Statut Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego.

STATUT EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU INWESTYCYJNEGO
zatwierdzony dnia 14 czerwca 1994 r. i zmieniony dnia 19 czerwca 2000 r. przez Walne Zgromadzenie

(2001/C 225/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 sierpnia 2001 r.)

Artykuł  1

Ustanowienie

Ustanawia się Europejski Fundusz Inwestycyjny, zwany dalej "Funduszem", który posiada osobowość prawną oraz autonomię finansową.

Artykuł  2

Zadania i działalność

1.
Zadaniem Funduszu jest wspieranie osiągania celów Wspólnoty.

Fundusz realizuje to zadanie poprzez działalność obejmującą:

– zapewnienie zabezpieczeń, jak również innych porównywalnych instrumentów w zakresie pożyczek i innych zobowiązań finansowych, w każdej formie prawnie dopuszczalnej,

– nabywanie, posiadanie, zarządzanie i zbywanie udziałów w każdym przedsiębiorstwie z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w art. 12 ust. 2 pkt i) niniejszego Statutu.

2.
Ponadto Fundusz może podjąć inną działalność związaną z zadaniami określonymi w niniejszym artykule lub wynikającą z nich. Działalność Funduszu może obejmować zaciąganie pożyczek.
3.
Działalność Funduszu oparta jest na rozsądnych zasadach bankowości oraz innych rozsądnych zasadach i praktykach handlowych mających zastosowanie. Bez uszczerbku dla przepisów art. 28 wymieniona działalność wykonywana jest w ścisłej współpracy między Funduszem a jego członkami założycielami lub między Funduszem a jego obecnymi członkami w określonym czasie, w zależności od przypadku.
Artykuł  3

Siedziba

Siedzibą Funduszu jest Luksemburg.

Artykuł  4

Członkowie

1.
Członkami założycielami Funduszu są:

– Wspólnota Europejska, zwana dalej "Wspólnotą", reprezentowana przez Komisję Europejską, zwaną dalej "Komisją",

– Europejski Bank Inwestycyjny, zwany dalej "Bankiem",

– instytucje finansowe, których wykaz załączony jest do niniejszego statutu (załącznik I), zwane dalej "instytucjami finansowymi".

2.
Na warunkach określonych przez Zarząd działający na podstawie decyzji podjętej przez Walne Zgromadzenie, inne osoby prawne z sektora finansowego, których cele gospodarcze wspierają realizację zadań Funduszu, mogą stać się członkami Funduszu.
Artykuł  5

Kapitał

1.
Kapitał statutowy Funduszu początkowo wynosi 2 000 milionów EUR, podzielony na 2 000 udziałów, każdy o wartości nominalnej 1 miliona EUR, dostępnych do objęcia dla członków Funduszu, zgodnie z art. 6 niniejszego statutu.
2.
Kapitał statutowy może zostać podwyższony decyzją Walnego Zgromadzenia, stanowiącego większością 85 % oddanych głosów.
3.
W przypadku podwyższenia kapitału i z zastrzeżeniem warunków ustanowionych przez Walne Zgromadzenie, każdy członek ma możliwość objęcia ułamka podwyższenia odpowiadającego stosunkowi, który istniał między udziałami objętymi przez tego członka a kapitałem Funduszu przed podwyższeniem.
4.
Członkowie Funduszu odpowiadają za zobowiązania Funduszu wyłącznie do wysokości ich udziału w objętym kapitale, ale niewpłaconym.
Artykuł  6

Objęcie udziałów

1.
Członkowie założyciele Funduszu obejmują według wartości nominalnej ilość udziałów określoną w załączniku II do niniejszego statutu.
2.
Dalsze objęcia udziałów dokonywane są na warunkach ustanowionych przez Walne Zgromadzenie; cena takich udziałów nie może być niższa niż ich wartość nominalna.
Artykuł  7

