Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 30 maja 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006

Na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051, z późn. zm.3)) w załączniku "Uzupełnienie Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego 2004-2006" wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli "OBJAŚNIENIE POJĘĆ" skreśla się część tabeli w brzmieniu:
"Pracujące osoby dorosłe Osoby wykonujące pracę na podstawie stosunku pracy, stosunku służbowego oraz umowy o pracę nakładczą."
2)
w ROZDZIALE IV "OPIS PRIORYTETÓW I DZIAŁAŃ":
a)
w Działaniach Priorytetu 1 oraz w Działaniach Priorytetu 3, z wyłączeniem Działania 3.4, część "PROCEDRURA SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ" otrzymuje brzmienie:

"Beneficjent końcowy zobowiązany jest do monitorowania i sprawozdawania z realizacji projektu okresowo, rocznie i na koniec realizacji projektu. Sprawozdania z realizacji przedkłada Instytucji Pośredniczącej.

Po weryfikacji otrzymanych sprawozdań i danych generowanych w Systemie Informatycznym Monitoringu i Kontroli Finansowej Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności (SIMIK) Instytucja Pośrednicząca sporządza sprawozdanie z realizacji ZPORR w danym województwie okresowo, rocznie i na koniec realizacji.

Sprawozdania okresowe, roczne i na zakończenie realizacji ZPORR w danym województwie zatwierdza Podkomitet Monitorujący komponent regionalny ZPORR.

Po zatwierdzeniu przez Podkomitet Monitorujący komponent regionalny ZPORR, Instytucja Pośrednicząca przekazuje sprawozdania z realizacji ZPORR w danym województwie do Instytucji Zarządzającej ZPORR.

Instytucja Zarządzająca ZPORR sporządza sprawozdanie z realizacji ZPORR okresowo, rocznie i na zakończenie realizacji Programu.

Sprawozdanie okresowe, roczne i sprawozdanie na zakończenie realizacji ZPORR zatwierdza Komitet Monitorujący ZPORR. Sprawozdania roczne i sprawozdanie na zakończenie realizacji ZPORR dodatkowo zatwierdzane są przez Komisję Europejską.",

b)
w Działaniach Priorytetu 2 oraz w Działaniu 3.4 część "PROCEDURA SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ" otrzymuje brzmienie:

"Ostateczny odbiorca (beneficjent) zobowiązany jest do monitorowania i sprawozdawania z realizacji projektu okresowo, rocznie i na koniec realizacji projektu. Sprawozdania przedkłada Beneficjentowi końcowemu (Instytucji Wdrażającej).

Po weryfikacji otrzymanych sprawozdań i danych generowanych w systemie SIMIK Beneficjent końcowy (Instytucja Wdrażająca) sporządza sprawozdanie z działania okresowo, rocznie i na koniec realizacji. Sprawozdania przedkłada Instytucji Pośredniczącej.

Po weryfikacji otrzymanych sprawozdań i danych generowanych w systemie SIMIK Instytucja Pośrednicząca sporządza sprawozdanie z realizacji ZPORR w danym województwie okresowo, rocznie i na koniec realizacji.

Sprawozdania okresowe, roczne i na zakończenie realizacji ZPORR w danym województwie zatwierdza Podkomitet Monitorujący komponent regionalny ZPORR.

Po zatwierdzeniu przez Podkomitet Monitorujący komponent regionalny ZPORR, Instytucja Pośrednicząca przekazuje sprawozdania z realizacji ZPORR w danym województwie do Instytucji Zarządzającej ZPORR.

Instytucja Zarządzająca ZPORR sporządza sprawozdanie z realizacji ZPORR okresowo, rocznie i na zakończenie realizacji Programu.

Sprawozdanie okresowe, roczne i sprawozdanie na zakończenie realizacji ZPORR zatwierdza Komitet Monitorujący ZPORR. Sprawozdania roczne i sprawozdanie na zakończenie realizacji ZPORR dodatkowo zatwierdzane są przez Komisję Europejską.",

c)
w DZIAŁANIU 2.1 "Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie":
w tabeli "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 2.1":

- - część "Beneficjenci Ostateczni" otrzymuje brzmienie:

"Beneficjenci Ostateczni Osoby posiadające wykształcenie co najmniej gimnazjalne lub odpowiednie poziomem do starego systemu kształcenia (podstawowe), w szczególności osoby zamieszkałe na obszarach zmarginalizowanych4) w tym w szczególności obszarach wiejskich i obszarach restrukturyzacji przemysłów:

