21 października 2014 r. w Gdańsku podsumowano realizację drugiego etapu projektu pod nazwą „Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego” . Całkowita wartość projektu wynosiła 68,28 mln zł, z czego 85 procent stanowiły środki unijne, pozostałą część sfinansowało Ministerstwo Zdrowia.
Projekt budowy baz był realizowany w latach 2010-2013 w dwóch etapach w ramach działania 12.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Był współfinansowany ze środków unijnych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W ramach pierwszego etapu wybudowanych lub wyremontowanych oraz doposażonych zostało 6 baz HEMS (Helicopter Emergency Medical Service – Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego) ulokowanych w Białymstoku, Łodzi, Poznaniu, Sanoku, Suwałkach i Zielonej Górze, a także Stacja Obsługi Technicznej w Szczecinie. W ramach etapu drugiego wybudowane oraz doposażone zostały 4 bazy w Gdańsku, Kielcach, Krakowie i Wrocławiu.
Dzięki projektowi w bazach powstała nowoczesna infrastruktura, w skład której wchodzą między innymi nowe hangary, stacje paliw, płyty postojowe, miejsca startów i lądowań, zaplecze operacyjno-socjalne i drogi dojazdowe. Nowe bazy zostały zaprojektowane zgodnie z wymogami i oczekiwaniami dyżurujących zespołów. Rozkład pomieszczeń i odległości pomiędzy poszczególnymi elementami bazy ułatwią funkcjonowanie załóg HEMS. Dzięki temu, że płyta postoju śmigłowca, stacja paliw i pomieszczenia socjalno-operacyjne są w bezpośredniej bliskości od siebie szybciej można odtworzyć gotowość do pełnienia dyżuru po wykonanej akcji ratowniczej. Lekarze i ratownicy w możliwie najkrótszym czasie uzupełnią brakujące leki i sprzęt medyczny, a piloci sprawnie zatankują śmigłowiec. Zapewnione zostały również dogodne warunki do hangarowania nowoczesnych śmigłowców, od ich sprawności bowiem zależy życie i zdrowie transportowanych pacjentów.
Ponadto realizacja projektu umożliwiła wprowadzenie w nowo budowanych bazach jednolitego standardu prowadzonej działalności, zwiększenie efektywności użytkowania nowoczesnych śmigłowców, wzrost dostępności usług oferowanych przez SP ZOZ LPR poprzez wydłużenie dyżurów, wzrost bezpieczeństwa prowadzonych akcji ratunkowych, spełnienie standardów w zakresie ochrony środowiska, zabezpieczenie obiektów i śmigłowców przed dostępem osób niepowołanych.
Bazy, w których dotychczas funkcjonowały lotnicze zespoły ratownictwa medycznego to najczęściej obiekty z lat 60. i 70., które nie zostały zaprojektowane na potrzeby działalności Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego. Coraz częściej pojawiały się problemy, by sprostać wymogom technicznym, sanitarno-epidemiologicznym czy lotniczym stawianym przed SP ZOZ LPR.
Opracowanie: Magdalena Okoniewska
Źródło: www.lpr.com.pl, stan z dnia 21 października 2014 r.