Udziały

1.
Udziały w początkowym objętym kapitale są wpłacane w wysokości do 20 % w czterech równych rocznych ratach.
2.
W przypadku podwyższenia kapitału uzgodnienia dotyczące płatności dokonywane są przez Walne Zgromadzenie.
3.
Walne Zgromadzenie, działające na wniosek Zarządu, może zażądać spłaty objętego lecz niewpłaconego kapitału w zakresie koniecznym dla Funduszu do wypełnienia zobowiązań wobec swoich wierzycieli. Spłata ta dokonywana jest w ciągu 90 dni od decyzji walnego zgromadzenia.
4.
Wszystkie płatności dokonywane są w euro.
5.
Jedynie z uprzednią pisemną zgodą Zarządu, udziały można zastawić lub obciążyć w jakikolwiek sposób.
6.
Bez uszczerbku dla art. 5 ust. 4 niniejszego Statutu żaden członek, z tytułu swojego członkostwa, nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania Funduszu.
7.
Wszelkie zasoby niewymagane przez Fundusz do wykonywania działalności na podstawie art. 2 mogą być inwestowane na rynkach finansowych. Przy zarządzaniu tymi inwestycjami Fundusz nie bierze udziału w jakimkolwiek arbitrażu walutowym, niewymaganym bezpośrednio do dokonywania jego operacji lub do wypełnienia zaciągniętych zobowiązań.
8.
Członkowie Funduszu mogą zbywać swoje udziały przez przekazywanie ich innym członkom lub osobie trzeciej na podstawie art. 4 ust. 2 niniejszego statutu. Jeżeli członek ma zamiar zbyć swoje udziały, proponuje je Bankowi lub, za zgodą Banku, któremukolwiek z innych członków Funduszu lub osobie trzeciej, spełniającej kryteria art. 4 ust. 2 niniejszego statutu.
Artykuł  8

Prawa związane z udziałami

Na warunkach ustanowionych w art. 27 i 33 niniejszego statutu każdy udział przyznaje prawa w zakresie własności aktywów Funduszu, uczestniczenia w zysku netto oraz, tam gdzie jest to stosowne, we wpływach pieniężnych z likwidacji pro rata do liczby istniejących udziałów.

Artykuł  9

Zarządzanie i administrowanie Funduszem

Fundusz jest zarządzany i administrowany przez trzy następujące organy:

– Walne Zgromadzenie

– Zarząd;

– Dyrektora Naczelnego.

Artykuł  10

Walne Zgromadzenie

1.
Walne Zgromadzenie członków Funduszu odbywa się co najmniej jeden raz w roku, gdy jest zwołane przez Prezesa Zarządu. Walne Zgromadzenia odbywają się w siedzibie Funduszu albo w innym miejscu określonym w zawiadomieniu o zwołaniu takich zgromadzeń.
2.
Walne Zgromadzenie może również być zwołane na wniosek jednego z członków Funduszu oraz w następstwie decyzji Zarządu. Walne Zgromadzenie zwoływane jest, jeżeli wnioskowali o to członkowie, których udziały wynoszą 13 % lub więcej objętego kapitału, określając kwestię, która stanowi przyczynę takiego wniosku.
3.
Decyzje Walnego Zgromadzenia mogą być podejmowane w ramach procedury pisemnej i z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w regulaminie wewnętrznym i zgodnie z jego przepisami.
Artykuł  11

Uczestnictwo - Reprezentacja - Kworum - Większość

1.
Wszyscy członkowie Funduszu są uprawnieni do uczestniczenia w walnych zgromadzeniach.
2.
Wspólnota reprezentowana jest przez jednego z członków Komisji lub przez inną należycie umocowaną osobę.
3.
Bank reprezentowany jest przez jego prezesa lub wiceprezesa lub inną należycie umocowaną osobę.
4.
Instytucje finansowe reprezentowane są przez jedną osobę z każdej instytucji finansowej.
5.
Każdy członek Funduszu dysponuje liczbą głosów równą liczbie objętych przez niego udziałów.
6.
Członkowie mogą głosować za pośrednictwem poczty lub mogą być oni reprezentowani przez innego członka.
7.
Kworum wymagane do tego, aby walne zgromadzenia odbyło się, jest osiągnięte, jeżeli członkowie obecni lub reprezentowani posiadają nie mniej niż 50 procent objętego kapitału.
8.
O ile w niniejszym Statucie nie przewidziano inaczej, decyzje Walnego Zgromadzenia podejmowane są większością oddanych głosów.
Artykuł  12

