Uposażenie pracowników izb morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 16 grudnia 1966 r.
w sprawie uposażenia pracowników izb morskich.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach morskich (Dz. U. Nr 58, poz. 320) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich oraz do pozostałych pracowników izb, zwanych dalej "pracownikami administracyjnymi".
§  2.
Do przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1966 r. w sprawie ustalenia stanowisk, kwalifikacji i uposażenia pracowników zatrudnionych w dziale orzecznictwa państwowych komisji arbitrażowych (Dz. U. Nr 35, poz. 215) z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Dla przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich ustala się następującą tabelę stanowisk i zaszeregowania do grup uposażenia zasadniczego:
1)
przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - w grupie IC-IA,
2)
wiceprzewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - w grupie II-IB,
3)
przewodniczący izby morskiej - w grupie II-IB,
4)
wiceprzewodniczący izby morskiej - w grupie III-IB.
§  4.
1.
Pracownikom zajmującym stanowiska określone w § 3 przysługuje dodatek funkcyjny według następujących stawek:
1)
przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - według stawki 3-1,
2)
wiceprzewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej - według stawki 5-2,
3)
przewodniczący izby morskiej - według stawki 5-2,
4)
wiceprzewodniczący izby morskiej - według stawki 6-3.
2.
Dodatki funkcyjne określone w ust. 1 przyznaje Minister Żeglugi.
§  5.
Pracownikom zajmującym stanowiska określone w § 3 przysługuje dodatek za wysługę lat na zasadach ustalonych w przepisach określonych w § 2.
§  6.
Uprawnienia Prezesa Głównej Komisji Arbitrażowej, wynikające z przepisów określonych w § 2, przysługują w stosunku do przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich Ministrowi Żeglugi.
§  7.
Do pracowników administracyjnych izb morskich stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 sierpnia 1966 r. w sprawie ustalenia stanowisk służbowych, kwalifikacji i uposażenia pracowników administracyjnych w okręgowych komisjach arbitrażowych (Dz. U. Nr 35, poz. 216), z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia.
§  8.
Ustala się tabelę stanowisk, kwalifikacji, uposażeń zasadniczych oraz dodatków specjalnych pracowników administracyjnych izb morskich, stanowiącą załącznik do rozporządzenia i zwaną dalej "tabelą".
§  9.
Z zastrzeżeniem przepisów §§ 12 i 13 uprawnienia Prezesa Głównej Komisji Arbitrażowej, wynikające z przepisów określonych w § 7, przysługują w stosunku do pracowników administracyjnych izb morskich Ministrowi Żeglugi.
§  10.
Przy przyjęciu do pracy przyznaje się pracownikowi administracyjnemu najniższe uposażenie zasadnicze przewidziane w tabeli dla danego stanowiska. W uzasadnionych wypadkach ze względu na doświadczenie zawodowe pracownika albo gdy wymagają tego ważne względy służbowe, przewodniczący właściwej izby morskiej może przyznać uposażenie wyższe.
§  11.
1.
Dodatek specjalny przysługuje pracownikom administracyjnym zatrudnionym na stanowiskach, dla których w tabeli dodatek ten jest przewidziany.
2.
Dodatek specjalny przyznaje przewodniczący właściwej izby morskiej według następujących zasad:
1)
stawka 1 dodatku specjalnego przysługuje pracownikowi posiadającemu 1-roczną praktykę w izbach morskich,
2)
stawka 2 dodatku specjalnego przysługuje pracownikowi posiadającemu:
a)
5-letnią praktykę w izbach morskich albo
b)
2-letnią praktykę w izbach morskich, jeżeli ponadto złożył egzamin sekretarski,
3)
stawka 3 dodatku specjalnego przysługuje pracownikowi posiadającemu:
a)
10-letnią praktykę w izbach morskich albo
b)
5-letnią praktykę w izbach morskich, jeżeli ponadto złożył egzamin sekretarski.
§  12.
Przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej może wyrazić zgodę na przyznanie dodatku specjalnego pracownikowi administracyjnemu nie posiadającemu wymaganej ilości lat praktyki w izbach morskich, jeżeli okres praktyki nabytej w innych instytucjach (przedsiębiorstwach) daje dostateczną gwarancję należytego wykonywania powierzonych mu obowiązków.
§  13.
Zakres przewidzianego w tabeli egzaminu sekretarskiego, skład i sposób powoływania komisji egzaminacyjnej oraz zasady i tryb jej działania ustala Przewodniczący Odwoławczej Izby Morskiej.
§  14.
Pracownikom uczestniczącym w charakterze protokolantów w posiedzeniach izb morskich wykraczających poza godziny urzędowe przyznaje się wynagrodzenie w wysokości 38 zł za posiedzenie, bez względu na czas trwania posiedzenia.
§  15.
Tworzy się fundusz nagród:

