Poprawki do wytycznych dotyczące części II tytułu III "Gospodarcze procedury celne" rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny opublikowany w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich C 269 z 24.9.2001, str. 1.

Poprawki do wytycznych dotyczące części II tytułu III "Gospodarcze procedury celne" rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny opublikowany w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich C 269 z 24.9.2001, str. 1

(2005/C 219/03)

(Dz.U.UE C z dnia 7 września 2005 r.)

We wskazówkach wprowadza się następujące zmiany:

1. W rozdziale 2 zatytułowanym "Skład celny" po części "Zwykłe formy traktowania, mieszanie oliwy z oliwek" dodaje się następujący tekst w brzmieniu:

"Obliczanie kwoty należności celnych przywozowych w kontekście pozycji 19 zdanie drugie załącznika 72(1)

Przykład 1:

Przeprowadzona została następująca czynność będąca zwyczajowym zabiegiem (zz) objętym procedurą składu celnego: Wymiana rury wydechowej, która została zamontowana w samochodzie, na rurę wydechową o lepszej jakości (ze stali nierdzewnej). Zarówno samochód, jak i rura wydechowa (ze stali nierdzewnej) zostały objęte procedurą składu celnego. Samochód został zgłoszony do procedury dopuszczenia do swobodnego obrotu po przeprowadzeniu zz. Jak powinna zostać obliczona kwota należności celnych przywozowych?

Towary Wartość celna Stawka należności przywozowych Kwota należności celnych przywozowych
Pojazd przed przeprowadzeniem zz

(kod CN 8703 32 19)

30.000 EUR 10 %
Rura wydechowa (ze stali nierdzewnej)

(kod CN 8708 92 90)

3.000 EUR 4,5 %
Pojazd po przeprowadzeniu zz

(kod CN 8703 32 19)

32.000 EUR

(30.000 EUR

1.000 EUR

+ 3.000 EUR)

10 % 3.200 EUR
Wymieniona rura wydechowa

(kod CN 8708 92 90)

1.000 EUR 4,5 % Do zapłaty przypada 45 EUR jeśli rura wydechowa zostanie zgłoszona do procedury dopuszczenia do swobodnego obrotu

Przykład 2

Przeprowadzona została następująca czynność będąca zwyczajowym zabiegiem (zz) objętym procedurą składu celnego: Wymiana rury wydechowej, która została zamontowana w samochodzie, na rurę wydechową o lepszej jakości (ze stali nierdzewnej). Samochód zostaje objęty procedurą składu celnego a rura wydechowa (ze stali nierdzewnej) zostaje wprowadzona do swobodnego obrotu. Samochód został zgłoszony do procedury dopuszczenia do swobodnego obrotu po przeprowadzeniu zz. Jak powinna zostać obliczona kwota należności celnych przywozowych?

Towary Wartość celna Stawka należności przywozowych Kwota należności celnych przywozowych
Pojazd przed przeprowadzeniem zz (kod CN 8703 32 19) 30.000 EUR 10 %
Rura wydechowa (ze stali nierdzewnej) (kod CN 8708 92 90) 0 EUR Nie dotyczy
Pojazd po przeprowadzeniu zz (kod CN 8703 32 19) 29.000 EUR

(30.000 EUR

1.000 EUR)

10 % 2 900 EUR
Wymieniona rura wydechowa (kod CN 8708 92 90) 1.000 EUR 4,5 % Do zapłaty przypada 45 EUR jeśli rura wydechowa zostanie zgłoszona do procedury dopuszczenia do swobodnego obrotu"

2. W rozdziale 3 zatytułowanym "Uszlachetnianie czynne" po części "Środki produkcji" dodaje się następujący tekst w brzmieniu:

"Warunki gospodarcze

(Artykuł 539 ust. 2 lit. c))

