Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 41/2005 (ex NN 49/2005) - Koszty osierocone - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WĘGRY

Pomoc państwa C 41/2005 (ex NN 49/2005) - Koszty osierocone

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 324/05)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2005 r.)

Pismem z dnia 9 listopada 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącej wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz następującego po nim pisma, kierując je do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji na następujący adres lub numer faksu:

Commission of the European Communities

Competition DG, State aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Węgrom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1.

PROCEDURA

Komisja z własnej inicjatywy podjęła decyzję o zarejestrowaniu niniejszej sprawy w celu oceny potencjalnego przypadku zaistnienia pomocy państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu i jej zgodności ze wspólnym rynkiem.

Pismem z dnia 24 maja 2005 r. Komisja zwróciła się do władz Węgier z prośbą o dostarczenie informacji uzupełniających. Odpowiedź z dnia 20 lipca 2005 r. zarejestrowano w Komisji w dniu 25 lipca 2005 r.

2.

OPIS ŚRODKÓW

W latach 90. głównym celem Państwa Węgierskiego w zakresie sektora energetycznego było zapewnienie bezpieczeństwa dostaw oraz modernizacja infrastruktury związanej z wytwarzaniem energii. Aby zrealizować te cele, będący w 99,9 % własnością państwa operator sieci "MVM" przystąpił do długoterminowych umów o zakup energii (PPA) z producentami energii, którzy mieli dokonać inwestycji na Węgrzech.

Zgodnie z postanowieniami umów PPA operator MVM jest zobowiązany dokonywać zakupu energii elektrycznej po stałej cenie, zapewniając tym samym producentom energii zwrot z inwestycji nieobarczony ryzykiem. W ramach umów PPA zagwarantowany jest również zysk w wysokości do 8 do 10 %. Umowy PPA podpisano między 1995 a 2001 r., a wygasają między 2010 a 2020 r. w zależności od producenta energii.

Umowy te pokrywają obecnie 85 % popytu na energię elektryczną na Węgrzech.

Główni inwestorzy, którzy przystąpili do umów PPA z węgierskim operatorem sieci, i którzy wciąż korzystają z tych umów to: RWE (Niemcy), EDF (Francja), Electrabel (Belgia), ATEL (Szwajcaria) oraz AES (USA).

Na mocy rządowego dekretu nr 183/2002 (VIII.23.) o kosztach osieroconych operator MVM jest zobowiązany do podjęcia renegocjacji ustalonej w umowach PPA ilości kupowanej energii. Dzięki korzystnym warunkom zawartym w umowach PPA, zapewniających zwrot z inwestycji oraz zysk nieobarczony ryzykiem, żaden z producentów energii nie wyraził zgody na proces renegocjacji, który prowadziłby do obniżenia zagwarantowanych ilości kupowanej energii.

3.

OCENA ŚRODKA POMOCY

Istnienie pomocy państwa

Umowy PPA mogą w sposób wybiórczy zapewniać producentom energii będącym stroną umowy uprzywilejowaną pozycję konkurencyjną, co z kolei może zakłócić konkurencję i wpłynąć na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi.

Na obecnym etapie postępowania Komisja uważa, że warunki zawarte w umowach PPA stawiają producentów energii, będących stronami tych umów, w sytuacji ekonomicznej korzystniejszej niż pozostałych producentów, których warunki te nie obejmują, oraz sprawiają, że mają oni przewagę nad innymi podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność na rynku w ramach innych porównywalnych sektorów, którym takich umów nawet nie zaproponowano. Tym samym przedmiotowy środek w sposób wybiórczy przyznaje producentom energii będącym stronami umów PPA pozycję uprzywilejowaną.

Rynki energii elektrycznej zostały otwarte na konkurencję, a handel energią elektryczną między Państwami Członkowskimi jest prowadzony w szczególności od momentu wejścia w życie dyrektywy 96/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 grudnia 1996 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej(1).

Środki, które stawiają w korzystniejszej sytuacji przedsiębiorstwa sektora energetycznego w jednym Państwie Członkowskim, mogą zatem wpłynąć ograniczająco na możliwości eksportu energii do tych Państw przez przedsiębiorstwa w innych Państwach Członkowskich lub też stwarzać lepsze warunki dla eksportu energii z państw, które zastosują te środki, do Państw Członkowskich, które takich środków nie zastosowały. W szczególności odnosi się do Węgier, które są centralnie położone w Europie i są połączone lub też mają możliwość łatwego połączenia z poszczególnymi obecnymi i przyszłymi Państwami Członkowskimi.

Ponadto producenci energii korzystający z umów PPA to główne grupy międzynarodowe obecne w kilku Państwach Członkowskich. Przyznanie tym grupom uprzywilejowanej pozycji konkurencyjnej może wpłynąć na wymianę handlową oraz zakłócić konkurencję.

Obecnie Komisja jest również zdania, że przewaga ta powstała w oparciu o zasoby państwowe, jako że podpisanie umów PPA stanowiło element polityki państwowej realizowanej przez operatora sieci MVM będącego w całości własnością państwa. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału(2) w przypadku gdy przedsiębiorstwo będące własnością państwa wykorzystuje swoje fundusze w sposób wiążący się z tym państwem, fundusze te należy uznać za zasoby państwowe w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

W świetle powyższego na obecnym etapie postępowania prawdopodobnym wydaje się wniosek, że umowy PPA stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE na rzecz producentów energii.

Zgodność środka ze wspólnym rynkiem

Narzędziem użytym w celu analizy pomocy państwa, jaką otrzymują producenci energii, byłaby metoda analizy pomocy państwa związana z kosztami osieroconymi stosowana przez Komisję (zwana dalej "metodą"). Na podstawie dokumentów, jakimi obecnie dysponuje Komisja, stwierdza się wątpliwości co do zgodności umów PPA z kryteriami metody.

Po pierwsze Komisja ma wątpliwości, czy same zasady długoterminowej umowy o zakup energii wykluczające znaczną część rynku mogłyby być zgodne z ogólnymi celami metody, tj. zwiększaniem tempa liberalizacji w ramach danego sektora poprzez przyznawanie adekwatnej rekompensaty podmiotom, które nie mają równych szans względem konkurentów.

Po drugie Komisja ma wątpliwości, czy element pomocy zawarty w umowach PPA jest zgodny ze szczegółowymi kryteriami metody w zakresie obliczania kwalifikowanych kosztów osieroconych i przyznawania adekwatnej rekompensaty.

4.

WNIOSEK

Komisja niniejszym wszczyna formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do umów PPA, które obowiązywały w dniu przystąpienia Węgier do UE (1 maja 2004 r.).

Komisja wzywa Republikę Węgierską do dostarczenia wszelkich informacji, które mogą pomóc w ocenie przedmiotowego środka.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przekazania uwag w ciągu jednego miesiąca od dnia odpowiedniej publikacji.

______

(1) Dz.U. L 27 z 30.1.1997, str. 20.

(2) Patrz: wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie "Stardust", sprawa C-482/99 z dnia 16 maja 2002 r.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.324.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 41/2005 (ex NN 49/2005) - Koszty osierocone - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 21/12/2005
Data ogłoszenia: 21/12/2005