(COM(2003) 761 wersja ostateczna)(CON/2004/14)
(2004/C 134/08)
(Dz.U.UE C z dnia 12 maja 2004 r.)
1. W dniu 5 marca 2004 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie zbierania i przekazywania danych w zakresie kwartalnego długu publicznego (określanego dalej jako "projektowane rozporządzenie").
2. Właściwość EBC do wydania opinii wynika z artykułu 105, ustępu (4) Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, przy uwzględnieniu faktu, że dane, które będą zbierane i przekazywane zgodnie z projektowanym rozporządzeniem poszerzą zakres dostępnych informacji odnoszących się do kwartalnego długu publicznego, wykorzystywanych w działalności analitycznej EBC w zakresie polityki pieniężnej. Zgodnie z pierwszym zdaniem artykułu 17, ustępu 5 Regulaminu EBC, Rada Zarządzająca wydała niniejszą opinię.
3. Przedmiotem projektowanego rozporządzenia jest zbieranie i przekazywanie kwartalnych danych dotyczących długu publicznego, zgodnie z definicją zawartą w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(1) Projektowane rozporządzenie nie zmienia istniejących wymagań dotyczących sprawozdawczości mających zastosowanie w odniesieniu do procedury dla nadmiernego deficytu.
4. EBC pozytywnie przyjmuje projektowane rozporządzenie, zauważając że dane, które będą zbierane na jego podstawie będą uzupełniać zestawienia kwartalnych danych statystycznych w zakresie finansów publicznych, przewidzianych w Planie Działania w sprawie Wymagań Statystycznych Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW) (zwanym dalej "Planem Działania UGW"), sporządzonym na wniosek Rady Ecofin przez Komisję Europejską (Eurostat), w ścisłej współpracy z EBC. Plan Działania UGW jest odpowiedzią na raport Komitetu Walutowego w sprawie wymogów informacyjnych w ramach UGW, zaakceptowany przez Radę Ecofin w dniu 18 stycznia 1999 r., oraz drugi raport roboczy w sprawie wymogów informacyjnych w ramach UGW zaakceptowany przez Radę Ecofin w dniu 5 czerwca 2000 r.
5. Projektowane rozporządzenie przyczyni się do realizacji ogólnego celu, jakim jest opracowanie spójnego systemu kwartalnych sprawozdań dla sektora publicznego, odnoszących się do Unii Europejskiej, a tym samym do strefy euro. Uzupełni ono istniejące zestawienia kwartalnych danych dotyczących finansów publicznych określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 264/2000 z dnia 3 lutego 2000 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w zakresie krótkoterminowych statystyk finansów publicznych(2), rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2002 z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie kwartalnych niefinansowych sprawozdań administracji publicznej(3) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 501/2004 z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie kwartalnych finansowych sprawozdań administracji publicznej(4).
6. Ponieważ projektowane rozporządzenie przewiduje, że kwartalne dane o długu publicznym powinny być przekazywane w takim samym terminie jak dane określone w rozporządzeniach, o których mowa w punkcie 5 (tj. w terminie trzech miesięcy po zakończeniu kwartału, którego dotyczą przekazywane dane), łatwo można będzie dokonać włączenia wskazanych danych do istniejącego systemu kwartalnych sprawozdań dla sektora publicznego.
Frankfurt nad Menem, dnia 19 kwietnia 2004 r.
|
Prezes EBC |
|
Jean-Claude TRICHET |
______
(1) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie zmienione poraz ostatni przez rozporządzenie Komisji (WE) nr 351/2002.
(2) Dz.U. L 29 z 4.2.2000, str.4.
(3) Dz.U L 179 z 9.7.2002, str.1.
(4) Dz.U L 81 z 19.3.2004, str.1.