Kompetencje Walnego Zgromadzenia

1.
Członkowie Funduszu wykonują swoje prawa poprzez Walne Zgromadzenie.
2.
Walne Zgromadzenie:

i) podejmuje wszelkie decyzje upoważniające Fundusz do prowadzenia działań przewidzianych w art. 2 ust. 1 tiret drugie niniejszego statutu;

ii) zatwierdza regulamin wewnętrzny Funduszu;

iii) podejmuje decyzje w sprawie przyjęcia nowych członków;

iv) zatwierdza roczne sprawozdanie złożone przez Zarząd;

v) zatwierdza roczny bilans i rachunek zysków i strat;

vi) określa przeznaczenie i rozdzielenie dochodu netto Funduszu;

vii) wyznacza członków Komisji Obrachunkowej Funduszu;

viii) wykonuje uprawnienia ustanowione w art. 34 niniejszego statutu w zakresie przyjmowania wszelkich zmian statutu;

ix) podejmuje decyzje dotyczące podwyższenia kapitału statutowego Funduszu oraz wezwań do opłacenia niepokrytego objętego kapitału;

x) z zastrzeżeniem warunków ustanowionych w art. 26 niniejszego statutu, podejmuje decyzje dotyczące każdego podwyższenia pułapu zobowiązań Funduszu;

xi) podejmuje decyzje o zawieszeniu lub wykluczeniu członków;

xii) podejmuje decyzje dotyczące trwałego zakończenia działań Funduszu oraz rozdzielenia jego aktywów;

xiii) wyznacza członków Zarządu i ich zastępców spośród osób wskazanych na podstawie art. 15 ust. 1 i 3 niniejszego statutu;

xiv) obowiązkowo odwołuje członka Zarządu, jeżeli członek ten nie jest w stanie dłużej pełnić swoich obowiązków lub jest winny poważnego uchybienia;

xv) wykonuje wszystkie uprawnienia przekazane mu na mocy jakichkolwiek innych przepisów niniejszego statutu.

3.
Procedury w zakresie działalności Walnego Zgromadzenia ustanawiane są w regulaminie wewnętrznym.
Artykuł  13

Przewodniczenie Walnemu Zgromadzeniu

Walnym Zgromadzeniom przewodniczy przedstawiciel członka posiadającego największą ilość udziałów w Funduszu.

Artykuł  14

Protokół - wypis

Obrady Walnego Zgromadzenia są Protokołowane. Protokoły opracowywane są przez sekretariat Funduszu, a ich kopie lub wypisy z nich są poświadczane i wydawane członkom.

Artykuł  15

Zarząd

1.
Zarząd składa się z siedmiu członków, wyznaczonych przez Walne Zgromadzenie a wskazanych przez członków Funduszu, zgodnie z procedurą przewidzianą w regulaminie wewnętrznym. Walne Zgromadzenie może zmienić liczbę członków Zarządu.
2.
Przy wykonywaniu swoich obowiązków członkowie Zarządu działają niezależnie i w najlepszym interesie Funduszu. Są oni odpowiedzialni wyłącznie przed Walnym Zgromadzeniem. Każdy członek Zarządu może być wspomagany przez zastępcę, który, w czasie nieobecności członka, działa w jego/jej imieniu, uczestniczy w posiedzeniach Zarządu oraz przysługują mu takie same kompetencje, jak członkowi, którego zastępuje.
3.
Członkowie Zarządu i ich zastępcy są wyznaczani zgodnie z zasadami ustanowionymi w regulaminie wewnętrznym. Regulamin wewnętrzny może stanowić, że wyznaczony członek uprawniony jest do działania jako członek Zarządu przed podjęciem decyzji o wyznaczeniu przez roczne Walne Zgromadzenie. Przepisy mające zastosowanie do członków Zarządu stosuje się również do każdego w ten sposób wskazanego członka.
4.
Członkowie Zarządu są wyznaczani na okres dwóch lat z możliwością odnowienia mandatu.
5.
Jeżeli roczne sprawozdanie przedłożone Walnemu Zgromadzeniu przez Zarząd nie zostanie zatwierdzone, Zarząd podaje się do dymisji.
6.
Procedury w zakresie działalności Zarządu są ustanowione w regulaminie wewnętrznym.
Artykuł  16