Kontekst

Międzynarodowe zobowiązania ograniczają kwotę refundacji wywozowych, która może zostać wypłacona przez UE w przypadku towarów nieobjętych załącznikiem I (NAI) do wysokości 415 mln EUR w roku budżetowym. Jednakże w przypadkach kiedy prognozowane zapotrzebowanie na refundacje przekracza dostępne środki, art. 11 rozporządzenia Rady 3448/93 przewiduje system, w którym warunki gospodarcze określone w art. 117 lit. c) rozporządzenia (EWG) 2913/92 są również uznane za spełnione w przypadku pewnych ilości produktu podstawowego używanego do produkcji towarów NAI. Ilości produktów podstawowych, do których stosuje się wspomniany przepis, są określone za pomocą bilansu dostaw opartego na porównaniu wymaganych dostępnych refundacji z prognozowanym zapotrzebowaniem na refundacje - bilans ten podlega regularnej weryfikacji. Szczegółowe zasady zastosowania powyższego przepisu zawarte są w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1488/2001(2) z 19 lipca 2001 r. ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 3448/93 w odniesieniu do obejmowania pewnych ilości niektórych produktów podstawowych wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską ustaleniami dotyczącymi uszlachetniania czynnego bez uprzedniego badania warunków gospodarczych.

Zgodnie z rozporządzeniem 1488/2001 obejmowanie ilości podstawowych produktów rolniczych tym programem zależy od przedstawienia ważnego świadectwa o uszlachetnianiu czynnym (świadectwo UC). Za okazaniem egzemplarza nr 1 ważnego świadectwa UC lub wypisu z takiego świadectwa, i przy spełnieniu warunków ustalonych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2454/93, podmiot gospodarczy może złożyć pojedynczy wniosek do organów celnych Państwa Członkowskiego o pozwolenie na stosowanie ustaleń dotyczących uszlachetniania czynnego w stosunku do ilości produktu podstawowego mniejszej lub równej ilości określonej na świadectwie lub wypisie. Uważa się w takim przypadku, że zostały spełnione warunki gospodarcze, o których mowa w art. 117 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 2913/92.

Jednakże art. 507 ust. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 przewiduje, że pozwolenie staje się skuteczne z dniem jego wydania lub, o ile jest to w nim określone, z datą późniejszą. Ponadto, kiedy pozwolenie stanie się skuteczne, art. 507 ust. 4 rozporządzenia 2454/93 przewiduje, że pozwolenie ma okres ważności nieprzekraczający 3 miesiące w przypadku mleka i przetworów mlecznych oraz okres ważności nieprzekraczający 6 miesięcy w przypadku pozostałych odpowiednich produktów rolniczych.

Problem

Komisja dokonuje przeglądu tego specjalnego systemu NAI IPR w świetle doświadczenia zdobytego od momentu jego wejścia w życie we wrześniu 2002 r. Jednym z powstałych problemów są podmioty gospodarcze, które zwracają się do organów celnych z wnioskiem o przesunięcie daty od której pozwolenie staje się skuteczne - w niektórych przypadkach poza datę końca okresu budżetowego, w którym rozpoznano deficyt budżetowy w stosunku do NAI. KW przypadku gdy data pozwolenia zostaje opóźniona może to oznaczać, że zamiast dostarczenia do Wspólnoty produktu podstawowego w okresie rozpoznanego deficytu dostępnych refundacji, jest on dostarczany do Wspólnoty w czasie, kiedy dostępne są wystarczające kwoty refundacji.

Rozwiązanie

Artykuł 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1488/2001 przewiduje: »Obejmowanie pewnych ilości produktów podstawowych wymienionych w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 3448/93 ustaleniami dotyczącymi uszlachetniania czynnego bez uprzedniego badania warunków gospodarczych jest uzależnione, w trakcie okresu ważności, od okazania świadectwa uszlachetniania czynnego (zwanego dalej świadectwem UC).« Powyższy przepis powinien być interpretowany jako oznaczający, iż odpowiednie pozwolenie na stosowanie procedury uszlachetniania czynnego musi stać się skuteczne w okresie obowiązywania właściwego świadectwa UC.

Ponadto art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92 przewiduje: »Bez uszczerbku dla przepisów szczególnych ustanowionych w innych dziedzinach niniejszy Kodeks stosuje się w handlu między Wspólnotą i państwami trzecimi.« Oznacza to, że art. 507 ust. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 zostaje zastąpiony art. 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1488/2001 (lex specialis) w odniesieniu do daty, kiedy pozwolenie staje się skuteczne."

3. Część zatytułowana "Towary ekwiwalentne" otrzymuje brzmienie:

"Towary ekwiwalentne

(art. 541 ust. 3)

Przepisy szczegółowe są stosowane m.in. w odniesieniu do mleka i przetworów mlecznych.

