatkowej obniżki stawek celnych. (Kod obejmuje również przypadki, w których kraje nie objęte już systemem nadal korzystają z obniżek stawek celnych wynikających z WTC, np. Mołdowa).

218 Zawieszenia GSP ze świadectwem potwierdzającym szczególny charakter produktu

Obecnie nie ma zastosowania.

220 Kontyngenty taryfowe GSP
223 Kontyngenty taryfowe GSP uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie kontyngentu taryfowego GSP wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

225 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe GSP uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa
240 Preferencyjne stawki celne GSP uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie preferencji GSP wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

250 Dopuszczenie do kodów CN ze specjalnymi stawkami GSP uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa

Obecnie nie ma zastosowania.

3XX Umowy preferencyjne (łącznie z uniami celnymi)
300 Preferencyjne stawki celne bez warunków lub ograniczeń (oraz pułapów)

Zastosowanie preferencyjnych stawek celnych w ramach odpowiedniej umowy.

310 Umowy preferencyjne: zawieszenia taryf
315 Zawieszenia preferencyjne uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie zawieszenia preferencyjnego wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

318 Zawieszenia preferencyjne ze świadectwem potwierdzającym szczególny charakter produktu

Obecnie nie ma zastosowania.

320 Preferencyjne kontyngenty taryfowe

Preferencyjne stawki celne mają zastosowanie wyłącznie w ramach kontyngentu. Są one przyznawane według kolejności zgłoszeń lub na podstawie licencji.

323 Prreferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Niektóre kontyngenty w ramach kodu 320 przyznaje się wyłącznie w przypadku uzyskania przez towar określonego przeznaczenia końcowego zgodnie z art. 82 WKC.

325 Preferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa
340 Preferencyjne stawki celne uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie preferencji wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

350 Dopuszczenie do kodów CN ze specjalnymi stawkami preferencyjnymi uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa

Obecnie przypadek taki nie istnieje.

4XX
400 Nieobciążanie należnościami celnymi na mocy przepisów wynikających z zawartych przez Wspólnotę umów o unii celnej

Dla ułatwienia kolejne wersje niniejszego wykazu zamieszczane będą w portalu internetowym EUROPA na stronie

http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/procedural_aspects/general/sad/index_en.htm

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.303.83

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wykaz kombinacji kodów stosowanych w polu 36 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD).
Data aktu: 13/12/2006
Data ogłoszenia: 13/12/2006