- dla przewodniczących i wiceprzewodniczących izb morskich w wysokości 3% planowanego osobowego funduszu płac tych pracowników,

- dla pracowników administracyjnych izb morskich w wysokości 4% planowanego osobowego funduszu płac tych pracowników.

§  16.
Traci moc rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 4 czerwca 1962 r. w sprawie uposażenia pracowników izb morskich (Dz. U. Nr 35, poz. 160).
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1966 r.

ZAŁĄCZNIK

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI, UPOSAŻEŃ ZASADNICZYCH ORAZ DODATKÓW SPECJALNYCH PRACOWNIKÓW ADMINISTRACYJNYCH IZB MORSKICH

Część A - Pracownicy administracyjni.
Lp. Stanowisko służbowe Wymagane kwalifikacje w zakresie Uposażenie
wykształcenia liczby lat praktyki zawodowej zasadnicze miesięczne w zł dodatek specjalny stawka w zł
ogółem w izbie morskiej 1 2 3
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Samodzielny referent (dochodzeniowy) a) wyższe prawnicze lub

ekonomiczne

3 - 2.300-3.200 300 400 500
b) średnie 5 3 1.900-2.900
2 Główny księgowy a) wyższe ekonomiczne 4 - 2.300-3.100 300 400 500
b) średnie finansowe lub

ogólne

8 - 1.600-2.800 260 350 440
3 Kierownik sekretariatu a) wyższe prawnicze lub

ekonomiczne

3 - 2.300-3.000 300 400 500
b) średnie i egzamin

sekretarski

5 2 1.600-2.700 260 350 440
4 Starszy referent (dochodzeniowy) a) wyższe prawnicze lub

ekonomiczne

1 - 2.000-2.700 300 400 500
b) średnie 3 - 1.600-2.400
5 Starszy sekretarz średnie i egzamin sekretarski 2 1 1.200-2.200 220 300 380
6 Sekretarz średnie i egzamin sekretarski 1 - 1.000-2.000 200 260 330
7 Starszy księgowy średnie finansowe lub ogólne i kurs księgowości 2 - 1.200-1.900 150 220 300
8 Księgowy średnie finansowe lub ogólne 1 - 1.100-1.700 150 220 300
Kasjer, referent a) średnie 1 -
b) podstawowe 2 -
9 Bibliotekarz średnie 3 - 1.200-1.700 150 220 300
10 Starsza maszynistka poza halą maszyn podstawowe i umiejętność pisania na maszynie z szybkością co najmniej 220 uderzeń na minutę - - 1.050-1.550 - - -
11 Maszynistka - referent a) średnie i umiejętność

pisania na maszynie

- - 950-1.400 150 220 300
b) podstawowe i umiejętność

pisania na maszynie

1 -
12 Maszynistka poza halą maszyn podstawowe i umiejętność pisania na maszynie z szybkością co najmniej 180 uderzeń na minutę - - 1.050-1.350 - - -
13 Praktykant średnie - - 950-1.250 - - -
Część B - Pracownicy obsługi.
1 Starszy woźny podstawowe 2 - 950-1.200 120 180 240
2 Woźny podstawowe - - 850-950 - - -
3 Sprzątaczka - - - 850 - - -

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1966.54.330

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uposażenie pracowników izb morskich.
Data aktu: 16/12/1966
Data ogłoszenia: 30/12/1966
Data wejścia w życie: 30/12/1966, 01/09/1966