Reforma systemów tranzytu celnego.

REZOLUCJA RADY
z dnia 21 czerwca 1999 r.
w sprawie reformy systemów tranzytu celnego

(1999/C 193/01)

(Dz.U.UE C z dnia 9 lipca 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Procedury tranzytu celnego rozwinęły się, zarówno dla uczestników rynku, jak i administracji celnej, osiągając poziom sprawdzonych instrumentów polityki handlowej, istotnych w celu ułatwiania i zarządzania olbrzymim wzrostem międzynarodowego obrotu towarowego; odnosi się to w równym stopniu do:

– wspólnotowej procedury tranzytowej w odniesieniu do przewozu towarów we Wspólnocie na podstawie Wspólnotowego Kodeksu Celnego(1);

– wspólnej procedury tranzytowej w odniesieniu do obrotu między Wspólnotą, Państwami EFTA oraz krajami grupy Wyszehradzkiej na podstawie wielostronnej Konwencji WE - EFTA o wspólnej procedurze tranzytowej(2), oraz

– procedury tranzytu na podstawie karnetu TIR w odniesieniu do obrotu towarowego między Państwami Członkowskimi Wspólnoty a pozostałymi Umawiającymi się Stronami Konwencji TIR(3), szczególnie w Europie Środkowej i Wschodniej,

w ramach których towary mogą być wysyłane w obszarze celnym Wspólnoty albo między tym terytorium a państwem trzecim przy zachowaniu minimum formalności i z zawieszeniem należności celnych oraz opłat krajowych.

(2) Biorąc pod uwagę stały wzrost obrotu spowodowany otwarciem granic z krajami Europy Środkowej i Wschodniej oraz procesem globalizacji, doświadczenia z rozwojem obrotu tranzytowego w efekcie wprowadzenia rynku wewnętrznego oraz planowane rozszerzenie wspólnego systemu tranzytowego na następne kraje Europy Środkowej i Wschodniej, znaczenie procedur tranzytowych będzie w przyszłości rosło, nawet po rozszerzeniu Wspólnoty, wspólnotowa administracja celna obecnie obsługuje około 20 milionów operacji tranzytowych rocznie w oparciu o standardowe dokumenty celne.

(3) Systemy tranzytu celnego były wykorzystywane w celu dokonywania oszustw przez międzynarodowe organizacje przestępcze, szczególnie w odniesieniu do towarów obłożonych wysokim podatkiem (papierosy, alkohol) i wrażliwych towarów WPR (mięso, mleko w proszku, cukier) wysyłanych z wykorzystaniem transportu drogowego.

(4) Problemy z oszustwami doprowadziły do przyjęcia na wczesnym etapie środków i specjalnych zasad, dzięki którym podmioty gospodarcze i administracja celna są już znacznie bardziej świadomi ryzyka i które pomogły ograniczyć nadużywanie systemów tranzytowych.

(5) Jednakże biorąc pod uwagę niedociągnięcia, jakie w praktyce wydarzyły się w stosowaniu systemu z powodu dużej ilości operacji tranzytowych, reforma tranzytu musi być kontynuowana z całą stanowczością.

(6) Zalecenia Parlamentu Europejskiego oraz wnioski, które przygotowała Komisja w oparciu o te zalecenia w swoim planie działań dotyczącym tranzytu w Europie(4) to główne podstawy środków potrzebnych w celu zapewnienia bardziej skutecznego przeprowadzania i kontrolowania procedur tranzytowych.

(7) W świetle poprzednich doświadczeń związanych z wprowadzaniem planu działań oraz uwzględniając sprawozdanie z postępu prac Prezydencji w zakresie reformy procedur tranzytu celnego, które Rada odnotowała dnia 21 czerwca 1999 r., dalsze starania na rzecz środków prawodawczych i operacyjnych oraz komputeryzacji systemu tranzytowego powinny być szczegółowo określone, tak aby umożliwić jak najszybciej dalszy praktyczny postęp.

(8) W interesie zarówno podmiotów gospodarczych, jak i administracji celnej, reforma wspólnotowego systemu tranzytu powinna najbardziej jak to możliwe współgrać z reformą wspólnej procedury tranzytowej przyjętej między Wspólnotą i EFTA a krajami grupy Wyszehradzkiej.