- pracujące osoby dorosłe zgłaszające z własnej inicjatywy chęć podwyższania lub dostosowywania kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy (poza godzinami pracy),

- uczniowie szkół ponadgimnazjalnych publicznych i niepublicznych mających uprawnienia szkoły publicznej,

- studenci szkół wyższych,

- rolnicy i domownicy5), z wyłączeniem emerytów i osób zarejestrowanych jako bezrobotne, zainteresowani podjęciem dodatkowej działalności zbliżonej do rolnictwa,

- doradcy rolniczy6),

- instytucje zajmujące się monitorowaniem regionalnego rynku pracy, w tym ofert edukacyjnych i szkoleniowych,

- pielęgniarki i położne7), posiadające świadectwo dojrzałości i będące absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej zgłaszające chęć udziału w studiach pierwszego stopnia podwyższających kwalifikacje pielęgniarek i położnych."

- - część "Rodzaje kwalifikujących się projektów" otrzymuje brzmienie:

"Rodzaje kwalifikujących się projektów I. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych:

1. Szkolenia dla pracujących osób dorosłych zgłaszających z własnej inicjatywy chęć podwyższania lub dostosowywania kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy, w tym w zakresie języków obcych, oraz wykorzystania technik informacyjnych i komunikacyjnych (ICT).

2. Szkolenia podwyższające kwalifikacje doradców rolniczych.
3. Szkolenia dla rolników i domowników w zakresie podejmowania dodatkowej działalności zbliżonej do rolnictwa.
4. Usługi doradcze dla rolników i domowników w zakresie podejmowania dodatkowej działalności zbliżonej do rolnictwa.
5. Usługi doradcze:

- wspomagające kształtowanie kariery zawodowej pracujących osób dorosłych, zgłaszających z własnej inicjatywy chęć podwyższania kwalifikacji zawodowych lub dostosowywania tych kwalifikacji do potrzeb rynku pracy, oraz

- dla studentów.

6. Praktyczna nauka zawodu dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, z wyłączeniem szkół dla osób dorosłych8), realizowana poza Ramowym Planem Nauczania w okresie wolnym od nauki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (RP), odbywająca się w przedsiębiorstwach i mająca na celu nabycie praktycznych umiejętności i poznanie specyfiki przyszłego zawodu, z wyłączeniem praktyk zawodowych realizowanych na podstawie umowy o pracę pomiędzy pracodawcą a młodocianym w celu przygotowania zawodowego.
7. Krajowe praktyki zawodowe dla studentów szkół wyższych9) na kierunkach, gdzie nie są one obligatoryjne, odbywające się w przedsiębiorstwach i mające na celu nabycie praktycznych umiejętności i poznanie specyfiki przyszłego zawodu, z wyłączeniem praktyk zawodowych realizowanych na podstawie umowy o pracę.
8. Studia zawodowe podwyższające kwalifikacje pielęgniarek i położnych.
II. Badania i analizy na potrzeby regionalnego rynku pracy:

1. Organizacja metod wymiany informacji pomiędzy instytutcjami zaangażowanymi w monitorowanie regionalnego rynku pracy oraz ofert edukacyjnych i szkoleniowych w celu wzmocnienia współpracy pomiędzy tymi instytucjami. Służyć temu mogą projekty w szczególności z zakresu:

- przygotowania diagnozy w zakresie zidentyfikowania sytuacji w obszarze monitorowania rynku pracy oraz ofert edukacyjnych i szkoleniowych z równoczesnym przedstawieniem sposobów skuteczniejszego monitorowania zmian zachodzących na rynku pracy,

- organizowania seminariów, spotkań, warsztatów z udziałem instytucji zaangażowanych w monitorowanie regionalnego rynku pracy oraz ofert edukacyjnych i szkoleniowych w celu wymiany informacji z dziedziny zatrudnienia i kształcenia,

- zbierania danych i tworzenia ich baz w celu zwiększenia ilości i podniesienia jakości informacji z dziedziny zatrudnienia i kształcenia.

