(2006/C 124/01)(Dz.U.UE C z dnia 25 maja 2006 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
PRZYPOMINAJĄC, że:
(1) jednym z celów Unii Europejskiej jest stopniowe ustanawianie przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości poprzez rozwijanie wspólnych działań Państw Członkowskich w dziedzinie współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych;
(2) cel ten ma być osiągnięty poprzez zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej i innych jej rodzajów, w szczególności terroryzmu, handlu ludźmi oraz wykroczeń przeciwko dzieciom, nielegalnego handlu narkotykami i bronią, korupcji i nadużyć, poprzez bliższą współpracę sił policyjnych, służb celnych oraz innych właściwych organów w Państwach Członkowskich, a także szerszą współpracę z, oraz w odpowiednich przypadkach pomiędzy, organami UE, instytucjami i agencjami takimi jak Komisja (OLAF), Europol, Eurojust i Cepol;
(3) wspólne działanie przewidziane w art. 30 Traktatu o Unii Europejskiej w dziedzinie współpracy policyjnej obejmuje współpracę operacyjną pomiędzy właściwymi organami, w tym policją, służbami celnymi i innymi wyspecjalizowanymi służbami ochrony porządku publicznego w Państwach Członkowskich w związku z zapobieganiem przestępstwom, ich wykrywaniem i przeprowadzaniem dochodzeń;
(4) aby zrealizować ten cel w sposób jak najskuteczniejszy, konieczny jest wysoki stopień współpracy na szczeblu krajowym pomiędzy policją, służbami celnymi i innymi wyspecjalizowanymi organami ochrony porządku publicznego;
(5) Program Haski dotyczący wzmacniania wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w Unii Europejskiej, przyjęty przez Radę Europejską w listopadzie 2004 r., podkreśla, iż optymalny poziom ochrony przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości wymaga multidyscyplinarnego i skoordynowanego działania zarówno na poziomie UE jak i na poziomie krajowym między właściwymi organami ochrony porządku publicznego, w szczególności policją, służbami celnymi i strażą graniczną;
(6) komunikaty Komisji zatytułowane "W sprawie wzmocnienia współpracy policyjnej i celnej w Unii Europejskiej", "Poprawa dostępu do informacji dla agencji odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa" oraz "Opracowanie strategicznej koncepcji dotyczącej zwalczania przestępczości zorganizowanej";
(7) w Państwach Członkowskich funkcjonują różne przepisy lub ustalenia prawne i administracyjne dotyczące ról i funkcji sił policyjnych, służb celnych oraz innych właściwych organów w związku z zapobieganiem przestępczości i jej zwalczaniem;
(8) w celu uniknięcia powielania się wysiłków sił policyjnych, służb celnych oraz innych właściwych organów oraz w celu optymalnego wykorzystania ich uzupełniających się zasobów kwestią zasadniczą jest propagowanie i zapewnienie wysokiego poziomu wzajemnych kontaktów i współpracy oraz skutecznej reakcji na poziomie organizacyjnym;
(9) rezolucja Rady z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie sporządzania porozumień policyjnych/celnych w ramach zwalczania narkotyków(1) wzywa Państwa Członkowskie do zawarcia porozumień pomiędzy policją a służbami celnymi w ramach zwalczania narkotyków oraz przypominając, że uznano konieczność rozszerzenia takich porozumień na inne obszary przestępczości,
NINIEJSZYM ZALECA, ABY PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:
1. Podjęły niezbędne kroki w celu zawarcia, bez uszczerbku dla krajowych przepisów prawnych i administracyjnych, formalnych porozumień lub innych ustaleń na szczeblu krajowym pomiędzy siłami policyjnymi, służbami celnymi i innymi właściwymi organami w związku z zapobieganiem przestępczości i jej zwalczaniem;
2. Włączyły do tych porozumień lub innych ustaleń w szczególności przepisy odnoszące się do następujących kwestii:
a) precyzyjnego określenia oraz poszanowania kompetencji każdej ze służb;
b) wymiany i udostępniania odpowiednich informacji oraz strategicznych, taktycznych i operacyjnych danych wywiadowczych, w odpowiednich przypadkach, w szczególności poprzez wzajemne umożliwianie sobie bezpośredniego lub pośredniego dostępu do baz danych, z należytym poszanowaniem praw jednostki oraz zasad ochrony danych;
c) rozwoju i promowania dobrych praktyk;
d) procedur operacyjnych, oraz, w odpowiednich przypadkach, dotyczących:
– wspólnych działań,
– wspólnych jednostek patrolowych,
– wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych,
– wspólnych zespołów wywiadowczych,
– wspólnego użytkowania sprzętu przez różne służby oraz współpracy w dziedzinie opracowania, zakupu, wdrożenia i zastosowania technologii;
e) wymiany oficerów łącznikowych na poziomie sztabu sił policyjnych, organów celnych i innych właściwych organów, oraz w krajowym oddziale i w krajowych biurach Europolu, w celu zwiększenia wzajemnego zaufania i ułatwienia komunikacji tam, gdzie uznano to za konieczne i zgodnie z prawem krajowym;
f) wspólnych szkoleń dla właściwych organów, w stosownych przypadkach, ze wsparciem ze strony CEPOL;
g) wymiany informacji na temat stosowania technik analitycznych i dochodzeniowych oraz tam, gdzie ma to zastosowanie, wspólnej oceny stosowania tych technik;
h) wymiany danych statystycznych dotyczących przestępczości oraz tam, gdzie ma to zastosowanie, opracowania wspólnego systemu gromadzenia takich danych;
i) w odpowiednich przypadkach, promowania na szczeblu krajowym koncepcji platformy wieloagencyjnej składającej się z funkcjonariuszy sił policyjnych, organów celnych i innych właściwych organów, w szczególności w zakresie międzynarodowej wymiany informacji;
j) możliwego udziału w wielostronnych stałych strukturach współpracy pomiędzy policją, służbami celnymi i innymi służbami ochrony porządku publicznego w regionach i na granicach wewnętrznych Państw Członkowskich;
k) ustanowienia bliskich kontaktów na szczeblu lokalnym;
l) wspólnych oświadczeń dla prasy w przypadku wspólnych działań;
3. W terminie jednego roku poinformowały Radę poprzez jej Sekretariat Generalny o środkach podjętych w wyniku niniejszego zalecenia;
4. Przydały skutków niniejszemu zaleceniu, zastępującemu rezolucję Rady z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie sporządzania porozumień policyjnych/celnych w ramach zwalczania narkotyków.
______
(1) Dz.U. C 375 z 12.12.1996, str. 1.