Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie Funduszu Spójności.

Opinia Komitetu Regionów w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie Funduszu Spójności

(2005/C 231/03)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2005 r.)

Komitet Regionów,

uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego Fundusz Spójności (COM(2004) 494 końcowy- 2004/0166 (AVC);

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z 15 lipca 2004 r. o zasięgnięciu opinii Komitetu Regionów w tej sprawie, zgodnie z art. 265 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

uwzględniając decyzję swojego Przewodniczącego z 26 maja 2004 r. o powierzeniu Komisji ds. Spójności Terytorialnej, prac nad niniejszą opinią;

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1164/94, ustanawiające Fundusz Spójności, uzupełnione następnie rozporządzeniami Rady (WE) nr 1264/99 i (WE) 1265/99;

uwzględniając inne wnioski w sprawie rozporządzeń Komisji Europejskiej dotyczących ogólnych zasad stosujących się do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, COM(2004) 492 końcowy, 2004/0163 (AVC) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), COM(2004) 495 końcowy - 2004/0167 (COD);

uwzględniając swoją opinię w sprawie Trzeciego Raportu na temat Spójności Gospodarczej i Społecznej (CdR 120/2004 fin)(1)

uwzględniając raport prognostyczny w sprawie zarządzania i uproszczenia funduszy strukturalnych po 2006 roku (CdR 389/2002 fin)(2);

uwzględniając własny projekt opinii przyjęty w dniu 4 lutego 2005 r. przez Komisję ds. Polityki Spójności Terytorialnej (sprawozdawca: Antonio PAIVA, Przewodniczący Rady Miasta Tomar (PT/EPP)) (CdR 234/2004 rev.2);

na 59. sesji plenarnej w dniach 13-14 kwietnia 2005 r. (posiedzenie z dn. 13 kwietnia) przyjął następującą opinię:

1. Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 z zadowoleniem przyjmuje ramową propozycję Komisji Europejskiej w sprawie uregulowań dotyczących funduszy strukturalnych w okresie 2007-2013;

1.2 jest przekonany, że, biorąc pod uwagę rozszerzenie Unii do 25, a następnie do 27 państw, propozycja Komisji przydzielenia 0,41 PNB (z możliwością zwiększenia do 0,46 przy włączeniu pomocy dla rozwoju obszarów wiejskich i rybołówstwa) i zarezerwowania 336,3 miliardów euro na finansowanie trzech celów (78 % na konwergencję, 18 % na konkurencyjność regionalną i zatrudnienie, 4 % na współpracę terytorialną) jest minimalnym kompromisem dla przyszłej polityki spójności;

1.3 jest zadowolony, że zakres pomocy z Funduszu Spójności objął wsparcie projektów, które przedstawiają korzyści ekologiczne, mianowicie efektywności energetycznej i energii odnawialnej oraz, w sektorze transportu poza sieciami transeuropejskimi, transportu kolejowego, rzecznego i morskiego, intermodalnych systemów transportowych i ich interoperacyjności, zarządzania ruchem drogowym i powietrznym, czystą komunikacją miejską i transportem publicznym;

1.4 z zadowoleniem odnotowuje fakt, że Fundusz Spójności będzie dotyczył państw członkowskich o PNB poniżej 90 % średniej wspólnotowej. Należy szukać rozwiązania politycznego dla Państw Członkowskich, które w następstwie rozszerzenia Unii przestaną kwalifikować się do finansowania z jego środków;

1.5 jest zdania, że państwa członkowskie będące beneficjentami Funduszu Spójności nie powinny być karane wstrzymaniem pomocy finansowej z Funduszu Spójności, kiedy, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, w danym państwie członkowskim istnieje nadmierny deficyt publiczny;

1.6 ufa, że Komisja Europejska wyjaśni, czy wstrzymanie pomocy, jeśli do niego dojdzie, dotyczy tylko nowych projektów, które zostaną zatwierdzone po 1 stycznia w roku następującym po podjęciu decyzji;

1.7 jest przekonany, że Komisja Europejska musi przeanalizować dobre i złe strony uwzględniania tych samych ogólnych przepisów w przypadku zarówno EFRR i EFS, jak i Funduszu Spójności. Przedstawione uzasadnienie nie wyjaśnia tego punktu propozycji Komisji. Komitet Regionów uważa, że należy przeprowadzić analizę kosztów i korzyści związanych z tą zmianą w uregulowaniach dotyczących Funduszu Spójności;

1.8 ufa, że Komisja Europejska ma powód, by przejść od analizy poszczególnych projektów (art. 1 ust. 3 rozporządzenia WE nr 1164/94 dotyczącego obecnego Funduszu Spójności) do analizy programów (ostatni ustęp punktu 5.2 uzasadnienia dokumentu COM(2004) 492 końcowy - rozporządzenie dotyczące funduszy strukturalnych) propozycji państw członkowskich otrzymujących wsparcie z Funduszu Spójności. Metoda ta będzie zupełnie inna od stosowanej obecnie. Komisja Europejska powinna usprawiedliwić tę zmianę stosownie do wyników oceny aktualnego Funduszu Spójności, którą należy przeprowadzić.

______

(1) Dz.U. C 318 z 22.12.2004, str. 1

(2) Dz. U. 2003/C 256/01.

2. Zalecenia Komitetu Regionów

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.231.35

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie Funduszu Spójności.
Data aktu: 13/04/2005
Data ogłoszenia: 20/09/2005