2. Badanie zbieżności prowadzonych w regionie przedsięwzięć w zakresie podwyższania umiejętności i kwalifikacji zawodowych z potrzebami regionalnego rynku pracy.
3. Analiza sytuacji na regionalnym rynku pracy, w tym w szczególności w zakresie przewidywanej sytuacji na rynku pracy wybranych zawodów, sektorów/branż, przewidywanych oczekiwań pracodawców odnośnie do pożądanych kwalifikacji i umiejętności pracowniczych, pożądanych usług szkoleniowych, zachodzących zmian w sektorze MSP, rozwoju społeczno-gospodarczego regionów, oraz publikowanie wyników przeprowadzonych badań, analiz, ekspertyz."
w części "RODZAJE KWALIFIKUJĄCYCH SIĘ PROJEKTÓW" w pkt I. "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych" uchyla się pkt 9,
w części "BENEFICJENT OSTATECZNY":
--
uchyla się tiret siódme,
--
tiret ósme otrzymuje brzmienie:

"- pielęgniarki i położne7), posiadające świadectwo dojrzałości i będące absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej, zgłaszające chęć udziału w studiach pierwszego stopnia podwyższających kwalifikacje pielęgniarek i położnych.",

d)
w DZIAŁANIU 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne":
w tabeli "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 2.2":
--
w części "Ostateczni Odbiorcy (Beneficjenci)" w pkt I "Wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej" lit. a otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku ponadgimnazjalnych szkół publicznych.

Organy prowadzące szkoły ponadgimnazjalne; związki, porozumienia i stowarzyszenia organów prowadzących szkoły ponadgimnazjalne zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem.

Organy prowadzące szkoły ponadgimnazjalne przygotowują projekt dla uczniów szkół, dla których są organem prowadzącym. Organy prowadzące szkoły ponadgimnazjalne mogą przekazać obsługę (realizację) zadań w ramach projektu stypendialnego do szkół, dla których są organem prowadzącym, lub innych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność o charakterze edukacyjnym lub społecznym. Ostateczni odbiorcy (beneficjenci) będą odpowiedzialni za przygotowanie regulaminu przyznawania stypendiów, rekrutację stypendystów, przekazywanie stypendiów, przechowywanie dokumentacji związanej z projektami stypendialnymi na wypadek kontroli. W przypadku zmiany organu prowadzącego szkołę w trakcie trwania projektu stypendialnego, projekt może być realizowany do końca roku szkolnego 2006/2007 przez organ, który rozpoczął realizację projektu w roku 2006.",

--
część "Beneficjenci Ostateczni" otrzymuje brzmienie:

"I. Wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej:

- uczniowie pochodzący z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej10), z obszarów wiejskich11), miast do 5 tys. mieszkańców, miast od 5 tys. do 20 tys. mieszkańców, w których nie ma szkół ponadgimnazjalnych publicznych kończących się maturą, do których mógłby uczęszczać uczeń posiadający zameldowanie stałe (lub w przypadku braku możliwości zameldowania stałego zameldowanie czasowe) w tych obszarach lub miastach, podejmujący naukę lub uczący się w szkole12) umożliwiającej uzyskanie świadectwa dojrzałości/maturalnego. Dodatkowe kryteria wyboru (poza kryteriami obligatoryjnymi dla wszystkich Beneficjentów Ostatecznych ubiegających się o wsparcie stypendialne, tj. kryterium dochodowym i kryterium zameldowania na określonym obszarze), wskazujące na priorytetowe traktowanie wybranych grup Beneficjentów Ostatecznych, mogą zostać zdefiniowane w Ramowym Planie Realizacji Działania13).

Wsparcie udzielone zostanie uczniom publicznych i niepublicznych mających uprawnienia szkoły publicznej szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa dojrzałości/maturalnego, z wyłączeniem szkół dla dorosłych8).

W przypadku szkół artystycznych do ubiegania się o stypendium uprawnieni są uczniowie pochodzący z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej10), posiadający zameldowanie stałe (lub w przypadku braku możliwości zameldowania stałego zameldowanie czasowe) na obszarach wiejskich, w miastach do 5 tys. mieszkańców, w miastach od 5 tys. do 20 tys. mieszkańców, w których nie ma publicznych szkół artystycznych kończących się maturą. Dodatkowe kryteria wyboru (poza kryteriami obligatoryjnymi dla wszystkich Beneficjentów Ostatecznych ubiegających się o wsparcie stypendialne, tj. kryterium dochodowym i kryterium zameldowania na określonym obszarze), wskazujące na priorytetowe traktowanie wybranych grup Beneficjentów Ostatecznych, mogą zostać zdefiniowane w Ramowym Planie Realizacji Działania13).

