Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Słowenii na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 8 marca 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Słowenii na lata 2004-2007

(2005/C 177/06)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 8 marca 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Słowenii obejmujący lata 2004-2007. Program częściowo spełnia wymagania "kodeksu postępowania w sprawie treści i formy programów stabilności i konwergencji" dotyczące danych. Rachunki sektora publicznego nie są w pełni dostosowane do norm ESA95, na co wskazuje duży udział procentowy w PKB "innych" dochodów i wydatków. W związku z tym Słowenia proszona jest o osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.

(2) Aktualnie dostępne informacje pozwalają sądzić, że stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny odzwierciedla realistyczne założenia dotyczące wzrostu. Przewiduje on, że wzrost realnego PKB, szacowany na 4,0 % w 2004 r., będzie utrzymywał się na zbliżonym poziomie przez pozostałą część okresu objętego programem. Pomimo wciąż istniejących zagrożeń przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się osiągalne.

(3) Celem stanowiącej podstawę programu strategii budżetowej jest osiągnięcie zdrowych finansów publicznych w postaci sytuacji budżetowej bliskiej równowagi, co jednak nie ma nastąpić w ciągu okresu objętego programem. Program przewiduje stopniowe zmniejszanie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w okresie objętym programem, z jednoczesnym stałym ograniczaniem procentowego udziału wydatków w PKB. Po stałym spadku, który utrzyma się do roku 2006, wskaźnik dochodów zacznie wzrastać pod koniec okresu objętego programem jako następstwo dodatniego efektu budżetowego netto członkostwa w UE. Zgodnie ze ścieżką korekty deficyt ma się zmniejszyć o połowę w ciągu kolejnych czterech lat osiągając poziom nieco powyżej 1 % w 2007 r. W stosunku do poprzedniego programu, obecna aktualizacja stanowi w ogólnych zarysach potwierdzenie zaplanowanej korekty przy nieco korzystniejszym scenariuszu makroekonomicznym.

(4) Ryzyka towarzyszące przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się być zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony wiarygodny scenariusz makroekonomiczny potwierdza docelowe wielkości deficytu. Ponadto w celu ochrony docelowej wielkości deficytu zagrożonej niekorzystnymi warunkami, rząd ma prawo udzielić odpowiedzi odmownej na prośby związane ze zwiększeniem wydatków, tak jak miało to miejsce w roku 2004. Ponadto przewidywana strata dochodów z tytułu VAT w wysokości 0,3 % PKB rocznie w latach 2005-2007 może okazać się w rzeczywistości mniejsza, co świadczyłoby o tym, że prognozy dochodów z podatków są zbyt ostrożne. Z drugiej strony wysokość dochodów z podatków bezpośrednich po przyjętej reformie podatkowej może być niepewna. Jednocześnie wynik za rok 2007 jest częściowo pochodną nowej perspektywy finansowej UE na lata 2007-2013, zakładającej znaczny wzrost wpływów budżetowych netto z budżetu UE. Co więcej, istnieje ryzyko przekroczenia ustalonej kwoty wydatków, zwłaszcza w związku z wydatkami na emerytury w przypadku odstępstw od przewidzianych parametrów w następstwie zapowiedzianej na 2006 r. rewizji formuły indeksacji emerytur.

(5) Biorąc pod uwagę powyższą ocenę ryzyka, zakładana w programie strategia budżetowa może nie zapewniać wystarczającego marginesu bezpieczeństwa dla ryzyka przekroczenia trzyprocentowego progu deficytu PKB przy normalnych wahaniach cyklu koniunkturalnego poza ostatnim rokiem programu. Strategia ta jest również niewystarczająca do realizacji średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest osiągnięcie sytuacji budżetowej bliskiej równowagi do roku 2007.

(6) Dług sektora publicznego brutto jest stosunkowo niski: szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia wyniósł 30,2 % PKB, czyli znacznie poniżej przewidzianej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB, a do roku 2007 osiągnie on wartość 29,7 % PKB.

(7) Słowenia może stanąć wobec zagrożeń, jeśli chodzi o długookresową stabilność finansów publicznych, których istotnym elementem są przewidywane koszty budżetowe związane ze starzeniem się społeczeństwa. Realizowana reforma systemu emerytalnego przynosi pozytywne skutki dla budżetu, lecz przewidywany wzrost wydatków na świadczenia emerytalne po 2020 r. jest nadal bardzo wysoki. Ponadto pomimo wprowadzenia w 2004 r. pewnych środków racjonalizacji systemu opieki zdrowotnej, dalsza gruntowna reforma tego systemu przyczyniłaby się do poprawy długookresowej stabilności finansów publicznych.

W świetle powyższej oceny Rada wyraża opinię, że Słowenia powinna:

i) wykorzystać wszelkie możliwości, aby przyspieszyć zmniejszanie deficytu sektora rządowego i samorządowego;

ii) podjąć dalsze środki zmierzające do poprawy długookresowej stabilności finansów publicznych, w tym reformy systemu emerytalnego i systemu opieki zdrowotnej.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB (zmiana w %) PK styczeń 2005 4,0 3,8 3,9 4,0
KOM październik 2004 4,0 3,6 3,8 n.d.
PK maj 2004 3,6 3,7 3,8 3,9
Inflacja HICP (%) PK styczeń 2005(1) 3,6 3,0 2,7 2,6
KOM październik 2004 3,9 3,4 3,0 n.d.
PK maj 2004(1) 3,3 3,0 2,7 2,6
Saldo sektora instytucji PK styczeń 2005 - 2,1 - 2,1 - 1,8 - 1,1
rządowych i samorządowych KOM październik 2004 - 2,3 - 2,2 - 1,9 n.d.
(% PKB) PK maj 2004 - 1,9 - 1,8 - 1,5 - 0,9
Saldo pierwotne (% PKB) PK styczeń 2005 - 0,3 - 0,4 - 0,2 0,4
KOM październik 2004 - 0,3 - 0,2 - 0,1 n.d.
PK maj 2004 - 0,3 - 0,4 - 0,2 0,4
Zadłużenie sektora PK styczeń 2005 30,2 30,7 30,9 29,7
publicznego brutto (% PKB) KOM październik 2004 30,9 30,8 30,6 n.d.
PK maj 2004 29,1 29,5 29,4 28,4
Uwaga:
(1) Inflacja CPI dla programów konwergencji.
Źródła:
Program konwergencji (PK); prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM).

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty, o których mowa w niniejszym tekście, można znaleźć na stronie internetowej

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.177.17

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Słowenii na lata 2004-2007.
Data aktu: 08/03/2005
Data ogłoszenia: 19/07/2005