Zgodnie z pkt 7 załącznika 74 korzystanie z ekwiwalentności w odniesieniu do mleka i przetworów mlecznych jest dozwolone na następujących warunkach:

Pod uwagę bierze się następujące składniki: suchą masę mleka, masę tłuszczu mlecznego oraz białko. Waga każdego z tych składników zawartych w towarach przywożonych nie przekracza wagi każdego z tych składników zawartych w towarach ekwiwalentnych. Jednakże, w przypadku kiedy wartość gospodarcza towarów przywożonych jest określana na podstawie wyłącznie jednego albo dwóch wyżej wymienionych składników, waga może zostać obliczona na podstawie tego lub tych składników. Dozwolone jest wyrównanie naturalnych wahań zawartości suchej masy, tłuszczu i białka w okresie referencyjnym, który został określony w pozwoleniu (do czterech miesięcy). Znaczenie ma wyłącznie całkowita waga każdego z tych składników w towarach przywożonych i w towarach ekwiwalentnych. Jeśli waga całkowita odpowiednich składników w towarach przywożonych przekracza całkowitą wagę odpowiednich składników w towarze ekwiwalentnym, art. 204 Kodu powinien zostać zastosowany w tak sposób, żeby tylko nadwyżka wagowa została objęta należnościami celnymi przywozowymi. Nadwyżka wagowa musi zostać przeliczona na odpowiadającą ilość przywożonych towarów.

Przykłady obliczania należności celnych przywozowych:

A) Wartość gospodarcza odtłuszczonego mleka w proszku jest określana przez suchą masę mleka oraz zawartość białka.

100 ton odtłuszczonego mleka w proszku zawierającego 36 % białka oraz 95 % suchej masy mleka jest wywożonych w formie produktów kompensacyjnych w ramach procedury uszlachetniania czynnego EX/IM w formie jednej przesyłki. Oznacza to, że wywiezionych zostało 36 ton białka i 95 ton suchej masy mleka.

Następnie 50 ton odtłuszczonego mleka w proszku o zawartości 40 % białka i 98 % suchej masy oraz 50 ton odtłuszczonego mleka w proszku o zawartości 38 % białka oraz 94 % suchej masy zostaje przywiezionych i objętych ustaleniami dotyczącymi uszlachetniania czynnego. Oznacza to, że objętych tymi ustaleniami zostało 39 ton białka i 96 ton suchej masy. Waga przywiezionego białka i suchej masy przekracza wagę wywiezionego białka i suchej masy o odpowiednio 3 tony (3.000 kg) oraz 1 tonę (1.000 kg). Nadwyżka wagowa każdego składnika musi zostać przeliczona na odpowiadającą ilość przywożonych towarów, tj. 3.000 kg x 100: 39 = 7.692,3 kg; 1.000 kg x 100: 96 = 1.041,67 kg. Do zapłaty przypadają należności celne przywozowe obejmujące najwyższą wagę towarów przywożonych = 7.692,3 kg. Zasadniczo powstaje również dług celny w odniesieniu do 1.041,67 kg przywożonych towarów. Jednakże pod uwagę należy brać wyłącznie taki składnik, który stanowi najwyższą odpowiadającą ilość towarów przywożonych. W przeciwnym przypadku należności celne przywozowe zostaną nałożone dwukrotnie na ten sam przywożony towar.

B) Wartość gospodarcza sera cheddar przeznaczona do przetworzenia na fondue serowe jest określona na podstawie suchej masy mleka i masy tłuszczów.

100 kg sera cheddar zawierających 67 % całkowitej suchej masy, 35 % masy tłuszczu, 31 % białka oraz 1 % soli mineralnych zostaje przywiezionych i objętych procedurą uszlachetniania czynnego.

Odpowiada to 67 kg suchej masy oraz 35 kg masy tłuszczu.

Przez okres referencyjny czterech miesięcy ser cheddar pochodzący ze Wspólnoty, z zawartością 62 % całkowitej suchej masy, 30 % masy tłuszczu, 31 % białka oraz 1 % soli mineralnych jest używany jako towar ekwiwalentny i następująco wywożony w postaci przetworzonego sera (produkt kompensacyjny):

1. miesiąc: 35 kg

2. miesiąc: 12 kg

3. miesiąc: 27 kg

4. miesiąc: 29 kg

tj. całe 103 kg sera cheddar pochodzącego ze Wspólnoty jest używane jako towar ekwiwalentny.

Odpowiada to 63,86 kg suchej masy (103 x 62 %) oraz 30,9 kg masy tłuszczu (103 x 30 %).