II. Wspieranie rozwoju edukacyjnego studentów:

- studenci pochodzący z obszarów zmarginalizowanych4) posiadający zameldowanie stałe (lub w przypadku braku możliwości zameldowania stałego zameldowanie czasowe) na terenie powiatu będącego ostatecznym odbiorcą (beneficjentem), w tym w szczególności na terenie obszarów wiejskich i restrukturyzacji przemysłów, oraz znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej10).

Dodatkowe kryteria wyboru (poza kryteriami obligatoryjnymi dla wszystkich Beneficjentów Ostatecznych ubiegających się o wsparcie stypendialne, tj. kryterium dochodowym i kryterium zameldowania na określonym obszarze), wskazujące na priorytetowe traktowanie wybranych grup Beneficjentów Ostatecznych, mogą zostać zdefiniowane w Ramowym Planie Realizacji Działania13). Wsparcie udzielone zostanie studentom uczelni publicznych i niepublicznych.",

w części "OSTATECZNI ODBIORCY (BENEFICJENCI)" w pkt I "Wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej" pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku ponadgimnazjalnych szkół publicznych:

Organy prowadzące szkoły ponadgimnazjalne; związki, porozumienia i stowarzyszenia organów prowadzących szkoły ponadgimnazjalne zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem.

Organy prowadzące szkoły ponadgimnazjalne przygotowują projekt dla uczniów szkół, dla których są organem prowadzącym. Organy prowadzące szkoły ponadgimnazjalne mogą przekazać obsługę (realizację) zadań w ramach projektu stypendialnego do szkół, dla których są organem prowadzącym, lub innych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność o charakterze edukacyjnym lub społecznym. Ostateczni odbiorcy (beneficjenci) będą odpowiedzialni za przygotowanie regulaminu przyznawania stypendiów, rekrutację stypendystów, przekazywanie stypendiów, przechowywanie dokumentacji związanej z projektami stypendialnymi na wypadek kontroli. W przypadku zmiany organu prowadzącego szkołę w trakcie trwania projektu stypendialnego, projekt może być realizowany do końca roku szkolnego 2006/2007 przez organ, który rozpoczął realizację projektu w roku 2006.",

część "BENEFICJENT OSTATECZNY" otrzymuje brzmienie:

"I. Wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej.

Uczniowie pochodzący z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej10), z obszarów wiejskich11), miast do 5 tys. mieszkańców, miast od 5 tys. do 20 tys. mieszkańców, w których nie ma szkół ponadgimnazjalnych publicznych kończących się maturą, do których mógłby uczęszczać uczeń posiadający zameldowanie stałe (lub w przypadku braku możliwości zameldowania stałego zameldowanie czasowe) w tych obszarach lub miastach, podejmujący naukę lub uczący się w szkole12) umożliwiającej uzyskanie świadectwa dojrzałości/maturalnego. Dodatkowe kryteria wyboru (poza kryteriami obligatoryjnymi dla wszystkich Beneficjentów Ostatecznych ubiegających się o wsparcie stypendialne, tj. kryterium dochodowym i kryterium zameldowania na określonym obszarze), wskazujące na priorytetowe traktowanie wybranych grup Beneficjentów Ostatecznych, mogą zostać zdefiniowane w Ramowym Planie Realizacji Działania13).

Wsparcie udzielone zostanie uczniom publicznych i niepublicznych mających uprawnienia szkoły publicznej szkół ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa dojrzałości/maturalnego, z wyłączeniem szkół dla dorosłych8).

W przypadku szkół artystycznych do ubiegania się o stypendium uprawnieni są uczniowie pochodzący z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, posiadający zameldowanie stałe (lub w przypadku braku możliwości zameldowania stałego zameldowanie czasowe) na obszarach wiejskich, w miastach do 5 tys. mieszkańców, w miastach od 5 tys. do 20 tys. mieszkańców, w których nie ma publicznych szkół artystycznych kończących się maturą. Dodatkowe kryteria wyboru (poza kryteriami obligatoryjnymi dla wszystkich Beneficjentów Ostatecznych ubiegających się o wsparcie stypendialne, tj. kryterium dochodowym i kryterium zameldowania na określonym obszarze), wskazujące na priorytetowe traktowanie wybranych grup Beneficjentów Ostatecznych, mogą zostać zdefiniowane w Ramowym Planie Realizacji Działania13).

