Uposażenie techników i uprawnionych techników dentystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 maja 1966 r.
w sprawie uposażenia techników i uprawnionych techników dentystycznych. *

Na podstawie art. 24 i 31 ust. 2 ustawy z dnia 28 października 1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia i planowej gospodarce w służbie zdrowia (Dz. U. z 1948 r. Nr 55, poz. 434, z 1950 r. Nr 36, poz. 327, z 1951 r. Nr 1, poz. 2 i z 1955 r. Nr 11, poz. 67) zarządza się, co następuje:
Uposażenie podstawowe.
§  1.
1.
Technicy i uprawnieni technicy dentystyczni, zatrudnieni w zakładach społecznych służby zdrowia, otrzymują miesięczne uposażenie podstawowe według następujących grup i szczebli:
Grupa uposażenia Staż pracy Uposażenie miesięczne w złotych
Szczebel A Szczebel B Szczebel C
I-T Technicy dentystyczni w ciągu pierwszych 2 lat 1.200 1.320 1.430
II-T po 2 latach 1.300 1.420 1.550
III-T po 5 latach 1.400 1.540 1.680
IV-T po 10 latach 1.600 1.750 1.910
V-T po 15 latach 1.700 1.860 2.010
VI-T Uprawnieni technicy dentystyczni 1.800-2.200 2.000-2.400 2.200-2.600
2.
Zasady zaliczania do poszczególnych szczebli uposażenia ustali w drodze rozporządzenia Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia oraz w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac. 1
§  2.
1.
Uposażenie określone w § 1 ust. 1 wypłaca się miesięcznie z góry.
2.
Przejście do wyższej grupy uposażenia następuje z dniem pierwszym najbliższego miesiąca po nabyciu uprawnień do tej grupy.
3.
Technikom dentystycznym wlicza się do wymaganego stażu pracy okresy wykonywania czynności fachowych przed uzyskaniem uprawnień zawodowych.
4.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia określi szczegółowe zasady i tryb obliczania okresów pracy, stanowiących podstawę przejścia do wyższej grupy uposażenia.
§  3. 2
(utracił moc).

Dodatkowe wynagrodzenie ryczałtowe.

§  4.
1.
Technikom dentystycznym wykonującym zawód dłużej niż rok oraz uprawnionym technikom dentystycznym wypłaca się dodatkowe wynagrodzenie ryczałtowe:
1)
za protezy zębowe i aparaty ortodontyczne, wykonane bezbłędnie ponad obowiązującą normę - według zasad i w wysokości określonej w ust. 2-4, z tym że nie dotyczy to pracowników protezowni, w których ze względu na charakter pracy nie są ustalone normy,
2)
za wykonywanie czynności nie normowanych z zakresu ortopedii szczękowej, a należących do podstawowych obowiązków danego pracownika - w wysokości 400 zł miesięcznie.
2.
Do obowiązującej normy, po której wykonaniu przysługuje wynagrodzenie określone w ust. 1 pkt 1, mogą być zaliczone tylko protezy zębowe i aparaty ortodontyczne wykonane bezbłędnie.
3.
Dodatkowe wynagrodzenie ryczałtowe określone w ust. 1 pkt 1 wynosi:
1) 3
za kliniczne wykonanie protezy zębowej - 30 zł,
2) 4
za laboratoryjne wykonanie protezy zębowej - 80 zł,
3)
za laboratoryjne wykonanie jednostki obliczeniowej aparatu ortodontycznego 10 zł.
4.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia ustali obowiązujące normy wykonania protez zębowych i aparatów ortodontycznych, a także protezownie (zakłady), w których normy nie są ustalone.

Dodatkowe wynagrodzenie za pracę w przychodniach i ośrodkach zdrowia.

§  5.
1.
Uprawnionym technikom dentystycznym zatrudnionym w przychodniach lub ośrodkach zdrowia, poza zakładami uprawniającymi do otrzymywania uposażenia według szczebla B i C tabeli uposażeń podstawowych, podwyższa się uposażenie podstawowe o kwotę od 150 do 300 zł miesięcznie, w zależności od wyników pracy uprawnionego technika dentystycznego.
2.
Wysokość przyznanego wynagrodzenia może być obniżona do dolnej jego granicy od najbliższego pierwszego dnia miesiąca.
3.
O wysokości wynagrodzenia określonego w ust. 1 decyduje zakład uprawniony do zawarcia umowy o pracę w porozumieniu z właściwą radą zakładową bądź delegatem związkowym.

