united kingdom
ukraine

Gotowość obronna państwa

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 marca 2025 r.
w sprawie gotowości obronnej państwa

Na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
stany gotowości obronnej państwa, warunki i tryb ich wprowadzania;
2)
czynności służące utrzymywaniu stałej gotowości obronnej państwa, a także realizowane po podwyższeniu stanu gotowości obronnej państwa;
3)
organizację systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa i czynności podejmowane przez poszczególne organy w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
§  2.
 Ustala się następujące stany gotowości obronnej państwa:
1)
stan stałej gotowości obronnej państwa;
2)
stan pełnej gotowości obronnej państwa.
§  3.
1.
 W razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny wprowadza się stan pełnej gotowości obronnej państwa.
2.
 W stanie pełnej gotowości obronnej państwa realizuje się czynności umożliwiające przeprowadzenie mobilizacji, wprowadzenie stanu wojennego oraz pełne rozwinięcie systemu obronnego państwa.
§  4.
 W sytuacji, o której mowa w § 3 ust. 1 oraz § 5 ust. 1, Rada Ministrów występuje z wnioskiem do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o zmianę stanu gotowości obronnej państwa na podstawie art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, zwanej dalej "ustawą".
§  5.
1.
 W sytuacji braku lub ustąpienia przesłanek, o których mowa w § 3 ust. 1, utrzymuje się lub wprowadza stan stałej gotowości obronnej państwa.
2.
 W stanie stałej gotowości obronnej państwa realizuje się czynności przygotowujące administrację publiczną i gospodarkę narodową do działań wskazanych w § 3 ust. 2, polegające na:
1)
sprawdzeniu elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa;
2)
aktualizacji planów i procedur;
3)
przeglądzie zasobów osobowych i materiałowych;
4)
realizacji innych czynności wynikających z właściwości danego organu, służących utrzymaniu stałej gotowości obronnej państwa.
§  6.
 Realizację czynności, o których mowa w § 5 ust. 2, koordynują odpowiednio Prezes Rady Ministrów, ministrowie, wojewodowie, starostowie i prezydenci miast na prawach powiatów zgodnie z przepisami dotyczącymi koordynowania planowania i realizacji zadań obronnych, wydanymi na podstawie art. 8 ustawy.
§  7.
1.
 W sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, realizuje się zadania przewidziane w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, opracowanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy.
2.
 Zadania, o których mowa w ust. 1, realizuje się z uwzględnieniem pierwszeństwa zadań wykonywanych w ramach zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, w tym podnoszenia gotowości bojowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz uruchamiania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym.
3.
 Zadania, o których mowa w ust. 1, uruchamia Rada Ministrów.
§  8.
1.
 Organizacja systemu stałych dyżurów w stanie stałej gotowości obronnej państwa zapewnia ciągłość przekazywania decyzji i zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5.
2.
 System stałych dyżurów organizuje się z wykorzystaniem dostępnych sił i środków w ramach istniejących struktur urzędów obsługujących organy oraz struktur jednostek organizacyjnych podległych tym organom lub przez nie nadzorowanych.
3.
 Organizacja systemu stałych dyżurów obejmuje:
1)
wytypowanie pomieszczeń, w których będzie pełniony stały dyżur, i wyposażenie ich w urządzenia teleinformatyczne;
2)
wyznaczenie z jednostki lub komórki organizacyjnej obsad do pełnienia stałych dyżurów;
3)
wyposażenie miejsca do pełnienia stałego dyżuru w instrukcję stałego dyżuru oraz inną niezbędną dokumentację wynikającą z potrzeb organizacyjnych danego organu.
4.
 Czynności w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa obejmują zadania planistyczne, organizacyjne, szkoleniowe i kontrolne.
5.
 System stałych dyżurów tworzą:
1)
Prezes Rady Ministrów - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, ministrom, przewodniczącym komitetów, którzy wchodzą w skład Rady Ministrów, centralnym organom administracji rządowej podległym Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanym, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz wojewodom;
2)
ministrowie - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, centralnym organom administracji rządowej podległym ministrom lub przez nich nadzorowanym oraz przedsiębiorcom znajdującym się w kompetencjach tych ministrów;
3)
centralne organy administracji rządowej podległe Prezesowi Rady Ministrów lub ministrom lub przez nich nadzorowane - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych;
4)
wojewodowie - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, marszałkom województw, starostom i prezydentom miast na prawach powiatu oraz organom niezespolonej administracji rządowej, kierownikom zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, przedsiębiorcom oraz innym jednostkom organizacyjnym i organizacjom pozarządowym wytypowanym do wykonania określonych zadań obronnych, podmiotom leczniczym, na które wojewoda nałożył zadania na potrzeby obronne państwa, mającym swoją siedzibę na terenie województwa;
5)
marszałkowie województw - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, podmiotom leczniczym, na które marszałek województwa nałożył zadania na potrzeby obronne państwa, jednostkom oświaty, zarządcom dróg wojewódzkich oraz instytucjom realizującym zadania w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową, znajdującym się na terenie województwa;
6)
starostowie i prezydenci miast na prawach powiatów - na potrzeby przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa w sytuacjach, o których mowa w § 3 i § 5, wójtom (burmistrzom, prezydentom miast), kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, innym jednostkom organizacyjnym i organizacjom pozarządowym wytypowanym do wykonania określonych zadań obronnych, podmiotom leczniczym, na które starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu nałożył zadania na potrzeby obronne państwa, mającym swoją siedzibę na terenie powiatu;
7)
wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) - na potrzeby przekazywania decyzji, o których mowa w ust. 1, kierownikom podległych i nadzorowanych gminnych i miejskich jednostek organizacyjnych, podmiotom leczniczym, na które wójt (burmistrz, prezydent miasta) nałożył zadania na potrzeby obronne państwa;
8)
inne organy i instytucje tworzące system kierowania bezpieczeństwem narodowym.
§  9.
 Organy tworzące system stałych dyżurów, wymienione w § 8 ust. 5 pkt 1-3, przekazują Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej informacje o decyzjach i stanie realizacji zadań, o których mowa w § 3 i § 5 oraz informują Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o planowanych zmianach stanu gotowości obronnej państwa.
§  10.
 Organy, o których mowa w § 8 ust. 5, dostosują utworzony w swoich jednostkach system stałych dyżurów w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  11.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 marca 2025 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1872).

Zmiany w prawie

Sejm poparł część senackich poprawek do ustawy w sprawie powierzania pracy cudzoziemcom

Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 20.03.2025
Posłowie wprowadzają zmiany w składce zdrowotnej

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Projekt po raz drugi wróci do komisji sejmowej.

Grażyna J. Leśniak 19.03.2025
Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.355

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Gotowość obronna państwa
Data aktu: 18/03/2025
Data ogłoszenia: 20/03/2025
Data wejścia w życie: 29/03/2025