II. Wspieranie rozwoju edukacyjnego studentów.

Studenci pochodzący z obszarów zmarginalizowanych4) posiadający zameldowanie stałe (lub w przypadku braku możliwości zameldowania stałego zameldowanie czasowe) na terenie powiatu będącego ostatecznym odbiorcą (beneficjentem), w tym w szczególności na terenie obszarów wiejskich i restrukturyzacji przemysłów, oraz znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej10). Dodatkowe kryteria wyboru (poza kryteriami obligatoryjnymi dla wszystkich Beneficjentów Ostatecznych ubiegających się o wsparcie stypendialne, tj. kryterium dochodowym i kryterium zameldowania na określonym obszarze), wskazujące na priorytetowe traktowanie wybranych grup Beneficjentów Ostatecznych, mogą zostać zdefiniowane w Ramowym Planie Realizacji Działania13). Wsparcie udzielone zostanie studentom uczelni publicznych i niepublicznych.",

e)
w Działaniach Priorytetu 4 "Pomoc techniczna" część "PROCEDURA SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ" otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy beneficjentem końcowym Pomocy Technicznej jest instytucja inna niż Instytucja Zarządzająca ZPORR (Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski, WUP lub inny beneficjent końcowy):

Beneficjent końcowy zobowiązany jest do monitorowania i sprawozdawania z realizacji projektu okresowo, rocznie i na koniec realizacji projektu. Sprawozdania z realizacji przedkłada Instytucji Pośredniczącej.

Po weryfikacji otrzymanych sprawozdań i danych generowanych w Systemie Informatycznym Monitoringu i Kontroli Finansowej Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności (SIMIK) Instytucja Pośrednicząca sporządza sprawozdanie z realizacji ZPORR w danym województwie okresowo, rocznie i na koniec realizacji.

Sprawozdania okresowe, roczne i na zakończenie realizacji ZPORR w danym województwie zatwierdza Podkomitet Monitorujący komponent regionalny ZPORR.

Po zatwierdzeniu przez Podkomitet Monitorujący komponent regionalny ZPORR, Instytucja Pośrednicząca przekazuje sprawozdania z realizacji ZPORR w danym województwie Instytucji Zarządzającej ZPORR.

Instytucja Zarządzająca ZPORR sporządza sprawozdanie z realizacji ZPORR okresowo, rocznie i na zakończenie realizacji Programu.

Sprawozdanie okresowe, roczne i sprawozdanie na zakończenie realizacji ZPORR zatwierdza Komitet Monitorujący ZPORR.

Sprawozdania roczne i sprawozdanie na zakończenie realizacji ZPORR dodatkowo zatwierdzane są przez Komisję Europejską.

2. W przypadku gdy beneficjentem końcowym pomocy jest Instytucja Zarządzająca ZPORR:

Instytucja Zarządzająca ZPORR uwzględnia własne projekty, współfinansowane z Pomocy Technicznej ZPORR, sporządzając sprawozdanie z realizacji ZPORR okresowo, rocznie i na zakończenie realizacji Programu.

Procedury sporządzania i zatwierdzania sprawozdań oraz terminy ich składania są takie same jak w pierwszym przypadku.

Sprawozdanie okresowe, roczne i sprawozdanie na zakończenie realizacji ZPORR zatwierdza Komitet Monitorujący ZPORR. Sprawozdania roczne i sprawozdanie na zakończenie realizacji ZPORR dodatkowo zatwierdzane są przez Komisję Europejską.";

3)
ROZDZIAŁ V "TABELE FINANSOWE" otrzymuje brzmienie:

"Indykatywna tabela alokacji w ramach ZPORR w podziale na priorytety i działania (euro w cenach bieżących)