Kompetencje Zarządu

Poza uprawnieniami przekazanymi Zarządowi na mocy innych przepisów niniejszego statutu, Zarząd:

i) podejmuje decyzje w sprawie wszystkich operacji Funduszu. Może on przekazać kompetencje w zakresie podejmowania decyzji w całości lub częściowo, jeżeli uzna to za stosowne;

ii) przyjmuje kierunki i główne wytyczne dotyczące działalności i zarządzania Funduszem;

iii) opracowuje propozycje składane Walnemu Zgromadzeniu;

iv) określa ogólne warunki uczestnictwa;

v) określa kryteria zwrotu dotyczące operacji Funduszu;

vi) ustala cele i limity zaciągania pożyczek określonych w art. 2 ust. 2 niniejszego statutu;

vii) na podstawie wniosków złożonych przez członków Funduszu, zgodnie z procedurą przewidzianą w regulaminie wewnętrznym, wyznacza dyrektora naczelnego i jego/jej zastępcę, jeżeli wyznaczono zastępcę. Ma również prawo odwołać dyrektora naczelnego i jego zastępcę, jeżeli wyznaczono zastępcę.

viii) nadzoruje dyrektora naczelnego i jego/jej zastępcę oraz zapewnia, aby Fundusz był zarządzany zgodnie z przepisami niniejszego statutu i zgodnie z kierunkami głównymi wytycznymi ustanowionymi przez Zarząd;

ix) składa Walnemu Zgromadzeniu roczne sprawozdania finansowe i roczne sprawozdanie z działalności Funduszu;

x) zwołuje Walne Zgromadzenia Funduszu;

xi) bez uszczerbku dla kompetencji Walnego Zgromadzenia podejmuje decyzje we wszelkich innych sprawach wykraczających poza kompetencje Dyrektora Naczelnego.

Artykuł  17

Przewodniczenie Zarządowi

1.
Zarządowi przewodniczy jeden z jego członków, wyznaczony zgodnie z przepisami ustanowionymi w regulaminie wewnętrznym.
2.
Jeżeli przewodniczący nie może uczestniczyć w posiedzeniach, Zarządowi przewodniczy inny członek Zarządu, wyznaczony zgodnie z przepisami regulaminu wewnętrznego.
Artykuł  18

Zarząd - posiedzenia -kworum

1.
Zarząd zbiera się tak często, jak wymagają tego interesy Funduszu, a przynajmniej raz w ciągu kwartału kalendarzowego. Posiedzenia są zwoływane przez przewodniczącego a porządki dzienne sporządzane są zgodnie z regulaminem wewnętrznym. Przewodniczący zwołuje posiedzenie Zarządu, jeżeli członek Zarządu przedkłada w tej sprawie uzasadniony wniosek. Posiedzenia Zarządu odbywają się w siedzibie Funduszu lub w innym miejscu wybranym przez przewodniczącego.
2.
Decyzje Zarządu mogą być podejmowane w drodze procedury pisemnej z zastrzeżeniem warunków oraz zgodnie z przepisami ustanowionymi w regulaminie wewnętrznym.
3.
Obrady Zarządu są ważne, wyłącznie jeżeli nie mniej niż połowa członków Zarządu jest obecna.
4.
Decyzje Zarządu podejmowane są większością głosów.
Artykuł  19

Protokół

Obrady Zarządu są protokołowane. Protokół opracowywany jest przez sekretariat Funduszu, a jego kopie i wypisy z niego są poświadczane i wydawane członkom.

Artykuł  20

Dyrektor Naczelny

1.
Fundusz jest zarządzany przez Dyrektora Naczelnego. Dyrektor działa niezależnie i w najlepszym interesie Funduszu oraz w wypełnianiu swoich obowiązków jest odpowiedzialny wyłącznie przed Zarządem.
2.
Dyrektor Naczelny jest wyznaczany na okres do 5 lat i może być wyznaczony ponownie.
3.
Dyrektor Naczelny może być wspierany przez zastępcę, który, w razie jego/jej nieobecności, zastępuje Dyrektora Naczelnego oraz przysługują mu te same kompetencje.
4.
Procedury składania wniosków o wyznaczenie Dyrektora Naczelnego i jego zastępcy ustanowione są w regulaminie wewnętrznym.
Artykuł  21

Kompetencje Dyrektora Naczelnego

1.
Dyrektor Naczelny odpowiada za bieżące zarządzanie Funduszem, zgodnie z przepisami niniejszego statutu oraz kierunkami i głównymi wytycznymi i przyjętymi przez Zarząd.
2.
Dyrektor Naczelny w szczególności:

– działa zgodnie z kierunkami i głównymi przyjętymi przez Zarząd, zgodnie z art. 16 niniejszego statutu,

– składa roczne sprawozdanie Funduszu Zarządowi,

– ustala w ramach swoich kompetencji roczne sprawozdania finansowe Funduszu w ciągu trzech miesięcy od końca każdego roku budżetowego i przedkłada je następnie Zarządowi,

– dostarcza Zarządowi dodatkowe sprawozdania i dokumenty, jak ustanowiono w regulaminie wewnętrznym lub na wniosek Zarządu.

