Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 32/2005 (ex N 250/2005) - Pomoc na restrukturyzację dla Ernault - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA

Pomoc państwa C 32/2005 (ex N 250/2005) - Pomoc na restrukturyzację dla Ernault

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 324/06)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2005 r.)

Pismem z dnia 6 września 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu listu, na następujący adres:

Commission européenne

Direction générale de la Concurrence

Greffe Aides d'Etat

B-1049 Bruxelles

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Francji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

TEKST STRESZCZENIA

1.

PROCEDURA

Pismem zarejestrowanym w dniu 19 maja 2005 r. Francja powiadomiła Komisję Europejską o swoim zamiarze przyznania przedsiębiorstwu Ernault pomocy na restrukturyzację w kwocie 2 mln EUR.

2.

OPIS BENEFICJENTA, PLANU RESTRUKTURYZACJI I POMOCY

Przedsiębiorstwo Ernault jest w 99,96 % własnością grupy CATO. Specjalizuje się ono w produkcji tokarek o dużej mocy, z przeznaczeniem głównie dla sektora samochodowego. Na skutek niewielkiego zróżnicowania geograficznego i sektorowego przedsiębiorstwo to odczuło skutki spadku działalności gospodarczej na swoich tradycyjnych rynkach. W dniu 20 stycznia 2005 r. Komisja zatwierdziła pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa(1) w formie pożyczki w wysokości 2 mln EUR, przyznanej przez Francję na okres 6 miesięcy.

Plan restrukturyzacji przedstawiony w powiadomieniu obejmuje:

– reorganizację produkcji (redukcja załogi, zagospodarowanie pomieszczeń),

– zróżnicowanie oferty (poszukiwanie klientów międzynarodowych, zwiększenie asortymentu produktów),

– środki towarzyszące (uzupełnienie kapitału obrotowego, szkolenia).

Szacunkowy koszt przedmiotowego projektu wynosi 2,95 mln EUR.

3.

WSTĘPNA OCENA

Środek zgłoszony przez władze francuskie stanowi pomoc w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Komisja dokonała wstępnej oceny tej pomocy w świetle wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji(2) i stwierdza, że spółkę można uznać za znajdującą się w trudnej sytuacji.

Jednakże Komisja ma wątpliwości, czy wyżej wspomniana restrukturyzacja przywróci przedsiębiorstwu długoterminową rentowność. Przede wszystkim marża zysku, jakiej oczekuje się na koniec okresu restrukturyzacji w 2007 r., jest niższa niż [...](*), natomiast koszty finansowe powinny być wyższe niż [...] zysku operacyjnego. Ponadto pomimo wniosku o dodatkowe informacje badanie rynku przedstawione Komisji pozostaje ogólnikowe i nie pozwala na weryfikację prawdopodobieństwa prognoz sprzedaży.

Komisja ma również wątpliwości, czy rzeczywiście da się uniknąć nadmiernego zakłócenia konkurencji. Wydaje się, że przedmiotowe rynki charakteryzuje przeważająca obecność małych i średnich przedsiębiorstw, natomiast brak szczegółowych informacji na temat perspektyw ich rozwoju utrudnia ocenę skutków pomocy.

Komisja wyraża również wątpliwość w kwestii adekwatności wkładu prywatnego na rzecz restrukturyzacji. Wynosi on jedynie 32 %, czyli poniżej poziomu 50 %, który Komisja normalnie uznaje za adekwatny w przypadku dużych przedsiębiorstw. Francja nie przedstawiła wystarczających wyjaśnień, które uzasadniałyby szczególne potraktowanie omawianego przypadku.

Dlatego też, w świetle informacji, jakimi dysponuje Komisja, a także wyników przeprowadzonej przez nią wstępnej oceny, Komisja zdecydowała o wszczęciu postępowania przewidzianego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

______

(1) Sprawa N 575/2004 - Pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa dla ERNAULT

(2) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 2.

(*) Informacje poufne.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.324.23

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 32/2005 (ex N 250/2005) - Pomoc na restrukturyzację dla Ernault - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 21/12/2005
Data ogłoszenia: 21/12/2005