Priorytet/działanie Kategorie interwencji Publiczne
koszty ogółem wkład wspólnotowy wkład krajowy
ogółem EFRR EFS ogółem budżet państwa jednostki samorządu terytorialnego
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Polska ogółem
Priorytet 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów 2.462.020.369,02 1.762.567.948,00 1.762.567.948,00 699.452.421,02 69.830.039,00 629.622.382,02
1. Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego 312, 317, 319 1.002.176.862,93 751.632.647,44 751.632. 647,44 250.544.215,49 250.544.215,49
2. Infrastruktura ochrony środowiska 332, 341, 343, 344, 345, 353 409.917.396,01 307.438.046,50 307.438.046,50 102.479.349,51 102.479.349,51
3. Regionalna infrastruktura społeczna 36, 183 325.040.014.11 243.780.010,58 243.780.010,58 81.260.003,53 35.439.213,00 45.820.790,53
3.1. Regionalna infrastruktura edukacyjna 195.202.054,88 146.401.541,68 146.401.541,68 48.800.513,20 23.220.000,00 25.580.513,20
3.2.Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia 129.837.959,23 97.378.468,90 97.378.468,90 32.459.490,33 12.219.213,00 20.240.277,33
4. Rozwój turystyki i kultury 354, 171, 172, 173 263.707.528,91 197.780.647,18 197.780.647,18 65.926.881,73 24.979.472,00 40.947.409,73
5. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego 321, 322, 323 125.389.251,07 94.041.938,30 94.041.938,30 31.347.312,77 9.411.354,00 21.935.958,77
6. Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach14) 317, 319 335.789.316.00 167.894.658,00 167.894.658,00 167.894.658,00 167.894.658,00
Priorytet 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach 600.018.911,82 438.469.535,00 438.469.535,00 161.549.376,82 160.258.702,57 1.290.674,25
1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie 23 145.650.475,25 109.237.856,16 109.237.856,16 36.412.619,09 36.412.619,09
2. Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne 23 193.445.684,39 133.539.614,53 133.539.614,53 59.906.069,86 58.615.395,61 1.290.674,25
I. Wsparcie dla dzieci z obszarów wiejskich 152.174.971.10 103.554.585,25 103.554.585,25 48.620.385,85 48.620.385,85
II. Wsparcie dla studentów 41.270.713,29 29.985.029,28 29.985.029,28 11.285.684,01 9.995.009,76 1.290.674,25
3. Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa 24 70.942.040,37 53.206.530,03 53.206.530.03 17.735.510,34 17.735.510,34
4. Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi 24 65.906.064,36 49.429.548,44 49.429.548.44 16.476.515,92 16.476.515,92
5. Promocja przedsiębiorczości 24 63.619.659,31 47.714.744,48 47.714.744,48 15.904.914,83 15.904.914,83
6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy 24 60.454.988,14 45.341.241,36 45.341.241,36 15.113.746,78 15.113.746,78
Priorytet 3 Rozwój lokalny 970.031.043,14 727.523.283,00 727.523.283,00 242.507.760,13 108.397.883,06 134.109.877,08
1. Obszary wiejskie 312, 332, 341, 343, 344, 345, 171, 172, 354, 353 467.619.622,16 350.714.716,62 350.714.716,62 116.904.905,54 46.761.962,22 70.142.943,32
2. Obszary podlegające restrukturyzacji 164, 171, 172, 312, 332, 341, 343, 344, 345, 354 145.279.410,99 108.959.558,71 108.959.558,71 36.319.852,28 14.527.940,91 21.791.911,37
3. Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe 164,351,352,353 124.816.439,83 93.612.330,58 93.612.330,58 31.204.109,25 12.481.643,70 18.722.465,55
4. Mikroprzedsiębiorstwa 161,163 75.965.192,34 56.973.894,00 56.973.894,00 18.991.298,34 18.991.298,34 0,00
5. Lokalna infrastruktura społeczna 36 156.350.377,82 117.262.783,09 117.262.783,09 39.087.594,72 15.635.037,89 23.452.556,83
5.1. Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa 82.627.239,00 61.970.429,25 61.970.429,25 20.656.809,75 8.262.723,90 12.394.085,85
5.2. Lokalna infrastruktura ochrony zdrowia 73.723.138,81 55.292.353,84 55.292.353,84 18.430.784,97 7.372.313,99 11.058.470,98
Priorytet 4 Pomoc techniczna 53.220.019,57 39.910.003,00 39.910.003,00 13.310.016,57 7.816.289,82 5.493.726,76
1. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki limitowane 411, 412, 413 33.524.881,59 25.140.927,65 25.140.927,65 8.383.953,94 4.508.890,44 3.875.063,50
2. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki nielimitowane 411, 412, 413 11.397.944,65 8.548.206,03 8.548.206,03 2.849.738,62 2.203.417,90 646.320,72
3. Działania informacyjne i promocyjne 411, 415 8.297.193,34 6.220.869,32 6.220.869,32 2.076.324,02 1.103.981,48 972.342,54
ZPORR ogółem 4.085.290.343,55 2.968.470.769,00 2.530.001.234,00 438.469.535,00 1.116.819.574,55 346.302.914,44 770.516.660,11
Całkowite związane z EFRR 3.485.271.431,73 2.530.001.234,00 2.530.001.234,00 0,00 955.270.197,73 186.044.211,87 769.225.985,86
Całkowite związane z EFS 600.018.911,82 438.469.535,00 0,00 438.469.535,00 161.549.376,82 160.258.702,57 1.290.674,25";