3.
Dyrektor Naczelny reprezentuje Fundusz w stosunkach ze stronami trzecimi i w postępowaniach sądowych.
4.
Dokumenty dotyczące Funduszu i wszystkich zobowiązań zaciągniętych w jego imieniu podpisywane są przez Dyrektora Naczelnego lub przez jego przedstawiciela, należycie upoważnionego przez Dyrektora Naczelnego.
5.
Pracownicy Funduszu podlegają zwierzchnictwu Dyrektora Naczelnego oraz są przez niego/nią zatrudniani i zwalniani.
Artykuł  22

Audyt

1.
Rachunki Funduszu podlegają audytowi corocznie przez Komisję obrachunkową, złożoną z trzech biegłych rewidentów, wyznaczonych przez Walne Zgromadzenie. Walne Zgromadzenie może podjąć decyzję o zwiększeniu liczby rewidentów maksymalnie do pięciu. Nominacji dokonuje się zgodnie z warunkami ustanowionymi w regulaminie wewnętrznym.
2.
Członkowie Komisji Obrachunkowej działają zgodnie z przyjętymi zwyczajowo normami zawodowymi. Komisja Obrachunkowa potwierdza, czy bilans oraz rachunek zysków i strat Funduszu przedstawia prawdziwy obraz pozycji finansowej Funduszu w zakresie jego aktywów i pasywów a także wyników jego operacji za rok obrotowy poddany kontroli.
Artykuł  23 1

Zakres geograficzny

Fundusz może prowadzić swoją działalność na terytorium Państw Członkowskich Wspólnoty, w krajach kandydujących i w potencjalnych krajach kandydujących oraz w krajach Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA).

Artykuł  24

Wynagrodzenie Funduszu

Poziom wynagrodzenia lub inne dochody uzyskiwane przez Fundusz w związku z jego działalnością na podstawie niniejszego statutu określane są w taki sposób, aby odzwierciedlały ponoszone ryzyko, pokrywały koszty operacyjne, ustalały rezerwy proporcjonalnie do wymienionego ryzyka oraz aby generowały właściwy przychód w odniesieniu do zasobów.

Artykuł  25

Ograniczenia dotyczące działalności Funduszu

W odniesieniu do zapewnienia gwarancji, ograniczenia dotyczące zobowiązań Funduszu ustanawiane są przez Zarząd, zgodnie z art. 16 niniejszego statutu.

Odpowiednie ograniczenia dotyczące zobowiązań Funduszu przy nabywaniu udziałów w przedsiębiorstwach ustanawiane są we właściwych decyzjach określonych w art. 12 ust. 2 pkt i) niniejszego statutu.

Artykuł  26

Pułap całkowitych zobowiązań Funduszu

Całkowite zobowiązania Funduszu, wyłączając zobowiązania zaciągnięte przez Fundusz w imieniu osób trzecich, nie mogą przekraczać:

– w odniesieniu do udzielania gwarancji: trzykrotnej sumy objętego kapitału; pułap ten może być podwyższony decyzją Walnego Zgromadzenia do maksymalnej wysokości pięciokrotnej sumy objętego kapitału. Jeżeli rezerwy Funduszu są równe lub przekraczają 7,5 % sumy kapitału subskrybowanego, pułap ten może być podwyższony decyzją Walnego Zgromadzenia do maksymalnej wysokości sumy objętego kapitału;

– w odniesieniu do udziałów: kwoty określonej decyzją Walnego Zgromadzenia na podstawie art. 12 niniejszego statutu.

Artykuł  27

Przeznaczenie i rozdzielenie dochodu netto

1.
Walne Zgromadzenie określa, przynajmniej corocznie, jaka część dochodu netto Funduszu zostanie przeznaczona na rezerwy lub na inne cele, albo rozdzielona między członków Funduszu.

