Utworzenie funduszu miejskiego w miastach nie stanowiących powiatów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 listopada 1966 r.
w sprawie utworzenia funduszu miejskiego w miastach nie stanowiących powiatów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W celu wzmożenia rozwoju gospodarczego miast nie stanowiących powiatów tworzy się fundusz miejski.
2.
Fundusz miejski może być utworzony w miastach nie stanowiących powiatów, liczących poniżej 10 tys. mieszkańców.
3.
Powołanie funduszu miejskiego następuje w drodze uchwały rady narodowej miasta nie stanowiącego powiatu.
4.
Upoważnia się prezydia wojewódzkich rad narodowych do objęcia, za zgodą Ministra Finansów, przepisami niniejszego rozporządzenia osiedli o charakterze miejskim oraz miast nie stanowiących powiatów, liczących od 10 do 20 tys. mieszkańców, w których warunki miejscowe uzasadniają potrzebę powołania funduszu miejskiego.
§  2.
1.
Dochodami funduszu miejskiego są:
1)
wpływy podatku od lokali, będące dotychczas dochodami budżetowymi,
2)
10% dochodów powiatowych rad narodowych z dopłat do cen napojów alkoholowych,
3)
wpłaty pobierane na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o funduszu gromadzkim na niektóre cele miejscowe (Dz. U. z 1958 r. Nr 17, poz. 73, z 1962 r. Nr 32, poz. 152 i z 1965 r. Nr 46, poz. 288) od właścicieli lub użytkowników, posiadaczy albo dzierżawców indywidualnych gospodarstw rolnych, działek przyzagrodowych lub gruntów rolnych położonych na terenie miasta nie stanowiącego powiatu oraz rolniczych spółdzielni produkcyjnych,
4)
wpłaty podatku obrotowego i dochodowego od nowo założonych drobnych zakładów rzemieślniczych w ciągu trzech lat po zakończeniu okresu zwolnienia od tych podatków, przewidzianego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 marca 1964 r. w sprawie zwolnienia od podatków przychodów osiąganych z nowo zakładanych drobnych zakładów rzemieślniczych (Dz. U. z 1964 r. Nr 13, poz. 78 i z 1965 r. Nr 52, poz. 321),
5)
wpływy z opłaty uzdrowiskowej.
2.
Dochodami funduszu miejskiego mogą być oprócz wymienionych w ust. 1 także inne wpłaty i świadczenia, a w szczególności:
1)
wpłaty z funduszów społecznych,
2)
wpływy z dobrowolnych wpłat ludności,
3)
wpływy z funduszu gromadzkiego okolicznych gromad, przeznaczone na rozwój urządzeń miejskich służących równocześnie potrzebom mieszkańców tych gromad,
4)
dotacje z funduszów zakładowych przedsiębiorstw państwowych udzielane zgodnie z wytycznymi Centralnej Rady Związków Zawodowych w sprawie gospodarowania funduszem zakładowym oraz dotacje z czystej nadwyżki organizacji spółdzielczych.
§  3.
1.
Środki funduszu miejskiego przeznacza się:
1)
na budowę, remont, wyposażenie i konserwację:
a)
urządzeń komunalnych, socjalnych i kulturalnych,
b)
obiektów i urządzeń związanych z rozwojem kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku,
2)
na pomoc w realizacji czynów społecznych, podejmowanych przez miejscową ludność,
3)
na remont i wyposażenie:
a)
państwowych zakładów usługowych,
b)
państwowych drobnych zakładów produkcyjnych wykorzystujących głównie miejscowe surowce.
2.
W uzasadnionych wypadkach środki funduszu miejskiego mogą być wykorzystane również na budowę obiektów wymienionych w ust. 1 pkt 3.
3.
Ze środków funduszu miejskiego mogą być przekazywane na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej udziały w kosztach realizacji wspólnych inwestycji o charakterze socjalnym, kulturalnym i komunalnym.
4.
Wpływy, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 4, mogą być przeznaczone wyłącznie na inwestycje socjalne lub komunalne, związane bezpośrednio z interesem załogi przedsiębiorstwa państwowego lub organizacji spółdzielczej przyznających dotacje.
§  4.
Upoważnia się Ministra Finansów do przeznaczania na dochody funduszu miejskiego wpłat do budżetu od zakładów produkcyjnych i usługowych, utworzonych ze środków, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, na okres trzech lat od chwili ich uruchomienia.
§  5.
Zadania o charakterze inwestycyjnym, podejmowane na podstawie przepisów § 3, mogą być realizowane:
1)
po włączeniu do planu inwestycyjnego właściwej rady narodowej - w tych wypadkach, kiedy inwestycje wymagają wykonawstwa systemem zleceniowym i zaopatrzenia materiałowego podlegającego rozdziałowi,
2)
poza planem inwestycyjnym - w odniesieniu do inwestycji wykonywanych systemem gospodarczym i nie korzystających z zaopatrzenia materiałowego podlegającego rozdziałowi, a także w odniesieniu do inwestycji szybko rentujących się i innych drobnych, dopuszczonych do realizacji poza planem na podstawie odrębnych przepisów wydanych na podstawie § 56 uchwały nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 61, poz. 318).
§  6.
1.
Wysokość środków funduszu miejskiego przeznaczonych na cele określone w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b) nie powinna być niższa od wpływów uzyskanych z opłaty uzdrowiskowej.
2.
Środki funduszu miejskiego przeznaczone na realizację czynów społecznych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, nie mogą być traktowane jako środki własne ludności w rozumieniu przepisów o czynach społecznych.
§  7.
1.
Rada narodowa miasta nie stanowiącego powiatu (osiedla) uchwala plan funduszu miejskiego równocześnie z budżetem, określając jego dochody i wydatki.
2.
Środkami funduszu miejskiego dysponuje prezydium rady narodowej zgodnie z przeznaczeniem określonym przez radę narodową.
3.
Rada narodowa miasta nie stanowiącego powiatu (osiedla) i jej komisje sprawują kontrolę nad realizacją dochodów i wydatków funduszu miejskiego.
§  8.
1.
Środki funduszu miejskiego są akumulowane poza budżetem na specjalnym rachunku bankowym.
2.
Środki funduszu miejskiego nie wydatkowane w ciągu roku przechodzą na rok następny.
3.
Rachunkowość funduszu miejskiego prowadzona jest na zasadach określonych w przepisach o rachunkowości budżetowej.
§  9.
Nadzór nad gospodarką funduszu miejskiego sprawuje prezydium powiatowej rady narodowej.
§  10.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Finansów oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1967 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024