Zgodnie z art. 29 rozporządzenia nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych, wkład z funduszy zostaje obliczony w odniesieniu do całkowitego, publicznego lub pokrewnego kwalifikującego się wydatku (krajowego, regionalnego lub lokalnego i wspólnotowego) w ramach ZPORR.

4)
w ROZDZIALE VIII "PLAN PROMOCJI" w części "III. OBOWIĄZKI W ZAKRESIE INFORMACJI I PROMOCJI" tabela "V. Ramowy harmonogram działań" otrzymuje brzmienie:
"Działanie Instytucja realizująca 2004 2005 2006 2007 2008
I-VI VII-XII I-VI VII-XII I-VI VII-XII I-VI VII-XII I-VI VII-XII
Publikacja: ZPORR, Uzupełnienia ZPORR, Podręcznika Procedur Wdrażania ZPORR IZ
Publikacja i dystrybucja broszur, materiałów informacyjnych IZ, UM, BK (IW), UW
Konferencje podsumowujące ZPORR IZ, UM, UW
Konferencje, seminaria i spotkania informacyjne IZ, UM, BK (IW), UW
Szkolenia i warsztaty dla beneficjentów końcowych oraz ostatecznych odbiorców (beneficjentów) IZ, UM, BK (IW), UW
Strony internetowe dotyczące ZPORR IZ, UM, BK (IW), UW
Współpraca z mediami IZ, UM, UW, BK (IW)
Biuletyn informacyjny ZPORR IZ
Punkty informacyjne IZ, UM, BK (IW), (UW)
Okresowa ewaluacja i sprawozdania IZ, UM, UW, BK (IW)
BK (IW) - Beneficjenci Końcowi (Instytucje Wdrażające), IZ - Instytucja Zarządzająca,

UM - Urzędy Marszałkowskie, UW - Urzędy Wojewódzkie";

5)
w ANEKSIE III "ZASADY KWALIFIKACJI WYDATKÓW W RAMACH POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ ZPORR":
a)
w części "WYDATKI KWALIFIKOWALNE DZIAŁANIA 2.1" pkt 2 "Koszty Beneficjentów Ostatecznych" otrzymuje brzmienie:

"Koszty podróży i wyżywienia przy szkoleniach odbywających się w miejscu i poza miejscem zamieszkania oraz koszty zakwaterowania poza miejscem zamieszkania.

Koszty muszą zostać poniesione w racjonalnej wysokości (w stosunku do powszechnie występujących cen oraz z uwzględnieniem stawek określonych w odpowiednich przepisach krajowych w tym zakresie, tak aby te same limity były stosowane dla projektów współfinansowanych z EFS i projektów krajowych. W uzasadnionych projektem przypadkach kwalifikowane będą także koszty zakwaterowania poza miejscem stałego zamieszkania.

Zwrot kosztów podróży środkami komunikacji publicznej, kosztów wyżywienia w przypadku odbywania praktyk, a także kosztów zakwaterowania poza miejscem zamieszkania i siedzibą szkoły z uwzględnieniem odpowiednich przepisów krajowych w tym zakresie15), tak aby te same limity były stosowane dla projektów współfinansowanych z EFS i projektów krajowych.",

b)
w części: "WYDATKI KWALIFIKOWALNE DZIAŁANIA 2.3", "WYDATKI KWALIFIKOWALNE DZIAŁANIA 2.4" i "WYDATKI KWALIFIKOWALNE DZIAŁANIA 2.6", w pkt 2 "Koszty Beneficjentów Ostatecznych" wyrazy:

"Koszty podróży, zakwaterowania, wyżywienia przy szkoleniach odbywających się poza miejscem zamieszkania;"

zastępuje się wyrazami:

"Koszty podróży i wyżywienia przy szkoleniach odbywających się w miejscu i poza miejscem zamieszkania oraz koszty zakwaterowania poza miejscem zamieszkania;".