Dodatkowe wynagrodzenie za wyższe kwalifikacje.

§  6.
1.
Technikom i uprawnionym technikom dentystycznym, którzy po uzyskaniu uprawnień zawodowych odbyli dokształcenie w zakresie ortodoncji, organizowane przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Średnich Kadr Medycznych, i są zatrudnieni zgodnie z kierunkiem odbytego dokształcenia, podwyższa się uposażenie podstawowe o następujące kwoty:
1)
150 zł miesięcznie - jeżeli dokształcenie podyplomowe trwało co najmniej 3 miesiące,
2)
300 zł miesięcznie - jeżeli dokształcenie podyplomowe trwało co najmniej 6 miesięcy,
2.
Dodatkowe wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje tylko w okresie wykonywania czynności uzasadniających wypłatę tego wynagrodzenia. W razie zaprzestania tych czynności pracownik traci niezwłocznie prawo do wynagrodzenia dodatkowego.

Dodatkowe wynagrodzenie za pracę na niektórych stanowiskach.

§  7.
1.
Uposażenie podstawowe techników i uprawnionych techników dentystycznych zatrudnionych w zakładach społecznych służby zdrowia na niektórych stanowiskach podwyższa się o kwotę w wysokości od 150 do 350 zł miesięcznie, w zależności od zakresu odpowiedzialności.
2.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia i w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac określi stanowiska, o których mowa w ust. 1.

Zasady wypłacania dodatkowych wynagrodzeń.

