Zm.: rozporządzenie w sprawie poboru w formie ryczałtu podatków obrotowego, dochodowego i wyrównawczego od przychodów zakładów rzemieślniczych z tytułu świadczeń wykonywanych za pośrednictwem rzemieślniczych spółdzielni zaopatrzenia i zbytu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 22 grudnia 1966 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie poboru w formie ryczałtu podatków obrotowego, dochodowego i wyrównawczego od przychodów zakładów rzemieślniczych z tytułu świadczeń wykonywanych za pośrednictwem rzemieślniczych spółdzielni zaopatrzenia i zbytu.

Na podstawie art. 3, art. 11 i art. 12 ust. 3 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1950 r. Nr 49, poz. 452, z 1959 r. Nr 11, poz. 61, z 1960 r. Nr 51, poz. 300, z 1961 r. Nr 33, poz. 166 i z 1966 r. Nr 24, poz. 151), art. 3, art. 5 ust. 1, art. 76 ust. 3 i art. 101 ust. 2 i 5 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60) oraz art. 11 ust. 2 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o podatku dochodowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 26, z 1958 r. Nr 45, poz. 223 i z 1962 r. Nr 33, poz. 156) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 1965 r. w sprawie poboru w formie ryczałtu podatków obrotowego, dochodowego i wyrównawczego od przychodów zakładów rzemieślniczych z tytułu świadczeń wykonywanych za pośrednictwem rzemieślniczych spółdzielni zaopatrzenia i zbytu (Dz. U. Nr 52, poz. 323), wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 3 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) wykonywanie przez podatnika świadczeń opodatkowanych w formie ryczałtu od przychodów zakładów rzemieślniczych i przemysłowych z tytułu dostaw i usług na eksport oraz o charakterze antyimportowym,";

2)
w § 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli podatnik wykonuje świadczenia wymienione w § 1 ust. 3 lit. b), przychody z tych świadczeń podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu według zasad przewidzianych w przepisach o wykonaniu dekretu o zobowiązaniach podatkowych dla opodatkowania przychodów ze sprzedaży odpadów użytkowych.";

3)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. 1. Stawki roczne ryczałtu wynoszą:

1) przy wykonywaniu świadczeń z materiałów własnych:

Od podstawy opodatkowania (§ 5) złotych Rodzaj świadczenia (symbol)
A1 A
1 2 3
do 50.000 4% 4%
ponad 50.000 do 100.000 2.000 zł + 4% od nadwyżki ponad 50.000 zł 2.000 zł + 8% od nadwyżki ponad 50.000 zł
ponad 100.000 do 200.000 4.000 zł + 4,5% od nadwyżki ponad 100.000 zł 6.000 zł + 9% od nadwyżki ponad 100.000 zł
ponad 200.000 do 300.000 8.500 zł + 5% od nadwyżki ponad 200.000 zł 15.000 zł + 10% od nadwyżki ponad 200.000 zł
ponad 300.000 do 400.000 13.500 zł + 5,5% od nadwyżki ponad 300.000 zł 25.000 zł + 13% od nadwyżki ponad 300.000 zł
ponad 400.000 do 500.000 19.000 zł + 6% od nadwyżki ponad 400.000 zł 38.000 zł + 14% od nadwyżki ponad 400.000 zł
ponad 500.000 do 700.000 25.000 zł + 6,5% od nadwyżki ponad 500.000 zł 52.000 zł + 16% od nadwyżki ponad 500.000 zł
ponad 700.000 do 1.000.000 38.000 zł + 7% od nadwyżki ponad 700.000 zł 84.000 zł + 20% od nadwyżki ponad 700.000 zł
ponad 1.000.000 do 1.400.000 59.000 zł + 7,5% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł 144.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł
ponad 1.400.000 89.000 zł + 8% od nadwyżki ponad 1.400.000 zł 236.000 zł + 24% od nadwyżki ponad 1.400.000 zł

c.d.