§  2.
1.
Do czynności związanych z naborem i oceną wniosków o dofinansowanie realizacji projektu, wyborem projektów do dofinansowania, w odniesieniu do których termin składania wniosków zakończył się przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W przypadku zmiany organu prowadzącego szkołę w zakresie projektów stypendialnych realizowanych w ramach Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez pogramy stypendialne", projekt może być realizowany do końca roku szkolnego/akademickiego 2006/2007 przez organ, który złożył wniosek o dofinansowanie. W takim przypadku mają zastosowanie przepisy rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
3.
Do czynności związanych:
1)
z rekrutacją beneficjentów ostatecznych w zakresie projektów realizowanych w ramach Działania 2.1 "Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie" oraz
2)
z potwierdzaniem kwalifikowalności wydatków w ramach Działań Priorytetu 2 "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach"

- stosuje się przepisy rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 131, poz. 916).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 238, poz. 2402, z 2005 r. Nr 87, poz. 745 i Nr 198, poz. 1644 oraz z 2006 r. Nr 58, poz. 404, Nr 165, poz. 1176 i Nr 209, poz. 1549.

4) Obszary zmarginalizowane to: obszary wiejskie (tereny położone poza granicami administracyjnymi miast), miasta do 20 tys. mieszkańców, obszary kwalifikujące się do wsparcia w ramach Działania 3.2 ZPORR, zdegradowane dzielnice miast i obszary poprzemysłowe i powojskowe wyznaczone Lokalnym Programem Rewitalizacji.

5) W rozumieniu art. 6 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, z późn. zm.).

6) W rozumieniu rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 265, poz. 2644).

7) W rozumieniu ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602, z późn. zm.).

8) W rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).

9) Szkoły działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.).

10) Pochodzący z rodzin o dochodzie rodziny w przeliczeniu na osobę lub dochodzie osoby uczącej się oraz dochodzie studenta samodzielnego finansowo nie wyższym niż kwota uprawniająca do uzyskania świadczeń rodzinnych określona na podstawie art. 5 ust. 1-7, ust. 8a-9 oraz ust. 11 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255, z późn. zm.). W przypadku gdy rodzina lub osoba ucząca się oraz student samodzielny finansowo utrzymuje się z gospodarstwa rolnego, przyjmuje się za podstawę obliczenia dochodu przeciętny dochód z 1 ha przeliczeniowego, ogłaszany do dnia 30 października każdego roku przez Prezesa GUS, na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94 poz. 431, z późn. zm.). Zgodnie z metodologią obliczeń przyjętą przez GUS, roczny dochód z 1 ha przeliczeniowego w 2005 r. będzie wyznaczony na podstawie dochodu z 2003 r., tj. będzie wynosił 1.086 zł. Miesięczną wysokość dochodu uprawniającą do ubiegania się o stypendium ustala się na zasadach określonych w art. 3 pkt 1-3, 5-8, 10-15, 17-24 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Próg dla danego województwa z zachowaniem powyższego warunku zostanie ustalony w Ramowym Planie Realizacji Działania corocznie przygotowywanym przez Beneficjenta końcowego. Do dochodu nie wlicza się stypendiów przyznanych w ramach Działania 2.2.

11) Za obszary wiejskie uznaje się tereny położone poza granicami administracyjnymi miast.

12) W rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).

13) Każdy region na poziomie Ramowego Planu Realizacji Działania może określić obok dwóch kryteriów podstawowych kwalifikujących się do objęcia pomocą dodatkowe kryteria. Wskazanie ich w ramowym Planie Realizacji Działania powoduje, iż priorytetowo traktowane będą wnioski wskazujące na objęcie wsparciem osób spełniających jedno lub kilka kryteriów dodatkowych. Obok kryteriów dodatkowych odnoszących się do osób zastosować można również kryteria wskazujące na priorytetowe traktowanie wniosków m.in. ze względu na: czas trwania projektu, wartość projektu, dodatkowe załączniki do wniosku projektowego.

14) W ramach Działania 1.6. ZPORR dopuszcza się możliwość współfinansowania ze środków budżetu państwa zgodnie z zasadami ustalonymi przez danego dysponenta części budżetowej.

15) Koszt zakwaterowania i wyżywienia do wysokości nie wyższej niż kwota ryczałtu określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 113, poz. 988, z późn. zm.).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.102.706

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.
Data aktu: 30/05/2007
Data ogłoszenia: 11/06/2007
Data wejścia w życie: 19/06/2007