(9) Zmiany w wymogach prawnych tych bardzo odmiennych zakresów mają opierać się na dogłębnej analizie stanu faktycznego i nowych ramach odniesienia ustalonych poprzez nabyte w praktyce doświadczenie; ogólna zasada jest taka, że pierwszeństwo ma jakość nowych przepisów.

(10) Istniejące środki operacyjne wymagają podjęcia dalszego spójnego wspólnego wysiłku, jeżeli ma nastąpić postęp w osiągnięciu celów decyzji nr 210/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 grudnia 1996 r. przyjmującej program działań dla ceł we Wspólnocie (Cła 2000)(5), który zakłada jednolite funkcjonowanie europejskiej administracji celnej.

(11) Należy również mieć na względzie cele już realizowane na mocy rezolucji Rady z dnia 23 listopada 1995 r. w sprawie komputeryzacji systemów tranzytu celnego(6), jeżeli komputeryzacja systemów tranzytu celnego we wszystkich zainteresowanych państwach ma być wprowadzona jak najszybciej,

POPIERA

konkluzje Parlamentu Europejskiego, że systemy tranzytu celnego posiadają żywotne znaczenie w celu osiągnięcia wydajnej struktury ekonomicznej w Europie i dlatego też należy zapewnić im skuteczne funkcjonowanie w bezpiecznym i możliwym do kontrolowania środowisku,

ZAUWAŻA

że poczyniono znaczny postęp, szczególnie w zakresie prawodawstwa, w reformowaniu systemów tranzytowych,

ZGADZA SIĘ

– że reforma systemów tranzytu celnego powinna zapewnić ich kontynuację jako instrumentu ułatwiania transgranicznego przepływu towarów jak również, w celu dalszego zapobiegania i walki z oszustwami, dostatecznie bezpieczny system zawieszania pobierania należności celnych;

– że reforma systemów tranzytu celnego musi być nadal prowadzona, przy należytym uwzględnieniu opinii środowisk gospodarczych, z zastosowaniem jednolitych środków operacyjnych i prawodawczych, łącznie z szybką komputeryzacją, we wszystkich zainteresowanych państwach,

– że konieczne kroki prawne i jednolite środki operacyjne, sprzyjające harmonijnemu stosowaniu odpowiednich przepisów przez uczestników rynku i administrację celną, zostaną podjęte w trybie pilnym,

ZACHĘCA

– Komisję, przy uwzględnieniu wyżej wymienionych celów reformy systemów tranzytowych, do szybkiego działania w partnerstwie z Państwami Członkowskimi i w dialogu z środowiskami gospodarczymi, z przyznaniem pierwszeństwa środkom jednolitego stosowania zasad tranzytu i terminowego wprowadzenia koniecznych zmian w prawodawstwie,

– Państwa Członkowskie, w ich zakresie, do wnoszenia czynnego wkładu w reformę systemów tranzytowych, przy należytym uwzględnieniu opinii środowisk gospodarczych, przez:

– utrzymanie priorytetowego znaczenia reformy tranzytu,

– przedsięwzięcie właściwych środków operacyjnych w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemów tranzytowych,

– podjęcie kroków koniecznych w celu zapewnienia szybkiego wprowadzenia komputeryzacji systemów tranzytowych,

ZACHĘCA

Komisję do przekazania niniejszej rezolucji Umawiającym się Stronom Konwencji WE-EFTA o wspólnej procedurze tranzytowej, w celu przyjęcia zalecenia Wspólnego Komitetu, które odzwierciedlałoby ją najwierniej, jak to możliwe.

______

(1)Rozporządzenie Rady (WE) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 955/1999 (Dz.U. L 119 z 7.5.1999, str. 1).

(2)Konwencja z dnia 20 maja 1987 r. o wspólnej procedurze tranzytowej (Dz.U. L 226 z 18.8.1987, str. 2).

(3)Konwencja celna dotycząca międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetu TIR z dnia 14 listopada 1975 r.

(4)Komunikat Komisji w sprawie Planu działań Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie tranzytu w Europie - Nowa polityka celna (Dz.U. C 176 z 10.6.1997, str. 3).

(5) Dz.U. L 33 z 4.2.1997, str. 24.

(6) Dz.U. C 327 z 7.12.1995, str. 2.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024