Sprawozdanie na temat działań finansowanych z budżetu wraz z odpowiedziami Instytucji.

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY

Zgodnie z postanowieniami traktatów (art. 248 ust. 4 traktatu o ustanowieniu WE oraz art. 160c ust. 4 traktatu o EWEA) oraz art. 143 i 181 ust. 2 Rozporządzania Finansowego z 25 czerwca 2002 r. mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz art. 116 i 135 ust.2 Rozporządzenia Finansowego z 27 marca 2003 r. mającego zastosowanie do Europejskich Funduszy Rozwoju, Trybunał Obrachunkowy Wspólnot Europejskich na spotkaniu w dniach 6 i 7 października 2004 r. przyjął

SPRAWOZDANIE ROCZNE

za rok obrachunkowy 2003

(2004/C 293/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2004 r.)

Sprawozdanie wraz z odpowiedziami instytucji na uwagi Trybunału zostało przekazane organowi odpowiedzialnemu za udzielanie absolutorium z wykonania budżetu oraz innym instytucjom

Juan Manuel FABRA VALLÉS

(Prezes)

Giorgio CLEMENTE

Hubert WEBER

Aunus SALMI

François COLLING

Maarten B. ENGWIRDA

Jean-François BERNICOT

Robert REYNDERS

Máire GEOGHEGAN-QUINN

Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA

Lars TOBISSON

Hedda von WEDEL

David BOSTOCK

Morten Louis LEVYSOHN

Ioannis SARMAS

Július MOLNÁR

Vojko Anton ANTONČIČ

Gejza HALÁSZ

Jacek UCZKIEWICZ

Josef BONNICI

Irena PETRUŠKEVIČIENĖ

Igors LUDBORŽS

Jan KINŠT

Kersti KALJULAID

WSTĘP

0.1. Dwudzieste siódme sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego za rok 2003 posiada tę samą strukturę, co sprawozdanie za rok 2002: poświadczenie wiarygodności jest przedstawione w rozdziale 1(1); uwagi na temat zarządzania budżetem są przedstawione w rozdziale 2; rozdziały 3-9 prezentują sprawozdanie na temat środków własnych oraz działalności finansowanej z różnych części budżetu, a rozdział 10 obejmuje instrumenty finansowe i operacje bankowe. Uwagi Trybunału na temat Europejskich Funduszy Rozwoju wraz z poświadczeniem wiarygodności są przedstawione osobno w niniejszym dokumencie. Odpowiedzi Komisji (lub innych właściwych instytucji UE) są przedstawione obok uwag Trybunału.

0.2. Podobnie jak w latach poprzednich, szczegółowe analizy i wyniki kontroli przeprowadzonych w ramach poświadczenia wiarygodności stanowią główny element rozdziałów dotyczących dochodu oraz głównych obszarów wydatków, które odpowiadają działom perspektywy finansowej(2). Te "szczegółowe oceny"(3) stanowią podstawę poświadczenia wiarygodności przedstawionego w rozdziale 1. W poszczególnych rozdziałach przedstawiono informacje na temat stanu zaawansowania we wprowadzaniu w życie zaleceń wynikających z poprzednich kontroli. Zawierają one także streszczenia dziesięciu sprawozdań specjalnych opublikowanych przez Trybunał od poprzedniego sprawozdania rocznego. Załączniki do rozdziałów 3-9 przedstawiają elementy wykorzystane do monitorowania i oceny zarządzania finansowego budżetem UE.

0.3. Niniejsze sprawozdanie jest publikowane w okresie znaczących zmian dla Unii Europejskiej: rozszerzenie UE do 25 krajów; negocjacje i podpisanie Traktatu Konstytucyjnego; zwiększenie i odnowienie składu Parlamentu Europejskiego oraz zmiana Kolegium Komisji w trakcie trwającej reformy administracyjnej zmierzającej do lepszej realizacji polityk UE oraz lepszego zarządzania finansami. Ponadto prowadzone są negocjacje na temat finansowania Unii Europejskiej w przyszłości oraz wydatków na okres perspektywy finansowej na lata 2007-2013.

0.4. Pomimo postępu ze strony instytucji europejskich, konieczne są dalsze starania, aby zagwarantować, że budżet EU jest wykonywany w sposób, który spełnia uzasadnione oczekiwania obywateli Unii Europejskiej. Trybunał ponownie nie otrzymał uzasadnionego zapewnienia, że systemy nadzoru i kontroli znaczących obszarów budżetu są skutecznie wdrożone, tak aby zarządzać ryzykiem dotyczącym legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń. Większość wydatków jest zarządzana wspólnie bądź w sposób zdecentralizowany, co wymaga odpowiedniej kontroli nad funduszami UE poprzez stosowanie dobrych praktyk lub właściwe uregulowania prawne. Kontrole Trybunału wielokrotnie ujawniły liczne nieprawidłowości występujące w tych wydatkach.

