Uposażenie pracowników izb morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 16 grudnia 1966 r.
w sprawie uposażenia pracowników izb morskich.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach morskich (Dz. U. Nr 58, poz. 320) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich oraz do pozostałych pracowników izb, zwanych dalej "pracownikami administracyjnymi".
§  2.
Do przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1966 r. w sprawie ustalenia stanowisk, kwalifikacji i uposażenia pracowników zatrudnionych w dziale orzecznictwa państwowych komisji arbitrażowych (Dz. U. Nr 35, poz. 215) z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Dla przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich ustala się następującą tabelę stanowisk i zaszeregowania do grup uposażenia zasadniczego:
1)
przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - w grupie IC-IA,
2)
wiceprzewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - w grupie II-IB,
3)
przewodniczący izby morskiej - w grupie II-IB,
4)
wiceprzewodniczący izby morskiej - w grupie III-IB.
§  4.
1.
Pracownikom zajmującym stanowiska określone w § 3 przysługuje dodatek funkcyjny według następujących stawek:
1)
przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - według stawki 3-1,
2)
wiceprzewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - według stawki 5-2,
3)
przewodniczący izby morskiej - według stawki 5-2,
4)
wiceprzewodniczący izby morskiej - według stawki 6-3.
2.
Dodatki funkcyjne określone w ust. 1 przyznaje Minister Żeglugi.
§  5.
Pracownikom zajmującym stanowiska określone w § 3 przysługuje dodatek za wysługę lat na zasadach ustalonych w przepisach określonych w § 2.
§  6.
Uprawnienia Prezesa Głównej Komisji Arbitrażowej, wynikające z przepisów określonych w § 2, przysługują w stosunku do przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich Ministrowi Żeglugi.
§  7.
Do pracowników administracyjnych izb morskich stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1966 r. w sprawie ustalenia stanowisk służbowych, kwalifikacji i uposażenia pracowników administracyjnych w okręgowych komisjach arbitrażowych (Dz. U. Nr 35, poz. 216), z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia.
§  8.
Ustala się tabelę stanowisk, kwalifikacji, uposażeń zasadniczych oraz dodatków specjalnych pracowników administracyjnych izb morskich, stanowiącą załącznik do rozporządzenia i zwaną dalej "tabelą".
§  9.
Z zastrzeżeniem przepisów §§ 12 i 13 uprawnienia Prezesa Głównej Komisji Arbitrażowej, wynikające z przepisów określonych w § 7, przysługują w stosunku do pracowników administracyjnych izb morskich Ministrowi Żeglugi.
§  10.
Przy przyjęciu do pracy przyznaje się pracownikowi administracyjnemu najniższe uposażenie zasadnicze przewidziane w tabeli dla danego stanowiska. W uzasadnionych wypadkach ze względu na doświadczenie zawodowe pracownika albo gdy wymagają tego ważne względy służbowe, przewodniczący właściwej izby morskiej może przyznać uposażenie wyższe.
§  11.
1.
Dodatek specjalny przysługuje pracownikom administracyjnym zatrudnionym na stanowiskach, dla których w tabeli dodatek ten jest przewidziany.
2.
Dodatek specjalny przyznaje przewodniczący właściwej izby morskiej według następujących zasad:
1)
stawka 1 dodatku specjalnego przysługuje pracownikowi posiadającemu 1-roczną praktykę w izbach morskich,
2)
stawka 2 dodatku specjalnego przysługuje pracownikowi posiadającemu:
a)
5-letnią praktykę w izbach morskich albo
b)
2-letnią praktykę w izbach morskich, jeżeli ponadto złożył egzamin sekretarski,
3)
stawka 3 dodatku specjalnego przysługuje pracownikowi posiadającemu:
a)
10-letnią praktykę w izbach morskich albo
b)
5-letnią praktykę w izbach morskich, jeżeli ponadto złożył egzamin sekretarski.
§  12.
Przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej może wyrazić zgodę na przyznanie dodatku specjalnego pracownikowi administracyjnemu nie posiadającemu wymaganej ilości lat praktyki w izbach morskich, jeżeli okres praktyki nabytej w innych instytucjach (przedsiębiorstwach) daje dostateczną gwarancję należytego wykonywania powierzonych mu obowiązków.
§  13.
Zakres przewidzianego w tabeli egzaminu sekretarskiego, skład i sposób powoływania komisji egzaminacyjnej oraz zasady i tryb jej działania ustala Przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej.
§  14.
Pracownikom uczestniczącym w charakterze protokolantów w posiedzeniach izb morskich wykraczających poza godziny urzędowe przyznaje się wynagrodzenie w wysokości 38 zł za posiedzenie, bez względu na czas trwania posiedzenia.
§  15.
Tworzy się fundusz nagród:

- dla przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich w wysokości 3% planowanego osobowego funduszu płac tych pracowników,

- dla pracowników administracyjnych izb morskich w wysokości 4% planowanego osobowego funduszu płac tych pracowników.

§  16.
Traci moc rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 4 czerwca 1962 r. w sprawie uposażenia pracowników izb morskich (Dz. U. Nr 35, poz. 160).
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1966 r.

ZAŁĄCZNIK

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI, UPOSAŻEŃ ZASADNICZYCH ORAZ DODATKÓW SPECJALNYCH PRACOWNIKÓW ADMINISTRACYJNYCH IZB MORSKICH

Część A - Pracownicy administracyjni.
Lp. Stanowisko służbowe Wymagane kwalifikacje w zakresie Uposażenie
wykształcenia liczby lat praktyki zawodowej zasadnicze miesięczne w zł dodatek specjalny stawka w zł
ogółem w izbie morskiej 1 2 3
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Samodzielny referent (dochodzeniowy) a) wyższe prawnicze lub

ekonomiczne

3 - 2.300-3.200 300 400 500
b) średnie 5 3 1.900-2.900
2 Główny księgowy a) wyższe ekonomiczne 4 - 2.300-3.100 300 400 500
b) średnie finansowe lub

ogólne

8 - 1.600-2.800 260 350 440
3 Kierownik sekretariatu a) wyższe prawnicze lub

ekonomiczne

3 - 2.300-3.000 300 400 500
b) średnie i egzamin

sekretarski

5 2 1.600-2.700 260 350 440
4 Starszy referent (dochodzeniowy) a) wyższe prawnicze lub

ekonomiczne

1 - 2.000-2.700 300 400 500
b) średnie 3 - 1.600-2.400
5 Starszy sekretarz średnie i egzamin sekretarski 2 1 1.200-2.200 220 300 380
6 Sekretarz średnie i egzamin sekretarski 1 - 1.000-2.000 200 260 330
7 Starszy księgowy średnie finansowe lub ogólne i kurs księgowości 2 - 1.200-1.900 150 220 300
8 Księgowy średnie finansowe lub ogólne 1 - 1.100-1.700 150 220 300
Kasjer, referent a) średnie 1 -
b) podstawowe 2 -
9 Bibliotekarz średnie 3 - 1.200-1.700 150 220 300
10 Starsza maszynistka poza halą maszyn podstawowe i umiejętność pisania na maszynie z szybkością co najmniej 220 uderzeń na minutę - - 1.050-1.550 - - -
11 Maszynistka - referent a) średnie i umiejętność

pisania na maszynie

- - 950-1.400 150 220 300
b) podstawowe i umiejętność

pisania na maszynie

1 -
12 Maszynistka poza halą maszyn podstawowe i umiejętność pisania na maszynie z szybkością co najmniej 180 uderzeń na minutę - - 1.050-1.350 - - -
13 Praktykant średnie - - 950-1.250 - - -
Część B - Pracownicy obsługi.
1 Starszy woźny podstawowe 2 - 950-1.200 120 180 240
2 Woźny podstawowe - - 850-950 - - -
3 Sprzątaczka - - - 850 - - -

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024