Przed jakimkolwiek rozdzieleniem na członków Funduszu, kwota równa co najmniej 20 % dochodu netto przeznaczana jest każdego roku na rezerwy. Przeznaczanie na rezerwy ustaje, gdy rezerwy osiągną 10 % objętego kapitału i zostają wprowadzone ponownie, jeżeli rezerwy spadają poniżej 10 % objętego kapitału.

2.
Rozdzielenia między członków Funduszu dokonuje się proporcjonalnie do liczby udziałów posiadanych przez każdego członka.
Artykuł  28

Współpraca z osobami trzecimi

1.
Fundusz może przyjmować zadania, związane z zarządzaniem specjalnymi zasobami, powierzone mu przez osoby trzecie, pod warunkiem że są one zgodne z jego zadaniami, oraz że są zapisywane na odrębnych rachunkach, oraz że przynoszą odpowiednie wynagrodzenie.
2.
Fundusz, na warunkach niniejszego statutu, może współpracować ze wszystkimi organizacjami międzynarodowymi, prowadzącymi działalność w dziedzinach podobnych do jego własnych.
3.
Fundusz może zawierać umowy z takimi organizacjami, jak również z organizacjami krajowymi oraz partnerami bankowymi w Państwach Członkowskich Wspólnoty lub też w państwach trzecich, w celu zrealizowania celów lub zadań Funduszu.
Artykuł  29

Zawieszenie lub wykluczenie członków

1.
Jeżeli członek Funduszu nie wypełni jakiegokolwiek zobowiązania określonego poniżej, może zostać zawieszony decyzją Walnego Zgromadzenia.
2.
W trakcie zawieszenia członek pozostaje związany zobowiązaniami wynikającymi z członkostwa; nie może on jednakże wykonywać żadnych praw przewidzianych w niniejszym statucie.
3.
Jeżeli, po upływie sześciu miesięcy po podjęciu decyzji przez Walne Zgromadzenie o zawieszeniu członka, nie wypełnił on swoich zobowiązań, które były przyczyną tej decyzji, Walne Zgromadzenie może ogłosić wykluczenie takiego członka.
Artykuł  30

Rozliczenie z członkami wykluczonymi z Funduszu

1.
Ustanie członkostwa pociąga za sobą częściowe rozliczenie się z danym członkiem.
2.
Udziały wykluczonego członka rozdzielane są zgodnie z przepisami art. 7 ust. 8 niniejszego statutu. Jeżeli udziały nie zostaną nabyte przez Bank lub przez innego członka Funduszu, Walne Zgromadzenie może zezwolić na ich sprzedaż podmiotom spełniającym kryteria art. 4 ust. 2 niniejszego statutu.

W przypadku gdy udziały nie zostaną odkupione przez innych członków lub przez podmioty spełniające kryteria art. 4 ust. 2, zostaną one odkupione przez Fundusz.

3.
Z zastrzeżeniem ust. 2 powyżej Fundusz odkupuje udziały wykluczonego członka po niższej wartości nominalnej lub wartości księgowej, obliczonej w dniu ustaniu członkostwa w Funduszu.

Bez względu na wykluczenie z Funduszu, były członek pozostaje związany jego bezpośrednimi oraz warunkowymi zobowiązaniami wobec Funduszu tak długo, jak wymagalna jest jakakolwiek część udzielonych gwarancji lub udziałów kapitałowych w przedmiocie, których transakcje zawarto przed zakończeniem członkostwa. Nie jest on jednak związany zobowiązaniami wynikającymi z udzielenia gwarancji przez Fundusz lub z jego udziałów kapitałowych nabytych po ustaniu członkostwa oraz nie ma udziału ani w dochodach, ani w wydatkach Funduszu.

4.
Płatność za udziały odkupione przez Fundusz od wykluczonego członka zostaje dokonana na następujących warunkach:

– nie dokonuje się żadnej płatności przed upływem okresu sześciu miesięcy od daty ustania członkostwa. Płatność jest ograniczona do kwoty, o jaką cena odkupu przekracza sumę zobowiązań wobec Funduszu ze strony byłego członka wynikających z operacji Funduszu;

– jeżeli Fundusz poniósł straty związane z udzieleniem gwarancji lub z udziałami kapitałowymi Funduszu, które były wymagalne w dniu ustania członkostwa, a wartość takich strat przekracza kwotę rezerw na pokrycie strat, w dniu ustania członkostwa, były członek spłaci, na żądanie Funduszu, kwotę, o którą cena odkupu jego udziałów byłaby pomniejszona, gdyby straty zostały uwzględnione, gdy określano cenę odkupu. Ponadto były członek jest nadal zobowiązany do pokrycia, na każde wezwanie, niepokrytych objętych udziałów, w zakresie, w jakim byłoby to wymagane, gdyby nastąpiło obniżenie kapitału Funduszu, a wezwanie zostałoby dokonane w chwili, gdy cena odkupu udziału była już ustalona.

