Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr C 21/2004 (ex N 590/B/2001) - art. 99 ust. 2 lit. a) (w odniesieniu do rolnictwa) oraz art. 124 ust. 1 i 2 ustawy regionalnej nr 32/2000: "Przepisy dotyczące wprowadzenia w życie wieloletniego programu orientacji 2000-2006 oraz restrukturyzacji systemów pomocy dla przedsiębiorstw" - (Sycylia) - Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa nr C 21/2004 (ex N 590/B/2001) - art. 99 ust. 2 lit. a) (w odniesieniu do rolnictwa) oraz art. 124 ust. 1 i 2 ustawy regionalnej nr 32/2000: "Przepisy dotyczące wprowadzenia w życie wieloletniego programu orientacji 2000-2006 oraz restrukturyzacji systemów pomocy dla przedsiębiorstw" - (Sycylia)

Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 52/09)

(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2005 r.)

Pismem z dnia 8 września 2004 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji wszczęcia procedury dotyczącej wyżej wspomnianej pomocy określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna procedurę w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu listu, na następujący adres:

Commission européenne (Komisja Europejska)

Direction générale de l'Agriculture

Direction H2

Bureau: Loi 130 5/120

B-1049 Bruxelles

Faks: (32-2) 296 76 72

Uwagi te zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowana strona przedkładająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.

STRESZCZENIE

Artykuł 99 ust. 2 lit. a) sycylijskiej ustawy regionalnej nr 32/2000 przewiduje pomoc w ustanawianiu lub w zasilaniu funduszy stanowiących gwarancję zobowiązań zaciąganych przez jednostki powiązane w celu pozyskania finansowania w jednostkach i instytucjach kredytowych, spółkach leasingowych, spółkach zajmujących się obrotem wierzytelnościami i instytucjach parabankowych.

Na tym etapie Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności powyższego środka z zasadami wspólnego rynku, ponieważ:

– sama zasada przyznawania gwarancji zakłada istnienie pożyczki; z wykazu zgłoszonych przez władze włoskie systemów pomocy związanych z gwarancjami wynika, że finansowanie niektórych z tych systemów przy pomocy pożyczek jest praktycznie niemożliwe, biorąc pod uwagę charakter przewidzianych przez nie środków (np. trudno wyobrazić sobie pomoc w postaci pożyczki mającą na celu pokrycie składek ubezpieczeniowych w rolnictwie),

– możliwość przyznawania gwarancji związanych z niektórymi środkami określonymi w art. 124 przedmiotowej ustawy została zakwestionowana, ponieważ z przyczyn wskazanych powyżej, Komisja ma na tym etapie wątpliwości dotyczące zgodności wyżej określonych środków z zasadami wspólnego rynku, a fakt przyznania gwarancji w odniesieniu do środka, którego kwalifikowalność została zakwestionowana, poddaje w wątpliwość kwalifikowalność samej gwarancji,

– Komisja nie została poinformowana o tym, w jaki sposób władze włoskie sprawdzą, czy łączna wielkość potencjalnej pomocy przekazanej w ramach gwarancji oraz pomocy przewidzianej w ramach systemów, których gwarancje te dotyczą, nie przekroczy wysokości pomocy kwalifikowalnej w ramach tych systemów.

Artykuł 124 ust. 1 i 2 sycylijskiej ustawy regionalnej nr 32/2000 przewiduje przyznanie pomocy uznanym organizacjom producentów na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72 z dnia 18 maja 1972 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), którzy nie mogli uzyskać całej kwoty pomocy, do której byli uprawnieni w przeszłości, z powodu braku zasobów finansowych na szczeblu regionalnym. Środek ten należy finansować z części budżetu w wysokości 3.615.198 EUR.

Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności powyższego środka z zasadami wspólnego rynku, ponieważ:

– w przypadku trzech czwartych organizacji producentów będących beneficjentami środka, planowana pomoc zostałaby przekazana po okresie siedmiu lat od daty uznania organizacji, w związku z czym wygasłoby prawo tych organizacji do uzyskania pomocy (na mocy art. 14 zmienionego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72 z dnia 18 maja 1972 r. pomoc należy przekazać w pięciu ratach w okresie siedmiu lat od daty uznania organizacji),

– rozporządzenie Rady (EWG) nr 1035/72 zostało uchylone rozporządzeniem Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(2); w związku z powyższym fakt przyznania pomocy z tytułu nieobowiązujących już przepisów organizacjom, których prawa wygasły, jest sprzeczne z funkcjonowaniem mechanizmów wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw ustanowionych na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2200/96; pkt 3.2 wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnictwa(3) stanowi wyraźnie, że Komisja w żadnym wypadku nie może zatwierdzić pomocy niezgodnej z przepisami regulującymi wspólną organizację rynków lub naruszającej prawidłowe funkcjonowanie organizacji danego rynku,

– pomoc przyznana w wyżej określonych okolicznościach stanowi pomoc wsteczną w sposób wyraźny zakazaną na mocy pkt 3.6 wytycznych Wspólnoty, ponieważ nie zapewnia bodźców, które powinna obejmować wszelka pomoc w sektorze rolnictwa (z wyjątkiem pomocy o charakterze kompensacyjnym.

– biorąc pod uwagę jeden z głównych argumentów przedstawionych przez władze włoskie, a mianowicie fakt, że EFOGR nie zagwarantował pokrycia finansowego zobowiązań zaciągniętych we Włoszech, Komisja zastanawia się, czy współfinansowanie tworzenia organizacji producentów oznacza, że część kwoty pomocy zatwierdzonej w ramach wspólnej organizacji rynków zostanie automatycznie zwrócona przez EFOGR.

______

(1) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1.

(2) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(3) Dz.U. C 232 z 12.8.2000, str. 17.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST LISTU

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.52.23

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr C 21/2004 (ex N 590/B/2001) - art. 99 ust. 2 lit. a) (w odniesieniu do rolnictwa) oraz art. 124 ust. 1 i 2 ustawy regionalnej nr 32/2000: "Przepisy dotyczące wprowadzenia w życie wieloletniego programu orientacji 2000-2006 oraz restrukturyzacji systemów pomocy dla przedsiębiorstw" - (Sycylia) - Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 02/03/2005
Data ogłoszenia: 02/03/2005