0.5. W opinii nr 2/2004(4) Trybunał podkreśla potrzebę skutecznej i wydajnej kontroli budżetu UE na wszystkich szczeblach administracji. Trybunał uważa, że istnieje możliwość dalszego udoskonalenia koncepcji systemów kontroli poprzez ustalenie jasnych i spójnych celów oraz zakresu odpowiedzialności, zapewnienie skutecznej koordynacji, dostarczenie informacji na temat ich kosztów i korzyści oraz zapewnienie jednolitego stosowania wymogów. Trybunał proponuje opracowanie wspólnotowych ram kontroli wewnętrznej, aby ułatwić skuteczną kontrolę budżetu UE. Ramy te powinny uwzględniać powszechne zasady i standardy, które posłużą jako podstawa do tworzenia nowych lub rozwoju istniejących systemów kontroli. Komisja powinna być odpowiedzialna za promowanie poprawy w systemach kontroli wewnętrznej we współpracy z Państwami Członkowskimi.

0.6. Szczególnym wyzwaniem dla Unii Europejskiej, co zostało przedstawione w rozdziale 2 niniejszego sprawozdania rocznego, jest rosnący poziom zaległych zobowiązań - wydatków formalnie przyznanych, ale wciąż nieuregulowanych. Pod koniec 2003 r. ich wartość była równa pięcioletnim płatnościom przy bieżącym wskaźniku wykonania, co przedstawia dużo gorszą sytuację niż w tym samym momencie poprzedniego okresu perspektywy finansowej. Powodem tej sytuacji jest sporządzanie zbyt ambitnych budżetów oraz niezdolność państw członkowskich oraz państw korzystających z pomocy UE do wykorzystania funduszy UE, częściowo z powodu opóźnień w ustanawianiu niezbędnych przepisów w zakresie zarządzania i kontroli, a częściowo z powodu zbyt małej liczby projektów uprawnionych do korzystania z finansowania wspólnotowego.

0.7. Przy sporządzania budżetu perspektywy finansowej na lata 2007-2013 powinny zostać przygotowane realistyczne prognozy w zakresie możliwości wykorzystania funduszy i harmonogramu ich wykorzystania. Znaczna część okresu nowej perspektywy będzie potrzebna na uregulowanie zobowiązań zaciągniętych w okresie obecnej perspektywy na lata 2000-2006. Jeżeli nie zostaną podjęte konkretne działania, niepełne wykorzystanie funduszy w okresie nowej perspektywy zwiększy problem i spowoduje powiększanie się różnicy pomiędzy środkami w budżecie, a ich wykorzystaniem (co wpłynie na realizację polityk w przyszłości).

0.8. W przyszłym roku Trybunał będzie kontynuował wzmacnianie swojej roli jako niezależnej instytucji kontroli Unii Europejskiej. Trybunał wykorzystał rozszerzenie Unii Europejskiej do 25 członków do udoskonalania swoich procedur decyzyjnych, mając na celu poprawę procesu sporządzania swoich sprawozdań i opinii. Trybunał nieustannie stara się poprawić metodologię i instrumenty kontroli, a także szkolić swoich pracowników, aby jak najlepiej wypełniać swoją misję, czyli przyczyniać się w sposób aktywny do poprawy zarządzania finansowego Unii Europejskiej na wszystkich poziomach.

______

(1) Zgodnie z art. 129 ust. 4 rozporządzenia finansowego (Dz.U. L 248 z 16.9.2002) poświadczenie wiarygodności jest również publikowane ze skonsolidowanymi sprawozdaniami rocznymi Wspólnoty Europejskiej w oddzielnym wydaniu Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

(2) Perspektywa finansowa jest uzgadniana wspólnie pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją i ustanawia limity wydatków na każdą z siedmiu kategorii (działów) środków na pokrycie zobowiązań oraz na całość środków na pokrycie płatności. Niniejsze sprawozdanie nie przedstawia osobnego rozdziału na temat działu Rezerwy, gdyż środki te są wykorzystywane jedynie jako przeniesienie do innych działów.

(3) Artykuł 248 ust.1 Traktatu WE, zmienionego Traktatem Nicejskim.

(4) Opinia nr 2/2004 Trybunału Obrachunkowego Wspólnot Europejskich na temat modelu "pojedynczej kontroli" (single audit) (wraz z propozycją wspólnotowych ram kontroli wewnętrznej) (Dz.U. C 107 z 30.4.2004).

SPRAWOZDANIE NA TEMAT DZIAŁAŃ FINANSOWANYCH Z BUDŻETU

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ROZDZIAŁ  1

Poświadczenie wiarygodności oraz informacje dodatkowe

ROZDZIAŁ  2

Zarządzanie budżetem

ROZDZIAŁ  3

Środki własne

ROZDZIAŁ  4

Wspólna polityka rolna

ROZDZIAŁ  5

Działania strukturalne

ROZDZIAŁ  6

Polityki wewnętrzne, w tym badania

ROZDZIAŁ  7

Działania zewnętrzne

ROZDZIAŁ  8

Pomoc przedakcesyjna

ROZDZIAŁ  9

Wydatki administracyjne

ROZDZIAŁ  10

Instrumenty finansowe i operacje bankowe

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.293.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie na temat działań finansowanych z budżetu wraz z odpowiedziami Instytucji.
Data aktu: 06/10/2004
Data ogłoszenia: 30/11/2004