§  8.
Dodatkowe wynagrodzenie za pracę w przychodniach i ośrodkach zdrowia (§ 5) wypłaca się pracownikom zatrudnionym w wymiarze określonym w § 3 ust. 1. Pracownikom zatrudnionym w mniejszym wymiarze wypłaca się dodatkowe wynagrodzenie, obliczone przy odpowiednim stosowaniu przepisu § 3 ust. 2.
§  9.
Dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wyższych kwalifikacji (§ 6) oraz z tytułu pracy w przychodniach i ośrodkach zdrowia (§ 5) wypłaca się miesięcznie z dołu.
§  10.
1.
Dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wyższych kwalifikacji nie przysługuje technikowi i uprawnionemu technikowi dentystycznemu, zawieszonemu w pełnieniu obowiązków służbowych.
2.
Technikowi i uprawnionemu technikowi dentystycznemu, który przez okres 3 miesięcy nie pełni obowiązków służbowych uzasadniających prawo do dodatkowego wynagrodzenia, mogą być wypłacone kwoty przysługujące z tego tytułu tylko za zgodą organu sprawującego bezpośredni nadzór nad zakładem.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  11.
1.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 1962 r. w sprawie uposażenia techników i uprawnionych techników dentystycznych (Dz. U. Nr 52, poz. 253).
2.
Zachowują moc przepisy wykonawcze, wydane na podstawie § 2 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 października 1956 r. w sprawie uposażenia techników i uprawnionych techników dentystycznych (Dz. U. Nr 45, poz. 204) - do czasu wydania odpowiednich przepisów wykonawczych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
§  12.
Z dniem wejścia w życie rozporządzenia pracownikom objętym rozporządzeniem nie przysługuje:
1)
dodatek pobierany dotychczas w myśl uchwały nr 103 Rady Ministrów z dnia 16 marca 1963 r. w sprawie podwyżki wynagrodzeń za pracę najniżej zarabiających pracowników przedsiębiorstw, instytucji i urzędów oraz obniżenia skali podatku od wynagrodzeń (Monitor Polski Nr 25, poz. 124).
2)
dodatek określony w uchwale nr 301 Rady Ministrów z dnia 14 września 1963 r. w sprawie wprowadzenia przejściowego dodatku kwartalnego dla pracujących.
§  13.
1.
Dla techników i uprawnionych techników dentystycznych objętych regulacją płac przejściowy dodatek mieszkaniowy wprowadzony uchwałą nr 187 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1965 r. w sprawie wprowadzenia przejściowego dodatku mieszkaniowego (Monitor Polski Nr 43, poz. 239), w kwocie ustalonej przez wynajmującego w wyciągu z karty lokatorskiej, ulega z dniem 1 czerwca 1966 r. trwałemu zmniejszeniu o kwotę równą 50% podwyżki wynagrodzenia netto, uzyskanej w wyniku regulacji, nie wyższą jednak od dodatku mieszkaniowego.
2.
Przez podwyżkę wynagrodzenia należy rozumieć wzrost netto stałych elementów uposażenia, tj. uposażenia podstawowego oraz dodatków do tego uposażenia w głównym miejscu pracy.
3.
W razie gdy kwota podwyżki (ust. 2) jest niższa niż 200% pełnego dodatku, pozostałą część dodatku po potrąceniu kwoty określonej w ust. 1 i 2 wypłaca się do dnia 31 grudnia 1966 r.
4.
Począwszy od 1 stycznia 1967 r. ustalenie wysokości pozostałej części dodatku następuje w okresach półrocznych.
5.
Za podstawę do określenia wysokości pozostałej części dodatku na każde półrocze, począwszy od I półrocza 1967 r., przyjmuje się porównanie średniomiesięcznego zarobku netto z poprzedniego półrocza ze średniomiesięcznym zarobkiem netto z okresu bazowego, tj. od 1 września 1964 r. do 31 sierpnia 1965 r., powiększonego o kwotę podwyżki netto z dniem 1 czerwca 1966 r. (ust. 2).
6.
Wzrost zarobku w stosunku do powiększonego zgodnie z ust. 5 zarobku bazowego skutkuje obniżenie w następnym półroczu dodatku, o którym mowa w ust. 3, w wysokości 50% uzyskanego wzrostu zarobku netto.
7.
W razie uzyskania w przekroju rocznym począwszy od 1967 r. średniomiesięcznego wzrostu zarobku w wysokości co najmniej 200% kwoty dodatku, o którym mowa w ust. 5, następuje trwała utrata dodatku, niezależnie od wysokości zarobku uzyskanego w późniejszych okresach. W tym celu, niezależnie od obliczeń półrocznych, dokonuje się obliczeń zarobku osiągniętego w każdym roku kalendarzowym.
8.
W zakresie uregulowanym rozporządzeniem nie mają zastosowania przepisy uchwały nr 287 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1965 r. w sprawie wprowadzenia przejściowego dodatku mieszkaniowego (Monitor Polski Nr 43, poz. 239).
9.
Upoważnia się Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac do określenia w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej i Centralną Radą Związków Zawodowych sposobu rozliczenia przejściowych dodatków mieszkaniowych wypłaconych za miesiąc czerwiec 1966 r. z uwzględnieniem przepisów ust. 1-8.
§  14.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej, Przewodniczącemu Komitetu Pracy i Płac, Ministrowi Finansów i innym zainteresowanym ministrom.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 czerwca 1966 r., z tym że podwyżka wynagrodzenia za miesiąc czerwiec 1966 r. wynikająca z regulacji ulega zmniejszeniu o wypłacony za ten miesiąc dodatek mieszkaniowy lub odpowiednią jego część, jeżeli pracownik traci wskutek podwyżki prawo do tego dodatku w całości lub w części.
* Z dniem 1 października 1972 r. nin. rozporządzenie utraciło moc w zakresie uregulowanym rozporządzeniem z dnia 1 września 1972 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz.U.72.37.246), zgodnie z § 40 ust. 1 pkt 4 powołanego rozporządzenia.
1 Z dniem 18 marca 1969 r. znosi się wymóg porozumienia z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac, przewidziany w § 1 ust. 2 nin. rozporządzenia, zgodnie z § 3 pkt 6 rozpoządzenia z dnia 14 marca 1969 r. w sprawie uproszczenia trybu działalności naczelnych i centralnych organów administracji (Dz.U.69.7.59).
2 § 3 utracił moc zgodnie z § 22 pkt 4 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 1974 r. w sprawie niektórych obowiązków i uprawnień pracowników zatrudnionych w zakładach służby zdrowia (Dz.U.74.51.326) z dniem 1 stycznia 1975 r.
3 § 4 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 1970 r. (Dz.U.71.2.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1971 r.
4 § 4 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 1970 r. (Dz.U.71.2.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1971 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024