Nadanie statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 grudnia 2000 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983) zarządza się, co następuje:
§  1.
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 marca 1994 r. w sprawie nadania statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 33, poz. 122 i z 1999 r. Nr 94, poz. 1089).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA

§  1.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Agencja, realizując swoje zadania, kieruje się zasadą racjonalnego gospodarowania powierzonymi jej środkami finansowymi, w tym środkami pochodzącymi z pomocy zagranicznej, przeznaczonymi na finansowanie i współfinansowanie programów, zgodnie z zasadami określonymi w umowach międzynarodowych lub deklaracji dawcy środków.
§  3.
1.
Organem Agencji jest Prezes Agencji.
2.
Prezes Agencji kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz.
§  4.
1.
Prezes Agencji działa przy pomocy trzech zastępców Prezesa, głównego księgowego, dyrektorów zespołów Agencji oraz dyrektorów oddziałów regionalnych.
2.
W czasie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, zastępca w zakresie powierzonych mu obowiązków.
§  5.
1. 1
W skład Agencji wchodzi Centrala oraz 16 oddziałów regionalnych, z których każdy obejmuje obszarem działania województwo. Siedzibami oddziałów regionalnych są miasta będące siedzibą wojewody, z wyjątkiem:
1)
oddziału regionalnego działającego na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego, którego siedzibą jest Toruń, oraz
2)
oddziału regionalnego działającego na obszarze województwa śląskiego, którego siedzibą jest Częstochowa.
2.
W skład Centrali wchodzą następujące zespoły:
1)
Zespół Organizacyjny,
2)
Zespół Prawny,
3)
Zespół Kontroli Wewnętrznej,
4)
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego),
5)
Zespół Analiz i Programowania,
6)
Zespół Finansowy,
7)
Zespół Doradców Prezesa,
8)
Zespół Wsparcia Rolnictwa,
9)
Zespół Rozwoju Obszarów Wiejskich,
10)
Zespół Współpracy Regionalnej,
11)
Zespół Księgowości,
12)
Zespół Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli,
13)
Zespół Informatyki.
3.
Pracami Centrali kieruje Prezes Agencji, a pracami oddziału regionalnego kieruje dyrektor oddziału regionalnego.
4.
Szczegółową strukturę organizacyjną oraz zakres działania zespołów w Centrali i oddziałów regionalnych określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym.
§  6.
Prezes Agencji wykonuje czynności wynikające ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w Agencji.
§  7.
1.
Organem opiniodawczo-doradczym Prezesa Agencji jest Rada Agencji, zwana dalej "Radą".
2.
Do zadań Rady należy opiniowanie:
1)
projektu rocznego planu finansowego Agencji,
2)
sprawozdań z działalności Agencji,
3)
innych spraw przedstawionych przez Prezesa w ramach zadań realizowanych przez Agencję.
3.
Obsługę techniczno-biurową Rady zapewnia Centrala.
§  8.
Rada wybiera przewodniczącego Rady.
§  9.
1.
Przewodniczący Rady, w porozumieniu z Prezesem Agencji, zwołuje posiedzenia Rady co najmniej raz na kwartał.
2.
W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, uczestniczy Prezes Agencji lub upoważniony przez Prezesa zastępca oraz osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady w porozumieniu z Prezesem Agencji.
3.
Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
§  10.
Prezes Agencji, po uzgodnieniu z przewodniczącym Rady, zawiadamia ministra właściwego do spraw rozwoju wsi o rozpoczęciu i upływie kadencji Rady.
§  11.
1.
Członkom Rady, za udział w posiedzeniach Rady, przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości:
1)
80% dla przewodniczącego Rady,
2)
70% dla zastępcy przewodniczącego,
3)
60% dla pozostałych członków Rady

- przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w kwartale poprzedzającym wypłatę.