Wynik to 3,14 (67 minus 63,86) kg dodatkowej suchej masy oraz 4,1 (35 minus 30,9) kg dodatkowej masy tłuszczu.

Powyższe dwie nadwyżki muszą zostać przeliczone na ekwiwalentny ser cheddar pochodzący z krajów trzecich, a większa nadwyżka ilości użytego sera cheddar:

3,14 kg suchej masy odpowiada 4,69 kg sera cheddar.

4,1 kg suchej masy odpowiada 11,7 kg sera cheddar. Dlatego też wymieniona masa tłuszczu musi zostać użyta, ponieważ odpowiada ona większej ilości sera cheddar pochodzącego z krajów trzecich, który zostanie poddany opodatkowaniu.

Przykłady towarów, w przypadku których wartość gospodarcza jest określana na podstawie wyłącznie jednego lubdwóch składników:

Produkt przywożony (kod CN) Wartość gospodarcza produktu przywożonego jest określana na podstawie Uwagi
suchej masy mleka masy tłuszczu białka
Odtłuszczone mleko w proszku

(0402 10)

X X
Masło

(0405 10)

X
Serwatka

(0404 10)

X X
Produkty mleczarskie do smarowania

(0405 20)

X
Cheddar

(0406 90 21)

X X Ser przeznaczony do przetworzenia na ser przetworzony/fondue"

4. Po części "Łączne zakończenie procedury" dodaje się tekst w brzmieniu:

"Wykaz produktów kompensacyjnych, które podlegają właściwym dla nich należnościom celnym przywozowym

(art. 548 ust. 1)

Jeśli w wyniku ustaleń dotyczących uszlachetnienia czynnego powstaje dług celny, w niektórych przypadkach, w celu określenia tego długu celnego, produkty kompensacyjne podlegają właściwym dla nich należnościom celnym przywozowym. O przypadkach tych jest mowa w art. 548 ust. 1 w połączeniu z załącznikiem 75. Załącznik ten obejmuje odpady, złom, pozostałości, okrawki i szczątki, które są nieodzownym produktem ubocznym procesu uszlachetniania, inne niż główne produkty kompensacyjne określone w pozwoleniu. Te wtórne produkty kompensacyjne podlegają właściwym dla nich należnościom celnym przywozowym, o ile posiadacz pozwolenia nie wystąpi o oszacowanie należności celnych za te produkty zgodnie z art. 121 Kodu. Poniższy wykaz zawiera przykłady, do których ma zastosowanie załącznik 75.

Uwaga: Podane kody CN są oparte na CN 2002 i nie są uaktualnione. Z tego względu mogą być niezgodne z obowiązująca Nomenklaturą Scaloną (CN).

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

5. Po części "ATA KARNET" dodaje się tekst w brzmieniu:

"Definicja pojęcia »wykorzystywanie w celach handlowych« znajduje się w art. 555 ust. 1 lit. a). Wobec tego »wykorzystywanie w celach handlowych« oznacza wykorzystywanie środków transportu do przewozu osób za wynagrodzeniem lub przemysłowy czy handlowy przewóz towarów, za wynagrodzeniem lub bez. Przemysłowy przewóz towarów bez wynagrodzenia oznacza np. przewóz surowców przeznaczonych do użycia w fabryce, przy wykorzystaniu transportu należącego do tej fabryki."

6. Po pkt C lit. j) (Inne wyposażenie) wykazu przykładowego dotyczącego wyposażenia zawodowego (art. 569) dodaje się następującą literę:

"k) Urządzenia rozrywkowe na wolnym powietrzu, pod warunkiem że obsługa i konserwacja takiego sprzętu wymaga specjalistycznej wiedzy lub umiejętności i metod."

______

(1) Następujące przykłady dotyczące obliczania kwoty należności celnych przywozowych zgodnie z pozycją 19 drugie zdanie załącznika 72 do CCIP mają również zastosowanie w przypadku składu celnego typu D.

(2) Dz.U. L 196 z 20.7.2001, str. 9.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.219.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Poprawki do wytycznych dotyczące części II tytułu III "Gospodarcze procedury celne" rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny opublikowany w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich C 269 z 24.9.2001, str. 1.
Data aktu: 07/09/2005
Data ogłoszenia: 07/09/2005
Data wejścia w życie: 07/09/2005