Rodzaj świadczenia (symbol)
B C D
4 5 6
5% 6% 7%
2.500 zł+9% od nadwyżki ponad 50.000 zł 3.000 zł+10% od nadwyżki ponad 50.000 zł 3.500 zł+11% od nadwyżki ponad 50.000 zł
7.000 zł+11% od nadwyżki ponad 100.000 zł 8.000 zł+12% od nadwyżki ponad 100.000 zł 9.000 zł+16% od nadwyżki ponad 100.000 zł
18.000 zł+13% od nadwyżki ponad 200.000 zł 20.000 zł+14% od nadwyżki ponad 200.000 zł 25.000 zł+20% od nadwyżki ponad 200.000 zł
31.000 zł+18% od nadwyżki ponad 300.000 zł 34.000 zł+19% od nadwyżki ponad 300.000 zł 45.000 zł+25% od nadwyżki ponad 300.000 zł
49.000 zł+22% od nadwyżki ponad 400.000 zł 53.000 zł+23% od nadwyżki ponad 400.000 zł 70.000 zł+28% od nadwyżki ponad 400.000 zł
71.000 zł+23% od nadwyżki ponad 500.000 zł 76.000 zł+26% od nadwyżki ponad 500.000 zł 98.000 zł+32% od nadwyżki ponad 500.000 zł
117.000 zł+26% od nadwyżki ponad 700.000 zł 128.000 zł+29% od nadwyżki ponad 700.000 zł 162.000 zł+37% od nadwyżki ponad 700.000 zł
195.000 zł+28% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł 215.000 zł+33% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł 273.000 zł+37% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł
307.000 zł+29% od nadwyżki ponad 1.400.000 zł 347.000 zł+33% od nadwyżki ponad 1.400.000 zł 421.000 zł+37% od nadwyżki ponad 1.400.000 zł

2) przy wykonywaniu świadczeń z materiałów powierzonych lub częściowo powierzonych oraz typowych usług:

Od podstawy opodatkowania (§ 5) złotych Rodzaj świadczenia (symbol)
E F G H
1 2 3 4 5
do 50.000 6% 7% 8% 9%
ponad 50.000 do 100.000 3.000 zł + 11% od nadwyżki ponad 50.000 zł 3.500 zł + 13% od nadwyżki ponad 50.000 zł 4.000 zł + 14% od nadwyżki ponad 50.000 zł 4.500 zł + 15% od nadwyżki ponad 50.000 zł
ponad 100.000 do 200.000 8.500 zł + 15% od nadwyżki ponad 100.000 zł 10.000 zł + 17% od nadwyżki ponad 100.000 zł 11.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 100.000 zł 12.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 100.000 zł
ponad 200.000 do 300.000 23.500 zł + 22% od nadwyżki ponad 200.000 zł 27.000 zł + 25% od nadwyżki ponad 200.000 zł 30.000 zł + 29% od nadwyżki ponad 200.000 zł 35.000 zł + 32% od nadwyżki ponad 200.000 zł
ponad 300.000 do 400.000 45.500 zł + 24% od nadwyżki ponad 300.000 zł 52.000 zł + 27% od nadwyżki ponad 300.000 zł 59.000 zł + 31% od nadwyżki ponad 300.000 zł 67.000 zł + 34% od nadwyżki ponad 300.000 zł
ponad 400.000 do 500.000 69.500 zł + 27% od nadwyżki ponad 400.000 zł 79.000 zł + 32% od nadwyżki ponad 400.000 zł 90.000 zł + 36% od nadwyżki ponad 400.000 zł 101.000 zł + 39% od nadwyżki ponad 400.000 zł
ponad 500.000 do 600.000 96.500 zł + 31% od nadwyżki ponad 500.000 zł 111.000 zł + 34% od nadwyżki ponad 500.000 zł 126.000 zł + 40% od nadwyżki ponad 500.000 zł 140.000 zł + 44% od nadwyżki ponad 500.000 zł
ponad 600.000 do 700.000 127.500 zł + 32% od nadwyżki ponad 600.000 zł 145.000 zł + 38% od nadwyżki ponad 600.000 zł 166.000 zł + 44% od nadwyżki ponad 600.000 zł 184.000 zł + 50% od nadwyżki ponad 600.000 zł
ponad 700.000 do 800.000 159.500 zł + 33% od nadwyżki ponad 700.000 zł 183.000 zł + 40% od nadwyżki ponad 700.000 zł 210.000 zł + 45% od nadwyżki ponad 700.000 zł 234.000 zł + 50% od nadwyżki ponad 700.000 zł
ponad 800.000 do 900.000 192.500 zł + 34% od nadwyżki ponad 800.000 zł 223.000 zł + 40% od nadwyżki ponad 800.000 zł 255.000 zł + 45% od nadwyżki ponad 800.000 zł 284.000 zł + 50% od nadwyżki ponad 800.000 zł
ponad 900.000 do 1.000.000 226.500 zł + 35% od nadwyżki ponad 900.000 zł 263.000 zł + 40% od nadwyżki ponad 900.000 zł 300.000 zł + 45% od nadwyżki ponad 900.000 zł 334.000 zł + 50% od nadwyżki ponad 900.000 zł
ponad 1.000.000 261.500 zł + 36% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł 303.000 zł + 40% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł 345.000 zł + 45% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł 384.000 zł + 50% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł

2. Zaliczenie rodzajów świadczeń do poszczególnych stawek ryczałtu (symbole A1 - H) zawiera załącznik do rozporządzenia.

3. Jeżeli podatnik wykonuje świadczenia, zaliczone do stawek oznaczonych symbolami A - D, w zakresie robót budowlanych bądź innych usług, z których przychody według obowiązujących przepisów zalicza się do obrotów nietowarowych, ryczałt obliczony przy zastosowaniu tych stawek obniża się o 0,5% osiągniętego obrotu.";

4)
w § 8 ust. 1 wyrazy "symbole A - D" zastępuje się wyrazami "symbole A1 - D";
5)
w § 10 ust. 2 pkt 1 wyrazy "świadczeń A - H" - zastępuje się wyrazami "świadczeń A1 - H";
6)
w § 11 ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) do czasu osiągnięcia górnej granicy przedziału, w którym mieści się obrót określony przez spółdzielnię:

a) przy wykonywaniu świadczeń z materiałów własnych:

Przy obrocie określonym przez spółdzielnię (ust. 2) złotych Rodzaj świadczenia (symbol)
A1 A B C D
do 50.000 4% 4% 5% 6% 7%
ponad 50.000 do 100.000 4% 5% 6% 7% 8%
ponad 100.000 do 200.000 4,3% 7% 8% 9% 11%
ponad 200.000 do 300.000 4,5% 8% 10% 11% 14%
ponad 300.000 do 400.000 4,8% 9% 12% 13% 16%
ponad 400.000 do 500.000 5% 10% 13% 14% 18%
ponad 500.000 do 600.000 5,3% 11% 15% 16% 20%
ponad 600.000 do 700.000 5,5% 12% 16% 18% 22%
ponad 700.000 do 800.000 5,7% 13% 17% 19% 24%
ponad 800.000 do 900.000 5,8% 14% 18% 20% 25%
ponad 900.000 do 1.000.000 5,9% 15% 19% 21% 26%
ponad 1.000.000 do 1.200.000 6,2% 16% 20% 22% 28%
ponad 1.200.000 do 1.400.000 6,4% 17% 21% 24% 30%
ponad 1.400.000 do 1.600.000 6,6% 18% 22% 25% 31%
ponad 1.600.000 do 2.000.000 6,9% 19% 24% 27% 32%
ponad 2.000.000 do 3.000.000 7,3% 20% 25% 29% 33%
ponad 3.000.000 7,5% 21% 26% 30% 34%

b) przy wykonywaniu świadczeń z materiałów powierzonych lub częściowo powierzonych oraz typowych usług:

Przy obrocie określonym przez spółdzielnię (ust. 2) złotych Rodzaj świadczenia (symbol)
E F G H
do 50.000 6% 7% 8% 9%
ponad 50.000 do 100.000 8% 9% 10% 11%
ponad 100.000 do 200.000 11% 13% 15% 16%
ponad 200.000 do 300.000 14% 16% 18% 20%
ponad 300.000 do 400.000 16% 19% 21% 24%
ponad 400.000 do 500.000 18% 21% 24% 27%
ponad 500.000 do 600.000 20% 23% 26% 30%
ponad 600.000 do 700.000 22% 25% 29% 32%
ponad 700.000 do 800.000 24% 28% 30% 34%
ponad 800.000 do 900.000 25% 28% 32% 36%
ponad 900.000 do 1.000.000 26% 30% 34% 38%
ponad 1.000.000 28% 31% 36% 40%
7)
§ 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16. 1. Podatnicy opłacający ryczałt na zasadach niniejszego rozporządzenia zostaną wyłączeni z grupy osób opłacających podatki w tej formie na podstawie decyzji właściwego organu finansowego i opłacać będą podatki obrotowy, dochodowy i wyrównawczy na zasadach ogólnych za cały rok podatkowy w stosunku do wszystkich osiąganych przychodów w razie:

1) wykonywania działalności gospodarczej niezgodnie z posiadanym uprawnieniem przemysłowym (§ 1 ust. 1 lit. b),

2) stwierdzenia przez organ finansowy wykonywania świadczeń, z wyjątkiem świadczeń wymienionych w § 1 ust. 3, bez pośrednictwa spółdzielni lub braku udokumentowania książką zamówień obrotów z tytułu świadczeń określonych w § 1 ust. 4,

3) niezawiadomienia organu finansowego i spółdzielni o zmianach, które uzasadniają powstanie obowiązku podatkowego na zasadach ogólnych (§ 15 ust. 1).

2. W przypadkach, o których mowa w § 2, wyłączenie z ryczałtu bądź z karty podatkowej jednego małżonka powoduje równocześnie wyłączenie z ryczałtu drugiego małżonka.

3. W przypadkach określonych w ust. 1 i 2 kwoty wpłacone tytułem ryczałtu zaliczone zostaną na poczet zobowiązań podatkowych na ogólnych zasadach.";

8)
w załączniku do rozporządzenia:
a)
lp. 30, 79, 80 i 85 otrzymują nowe brzmienie podane w poniższej tabeli,
b)
dodaje się nowe lp. 30a, 65a i 65b w brzmieniu podanym w poniższej tabeli:
Lp. Nr stat. GUS Rzemiosło Zaliczenie do symbolu
przy wykonywaniu świadczeń z materiałów własnych przy wykonywaniu świadczeń z materiałów powierzonych lub częściowo powierzonych oraz typowych usług
1 2 3 4 5
205 Szklarstwo:
30 - szklenie otworów budowlanych,

gięcie tafli szklanych dla

budownictwa

A F
30a - szklenie mebli, pojazdów i

obrazów; gięcie tafli szklanych

dla meblarstwa i innych celów z

wyjątkiem budownictwa; wyrób i

podlewanie luster, szlifowanie,

zdobienie i barwienie szkła i

kryształów

B F
603 Piekarstwo
65a - wypiek chleba, bułek, zwykłych

obwarzanków oraz wyrobów

półcukierniczych, w których

zawartość mąki przekracza 50%

zużytych surowców

A1
65b 604 Wędliniarstwo A1
713 Wyrób drobnych przedmiotów użytku osobistego i domowego oraz zabawek:
79 - przy użyciu kości lub rogu D H
80 - przy użyciu innych materiałów C G
85 804 Instalatorstwo sanitarne i ogrzewania A F
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1967 r. i ma zastosowanie przy opodatkowaniu za okres począwszy od roku podatkowego 1967.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1966.54.327

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie poboru w formie ryczałtu podatków obrotowego, dochodowego i wyrównawczego od przychodów zakładów rzemieślniczych z tytułu świadczeń wykonywanych za pośrednictwem rzemieślniczych spółdzielni zaopatrzenia i zbytu.
Data aktu: 22/12/1966
Data ogłoszenia: 30/12/1966
Data wejścia w życie: 01/01/1967