2.
Zamiejscowym członkom Rady oraz innym osobom zaproszonym na jej posiedzenia przysługuje zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i diety na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
§  12.
1.
Prezes Agencji może udzielić zastępcom Prezesa, głównemu księgowemu, dyrektorom zespołów, dyrektorom oddziałów regionalnych oraz innym pracownikom Agencji pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności.
2.
Pełnomocnictwa, o którym mowa w ust. 1, udziela się na piśmie.
§  13.
1.
W ramach gospodarki finansowej Agencja tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
obowiązkowe fundusze przewidziane odrębnymi przepisami,
3)
inne fundusze, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2.
Fundusz statutowy tworzy się z:
1)
równowartości składników majątku przekazanych przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej na dzień 10 lutego 1994 r., stanowiących wyposażenie Agencji w dniu rozpoczęcia przez nią działalności,
2)
zysku netto.
3.
Strata zmniejsza wartość funduszu statutowego.
4.
Fundusz statutowy przeznacza się na realizację zadań Agencji.
§  14.
1.
Agencja prowadzi rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych, według zakładowego planu kont ustalonego przez Prezesa Agencji. Księgi rachunkowe oddziałów regionalnych są prowadzone przez Centralę.
2.
Agencja prowadzi dokumentację przyjętych zasad rachunkowości w sposób zapewniający rzetelną ewidencję i kontrolę wydatkowania środków, w tym także pochodzących z pomocy zagranicznej.
§  15.
Fundusze, o których mowa w art. 3a ustawy wymienionej w § 1, są gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane w sposób określony w odrębnych przepisach.
§  16.
1.
Agencja pokrywa koszty działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.
2.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji, po zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zatwierdza minister właściwy do spraw finansów publicznych zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§  17.
1.
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) podlega bezpośrednio Prezesowi Agencji.
2.
Do zakresu zadań Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) należy:
1)
badanie i ocena efektywności funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej Agencji oraz innych podmiotów wykonujących zadania powierzone przez Agencję w ramach realizacji programu SAPARD,
2)
przeprowadzanie kontroli finansowych, obejmujących badanie i sporządzanie raportów na temat sprawozdań finansowych oraz badanie i sporządzanie raportów na temat systemów księgowych i płatniczych Agencji,
3)
przeprowadzanie kontroli zgodności i prawidłowości systemów kontroli wewnętrznej z przepisami i procedurami obowiązującymi przy wykorzystaniu środków SAPARD, a także odpowiednimi przepisami i procedurami krajowymi.
3.
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) informuje Prezesa Agencji o wynikach przeprowadzonych kontroli.
4.
Za prawidłowe wykorzystanie wyników kontroli Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) jest odpowiedzialny Prezes Agencji.
5.
Zespół Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) przeprowadza kontrolę zgodnie z rocznymi i trzyletnimi planami oraz na polecenie Prezesa Agencji.
6.
Dokumentacja robocza i raporty Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego) są udostępniane, na żądanie, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
§  18.
1.
Prezes Agencji jest odpowiedzialny za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie jej wyników w celu wyeliminowania nieprawidłowości funkcjonowania Agencji.
2.
Zadania w zakresie kontroli wewnętrznej Agencji wykonuje Zespół Kontroli Wewnętrznej, podległy Prezesowi Agencji.
3.
Kontrolą wewnętrzną są objęte zespoły w Centrali, z wyłączeniem Zespołu Oceny Działalności Agencji (audytu wewnętrznego), oddziały regionalne i inne podmioty w zakresie wykorzystania pomocy finansowej Agencji.
4.
Prezes Agencji lub Dyrektor Zespołu Kontroli Wewnętrznej udziela na piśmie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli pracownikowi Agencji.
5.
Kontrola wewnętrzna polega na:
1)
kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu oceny prawidłowości ich realizacji, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,
2)
kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
6.
Kontrola jest prowadzona w ramach rocznych i kwartalnych planów kontroli oraz na polecenie Prezesa Agencji.
7.
O wynikach kontroli kontrolujący zawiadamia Prezesa Agencji.
8.
Dokumentacja kontrolna i raporty z kontroli wewnętrznej są udostępniane, na żądanie, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
§  19.
1.
Kontrola techniczna jest wykonywana przez oddziały regionalne Agencji.
2.
Kontrola techniczna polega na potwierdzeniu zgodności stanu faktycznego ze stanem wynikającym z dokumentów, stanowiących podstawę do udzielenia pomocy finansowej przez Agencję. Kontrola ta jest wykonywana w formie wizytacji terenowej oraz sprawdzenia dokumentów, będących podstawą udzielenia tej pomocy.
§  20.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.
2.
Kontrolujący może być wyłączony od udziału w kontroli również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć bezpośredni wpływ na jego postępowanie.
3.
O przyczynach wyłączenia osoba zainteresowana zawiadamia Prezesa Agencji.
4.
Decyzję w sprawach wyłączenia kontrolującego z udziału w kontroli podejmuje Prezes Agencji.
1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 3 kwietnia 2001 r. (Dz.U.01.32.366) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 kwietnia 2001 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.116.1217

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Data aktu: 20/12/2000
Data ogłoszenia: 22/12/2000
Data wejścia w życie: 06/01/2001