Artykuł  31

Zakończenie działalności

1.
Jeżeli wymagają tego okoliczności, Zarząd może czasowo zawiesić działalność Funduszu. Zarząd przekazuje tę decyzję Walnemu Zgromadzeniu do dalszego rozpatrzenia. Walne Zgromadzenie, stanowiąc większością kwalifikowaną 85 % oddanych głosów, może podjąć decyzję o trwałym zakończeniu działalności Funduszu, który wówczas zaprzestaje wszelkich swoich działań, poza działaniami odnoszącymi się do likwidacji Funduszu.
2.
Trwałe zaprzestanie działań Funduszu pociąga za sobą jego likwidację. Walne Zgromadzenie wyznacza likwidatorów, którzy podejmują działania wymagane przez likwidację.
Artykuł  32

Odpowiedzialność członków Funduszu

1.
W przypadku trwałego zakończenia działalności funduszu wymagalne roszczenia Funduszu są zaspokajane z następujących źródeł, w kolejności podanej poniżej:

– aktywa Funduszu

– kwoty należne Funduszowi w odniesieniu do objętego kapitału, ale niewpłacone.

2.
Zarząd podejmuje właściwe środki w celu zapewnienia podziału między uprawnionych z wierzytelności bezpośrednich oraz uprawnionych z wierzutelności warunkowych pro rata, zgodnie z ich odpowiednimi prawami.
Artykuł  33

Rozdzielenie aktywów

1.
W przypadku zakończenia działalności Funduszu aktywa nie są rozdzielane między jego członków według objętego przez nich kapitału Funduszu do chwili, gdy:

– wszystkie zobowiązania wobec wierzycieli Funduszu zostaną w pełni wypełnione,

– Walne Zgromadzenie podejmie decyzję o dokonaniu rozdzielenia aktywów.

2.
Aktywa rozdziela się między członków Funduszu proporcjonalnie do udziału każdego członka w kapitale Funduszu.
3.
Zarząd ustanawia procedury rozdzielenia.
Artykuł  34

Zmiany

1.
Niniejszy statut może zostać zmieniony decyzją Walnego Zgromadzenia na wniosek Zarządu. Wszelkie zmiany w art. 2 i 3 niniejszego statutu wymagają większości 85 % oddanych głosów.
2.
Jeżeli Walne Zgromadzenie nie zdecyduje inaczej, zatwierdzone zmiany stają się skuteczne trzy miesiące od dnia, w którym zmiany te zostały zgłoszone członkom Funduszu.
Artykuł  35

Właściwość

1.
Spory między Funduszem, z jednej strony, a beneficjentami jego działalności, z drugiej, niezależnie od tego czy są to instytucje finansowe występujące w charakterze beneficjentów lub inni beneficjenci, są rozstrzygane przez właściwe sądy krajowe.
2.
W tym celu Fundusz posiada adres do doręczeń w każdym Państwie Członkowskim Wspólnoty. Fundusz może jednakże w każdej umowie wskazać określony adres do doręczeń pism lub przewidzieć postępowanie arbitrażowe.
3.
Jak przewidziano w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską oraz w granicach w nim ustanowionych (art. 30 ust. 6 statutu Banku), spory dotyczące środków przyjętych przez organy Funduszu podlegają właściwości Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.
Artykuł  36

Przywileje i immunitety

Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich stosuje się również do Funduszu, do członków jego organów oraz do jego pracowników, na warunkach ustanowionych w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską (art. 30 ust. 5 statutu Banku).

Artykuł  37

Wejście w życie

Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem, który zostanie określony przez Walne Zgromadzenie.

1 Art. 23 zmieniony przez zawiadomienie z dnia 30 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.C.09.216.6) zmieniające nin. statut z dniem 30 listopada 2007 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2001.225.2

Rodzaj: Statut
Tytuł: Statut Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego.
Data aktu: 19/06/2001
Data ogłoszenia: 10/08/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/08/2001